Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

klusmuis

klusmuis

03-04-2012 om 13:13

Gestucte muur repareren

Onze mooi gestucte muren hebben in de loop der jaren op div. plekjes beschadigingen opgelopen. Deze ben ik nu aan het vullen en opschuren, maar ik ben bang dat je het blijft zien (het gevulde is gladder dan de rest).
Hoe wordt alles weer mooi egaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vulling zorgvuldig kiezen

Vind ik leuk werk, muren repareren. Laat vooral de decordbouwer in je boven komen en trek je niet zoveel aan van wat de klusfirma's zeggen. Uiteindelijk gaat het om effect. Iets ruwer wordt het van schuren bijvoorbeeld: breng de prut wat dikker op en schuur grof na. In cirkels. Zand helpt ook. De meeste vulmiddelen smeren glad af. Er zijn er ook die van zichzelf wat meer zand hebben, maar je kunt er ook een beetje zand aan toevoegen.
Verder kun je kunstig doen met een sponse. Smeer glad af en dep vervolgens met een sponsje, daar krijg je pukkeltjes van (op de muur).
Het is even oefenen, maar het lukt mij tegenwoordig om vrijwel al het soort stucwerk te immiteren. Gewoon met allesvuller en een sponsje.
Last but not least: jij zit er met je neus bovenop. Je visite niet. De mensen zien er minder van dan je zelf denkt. Met teveel prutsen kun je het ook verprutsen, dus stop optijd (neem genoegen met wat het is).
Groet,
Miriam Lavell

Hombre

Hombre

03-04-2012 om 14:11

Aha een deskundige

Dat blijkt. Wij kozen de verkeerde (roodband) en het droogde grijs op. Wat kun je het beste kiezen als je het wit wilt hebben? Volgens mij is het schuurwerk wat wij hebben.

Verf?

Er moet ook altijd nog een kwastje overheen... Tip: er zijn duizend soorten wit en je muur is verkleurd. Neem een eetlepel witte latex en meng dat als een ware kunstenaar met beetjes waterverf van de kinderen in de juiste kleur tot het er het meeste op lijkt.
Restaurateurs van moeilije schilderijen doen niet anders dan eindeloos proberen (al gebruiken ze wel andere verf, maar soit). Schaam je niet.
Groet,
Miriam Lavell

klusmuis

klusmuis

03-04-2012 om 15:27

Fröbelen

Er zijn wel heel veel gaatjes hoor, het leek hier wel oorlog Het is verder vrij glad, dus teveel structuur moet ook weer niet. Enfin, ik fröbel nog maar wat verder, misschien meer in cirkels dan omhoog en omlaag.

Is er nog speciaal schuurpapier of materiaal voor handig?

Merel

Merel

03-04-2012 om 17:06

Aanvulling

Je kan in feite van alles gebruiken om wat struktuur te maken, als het maar een beetje op de rest van de muur gaat lijken. Deppen met de top van een kwast geeft putjes, je kan een beetje vegen, dan worden het streepjes, je kan ook een bolletje vouwen van een oud doekje en daarmee nog wat deppen, gebruik je fantasie inderdaad.

klusmuis

klusmuis

03-04-2012 om 19:29

Zin

Ik krijg er alweer een beetje zin in. Overschilderen moet sowieso, dat is het probleem niet.
Morgen weer een stukje proberen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.