Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rana

Rana

17-02-2015 om 19:38

geluidsoverlast- Tips?

Mijn onderbuurvrouw klaagt dat ze last heeft van mijn muziek.
Ik heb inderdaad mijn muziek de hele dag aan,maar gewoon als achtergrond muziek.
Nu staan de boxen van mijn stereo op de grond,( waar novilon op ligt) misschien kan ik de vloer wat meer isoleren?
Boxen ophangen is geen optie.
Wat kan ik het beste onder de boxen leggen zodat het geluid naar beneden toe minder doordringt?
ook klaagt ze dat ik te hard stamp(?) terwijl ik normaal loop en altijd sloffen draag ipv schoenen.
Wat kan ik hier verder nog aan doen?

amk

amk

17-02-2015 om 19:42

wat voor vloer?

is het een houten of een betonnen vloer? En wat voor vloerbedekking heb je daar op liggen?

Als je een laminaat of parketvloer hebt zit er dan een voldoende dempende isolatie laag tussen? (minimaal 10d

Angela67

Angela67

17-02-2015 om 19:59

boxen

"Harde muziek staat nummer 1 op de lijst van geluidsoverlast. Plaats boxen of televisie niet tegen een scheidingsmuur en zet boxen eventueel op een stukje schuimrubber. Zet uw bastonen minder laag! Wilt u de muziek echt hard? Dan is een koptelefoon de oplossing. Denk ook aan de geluidsinstallaties van uw kinderen." (http://www.veenendaalsewoningstichting.nl/mijn-buurt/90/geluidsoverlast.aspx)

soepeler lopen, dus begin voor de lol eens op je tenen en zak dan langzaam naar je voet af en hoor zelf het verschil als je zo loopt. Je loopt ongemerkt misschien veel meer te bonken dan je denkt?
we hebben hier betonnen vloeren (nieuwbouw) maar ook ik geef bij mij kinderen af en toe aan ze wel iets 'luchtiger'mogen lopen ipv bonk bonk olifantje

gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

17-02-2015 om 21:19

Hout?

Klinkt alsof je houten vloeren hebt. Ik zou die optie om je speakers op te hangen toch nog maar eens heroverwegen. De *hele* dag onvrijwillig muziek aan moeten horen is wel heel erg. Ik zou er persoonlijk moordneigingen van krijgen.

Aan lopen/stampen is niet veel te doen (behalve sloffen, maar dat doe je al), maar wat die muziek betreft moet je m.i. echt doen wat je kunt om overlast te voorkomen. Speakers op iets zachts zetten lijkt me ook het proberen waard. Bij ons staan ze op een soort gevlochten kratten van Ikea, die dempen ook vast prima (niet dat er iemand last van heeft want wij wonen godzijdank vrijstaand).

Emmawee

Emmawee

17-02-2015 om 22:47

Het belangrijkste

Het belangrijkste doe je volgens mij al: je neemt haar klachten serieus. Fijn, dat zou bij mij al heel veel stress wegnemen. Probeer het samen met haar op te lossen. Bij haar luisteren hoe het klinkt als je het zachter zet, hoe zacht is nodig? Helpt het aanpassen van het basvolume? Is er een tijd af te spreken waarop de muziek uit is en een tijd waarop jij even voluit mag?
Succes!
Maw.

Mijntje

Mijntje

18-02-2015 om 06:36

koptelefoon

De hele dag muziek horen en dan ook nog muziek die niet jouw smaak is, is ook bijzonder onprettig en daar zou ik ook een minder aardig persoon van worden

Ik zou een koptelefoon opzetten, dan kan je het zo hard zetten als je wilt.
Hebben je sloffen harde zolen? Dan kan je net zo goed op schoenen lopen.
Sloffen met zachte zolen (soksloffen) zijn dan zachter.
Wel vervelend voor jou, maar begrijpelijk voor haar.
Voor vloerisolatie zou je moeten googlen, maar dat is best een hoop werk.

Jojo

Jojo

18-02-2015 om 17:32

lastig

In een flat/appartementengebouw is het meestal vrij gehorig, zeker als het vrij oude gebouwen zijn.
Die van mij stamt uit de 80-er jaren en ik heb me erg leren beheersen om me niet te ergeren aan zelfs gewone leefgeluiden de afgelopen 2 jaar.
Mijn buurman speelt in een band, zei eens per week te oefenen met headsets, maar een zanger kun je niet uitschakelen en drum trilt overal doorheen. Maar hij oefent veel vaker, ook als hij alleen is en dat geploink daar krijg ik de zenuwen van.
Andere buren gaan in bed tv kijken. Heel fijn als ik daar onder probeer te slapen en de tv gaat pas rond 2 uur uit.
Ik hoor wasmachines trillen, visite praten, buren niezen, klokken luiden, doortrekken van toiletten en dat terwijl ik best aardig dovig ben.
Maar ik zet dan mijn eigen tv maar iets harder dan dempt het genoeg om het niet te horen. (fijne cirkel, want als ze bij mij komen klagen moet ik weer naar anderen wijzen

Zet je boxen op een klein (dikte perzisch)kleedje of op een krukje dat je weer op zo'n kleedje zet.
Probeer niet teveel vanaf je hielen te lopen (iets meer naar voren)want dat kan idd doordreunen en als je dan een flinke thuisstapper bent, dan kan dat aardig wat overlast geven.
Fijn dat je haar serieus neemt, maar weet ook dat er sommige buren zijn die ras-klagers zijn, vooral bij nieuwe buren willen ze gelijk alles indammen.
Ik had in een ander huis de eerste week al mijn buurman ter kennismaking.
Dacht ik.
Hij kwam vast wat regels doorgeven.
Dus doe je best, maar ga niet letterlijk en figuurlijk op je tenen lopen.

amk

amk

18-02-2015 om 17:54

jojo

jaren tachtig appartementen zijn berucht mbt geluidsoverlast door de manier van bouwen. De vloeren lopen overal door, dat was daarvoor en daarna niet meer het geval. Geluidstrillingen worden daardoor heel makkelijk door gegeven.

In mijn jaren 50 flat hoor ik nauwelijks iets van mijn buren. Ja als de 17 jarige buurjongen zijn nieuwe boxen test.

Monique D*

Monique D*

18-02-2015 om 20:29

Nog een tip bij de tips

Veel tips zijn al gegeven, maar ik wil nog iets toevoegen.

Vaak denk je dat de muziek niet hard staat en dat kan ook kloppen. Mijn benedenburen houden ook van een muziekje op zijn tijd en dat kan ook flink door dreunen bij ons. Maar het enige wat wij horen van dat nummer zijn de bassen en de bassdrums. Als ik bij hun deur ga luisteren merk ik op dat hun muziek niet hard is. De enige geluiden die door onze (houten) vloer echt doorklinken zijn die zware tonen. De oorzaak is de subwoofer. Dat is een box die zeer lage tonen weergeeft. Is het een idee om dit uit te zetten als je de hele dag muziek aan hebt? Alleen de lichtere tonen zijn dan hoorbaar uit de andere boxen. Jij hoort de muziek wel, maar de buren niet.
Als je geen subwoofer hebt dan draai je die bas gewoon weg.

Over dat lopen zijn ook al tips doorgegeven. Je vertelde dat jij als vloerbedekking Novilon hebt. Dat zijn hele stille vloeren.
Mijn vragen zijn: heb je een onder die Novilonvloerbedekking nog een andere vloer? Heb je een houten of betonnen vloer?
En let op hoe je loopt, dat speelt ook een rol. Als je met jouw hiel de vloer bonkend raakt (dat doe je misschien onbewust) dan kan dit ook doordreunen bij de buren, zeker met een houten vloer. Probeer eens geruisloos te lopen?

Jojo: "Ik hoor wasmachines trillen, visite praten, buren niezen, klokken luiden, doortrekken van toiletten.."

Dit hoor ik ook, maar het stoort mij niet. Dat zijn gewone leefgeluiden.
Behalve 's-ochtends, dan kan ik wakker worden van de wekkerradio van mijn benedenburen. De radio knalt dan door het huis. Ik baal dan stevig als het een tijdje duurt voordat hij het uitzet...

Groeten van Monique, die op zijn tijd ook oefent op haar altsaxofoon (op zolder, maar je hoort het wel op de hele trap van de portiekwoning)..

Jojo

Jojo

18-02-2015 om 20:46

amk/monique

Amk: Ah dat wist ik niet, bof ik even! Ik hoopte hoe jonger de bouw hoe minder geluidshinder

Monique: Het zijn leefgeluiden, klopt, maar stofzuigen om half 7 smorgens op een harde vloer met een versleten borstel klinkt echt heel vreselijk.,,ieppp ieeeeppppp scratch en dat ruim een half uur lang.
Ik ben ermee grootgebracht: stil voor de buren, niet rennen, niet schreeuwen, niet slaan met de deuren. Maarja, daarna verwend met 25 jaar maar aan 1 kant buren te hebben en nu weer terug naar de eerste situatie.

Monique D*

Monique D*

18-02-2015 om 23:00

Stofzuigen om half 7 kan echt niet

Dat is inderdaad vervelend. Heb je gevraagd of ze dat later kunnen doen?

Woningbouw

Kun je de woningbouw niet laten bemiddelen jojo, want dat is niet gewoon natuurlijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2015 om 07:38

Jaren 10, 30 en 80

Ik heb in alle jaartallen apartementen gewoond en het was eigenlijk altijd vrij beroerd. De 80-ers waren nog het minst problematisch omdat daar betonnen vloeren inzaten (de andere hout). Maar daar had ik weer een 16 jarige alleenwonende puber met veel vriendjes als buurman, dus dat was ook geen pretje.

Ook bij een jaren 90 2onder1kapper hoorde je de baby van de buren door de muren heen huilen (en vice versa ongetwijfeld) en als de buurman op zolder ging drummen klonk het alsof er iets instortte.

Bij rijtjeshuizen zijn ankerloze spouwmuren de oplossing tegen geluidsoverlast. Dat schijnt heel goed te werken.

http://rigolett.home.xs4all.nl/GV/buren/h3bu.htm

Vinex lokatie

Een nieuwbouwrijtjeshuis is ook niet alles. De prefab- voorgevels worden snel er tegenaan geplaatst waardoor de aangebrachte isolatiekussens wel eens openingen kent, dat zorgt voor een 'geluidsbrug'.
misschien zijn de spouwmuren wel ' geluidsdicht', de voorgevels en de gipsen tussenwanden zijn het niet.

Kurken pannenonderzetter dempt ook.

Jojo

Jojo

19-02-2015 om 11:19

zonder

Zonder het draadje te willen overnemen, toch nog een leuke update.
Ik liep vanmorgen even naar buiten en wat zag mijn oog: de stofzuig-/tv-/wasmachine-man is aan het verhuizen!
Daar is hij waarschijnlijk zo moe van dat hij geen tijd meer had voor televisie in bed gisteravond. De muziekman overleef ik wel en de andere geluiden zijn idd leefgeluiden.
Wat een geweldige dag vandaag

Ik heb trouwens in een 2-1kapper gewoond uit de jaren 60. Houten vloeren. Als mijn zoon op zolder liep dacht ik dat het plafond naar beneden kwam zetten zoveel herrie gaf dat.

Monique D*

Monique D*

19-02-2015 om 16:46

Manier van lopen

"Als mijn zoon op zolder liep dacht ik dat het plafond naar beneden kwam zetten zoveel herrie gaf dat."

Misschien loopt Rana ook op die manier zonder dat ze het zelf door heeft... dat klinkt meer door als er geen tapijt is gelegd.

Als de buurjongen ging studeren op zijn zolder (boven mijn hoofd) dan ging hij met zijn stoel wippen of met zijn voet op de grond tikken. Ik dacht dat ik gek werd van dat getik... dat klinkt gewoon door. Hij besefte het pas hoe hinderlijk het was toen ik hem een keer binnen had gelaten in mijn woonkamer en zelf op zijn zolder met mijn voet op de grond ging tikken. Vanaf toen lette hij op en had een kleed onder zijn bureau en stoel gelegd.

+ Brunette +

+ Brunette +

19-02-2015 om 17:22

Boxen van de vloer

Wat anderen ook al zeggen, het scheelt een heleboel als je de boxen op een krukje of een standaard zet. Het zou zelfs kunnen dat men je lopen niet meer zo storend vindt als het muziekprobleem is opgelost.

Mijntje

Mijntje

19-02-2015 om 18:44

hele dag?

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom jij de muziek de hele dag aan moet?
Is dat voor je werk?

Ik snap sowieso niet dat mensen ook op kantoor de hele dag een radiootje aan moeten. En ook in winkel e.d. Ik houd erg van (mooie) muziek, maar ook van rust.

Jojo

Jojo

19-02-2015 om 20:03

Mijntje

Wat dacht je van eenzaamheid?
Ik heb de hele dag/tijd de televisie aan als ik thuisben en nu ik werkzoekende ben is dat vrij vaak.
Puur voor het stemgeluid, achtergrondgeluiden.
Als je altijd alleen bent en je zit in de eerste periode na je scheiding, je kinderen zijn uit huis, je moet wennen aan een nieuwe buurt, nieuw huis, alleen wonen, dan kan dat nogal eenzaam en stil zijn.
Rust is fijn als je af en toe periodes hebt waar je geen rust hebt.

Dat het op kantoor kan storen en de concentratie kan beinvloeden dat begrijp ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-02-2015 om 07:11

Gepraat

"Ik snap sowieso niet dat mensen ook op kantoor de hele dag een radiootje aan moeten."

Hangt een beetje van je werk af. In de auto, als ik iets relatief simpels en repetitiefs doe vind ik muziek wel fijn, maar dan luister ik er ook echt naar. Als ik werk en met ingewikkelde dingen of communicatie bezig ben kan ik er niet tegen. Dan luister ik nl. ook. Vooral naar teksten, pratende mensen e.d.

Ik heb wel eens begrepen dat instrumentale muziek wat dat betreft veel minder stoort. Het allervreselijkste vind ik als er twee soorten muziek tegelijk opstaan. Dat komt nog wel eens voor en het verbaast me dat andere mensen dat blijkbaar acceptabel vinden.

amk

amk

20-02-2015 om 07:52

jojo

en ook daarin is iedereen anders. Ik vond en vind het nog steeds heerlijk als het stil is in huis, juist toen ik net gescheiden was en dochter naar haar vader. Maar ik voelde me en nog steeds dan ook niet eenzaam. Ook in mijn vriendschappen is er niet altijd geluid nodig. Ik spreek regelmatig met een vriendin af in haar tuin. Gaan we thee drinken en lekker een boek lezen.

Barvaux

Barvaux

20-02-2015 om 08:13

ook

Tijdens mijn werk heb ik het liefste radio 1 op maar thuis heb ik er absoluut geen behoefte aan de hele dag, zeker overdag vind ik dat niet nodig en dan nog: wat is er mis met oortjes/koptelefoon?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.