Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gehaktballen wedstrijd. Recept gevraagd!

M'n vader, verloofde en ik houden erg van koken en doen dat niet onverdienstelijk. Af en toe roepen we een wedstrijdje uit en zit de rest van de familie in de jury. Vanavond hielden we een lasagne wedstrijd, die ik overigens glansrijk heb gewonnen.

Nu heeft m'n vader bedacht dat de volgende wedstrijd de ultieme gehaktbal betreft. Ik ben niet echt een liefhebber van gehaktballen maar wil wel de wisselbeker in m'n bezit houden. Wat is jullie lekkerste recept voor gehaktballen en hoe maak je die het beste klaar?

T begint met

T begint met t allerbeste half om half gehakt. Een pond. Dan een gesnipperd uitje, een ei en twee beschuiten. Scheutje worcestershire saus en n kneepje ketchup. Handje peterselie en vers geraspte nootmuskaat. Bakken en geen water erbij doen. De jus maak je door de ballen vlak voor serveren warm weg te zetten in de oven en dan t aanbaksel met wat water of bouillon af te blussen. Jus apart serveren.

Ik doe

Ongeveer hetzelfde als Dorry, alleen met andere specerij.
Pond gehakt, ei, twee beschuiten, lepel grove mosterd, snuf cayennepeper, kleine beetje zout en wat foelie.
Inderdaad bakken zonder water en niet op te hoog vuur. Ook niet te lang. Jus zoals Dorry.

40er

40er

05-12-2016 om 08:44

Die van jonny

Google maar voor het recept, de ballen van jonny boer, heerlijk!

Och da's waar ook

Daar zijn die van mij op geïnspireerd, de ballen van Jonnie. Ik vond ze heerlijk, maar erg hoog op smaak. Dus een beetje aangepast. Ik zou ze eerst ff uitproberen (qua zout) voor je ze inzet in de wedstrijd.

maar...

hebben jullie de gehaktballen dan altijd hetzelfde? Dat lukt me nou nooit. De ene keer snipper ik er uitjes door, gebruik elke keer andere kruiden, gelang wat in de kast ligt of waar ik zin in heb. Ik doe trouwens wel altijd één deel half om half, één deel rundergehakt. Die hele vette ballen houd ik niet van.

Saaie ballen

Hier maak ik gehaktballen alleen van rundergehakt met paneermeel, ei, peper en zout. Bakken in boter en olie met een laurierblaadje.
Soms maken we er hamburgers van. Dan snipper ik er een uitje door en maakt ze plat.
Saai maar ik vind het heerlijk.

Lente

Lente

05-12-2016 om 21:26

Ik maak meestal andere gehaktballen

Soms op z'n Indisch, met kokos erdoor. Soms op z'n Italiaans met Italiaanse kruiden, rode pesto en Parmezaanse kaas erdoor. Soms op z'n Noord-Afrikaans met baharat.

Ik houd niet zo van grote gehaktballen. Ik heb liever kleine balletjes zodat ze makkelijker combineren met de rest van het eten en meer korst hebben. Want de korst is het lekkerst.
Ik houd vooral niet van elke keer dezelfde ballen.

Vakantieganger

Vakantieganger

07-12-2016 om 17:24

Onze favoriet: de Giphart gehaktbal

Dit is ons favoriete recept:
http://www.smulweb.nl/recepten/1383872/Giphart-gehaktbal

Succes met de wedstrijd (waanzinnig leuk idee overigens).

Mijntje

Mijntje

07-12-2016 om 19:25

dingen in

Wij doen er ook dingen in: stukjes ui en olijf.

Libertine

Libertine

08-12-2016 om 09:11 Topicstarter

Sjow!

Wat een goeie suggesties allemaal! Ik ga er eens mee aan de slag. Die van jonnie ken ik trouwens. De verloofde maakt ze altijd zo. Tikkie zout naar mijn smaak maar verder heel goed. Die zal ik dus moeten verslaan

Bretons of Deens

Hier maak ik gehaktballen klaar met een zakje Bretonse gehaktkruiden. Het zakje bevat een prima mix voor een smakelijke gehaktbal, alleen een ei erbij en bakken in croma.

Maar voor een wedstrijd wilt het oog ook wat. Vandaar ook de suggestie van de Deense gehaktbal met een eitje erin .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.