Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Botje

Botje

10-02-2014 om 15:33

geluidsisolatie slaapkamer

Onze zoon (14 jaar) krijgt een andere slaapkamer. We hebben een gehorig huis. Jaren zeventig. We willen geen gedoe met de buren (toekomstige kamer grenst aan hun slaapkamer.)
Dus willen we isolatie aanbrengen. We denken aan zo'n zwarte noppen schuimrubber muur. Zie je ook in geluidsstudio's enzo.
Zoon vindt het mooi.
Hoe gaat hij dat schoonhouden? (stofzuigen??)
Heeft iemand enig idee of het nadien goed te verwijderen is?
Als we twee van de muren doen en de andere gewoon behang, zou het dan geluid dempen? Of moeten alle muren dan zo behangen worden?

Hebben jullie andere oplossingen?

Idee?

Lijkt me erge stofnesten worden op den duur.

Zou meer iets glads als voorkeur hebben.

http://www.aixfoam.nl/zwaarschuim-absorptieplaten-sh007

Brianna F

Brianna F

10-02-2014 om 19:14

Ook

Wij hebben dochters kamer ook voorzien van zwarte noppen schuim, maar daaroverheen gipsplaten en een behangetje.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2014 om 21:18

Mijn ouders

hebben de huiskamer aan de kant van de buren voorzien van wandtapijt. Heel mooi en geluiddempend.

Marjoleine64

Marjoleine64

10-02-2014 om 21:47

Tapijt of noppenschuim

dempt vooral de geluidsbeleving in de kamer zelf, en niet zozeer wat de buren ervan horen. Als je echt geluidsisolatie wilt dan zul je iets als een zwevende muur moeten (laten) zetten voor de muur, zodat contactgeluid geen kans meer heeft om doorgegeven te worden.

Hombre

Hombre

10-02-2014 om 22:10

Marjoleine

Lijkt mij ook dat dat niet gaat helpen. Hoogstens een mooi symbolisch gebaar naar de buren. Eerder averechts. Het geluid in de kamer klinkt beter dus zet haar zoon het juist harder

Brandgevaar?

Dat spul is denk ik van een kunststof gemaakt, is dat open en bloot niet enorm brandgevaarlijk? Een gipswand op rachels lijkt me veiliger en effectiever.

skik

Rafelkap

Rafelkap

11-02-2014 om 06:46

koptelefoon

Of gewoon een koptelefoon.

Dalarna

Dalarna

11-02-2014 om 08:52

Rafelkap

Het leven kan zo simpel zijn (en goedkoop).... ik neem aan dat Botje ook niet zelf in de herrie wil zitten namelijk?

Rafelkap

Rafelkap

11-02-2014 om 09:26

Dalarna

Ja ik ben heel praktisch ingesteld
Er zijn ook speciale koptelefoons zodat de oren van zoon niet naar de galemiezen gaan. Die heb ik voor mijn jongste omdat hij erg van knopjes houdt Alleen weet ik niet zeker of het wel stoer is voor een veertienjarige.
Als iemand geinteresseerd is kan ik even kijken wat het merk is.

Hangt wel van de gehorigheid af of koptelefoon afdoende is

Gehorigheid komt van 2 kanten....

Ik denk dat je zoon het ook wel prettig vindt als hij geen nachtelijke geluiden van buurman en buurvrouw oppikt.
Ik ken huizen waar het net is alsof de buren haast bij je in de kamer liggen te kuchelen, hijgen, giebelen enz.

Rafelkap

Rafelkap

11-02-2014 om 09:31

jasam

dan zet hij toch z'n koptelefoon op?

Hmm

Ik heb een buurvrouw gehad, een soort van "when Harry met Sally"

en dat elk weekend met haar wisselende internet dates, waarbij de mannen ook heftig te keer konden gaan tussen 21.00 en 03.00 uur was het regelmatig feest aan de andere kant van de muur.

Rafelkap

Rafelkap

11-02-2014 om 09:41

jasam

eerst maar afwachten toch? Wie weet doen deze het twee keer per jaar of doen ze het heel bescheiden. Ik zou alleen het bed niet aan die muur zetten die aan de buren grenst.
Volgens mij wilde Botje de geluidsisolatie omdat haar zoon luidruchtig kan zijn. Maar er bestaan koptelefoons en regels, als hij op zichzelf woont later moet hij ook rekening houden met zijn buren. Kan hij dit alvast oefenen

botje

botje

11-02-2014 om 16:01

dank

Hartelijk dank voor jullie input tot zover. Brandgevaar had ik niet aan gedacht; ben ik nogal bang voor dus geen noppen voor hem op de muur. Misschien toch een los voorzetwandje. Lijkt toch wel de beste oplossing.

Grappig (en ook enigszins irritant)dat ik direct opvoedtips bespeur. Regels stellen is het probleem niet. Ze opvolgen zelfs ook niet tot nog toe. Maar een extreem gehorige bovenverdieping en een buurvrouw die overdag slaapt vanwege nachtdienst i.c.m. een slechthorende zoon maakt voorzorgsmaatregelen nemen wenselijk. Ik gun hem z'n muziek en de buurvrouw haar rust. Het gaat niet knetterhard maar ik wil irritatie voorkomen.

Dalarna

Dalarna

11-02-2014 om 17:06

botje

Tja niet knetterhard, slechthorende zoon, een buurvrouw die overdag wil slapen.... ik zou er echt niet aan beginnen en mijn zoon een koptelefoon geven.

Is er geen kamer of zolder over voor hem (en anderen) waar het geluid wat harder kan als dat nu echt perse moet want serieus ik wil het gewoon niet hebben dat mijn zoons zonder koptelefoon naar harde muziek gaan luisteren, ik woon hier toch ook en het is juist een prima uitvinding en als ze hem te hard zetten zetten ze de gewone radio ook te hard.

Rafelkap

Rafelkap

11-02-2014 om 17:32

combi

Ok, wij zijn betuttelend omdat we niet weten dat je zoon slechthorend is en je buurvrouw overdag slaapt. Dat konden we natuurlijk niet raden, deze combi.

Heb je al aan velours gordijnen gedacht? Werkt isolerend. Voor meer isolatietips kan je googelen, zoals dit:
http://www.akoestiekwinkel.nl/toepassingen/woning/geluidsoverlast-door-buren-isoleren
je kan best zwarte noppen aan de muur plakken maar dan zou ik er een gipswandje tegenaan zetten maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Ik ben gewoon lui en zou kiezen voor een koptelefoon, een hele handige uitvinding waar je buurvrouw EN je zoon blij mee zullen zijn, en jouw nagels blijven heel

Mijn zoon heeft een "boerderijstem"

Zware bas, als hij aan het skypen is met zijn vrienden dan heb ik het idee dat hij ze rechtsstreeks aan het aanspreken is i.p.v. via de microfoon.
Het is niet alleen de muziek die ze draaien, waar je een koptelefoon voor kunt opzetten, het is ook hun ver dravende stemgeluid.

Dalarna

Dalarna

12-02-2014 om 10:34

Jasam

Maar dan hoef je toch niet te skypen precies in de kamer waar de buurvrouw naast ligt te slapen?

Rafelkap

Rafelkap

12-02-2014 om 10:44

boerderijstem

Prachtig, een boerderijstem, nooit van gehoord
Botje kan wellicht ook van slaapkamer ruilen met haar zoon, als het zo'n toestand wordt om de boel te isoleren. Of is het echt noodzakelijk dat in die kamer juist deze zoon komt te liggen?

Als het een beetje kleine kamer is, wordt het een soort bedstee met een tweepersoonsbed, ook wel knus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-02-2014 om 14:38

Hoe zo zo'n toestand?

Ik vind het eigenlijk best wel een nette oplossing van Botje. Leefgeluiden gaan verder dan alleen muziek die wat te hard staat.

Botje: je hebt speciale geluidsisolerende matten die je tegen de muur kunt aanzetten. Dat moet dan wel contactloos en in een speciaal frame, dus ik ga ervan uit dat dat niet zomaar een klusje is en vast ook wel prijzig.

Rafelkap

Rafelkap

12-02-2014 om 15:04

Ginny

Ik bedoel gewoon: als je geen zin hebt in een 'hele verbouwing'.
En ik vind het ook heel netjes van Botje al zou ik er zelf voor kiezen om daar de ouderlijke slaapkamer van te maken. Die wordt nl overdag neem ik aan nauwelijks gebruikt. Maar misschien is dat niet handig.

botje

botje

17-02-2014 om 22:15

het is ...

een extra wandje geworden met isolatiemateriaal. Afgetimmerd met gipsplaten. Behang erop. Ziet er gelikt uit. Iedereen blij.
Hartelijk dank voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.