Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Yara

Yara

31-08-2018 om 22:58

Gezocht: eenvoudige Italiaanse gerechten.

Ik ben op zoek naar betaalbare recepten met bekende en;- niet teveel ingrediënten.

Marianna

Marianna

31-08-2018 om 23:57

Courgette

Oftewel zucchini.

Snij de courgette in dunne plakken, bijvoorbeeld met kaasschaaf. Flink olie erover en een fijngesneden teentje knoflook. Ik doe altijd een halve, anders te scherp
In de koelkast een half uur. Daarna beetje zout en peper erbij, beetje balsamico.
De zondagse variant is met ruccola en walnoten erbij, wij laten die dure ingrediënten weg.

Marianna

Marianna

01-09-2018 om 00:06

Risotto

Dit kun je maken met wat je maar wil. Makkelijkst is runderbraadworst. Vel eraf en vlees kapot bakken. Groente erbij wat je hebt of een zakje gemengde Italiaanse groente. Beetje roeren.

In andere pan anderhalf a twee liter bouillon. Als je blokjes gebruikt wordt t snel zout, gebruik dan één blikje voor één liter ipv halve liter.

Juiste hoeveelheid risottorijst (geen gewone!!!!!!) op de saus doen. Je moet denken dat je te weinig rijst hebt, dat is lekker. En dan LANGZAAM de bouillon beetje bij beetje erbij. Rijst neemt vocht op, wordt t weer droog beetje erbij. Proeven of rijst gaar is.

Op zondag parmezaanse kaas erbij, voor doordeweeks is dat te duur 😩.

Risotto kun je niet bewaren of invriezen. Tenminste, wij vinden dat niet lekker. Wordt papperig.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2018 om 01:09

Met brie (vegetarisch)

Pasta
zakje roomsaus
melk
punt brie (goedkoopste die je ziet)
diepvriesspinazie (gesneden bladspinazie)

Wij doen vaak wel twee zakjes roomsaus en twee punten brie. Dat is wat veel voor 3 personen. De kaassaus die over is vries ik in voor een volgende gelegenheid.

Terwijl je het water aan de kook laat komen voor de pasta, haal je de witte korst van de brie af. Het meest zuinig gaat dat door het met een kartelmes eraf te schrapen. Het hoeft er niet 100 procent af te zijn. De brie snijd je in kleine stukjes. De spinazie doe je in een pan en laat je ontdooien en heet worden. Je kunt er een beetje peper en knoflook door doen, maar dat hoeft niet. Terwijl de spinazie zijn gang gaat, maak je volgens de gebruiksaanwijzing van het zakje de roomsaus. Ik doe dat met melk, dat vinden we lekkerder dan met water. Als dat klaar is doe je beetje bij beetje de brie erbij en laat dat in de roomsaus smelten.
Als de pasta gaar is, giet je het af. Schenk er een beetje olijfolie overheen, doorroeren, zodat de pasta niet aan elkaar plakt. Je zet alles apart op tafel. Iedereen schept eerst pasta, dan spinazie en daarbovenop de saus op het bord. Uiteraard kun je de spinazie en saus ook al in de keuken bij elkaar doen en zo serveren, net wat je beter vindt.

Wat mij ook wel lekker lijkt, maar dat heb ik nog niet geprobeerd, is om voor een niet vegetarische variant, spekjes te bakken en die ook over de pasta/spinazie/saus te strooien.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2018 om 01:14

Focaccia

Wat wij ook weleens eten, is focaccia uit de koeling, dus kant en klaar, we bakken een omelet, lekker gekruid en die draperen we over de focaccia. Dat eten we met soep of sla.

Marianna

Marianna

01-09-2018 om 07:37

Plakpasta

Pasta plakt niet aan elkaar als je het kookwater opvangt en daarvan een klein beetje over de pasta gooit na het afgieten. Daarna nog een keer afgieten.

Yara

Yara

01-09-2018 om 09:15

Enthousiast

Wat een leuke reacties, ik ga de bovenstaande gerechten uitproberen.

Pasta

Pasta koken, blikje tonijn erover met wat rucola en kleingesneden tomaat. Kan met wat chilisaus of met roomkaas. Voor de luxe variant bak ik wat garnalen met knoflook mee.
-Courgette,paprika,tomaat,uietc klein snijden en even bakken met klein uitje en wat knoflook. Dan een scheut gezeefde tomaten erdoor en wat kookroom. Even laten inkoken.
Kan ook met gehakt.
-Spekjes bakken, fijngesneden prei en gewone verse bladspinazie erdoor roerbakken en wat pesto erbij. Op t laatst de pasta erbij.

Ik probeer ook vaak gewoon wat uit en wat lekker is wordt herhaald 😋
Pasta salade in allerlei vormen meestal wat ik over heb aan groenten gaat er door.
Standaard in huis: knoflook, courgette,rucola,ui,rode ui, tonijn, vis en garnalen in de vriezer,gezeefde tomaten,kookroom spekjes en pasta.
Daar kan ik altijd wel iets mee maken met de groenten die er zijn.

Tine Winkel

Tine Winkel

01-09-2018 om 10:15

hier

is dit een geliefd recept: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R706928/pappardelle-met-pittige-worst
erg makkelijk/snel klaar. Wij eten t met tagliatelle en een flinke hand rucola eroverheen.

Nanda

Nanda

01-09-2018 om 10:19

hele simpele spaghetti

Mijn italiaanse schoonmoeder maakte dit vaak als voorgerechtje en de kinderen waren er dol op (ik trouwens ook)
250 gram spekreepjes beetje bakken (niet helemaal uitbakken) en 3 blikken tomaten erbij (die tomatenpulp/blokjes zijn het handigste)
Dat laten pruttelen in inkoken. (spettert veel, dus ik heb altijd een spatdeksel/scherm op de pan)
Ondertussen spaghetti koken en vervolgens serveren; bord spaghetti en een grote schep saus erop.

Je kunt hier natuurlijk allerlei groentes ook nog doorheen gooien, maar alleen zo simpel is het ook erg lekker (met een lekkere sla erbij)

Lou

Lou

01-09-2018 om 14:08

gnocchi met gorgonzolasaus

Gesnipperd uitje en eventueel spekjes bakken, punt gorgonzola in stukjes erdoor, bekertje crème fraiche erbij, roeren, vuur laag, deksel op de pan. Gnocchi koken. Broccoli of andere groente los ernaast.

Door de saus doe ik meestal nog knoflook en peper, je kunt er ook andere kruiden, bleekselderij of andere groenten doorheen doen natuurlijk. Maar alleen gorgonzola-roomsaus met verder niets is ook al heel lekker.

cheapest dish ever

In Italie van een echte Italiaan geleerd (die leek op een beeld van Leonardo daVinci, zwijmel);

pizza met salie en ui

Men neme een handvol salie (als t in je tuintje groeit dan is t gratis!) en doe de blaadjes in een plastic bakje. Snij een ui in halve ringen en doe bij de salie in t bakje, peper en zout (flink zout, dat zorgt voor t proces) en een scheut olijfolie. Dan deksel erop en flink schudden en de hele middag op t aanrecht laten staan. Kan ook de dag van te voren. De ui en de salie worden nu zacht en de smaken vermengen zich mooi. Maak dan pizzadeeg van bloem, oplosgist en water en rol uit tot platte pizza's. Ui/salie mengsel erover verdelen en bakken.
Klaar.

Ook heel leuk als hapje op een verjaardag of feestje.

Tine Winkel

Tine Winkel

01-09-2018 om 18:08

Dorry1

die ga ik proberen, met salie. Staat in de tuin en woekert dusdanig dat we binnenkort meer dan 1 m2 hebben...

de op een na goedkoopste hap ooit

Authentiek Italiaans ook nog: spaghetti aglio, olio e peperoncini. De naam is meteen het recept.

Verhit een bodempje olijfolie in een koekenpan, niet te heet. Zet ondertussen het water voor de pasta op. Snij een paar teentjes knoflook in schijfjes of stukjes en laat die trekken in de olie. Niet bruin laten bakken! Doe er een paar gedroogde pepertjes bij (peperoncini). Laat ook dit een tijdje trekken (paar minuutjes ofzo...)

Kook spaghetti in water met voldoende zout, en doe de gare spaghetti in de van knoflook en peper doortrokken olie in de koekenpan, even omroeren, klaar. Desgewenst gerapste kaas erover.
Ik heb me ooit laten vertellen dat dit een hap is die jongelui maken als ze dronken thuiskomen, maar kan dat niet uit eigen waarneming bevestigen (ik kreeg de indruk dat Italianen niet dronken worden. Het Italiaans heeft vziw ook geen woord voor 'kater', dus daar ga je al).

Het recept van Dorry ga ik beslist een keer proberen trouwens.

Groeten,

Temet

Ja Temet!!

Dat is ook n super recept. Doe er ook nog peterselie uit de tuin bij of oud stokbrood in de hakmolen en dat met de knoflook meebakken. Dan is t koetsierspasta. De salie ui pizza stond vanavond op t menu. Heerlijk!

Temet

Ik doe meestal in combi met citroen. Met spaghetti vind ik het lekkerst: Pasta koken in zout water, intussen knoflook in laagje olijfolie heel zacht en kort bakken, citroensap en rasp toevoegen. Spaghetti afgieten (kopje afgietwater bewaren om restjes smeuïg te krijgen) citroen/knoflookolie toevoegen+ geraspte pecorino of parmezaan en flinke hoeveelheid fijngehakte peterselie.

Lekker met roerbakken spinazie met knoflook en gedroogde pepertjes.

gnocchi in oven

Ook zo heerlijk makkelijk van te voren klaar te maken.
(Runder)gehakt rul bakken met gesnipperde ui en knoflook, bloem over strooien en even meebakken (slag)room toevoegen, zout,peper en gorgonzola. Intussen diepvriesspinazie verwarmen in pannetje. In ovenschaal de gnocchi zo uit het pak er in doen en vermengen met spinazie (vocht van spinazie er gewoon bij laten). Mengen en gehaktsaus er over en zo'n beetje door mengen. Geraspte kaas er over en in oven tot er een bruin korstje op zit.
Ik doe er zelf nog wel eens salie bij door, of voor de extra groente courgette in blokjes. Hoewel je echt enorm veel spinazie kwijt kunt in dit gerecht.

Yara

Yara

03-09-2018 om 20:39

Bedankt

Leuk al deze recepten, genoeg inspiratie om ermee aan de slag te gaan.

Polenta

Mijn (Italiaanse) oma maakte heel vaak gebakken polenta als bijgerecht, ik maak het nog wel eens, en geniet er zo van, Het is super goedkoop. Een goede alternatief voor aardappels of rijst.
Kook de polenta volgens de gebruiksaanwijzing op het pakje met water of melk, en giet het op een plaat marmer of op een glad blad, ongeveer 1,5 a 2 cm dik. Laat het afkoelen. Als het afgekoeld is snij je er driehoekjes of reepjes in. Aanbakken in een pan met olijfolie, wat uitjes en knoflook. Oooh zo lekker. Vooral met de gestoofde konijn met pruimen dat ze dan maakte...
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.