Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bianca1969

Bianca1969

13-09-2011 om 09:34

Gezin in de bijstand

wat houdt een gezin (twee kinderen) in de bijstand nou per week over voor boodschappen?
voor mijn werk (maatschappelijke stages) wil ik leerlingen laten ervaren hoe je moet rondkomen van een uitkering. we gaan aan de slag bij de voedselbank, maar veel leerlingen weten gewoon echt niet wat het betekent om in de bijstand te zitten. gelukkig voor hen natuurlijk. ik zou ze in ieder geval een weekoverzicht willen laten maken voor boodschappen. kom je uit met het geld wat je hebt?
kan iemand me vertellen wat er na aftrek van de vaste lasten overblijft voor boodschappen?
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

13-09-2011 om 09:44

Misschien

dat je als basis hier iets aan hebt;

http://www.nooitmeerrood.nl/
En dan klikken op budget tabel.

Dat verschilt

Dat verschilt, want de vaste lasten verschillen. Er zit een component 'huur'in de bijstandsnorm, maar als de feitelijke huur hoger is - en dat gebeurt vaak - dan wordt het verschil niet altijd gedekt door de huurtoeslag. Ziektekostenpremies kunnen verschillen. Energie- en waternota's kunnen enorm verschillen. En dus verschilt ook wat er dan aan het eind van de maand overblijft.

De bijstandsnorm is - met uitzondering van dat stukje huur - ook verder helemaal niet onderverdeeld in een deel voor dit en een deel voor dat en een deel voor de boodschappen - anders dan in Duitsland, heb ik begrepen.

Groeten,

Temet

Bianca1969

Bianca1969

13-09-2011 om 10:29

Niet aan gedacht

Temet, bedankt. Dat was een beetje dom van mij. Ik heb gewoon gedacht dat er wel een "om en nabij" bedrag zou zijn, maar geen rekening gehouden met alles wat je opnoemt. Heel naief...
Angela, bedankt! Die site ga ik even bekijken.

Tigress

Tigress

13-09-2011 om 13:32

In bijstand

Ik heb een weekbudget van 50 €, rond dat bedrag zit je ook als je in de schuldhulp zit. Binnenkort ga ik via de rechter de WSNP in. Dan zal het wel minder worden. Ik heb aanvraagformulieren liggen voor de voedselbank. Daar mag ik pas gebruik van maken als mijn budget 40 € wordt. Ik ken iemand die het moet doen met 35 € pw.

Ik denk dat leerlingen van die leeftijd

sowieso weinig sjoege hebben van wat er omgaat in een huishouden. De gemiddelde puber weet echt niet wat er thuis aan vaste lasten wordt betaald, gas, water, licht, telefoon, verzekeringen.
Het is een hele kunst dat inzichtelijk te maken.

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2011 om 18:57

Inderdaad

Mijn puber verdient zeg 3-400 euro per maand in de zomer. Hij voelt zich echt een spekkoper (heerlijk natuurlijk en ook helemaal prima) en verbeeldt zich dat hij het gezin draaiende zou kunnen houden op zijn Fantastische Inkomsten.
De schat. Hij is 17 en zit op het VWO. Ik bedoel maar. Het komt je niet aanvliegen, blijkbaar.

Ik zou het proberen te vergelijken met dingen die pubers belangrijk vinden: lippenstift, tijdschriften, bioscoop, scooter, belabo.

Tirza

Annet

Annet

13-09-2011 om 19:47

Ik zou de normen van de schuldhulp/wnsp nemen

Dat zijn ook de mensen die in aanmerking komen voor de voedselbank.
Als je van 75 euro (voorbeeldbedrag) moet rondkomen inclusief kleding, vervoer en eten, dan is dat een heel leerzaam rekensommetje voor de scholieren en hun ouders.

Mijn oudste heeft een werkstuk gemaakt over de plaatselijke voedselbank. Het bezoek (met interview) aan client heeft veel indruk gemaak.
Zij heeft toen samen met school een inzamelingsactie gedaan voor boodschappen voor de voedselbank. Erg leerzaam.
Budgettering kwam toen niet aan de orde, ze zat toen in groep 6.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.