Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sapje

Sapje

25-05-2015 om 10:14

Gggrrr buren

Het was lekker wakker worden om 8.30 uur vanochtend. Er stonden twee mannen op het garagedak dat wij 'delen' met de buren. Eentje stond er op ons dak grind aan de kant te scheppen.
De buren hadden 'natuurlijk' weer eens niets gezegd. Terwijl ze dat wel verplicht zijn.
Wij zijn heel boos geworden om het zoveelste incident. In de bijna twintig jaar dat wij hier wonen hebben wij nog niet meegemaakt wat wij in die paar jaar met hen hebben meegemaakt.
Vanochtend is het 'dus' ook geëscaleerd.
Wij moeten namelijk altijd maar 'gewoon' merken dat er een tuinfeestje tot diep in de nacht is of iets anders waar wij heel duidelijk veel overlast van hebben.

Katniss

Katniss

25-05-2015 om 10:51

Verplicht?

Waarom zijn je buren verplicht te melden als ze gaan klussen? Het is wel netjes, maar als de verstandhouding niet geweldig is kan ik me voorstellen dat ze het niet doen. Hier ging er laatst om 9 uur op zondag zijn kozijnen schuren. Word ik ook niet blij van, maar ik ga er niet over klagen. Die mensen klussen niet voor hun lol. Mijn naaste buurman wel, lijkt het. Daar klaag ik ook niet meer want toen ik het eens deed, vertelde hij dat hij juist een muur had laten isoleren ivm met mijn krakende trap en denderende pubers.
Kortom, als je ruzie zoekt kun je er iets van zeggen. Laten escaleren is Tokkie.

Sapje

Sapje

25-05-2015 om 11:19

Katniss

Buren hoeven niet te melden dat ze gaan klussen. Maar wel als ze dat op jouw grond (gaan) doen.
En grind scheppen op MIJN garagedak valt onder MIJN onroerend goed en niet dat van de buren.

Katniss

Katniss

25-05-2015 om 11:24

Oh zo

Daar zou ik ook iets van zeggen.

four

four

25-05-2015 om 11:25

ik worstel daar ook mee

Buren bijvoorbeeld die op mijn grond komen om hun tuinhek te schilderen, zonder dat te vragen of zelfs maar te melden. Ik heb nog geen goede manier gevonden om dat bespreekbaar te maken.

Buuv

Buuv

25-05-2015 om 12:14

ach idd

Het is vreselijk soms, typ ik terwijl mijn buurvrouw boven mij met haar hakjes over haar laminaatvloer dendert stofzuigend met een stofzuiger zonder borstels terwijl haar tv-volume op 80 staat en haar wasmachine haar badkamer uitcentrifugeert en de benedenbuurman zijn 3 uur durende plingplong-electrische-gitaar-sessie aan het uitvoeren is en de honden in de flat daarom gaan janken.
En dat vinden ze dan leefgeluiden.

Het verwondert me hoeveel je in een flat als deze kunt lopen op hakjes. Ze legt echt mijlen af heb ik het idee in een flat die echt zo groot niet is. Ik denk dat ze een beetje het heen en weer heeft gekregen.

Anyway, escaleren heeft geen zin als je nog enig woongenot wilt hebben. Half 9 vind ik niet per se een heel vroege tijd, maar ik snap je ergernis, omdat het een opstapeling van feiten is en omdat het niet over gaat.
Ik weet niet wat jij escaleren noemt natuurlijk, maar als het uitmondt in scheld- en schreeuwpartijen, dan weet je 1 ding zeker: oplossen doet het niet. Opluchten soms wel, maar dat genot is maar voor even.

Buuv

Buuv

25-05-2015 om 12:22

Four

Vreselijk, bij mijn vorige huis kwamen ze in mijn voortuin om de heg te snoeien omdat die volgens hen nu wel lang genoeg was en hen uitzicht ontnam. (1.20 meter hoog max)
Ik ben er toen naartoe gegaan en heb gezegd dat ik voortaan graag op de hoogte wordt gebracht wanneer ze weer gaan snoeien, omdat ze dan gelijk de achterkant ook mee mogen nemen, maar dat ik het allerliefste had dat ze even aanbelden bij mij voor overleg.

Mijn achterbuurman kwam over zijn schuurtje heen (achterwand mijn tuin) en begon zijn helft te schilderen van het boeideel. Dat hield in dat ik en ongevraagd een buurman in de tuin had die én maar de helft van een boeideel schilderde (de andere helft was van zijn buurman)én dit ook nog deed in blauw ipv wit.
Die heb ik gevraagd wat hij in hemelsnaam kwam doen en na het antwoord dat ik wit wilde en wel graag op beide boeidelen. Kon ie weer overnieuw beginnen

Ik snap die lui niet.

Sapje

Sapje

25-05-2015 om 13:45

Buuv

Half negen is inderdaad helemaal geen gekke tijd om te beginnen met klussen.
Maar wakker worden door geluid en er dan achter komen dat er mensen bezig zijn op MIJN garagedak...........

mieke

mieke

25-05-2015 om 13:52

waarom?

Waarom stonden de buren om half negen grind weg te scheppen op jullie dak?

Op ons garage dak raakt het putje nogal snel verstopt. Als gevolg loopt het water dan niet meer via de regenpijp weg maar kolkt over de rand bovenop onze containers in onze voortuin.

Ik kan mij voorstellen dat als het water niet in onxe tuin zou lopen maar in de tuin van de buren dat die ook op een gegeven moment een ladder pakken om op ons dak het putje schoon te maken. Zeker als ze het terloops een keer gezegd hebben en wij deden er niets aan.

Buuv

Buuv

25-05-2015 om 14:23

Sapje

Dat hoort ook niet op die manier te gaan, ben het met je eens. Alleen escaleren is meestal niet iets dat vooruitgang zal geven op alle gebieden. En dan heb ik het over schelden en schreeuwen, niet over je punt duidelijk maken, want dat moet uiteraard gewoon kunnen.

Pas weer Bonje met de buren gekeken en dan merk je dat met een paar simpele oplossingen de sfeer en de problemen vaak snel kunnen verbeteren. Zouden jullie eens met een neutraal gespreksleider het gesprek kunnen aangaan met hen? Waarin je bv duidelijk maakt dat bepaalde dingen best kunnen als het je maar van te voren wordt gemeld?

Ik weet hoe dit soort dingen stress kunnen geven en dat dit je gezondheid en humeur niet ten goede komen, hoe je jezelf steeds meer gaat focussen op wat er allemaal mis is. Misschien moet die angel er een keer uit met een gesprek? Of is dat al een gepasseerd station?

bieb63

bieb63

25-05-2015 om 14:54

Ik snap even niet

"Er stonden twee mannen op het garagedak dat wij 'delen' met de buren." Je zegt 'delen'. Wat moet ik mij er dan bij voorstellen? Twee garages aan elkaar met 1 dak? Of hoe anders?

Tine

Tine

26-05-2015 om 13:15

Wat deden die mannen daar dan

Ja grind scheppen, maar waarom? Moest er iets hersteld worden? Dat kan met een gedeeld dak toch niet aan1 kant, dan krijg je een naad.
Gedoe, zo'n gezamenlijk dak. In ons vorige huis hadden we ook een gedeeld garagedak met de buren want garages aan elkaar. Dat dak was niet goed meer (was ook oud) en moest worden vervangen, het lekte aan onze kant naar binnen iedere keer nat als het had geregend. Maar de buren wilden geen kosten maken, neehoor niet nodig. Ja, bij hun bleef het droog maar de slechte plek zat wel aan hun kant! Gelukkig gingen ze uiteindelijk maar niet van harte overstag en is het dak voor gedeelde kosten opnieuw geasfalteerd.

Sapje

Sapje

26-05-2015 om 13:38

Tine

Er kwam bij de buren blijkbaar een nieuwe laag dakleer op het dak.
Wij hoeven nog niets aan het dak te doen aangezien voor onze tijd de vorige bewoners én dakplaten én de dakbalken heeft vervangen. Alle garagedaken in de buurt hebben een kuil in het dak van verzadigde dakplaten (en dan is een laagje dakleer erover niet eens de oplossing), daar waar nog niets vervangen is.
Misschien gaan wij ons garagedak nog wel eens isoleren (aan de buitenkant) en dan laten wij er gelijk een schotje (scheiding) op zetten.

bieb63

bieb63

26-05-2015 om 15:31

ja maar

Als zij er een nieuwe laag dakleer op moeten/willen, dan zal het grind toch opzij geschept moeten worden (dus deels op jullie dak en daarna weer terug). Dat is zo erg toch niet? En al zouden ze het heel omslachtig hebben gedaan (dus volkomen van en af jullie dak gebleven) door het grond er eerst van het dak af te scheppen en daarna er weer op te scheppen, dan zouden jullie toch net zoveel geluidsoverlast hebben gehad? Wat maakt dat uit? Uiteraard zou het wel netje geweest zijn als ze het even gezegd zouden hebben. Maar, dat verandert niets aan de zaak. Ik vind het een beetje kinderachtig gezeur eerlijk gezegd.

Sapje

Sapje

26-05-2015 om 15:54

Bieb

Het gaat niet om de geluidsoverlast maar het gaat erom dat er iemand op MIJN dak staat grind te scheppen terwijl het om het dak van de buren gaat.
Als ze nu eens een keertje eens iets melden, was het geen probleem.
Ze melden alleen nooit wat en ze houden alleen rekening met zichzelf.

ehm..

misschien melden ze het niet omdat ze al weten wat voor soort reactie er al komen? Kennelijk is het niet de eerste keer.

En misschien moet je nu gewoon nog eens vriendelijk zeggen dat je het graag van tevoren had willen weten.

filalu

filalu

26-05-2015 om 20:26

ach

Het klinkt mij niet ernstig in de oren. Niet iets om boos over te worden. Natuurlijk komen ze met een klusje als dat ook op jou dak. En had je het echt minder erg gevonden als ze om 8 uur hadden aangebeld om te melden dat ze aan het werk zouden gaan?
Hadden ze jullie een half uur eerder gewekt.

dakje

dakje

26-05-2015 om 22:17

snap dit volkomen!

Ons plat dak grenst direct aan een andere woning die er later tegenaan gebouwd is. Als daar de goot schoon gemaakt moet worden geven ze maar een seintje, dan doen we dat liever zelf. Je wil geen gedonder dat je ineens lekkage krijgt nadat een buur op je dak gelopen heeft. De vorige bewoners van ons huis hebben na aanbouw van het "buurhuis" een schadevergoeding gekregen om dit risico af te kopen. Als we er zelf moeten zijn voor ramen lappen ed. zorgen we dat het aangeveegd is en we leggen altijd een stevige ondergrond onder de poten van de ladder. Ik stond éénmaal oog-in-oog met een door de buren ingehuurde schilder toen ik met een slaperige kop mijn gordijnen open deed ( gelukkig wel aangekleed ). Deze man had de opdracht gekregen ons dak op te gaan, maar gaf aan dit ook heel onbehoorlijk te vinden.

Eens met dakje,

Wie over jou dak loopt, of het nu de glazenwasser is of de buren, kan de stenen in het dakleer drukken waardoor lekkage kan ontstaan. De stenen hebben veelal een grootte van ca 3 cm en kunnen echt schade aan je dak aanbrengen. Wij hebben standaard paar grote tegels op rubberen doppen neer gelegd voor als wij de ramen lappen om zo het dakleer te bescherming tegen puntgewijze druk van stenen.

Die mannen hadden helemaal niet op het gedeelte van Sapje hoeven staan. Gewoon gemakzucht, hun dak is het niet...

Angela45

Angela45

28-05-2015 om 11:41

Overlast melden

Maar toch. Als je last hebt van je buren (hakjes, gitaar, schuren) is het zaak dat allereerst vriendelijk, rustig en neutraal te melden. Als ze het niet weten, kunnen ze er geen rekening mee houden.

Verder kun je het bij jezelf houden: ik verdraag het wel een uurtje ofzo, maar daarna word ik nerveus. Kunnen we misschien afspreken dat ik een seintje geef als het me te veel dreigt te worden, of kunnen we tijden afspreken waarbinnen lawaai gemaakt mag worden?

Ik had buren die van luide muziek hielden, gevalletje even lekker knallen om te ontstressen na het werk. Toen ze wisten dat ik volop "meegenoot", hebben ze beloofd niet langer dan een uur per dag luide muziek te spelen en niet na kinderbedtijd. Dat vond ik prima, als het begon, wist ik wanneer ongeveer het weer zou ophouden. En dan was een halfuurtje langer ook niet erg om dat het gewoon beter voelt en dus beter te verdragen is als je weet dat er rekening met je gehouden wordt. Iedereen tevreden.
Misschien wil hakjesbuurvrouw na een bepaalde tijd best wel sneakers of pantoffels aandoen?

Ik weet het, met onredelijk mensen valt niet te praten, maar zorg in elk geval dat je zelf niet de onredelijke partij bent of wordt. We moeten toch met zijn allen samenleven op een kleine oppervlakte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.