Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jo6

Jo6

01-09-2018 om 12:57

Gemakkelijk op te warmen recepten

Maandag beginnen we weer, kinderen weer naar school en man en ik weer aan het werk. Net een weekschema gemaakt en maar één dag in de week en de weekends kunnen we met elkaar eten. Nu ben ik op zoek naar recepten die ik een dag van tevoren kan maken, zodat de kinderen hun eten zelf kunnen klaarmaken/opwarmen. Ik kom niet verder dan bami, nasi of macaroni. Pasta of rijst kunnen ze zelf wel koken, maar veel tijd om te koken hebben ze niet. Soep en tosti's eten ze helaas bijna niet.

sauzen in de vriezer

Ik heb altijd zakjes verse pastasaus in de vriezer. Die hoeven ze alleen even warm te maken en pasta erbij te koken.
Dit kan ook met pilaf, je kunt ook zakjes rijst los invriezen etc
En stoofpotjes,
Dan pakt degene wat hij nodig heeft en kookt indien pastasaus er nog pasta bij.
Hartige taart maak ik hier ook en die vries in punten in, gewikkeld in huishoudfolie.
Lasagne idem.
Ik vries ook kleine zakjes rode kool in en stoofpeertjes.

Eet degene later dan staat er gewoon een bord klaar van wat wij aten.

bieb63

bieb63

01-09-2018 om 14:15

Nou, dat is op zich niet zo moeilijk.
Uiteraard allerlei varianten van sausen bij pasta en rijst. Maar ook bijv. chili con carne.
En verder kun je allerlei stamppotten van te voren klaarmaken. Een stukje vlees of worst erbij braden en dan in een bakje wat de volgende dag gewoon prima in de magnetron opgewarmd kan worden. In principe kun je dit ook gewoon doen met a/v/g maaltijden, bijv. aardappels en sperziebonen koken en evt. een stukje vlees en jus, alles in een bakje en de volgende dag gewoon in de magnetron opwarmen (of uit de vriezer als je het voor meerdere dagen klaar maakt). En uiteraard gaat dat met ovenschotels ook prima.
Eerlijk gezegd doen wij dat heel vaak met kliekjes voor de lunch de volgende dag. Kan in principe met bijna alle maaltijden. Je kan ook makkelijk voor erbij een salade maken en die in de koelkast zetten en daar 1 of 2 dagen van eten. Of een omelet met lekker veel groenten. Is koud, evt. op brood ook lekker. En je kan het ook in de magnetron zetten.

Lente

Lente

01-09-2018 om 14:49

Grote bak lasagna maken of moussaka

Dan snijd je eenpersoonsstukken daaruit. Die kan iedereen zo opwarmen in oven of magnetron.
Ze zijn beiden ook in te vriezen.

Quiche is ook heel geschikt. Grote vierkante/rechthoekige ovenschaal nemen, dat snijdt makkelijker in stukken.

Pasta per persoon koken is lekkerder en makkelijker als je verse pasta kookt.
Maar hier zijn ze ook niet vies van eerder gekookte pasta (stevige penne bijvoorbeeld) en die opwarmen door er kokend water overheen te gooien. En dan warme saus erdoor.

Jo6

Jo6

01-09-2018 om 20:43

Dank

Er zitten al best wat ideeën bij waar ik niet op was gekomen, de quiche staat al op het menu voor komende week. Echt dagen vooruit koken en in de vriezer bewaren doe ik met bolognesesaus, verder niet veel. We zijn een gezin met 3 hongerige pubers en een achtjarige, dus voor 6 personen koken. De restjes die we hebben gaan naar mijn ouders, die koken zelf niet zo gezond meer, daar hou ik al rekening mee, dus eigenlijk koken we voor 7/8 personen. Aardappelen in de magnetron opwarmen vind ik geen succes, maar als ik die 's ochtends al schil kunnen die zo gestoomd worden door één van de kinderen. Meer ideeën zijn uiteraard welkom.

Currys

Kipcurry en groentecurry ligt hier ook altijd in vriezer - naast bolognesesaus- . Of ze koken er rijst bij of warmen naan op

Alkes

Heb jij voor mij de recepten van je curry’s? Ik wil r graag een keer gaan maken.

Ovenschotels

Ik maak vaak ovenschotels. Die kun je invriezen en s morgens op t aanrecht zetten om te ontooien, half uurtje of misschien 3 kwartier s avonds in de oven en klaar. Denk aan gehakt onderin, gebakken prei met kerrie erop en dan aardappel puree met kaas erop. Ik heb van die ikea braafsledes van RVS. Die kunnen overal tegen. Nog wat ovenschoteltjes:
Kip met brocoli en dan roomkaassaus erop met bladerdeeg afdekken. Oven.
Wraps vullen met gehakt bonen mengsel of kip mais paprika. Oprollen en strak ik een schaal leggen. Kaas erover en dan in de vriezer en later in de oven.
Zuurkoolstamp met uitgebakken spekjes erop en bestrooien met broodkruim. Ik gebruik dan draag van die aluschaaltjea gevuld met jus die ik in een hoekje druk van de schaal. Jus warmt direct mee op.
Bäckeröffe; schnitzel wortel en ui stoven in bouillon met wijn, in schaal, afdekken met aardappelschijfjes en de oven in. Klontjes boter erop is lekker.
Boerenkoolstamp in een schaal en dan afdekken met plakjes rookworst. Bakje jus in de hoek erbij.
Chili con carne is ook perfect.
Ik kan zo de hele dag doorgaan!
Bijna elk gerecht kan in een ovenschaal. Zelf heb ik n aga en doe bijna alles in de oven. Gehaktballen doe ik ook in de oven. Zo makkelijk. Niets omdraaien, bakt niet aan. Perfecte ballen. In de vriezer voor later.

Bosbes

Bosbes

01-09-2018 om 23:01

Op zich lekker Dorry

Volgens mij kook je goed en er zitten goede ideeën tussen, maar het valt me op dat werkelijk élk recept dat je noemt met vlees is. Is dat iets van dagelijks voor jou/jullie?
Hier thuis zeker niet.
Gelukkig eten wij praktisch altijd samen maar ik vind receptendraadjes wel heel leuk.

Nou?

T ging niet om vegetarische gerechten. En n makkelijke maaltijd waar alles al in zit, dan kan dat met vlees zijn. Als jij niet elke dag vlees wil eten is dat prima, maar waarom moet ik dat ook doen? Doe ik dat? Eet ik elke dag vlees? Daar ging de vraag toch niet om? Of begrijp ik t nu verkeerd? Pak eruit wat je zint, en laat de rest voor wat het is.

Bosbes

Bosbes

01-09-2018 om 23:57

Jeetje

Jeetje wat fel zeg Dorry. Het viel me op dat het zo vlees- georiënteerd was, dat is alles.
Ik gaf toch ook complimenten.
Nou ja, welterusten dan maar.

maan.

maan.

02-09-2018 om 08:41

Eten in delen

Hier ook steeds vaker avondmaaltijden in delen. Ik vind het ook heel lastig dus lees graag mee.

Succesnummer afgeliopen zomer was hier het broodje hamburger. Wel een verse hamburger. Ieder bakt zijn eigen burger, met sla en tomaat en kaas en ui naar believen, snel gemaakt en snel gegeten. Afgelopen week weer ns draadjesvlees gemaakt voor twee dagen, is de tweede dag toch verrekt makkelijk (en nog lekkerder dan de eerste dag). Ook met wisselend succes, de wrap, ik zorg voor voorgesneden sla en groenten, de afwijkendetijdeter bakt zelf kipstukjes en belegt zo de eigen wraps. Met een voordeelpak wraps is er de volgende dag de mogelijkheid een koude vegetarische wrap als lunch mee te nemen en dat vinden ze ook erg lekker. Als deze winter iemand later thuis komt kan ik zuurkool eten, het kliekje met wat kaas erop gaat in de oven voor de laatkomer.

Lilian

Ik maak altijd snelle currys door kruidenpasta’s te gebruikten - die kun je vast ook zelf maken -. Verder zo simpel je neemt kip of vis of vleesvervangers. Wok kruidenpasta en vlees (vis/vervangers) op hoog vuur. Dan groenten erbij wokken, dat kan van alles zijn (bloemkool, paprika, ui, sperziebonen, tomaten, etc) dan kokosmelk erbij en laten sudderen dat groente niet hard niet zacht is. Ik begin ook met gelijk groenten plus kruidenpasta wokken en dan noten erbij en dan kokosmelk
Ik doe er ook nog chilipoeder en vaak ook nog curry madras kruiden van jonnie boer, als ik de kruidenpasta niet sterk genoeg vind

Eenvoudig

In drukke periodes kookte ik de avond vooraf. En nog, wie niet mee eet word het bord weggezet en kan later opgewarmd. Restjes kunnen de dag daarop of gaan in de vriezer.

Zoon kan inmiddels wel een hamburger ooid zelf maken, maar meestal koken we min of meer samen, kinderen helpen met snijden en vlees kruiden en bakken, en staat er een bord klaar voor laatkomers. Bij het opscheppen maak ik dan direct een bord klaar voor wie er nog niet is. Alleen de sla blijft niet lekker, dat doe ik dan ook niet. Ze nemen maar wat fruit of groente zelf erbij en anders maar niet.

Dat gaat hier vaak in hoopjes. Vanmiddag snijden we de mango's aan. Samen. Alleen doen ze het toch weer niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.