Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ayanna

Ayanna

24-07-2014 om 10:55

Geen vetluis, maar wat dan wel?

Sinds kort komt er af en toe was uit mijn wasmachine waar kleine zilverachtige streepjes opzitten. Niet veel maar genoeg om op te vallen. Het is geen vetluis. Daar ben ik mee bekend. Het doet me eerder aan zilverkleurige verf denken. Maar verfvlekken zijn onmogelijk. Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

Ansjo

Ansjo

24-07-2014 om 12:04

misschien

een beginnende vetluis? Ik weet het niet, maar je zou kunnen proberen je machine leeg en/of met soda op het heetste en langste programma te laten draaien en dat evt. nog eens te herhalen.
Goed voor de machine, voor een mogelijke vetluis en als het daarmee verholpen is weet je wat het was. Helpt het niet dan zou ik nog even verder zoeken:
* niet goed spoelende machine
* minder wasmiddel gebruiken
* wasmachine minder vol doen
* rubberen ring versleten (afgeven op wasgoed)
* bacteriegroei in je wasmachine (oplossing zie als bij vetluis) en daarbij ook goed met een doek de binnenkant reinigen en dit bijhouden)

Ayanna

Ayanna

24-07-2014 om 13:12

Soda!

Ik heb soda nog niet geprobeerd. Ik draai af en toe een lege machine op 90 graden maar dan met azijn er in. Waarschijnlijk niet vaak genoeg, maar vetluis is redelijk onder controle. Ik ga de soda eens proberen! Wasmachine is nog niet zo gek oud, dus om nu al een versleten rubberen ring te hebben. Hoop het niet. Ook let ik op inderdaad met niet te vol en niet teveel wasmiddel. Soda is dus mijn volgende draaibeurt!

Barvaux

Barvaux

24-07-2014 om 14:13

hmm

Ik vraag me nog altijd af waarom je niet gewoon wat handdoeken in die lege 90 gradenwas zou gooien. Ik vind het maar een verspilling en ik ben blij dat niet in mijn Miele gebruiksaanwijzing staat dat ik dat regelmatig zou moeten doen Ik geloof dat we het ding al 14 jaar hebben als het niet langer is en ik heb het nog maar 1 of 2x gedaan.

Tink

Tink

24-07-2014 om 14:59

Ik doe dat wel hoor, als ik een 90 graden was draai dan is die trommel echt niet leeg
Eens met Barvaux dus.
Overigens vergeet ik het ook meestal, ik denk dat ik een keer of 4 per jaar zo'n was draai. Vooralsnog geen vetluis te bekennen.

Ansjo

Ansjo

24-07-2014 om 15:30

omdat

als je zonder waspoeder wast en alleen met azijn, je handdoeken vies ruiken. Tenminste, dat vind ik. En als je het verspilling vindt (veel voorkomend woord hier op OOL) dan prop je de 4 volgende wassen wat voller (anti-verspilling) en heb je het er weer uit. Of je wast wat minder die week. Ik heb ook 20 jaar geen vetluis gehad en afgelopen jaar 1 keer. Als het het behoud van mijn machine is (grotere verspilling), dan doe ik dat. En wie er handdoeken in wil draaien draait er handdoeken in.

Soda toevoegen

Je kunt ook soda toevoegen aan je was(middel). Dus een handdoekenwas draaien op 95 en dan een flinke schep (lees beker) soda los in erbij in de trommel. Ik doe mijn handdoeken/theedoeken altijd op die manier (soms twee keer in de week. Het heeft wat beurtjes gekost voor alles weg was, maar heb sinds ik dat zo doe geen vetluis meer.

Als je was vies/verstikt/naar nog vuilere was ruikt als je zonder geparfumeerd wasmiddel en/of geparfumeerde wasverzachter wast, dan betekent dat juist dat er heel veel oude zeepresten in de machine zitten. Die geven namelijk die vieze geur af en de parfums in de wasmiddelen en verzachters maskeren die.

Als je machine schoon is, dan ruikt je was neutraal als je zonder middel wast.

Ansjo

Ansjo

24-07-2014 om 19:04

emine ot

neutraal vind ik al "stinken", ik ben gek op lekkere frisse luchtjes

amk

amk

24-07-2014 om 19:17

ansjo

dat is niet fris, dat is chemisch

Ansjo

Ansjo

24-07-2014 om 20:26

amk ot

gelukkig houd ik ook van de geur van bloemen, versgebakken babies, kuikentjes net uit het ei, maar mijn voorkeur gaat uit naar chemisch

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.