Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Miauw help

Miauw help

27-09-2011 om 12:55

Giardia parasiet darmen kat gaat niet over....

Wij hebben 3 kittens van 6 maanden. Ze hebben steeds diarree. Stinken joh... Ik krijg steeds, al 4x een kuur gegeven, een antibiotica kuur van de dierenarts. Die maak ik altijd volledig op. Na een week komt het probleem weer terug. Al die antibiotica is natuurlijk niet goed voor de poezen. Wat moet ik nu toch doen help....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

27-09-2011 om 13:17

Antibiotica helpt toch niet tegen parasieten

Ik weet niet wat je voor kuurtje hebt gekregen, maar een antibioticum is tegen bacteriën, toch niet tegen eencellige parasieten. Wat veel gegeven wordt is Panacur, een breedwerkend ontwormingsmiddel. Metrazol wordt ook gebruikt, dat is dan wel weer een antibacterieel middel.
Denk er trouwens wel aan dat Giardia een zoonose is en dat je ook zelf besmet kunt worden. Neem dus goede hygienemaatregelen om verdere besmetting te voorkomen.

Fiorucci

Fiorucci

27-09-2011 om 13:52

Klopt

Panacur wordt wel gegeven inderdaad, maar Giardia is wel een hardnekkig en vervelend iets. Hier vindt je meer info:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/giardia.html

Puck

Puck

27-09-2011 om 14:08

Getest

En ik neem aan dat voor je weer een kuurtje krijgt de dierenarts ook test op giardia. Want ook al is de parasiet verdwenen, je kat kan er chronische diarree aan overhouden.

Britten fokker

Britten fokker

27-09-2011 om 14:43

Giardia, heel vervelend!

Je hebt er 2 stammen van, de ene werkt op panacur de andere op Flagyl wat idd een ab is. Behandel alle dieren in huis (er kunnen ook symptoomloze dragers bij zijn) als volgt; 5 dagen panacur, 10 dagen niks en dan weer 5 dagen panacur. Slaat dit niet aan dan hetzelfde doen met Flagyl= Metrazol.

Gebruik het goedkoopste grit en gooi iedere dag de bak(ken) leeg en maak ze schoon, schep diarree er gelijk uit. Als een kitten ontlasting aan zijn vacht heeft, gelijk schoonmaken. Als ze wat diarree verliezen ook gelijk schoonmaken met chloor. Het allerbeste is om tijdens de grondige behandeling de kittens om de 2/3 dagen te wassen.

Was de mandjes en zet ze voorlopig weg. Stoom vloeren, krabpalen en alles wat er te stomen valt. Leg doeken op de plekken waar ze graag liggen (vensterbank, bank, stoel) en verwissel dat iedere dag. Snaptesten vind ik nutteloos, de cysten scheiden zich onregelmatig uit zodat je vals negatief kunt testen.

Giardia is zeer hardnekkig, doe het dus in een keer grondig want anders blijft het (letterlijk) dweilen met de kraan open. Als ze te lang besmet zijn kunnen ze er idd chronische diarree aan overhouden. Het kan overgaan op mensen maar dat komt niet zo vaak voor.

Werk hygienisch en houdt bij kleine kinderen je vloeren goed ontsmet. Zorg voor een goede calorierijke voeding, eten ze slecht en vallen ze af geef dan calopet en blikjes ad of meng convalescence poeder door hun nat voer (te bestellen via je da of internet) Succes, het is een taai klusje om ervan af te komen!
Ik heb in 9 jaar tijd 2 keer giardia in mijn cattery gehad. Het komt bij honden ook voor en je kunt het zo mee naar binnen lopen, cyste's overleven lang. Mocht je contact met me willen om je verhaal kwijt te kunnen of voor meer adviezen dan mag je me altijd mailen; do ro da apenstaartje live . nl zonder spaties.

Ruikt vies

Ik wist niet dat katten het ook konden krijgen, en dat het dus ook in Nederland voorkwam. Maar in Indonesië schrijven ze meestal Flagyl voor (sommige artsen raden zelfs aan jaarlijks preventief Flagyl te nemen). Als mensen het hebben is het goed te ruiken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.