Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Isabella

Isabella

05-12-2011 om 13:18

Gekleurde kaarsvlekken in mijn witte kast.

Ik heb verschillende paarse en rode kaarsen zonder iets eronder in mijn witte kast gezet en nu zitten er dus vlekken die ik er niet meer uit krijg. Ook niet met Cif of allesreiniger, de vlekken lijken er min of meer 'in' te zitten. Ik baal hiervan en vind het zelf achteraf gezien ook wel een beetje dom maar daar heb ik nu dus niets meer aan. Heeft iemand een goede tip hoe ik die gekleurde vlekken toch weg kan krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmmm

Ik weet dat je kaarsvet weg krijft door er keukenpapier op te leggen en er met een warme stijkbout overheen te gaan. Of het ook bij jou kast werkt?

Bleek?

Kennelijk is niet zozeer het vet als wel de kleurstof zelf erin getrokken? Is het zo'n met melamine overtrokken kast, of is-ie gewhitewashed? In het eerste geval zou ik bleek proberen. Wel het risico dat het rood paarsig wordt, maar ja, die vlekken zitten er nu toch al in.

Groeten,

Temet

Olie?

Sommige oranje rode kleurstoffen lossen op in olie, gewoon slaolie of zoiets, dit zou ik eerst proberen en anders inderdaad chloor.

Succes
Lisetje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-12-2011 om 21:06

Strijkbout

Zoals Silone beschreef.

Isabella

Isabella

06-12-2011 om 20:25

Geprobeerd

De kast is wit geverfd/gelakt. Een beetje zoals de Riviera Maison kasten, dus niet geölied of gewitewashd of iets dergelijks. Olie had geen resultaat, een beetje lichtjes met bleek geprobeerd maar had ook geen effect.
Mijn strijkijzer durf ik er echt niet op te zetten want ben bang dat ik dan schroeiplekken krijg. Dus tot nu toe zitten de paarse vlekken er nog steeds.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-12-2011 om 11:58

En toch, isabella

Van internet:

Kaarsvet
Kaarsvet is lang niet zo lastig te verwijderen als je denkt. Laat het kaarsvet eerst hard worden. Daarna peuter je met je nagels of een lepel zoveel mogelijk weg. Vervolgens leg je er een paar laagjes absorberend (keuken- of vloeipapier) op. Zet hierop een strijkbout (niet te heet). Door de warmte worden de kaarsvetrestanten zacht en geabsorbeerd door het papier, de vlek zou dan weg moeten zijn. Is er toch nog iets van een vlek te zien? Dan nawrijven met een schoon doekje met een beetje wasbenzine of spiritus. Kaarsvet op gladde oppervlakken even verwarmen met een föhn en opdeppen met keukenpapier.

Groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.