Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gezocht kerst-pianostuk+zang

Dochter is gevraagd om tijdens een kerstoptreden van de scholen alhier op te treden met piano+zang.
Helemaal solo, dus zonder begeleiding verder.
Word opgenomen door 2 regionale t.v. zenders+ uitgezonden.
En in de schouwburg met jong publiek dus.
het grootste probleem is dat ze én én moet. En ze bang is dat ze de qua concentratie met 1 van tweeën dan de mist in gaat. Voor dat muziekspelen is ze wat dat betreft niet zo bang...voor de zang wel.
We hebben al 2 dagen gezocht naar een geschikt stuk, maar tot nu toe nog niet écht wat gevonden.
Dochter heeft nu al de zenuwen. Wat op zich niets voor haar is, want ze treed wel vaker solo op, maar dan is het altijd alleén piano of zang met anderen als begeleiding.
En de combi doet 't 'm.
Ze heeft dus ook toen muziekleraar dat aankondigde wel tegengesputtert, maar volgens muziekleraar kan ze dat makkelijk (in kleiner verband zoals klas doet ze het wél) en heeft hij haar 'nodig' om de tussenstukken als de bandjes van opstelling wisselen op te vullen.
Het pianostuk moet niet al te makkelijk zijn, maar wel zo dat ze het uit het hoofd kan spelen. De zang moet eenvoudig zijn en écht niet te hoog en niet te laag. En het moet een jong publiek aanspreken en ook nog met kerst te maken hebben.
En het moet 100% garantie beiden dat dochter niet 'af gaat' als een gieter.....
Uieindelijk vonden wij 'imgane' van John Lennon. Via de muziekschool kan dochter over behoorlijk wat muziek beschikken (heeft abbonement op site waar je het kan downloaden legaal),maar de versie van imagene die daar voor piano op stond was eigenlijk te simpel voor dochter. Maar w.s is daar nog wel aan een moeilijkere uitvoering te komen (muziekwinkel)en kende ze na een uurtje pingelen al uit d'r hoofd. En die kan dochter ook redelijk makkelijk zingen.
Maar er helemaal content was ze daar niet mee.
Het pianostuk te makkelijk en qua zang had het best wat eenvoudiger gemogen....Maar oke het kon ermee door.
En nu dus nóg 2 stukken of zeker nog 1.
Omdat hier altijd nog wel muziekale mensen meelezen doe ik een beroep op jullie. Het mag ook klassiek zijn, maar dan moet het wel het jonge publiek wel aanspreken......
Pfff ik heb er zelf ook al een beetje de zenuwen van.
En dan nog op de t.v. in de hele omgeving...
groeten en ik hoop op goede suggesties.
albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

18-11-2010 om 11:39

Kerst cd's

Is het iets om te kijken welke nummers er op hippe kerstvezamelcd's staan? Wie weet staat er een leuk nummer op en dan is het even zoeken op internet naar het pianostuk ervan.
Jouw dochter kan altijd nog de lange versie van Rudolph doen, die kwam ik een keer tegen op zoek naar een eenvoudige versie hiervan.
Succes met kiezen.

Vera

albana

albana

18-11-2010 om 16:33 Topicstarter

Nog 2 opties gevonden

al zoekend op you tube (dat is eigenlijk net zoiets als kerst c.d. nakijken) kwamen we nog 2 mogelijkheden tegen.
So this is cristmas (ook al John Lennon, maar ook door allerlei andere artisten gebracht)
En Hero van Marey Carry
Ik denk dat Rudolpf dochter niet erg ligt. Die houd niet zo van vlotte liedjes, die wil meer iets 'moois'...zeg maar.
En ik denk dat de lange versie daarvan helemaal te eenvoudig is voor dochter.
Imagene hadden we de uitgebreide instrumentale versie al van, moeilijker bestaat er niet (zegt de bladmuziekwinkel).
Dus die blijft nog even in optie, maar word misschien afgekeurd omdat ie te simpel is.
Nu de blazmuziek van die andere 2 potentiele mogelijkheden nog erbij...
Nog iemand een leuk idee?? Please?
groeten albana

Yta Chalne

Yta Chalne

18-11-2010 om 17:00

Ik lees aandachtig mee, dochter is hier ook al naar op zoek (ze is ook gevraagd voor een optreden voor kerst en ook al zingen én piano). Dat doet ze wel graag trouwens, allebei tegelijk, maar nu nog wat. Het is of te afgezaagd, of te ouderwets, of ligt niet lekker in het gehoor, of, nou ja, je weet precies wat ik bedoel Ze doet drie nummers en wil dan iets bekends, iets nieuws/moderns en iets wat wat minder kerstig is. Dat laatste gaat wel lukken, eerste ook, maar nu die middelste nog...
Als er nog eens een OO-reünie is kunnen we ze wel samen laten spelen

albana

albana

19-11-2010 om 09:52 Topicstarter

En welke doet jouw dochter yta?

Welke bekende en minder kerstige doet jouw dochter dan?
Gisteren was opa hier (weet veel van muziek) en heeft met dochter de bladmuziek doorgenomen. (Ik ben minder muziekaal, dat wil zeggen minder opleiding genoten omdat ik zo eigenwijs was...)
En nu is imagene defnitief afgekeurd.
Want een gedeelte van de bladmuziek was de zangpartij en die speelde dochter er ook bij...Dus het is nog simpeler dan dochter dacht en dus écht te eenvoudig.
Nooit gedacht dat John Lennon zulke simpele liedjes schreef...
Het lied Hero van Marey Carry is te lang....6 blaadjes bladmuziek...en dat past weer niet op de piano. En ze heeft ook niemand om de blaadjes om te slaan. (zucht) Of ze moet het écht écht helemaal uit het hoofd kunnen. Zonder iets om op terug te vallen mocht ze het even niet meer weten (geen goed plan) nu is ze op zoek naar een korte versie ervan, maar of die er wel is?
So this is cristmas staat nog op het lijstje. Maar of dat erop blijft?
Ik ben altijd opgelucht bij dit soort dingen dat er beslissingen zijn gevallen en genomen.
Gelukkig zijn er nog anderen die er meer verstand van hebben waarop ze terug kan vallen.
(opa, pianojuf en muziekleraar) Maar tot die tijd zal dochter wel nog steeds in de stress schieten...
Dan ben ik toch meer content met Sinterklaas...dan is het duidelijk wat je moet spelen. En het is elk jaar hetzelfde...hahaha
groeten albana

Yta Chalne

Yta Chalne

19-11-2010 om 20:26

Nou...

Tot nu toe wordt het 'Mary did you know', een echte tearjerker als dochter 'm zingt, maar wél gedeeltelijk héél hoog, en 'Shackles'(Mary Mary) óf 'Testify to love' van Wynonna Judd. De traditional staat nog niet vast, misschien 'God rest ye merry gentlemen'. Maar het programma kan morgen weer heel anders zijn

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij geen enkele stress oplevert. Zij beslist al vanaf dat ze kan praten (heel, heel vroeg) alles zelf. En ze vindt op de hele wereld niets leuker dan solo-optreden, ik hoef alleen maar te luisteren.

albana

albana

20-11-2010 om 10:56 Topicstarter

Stress

Het levert dochter stress op omdat het beiden tegelijk moet en hoewel ze dat best kan, heeft ze dat in zo'n grote setting nog nooit gedaan. Haar 'grootste' optreden wat zang+piano betreft was 1 stuk in de muziekschool met een stuk of 50 ouders/familieleden.
Alleen pianospelen of alleen zingen of alleen solo-partij sax ertussendoor zou zij hetzelfde reageren als jouw dochter, want dat doet ze zo vaak en vind ze hardstikke leuk en zou zo gepiept zijn.
Maar het dubbele van die zang+piano en dan nog meerdere stukken en dan ook nog voor een ktitisch publiek en nog op t.v. ook....dát doet 't 'm.
Ze verwacht van ons dat wij minstens 100 suggesties doen om haar te 'helpen' en al die suggesties zijn bijna allemaal natuurlijk belachelijk, uit de tijd of een 'dom lied' of ze zegt: "Heb je die tekst niet geluisterd of zo, hoor je niet wat die voor 'n onzinnige tektst zingt?'
m.a.w. ze verwacht door de zenuwen dat wij meer en beter haal 'helpen'.
Maar goed, gisteren kwam ze al stukken opgewekter van school, muziekleraar heeft haar een pak suggesties gegeven en die gaat ze van het weekend uit proberen.
Die hélpt tenminste....zoals ze het zei.
Ik vermoed dat de zenuwen als ze eenmaal beslist heeft wát ze gaat zingen en spelen en daar achter staat de zenuwen ook bedwongen zijn. (haar kenende)
Ik zal haar de stukken van jouw dochter eens op laten zoeken.
groeten albana

margje van dijk

margje van dijk

20-11-2010 om 23:48

Wauw

Goed hoor, van jullie dochters. (Yta, ik heb laatst volgens mij je dochter op Youtube gevonden (had ik ook een berichtje over achtergelaten in een of ander draadje wat ik nu ben vergeten), ze zingt prachtig!)

Ik heb geen ervaring met solo zang en piano, ik grossier alleen in a capella meerstemmige kerstliedjes. Ik heb nu ook weer een gelegenheidskwartet waarvoor ik al drie boekingen heb En wij zingen gewoon het standaard-kerstrepertoire, niks modern, niks niet-kerst.

Maarre... als koor hebben wij ook wel eens een kerstconcert gedaan, waar wel wat experimentele populaire liedjes bij zaten, die het geweldig goed deden. Echte tearjerkers: "Goodnight my angel", van Billy Joel; "Somewhere over the rainbow", uit de Wizard van Oz. Die zullen er ook wel in solo-versie zijn. Ja, en nog wel meer, maar daar kan ik nou even niet opkomen.

Van een duo-optreden uit een ver verleden (ik piano, hij zang) herinner ik me een groot succes met Ne me quitte pas, van Jacques Brel.

Maar goed, hoe makkelijk of moeilijk het is kan ik dus niet zeggen.

Qua klassieke ervaring heb ik wel de ge-eikte duetten als "Belle nuit" en natuurlijk het bloemenduet uit Lakmé gedaan, maar dat is natuurlijk niet te doen in je eentje en bovendien veel te moeilijk als je ook nog moet pianospelen.

Laat je nog even weten wat het wordt?

Margje

albana

albana

21-11-2010 om 10:46 Topicstarter

Denk nog 's goed na margje

De suggesties die je deed zijn meer wat voor dochter dan die yta's dochter speelt (inderdaad qua zang te hoog). En we kunnen nog steeds suggesties gebruiken.
Er staan nu zo'n 12 potentiele mogelijkheden op een lijstje waarvan ze van zo'n 80% de bladmuziek ook heeft of gekregen heeft of gevonden.
En die goed speelbaar zijn voor haar. Nu de zang nog en oefenen en of dat 'samen' gaat.
Maar nog meer suggesties zijn zeker welkom!
groeten albana

Vera*

Vera*

21-11-2010 om 11:14

Louis armstrong

Mijn man speelt nu 'what a wonderful world' van Louis Armstrong op de piano. Is dat iets?

albana

albana

21-11-2010 om 11:17 Topicstarter

Wel grappig yta

In ieder geval hebben jouw dochter en mijn dochter wel ongeveer dezelfde 'smaak' qua muziek.
Mijn dochter vond de keuze van jouw dochter erg 'mooi', alleen dus te hoog qua zang...Zo mooi dat ze de liedjes op you tube zelfs helemaal van begin tot eind luisterde (en dat wil heel wat zeggen, sommigen keurt ze na 3 regels al 'af'). De enige uizondering was dat liedje van 'Shackles' daar was ze minder gecharmeerd van..ja om te luisteren, maar zou ze zelf nooit spelen.
Ze zou ze als ze alleen piano moest spelen zo uitkiezen bij wijze van spreke.
Ze vond ze alleen qua tekst enigzins te 'goddelijk'...
Mijn vader noemt haar muziek-smaak 'romantisch'.
Als dochter al hippe moderne vlotte pop kiest is het ook altijd een moderne variant van een klassiek iets (of iets wat erop lijkt). Haar studiestuk van deze week is Ne-yo van Mad en dat lijkt bijzonder veel op 'gute abend gute nacht' van wie is het schubert? of strauss? qua muziek...
Trouwens die kan ze wel zingen en die is ook best hoog...mmm, ze zal wel op 'zeker' willen gaan met die uitvoering dat ze dat niet wil.
groeten albana

Yta Chalne

Yta Chalne

21-11-2010 om 14:13

Grinn..

Ja, dat goddelijk was wel enigszins de bedoeling, met kerst Qua oefenen hoor ik tegenwoordig ook veel aria's, sinds ze klassiek les heeft is haar soepele bereik enorm vergroot. Kan ik echt aanraden. Maar die speelt ze nooit zelf, schijnt een soort doodzonde te zijn met klassiek, zingen én spelen tegelijk. Dan kun je je niet concentreren op het ademhalingscircus. Norah Jones, oppert dochter hier nog qua laag. Speelt ook makkelijk.

Yta Chalne

Yta Chalne

21-11-2010 om 14:16

En margje..

...dank je Het is fantastisch om kinderen te hebben. Ik kan er echt met verbazing naar kijken.

albana

albana

21-11-2010 om 14:49 Topicstarter

Kerstthema's

Nou dochter vind 'sneeuw' of 'vrede' of 'liefde' ook erg goede kerstthema's
Nora Jones!
Goed plan en daarvan heeft ze er al meerderen in eerdere jaren gespeeld....dus die bladmuziek moet nog ergens liggen! (Alleen waar??)
groeten albana

Slecht in titels

Maar is dat liedje van 'You got a friend' (winter, spring, summer of fall) niets? Of 'Wonderful world' van Louis Armstrong?

Verder weet ik niets, ik ben erg traditioneel, ik vind dat bij Kerst kerstliederen horen, geen pop.
Dus ik zou eerder iets als 'God rest ye merry gentlemen', 'Joy to the world', 'O kerstnacht schoner dan de dagen' of the Carol of the Bells horen dan 'Imagine' willen horen als het om een kerstvoorstelling gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.