Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gedestilleerd water voor triopskweek?

Zoon heeft voor z'n verjaardag een doos met allerlei dino-achtige "proefjes" gekregen.
Een van die proeven is een triopskweek. Er zijn vast wel mensen hier die daar ervaring mee hebben; in de beschrijving staat dat je daar gedestilleerd water voor nodig hebt; vijf liter. Dat is alle water dat in de kweekbak gaat. Zou je daarbij ook een beetje mee kunnen smokkelen? Helft gedestilleerd, helft gekookt water? Ik was gisteren in de winkel om dat gedestilleerde water te kopen en het kost een kleine 2 euro per liter... Ik vind best een hoog bedrag (om nog even toe te voegen aan zo'n cadeautje).
Maar zoon heeft hoge verwachtingen en ik zou het ook weer jammer vinden als het mislukt vanwege dat water.

Alvast dank, heli

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kweeniet....

wij hebben jaaaaaren terug triopsen opgekweekt, en dat was erg leuk. Ik kan me niet meer precies herinneren of daar speciaal water in moet. Wat ik nog wel weet is dat de triopsen echt hele schattige doch miniscule beestjes zijn & dat het jolige bijgeleverde bakje MET speelkasteel en plastic nepplant waar wij ze in opkweekten hooguit een halve liter water bevatte.

Dus misschien is dat een idee? Kleiner bakje? En dan voor de zekerheid WEL gedestilleerd water? (ze zijn idd te grappig om te laten mislukken!)

heli

heli

29-02-2012 om 10:18 Topicstarter

Speelkasteel?

Deden ze daar ook wat mee dan? Verstoppertje? Ben wel blij met je berichtje; dat het wel kan lukken bedoel ik en dat ze jolig zijn. Ben benieuwd!
Hier is de bak idd best groot, maar wel redelijk ondiep met wat 'heuveltjes' en oneffenheden. Ik heb er nu twee liter gedestilleerd water ingedaan en hij zit voor een derde vol. Denk dat ik nog een liter koop en dan moet het maar goed zijn.
Die beestjes gaan opnieuw eitjes leggen heb ik begrepen, weet jij of ik die dan uit dat zand moet halen? Of kunnen die blijven liggen, als de triopsen dood zijn (dat wordt nog een drama hoewel ik hem er al op voorbereid dat de hele kweek misschien ook wel gaat mislukken...) dan het zand drogen, water erbij en volgende kweek?

heli

heli

29-02-2012 om 10:19 Topicstarter

Alweer twee keer

Sorry, ik snap het niet; had het gisteren ook al dat een berichtje twee keer werd gepost; ik doe niets geks bij mijn weten :-S

Ingridt

Dát lijkt me leuk zeg! Mijn oudste (bijna 9) is echter zeer teerhartig.....die beestjes gaan natuurlijk een keer dood. Hoe oud werden ze bij jou, weet je dat nog? En hoe gaan ze dood, ik bedoel: "verdwijnen" ze gewoon min of meer, of wordt het vanaf een bepaald moment dagelijks lijkjes vissen? In dat geval zie ik er maar vanaf....

heli

heli

29-02-2012 om 10:31 Topicstarter

Anneque

Hier ook een kind waarbij ik wel een drama voorzie. Ik probeer hem voor te bereiden en het schijnt dat die beestjes eitjes leggen en je het dan nog een keer kunt (of meerdere keren kunt doen).
Hij weet er van, ook dat het gewoon de eerste keer kan mislukken. Ik hoop dat het dan allemaal mee gaat vallen...
(Al hecht hij soms erg aan dingen en vooral beestjes (mieren, torretjes en pissebedden zijn vriendjes...).

heli

heli

29-02-2012 om 11:12 Topicstarter

Goedkoop water

Oké, kom net van de Appie en het loont blijkbaar de moeite om naar een andere winkel te gaan want bij de Appie kon ik vier flessen van 1 liter kopen voor nog geen twee euro. Vier keer goedkoper dan de buurtsuper dus!
Ik ben benieuwd, water laten we nu op kamertemperatuur komen en dan gaan we zo de eitjes er in doen. Duimerdeduim!

Hahaha!

Nou, echt spelen deden ze niet geloof ik, maar het zag er wel schattig uit. Ik heb net aan de kinderen gevraagd of het dramartisch was toen ze het loodje legden, maar ze hebben er niks aan overgehouden. Ze weten nog steeds wel hoe lollig ze waren. Ze groeven altijd zo leuk in het zand met die schoepenradachtige pootjes. Ze hebben trouwens best lang geleefd, dat weet ik nog wel. Geen 2e ronde, dat dan weer niet.

Ingrid

Overigens...

Lees ik op deze site dat ze "bronwater zonder prik" nodig hebben - en slechts 0,5 l.
http://www.waterwezens.nl/node/21

sinas

sinas

29-02-2012 om 13:32

Hier werd het niks

geen beest gezien.

Toch lijkt het me erg leuk

Hoe langer ik ernaar kijk, hoe leuker het me lijkt (voor zoon). Hij is erg gefascineerd door de prehistorie, én allergisch voor honden en katten. Die beestjes zijn een uitkomst, heeft hij toch (even) wat huisdiertjes..... Maar ik zal hem tzt gedegen moeten voorbereiden op hun verscheiden. Weet je ook waarom het niet lukte, sinas? Kunnen ze "zomaar" mislukken, gevalletje pech?
Hoop dat het bij jou lukt, heli, ben benieuwd!

Cicade

Cicade

29-02-2012 om 14:04

Voor meer info: fora

Degenen die meer info willen kunnen misschien een forum raadplegen. Daar haal je de beste tips e.d. omdat daar veel liefhebbers zitten die al de nodige ervaringen hebben opgedaan. Wat ik me er nog van herinner is dat het niet altijd lukt en dat je je voor het slagen van een kweek moet zorgen voor de juiste condities, anders wordt het vaak niks.
Maarre, ik heb ze zelf nog nooit gekweekt, ik houd het op dwerggarnalen en slakken. Op die fora heb ik dus de info over triops gelezen. Veel succes met de kweek!

heli

heli

29-02-2012 om 14:05 Topicstarter

Anneque

Als ik het zakje met eitjes zie dan kan ik me ook niet voorstellen dat het wat gaat worden. Het lijkt wel leeg; maar dat hoort staat in de beschrijving...
We gaan ze er vanmiddag in doen. Ik zal je laten weten hoe het vordert. Zoon zei hier trouwens ook; "Dan heb ik eindelijk een huisdier en ben ik niet meer alleen!" ...

heli

heli

29-02-2012 om 14:09 Topicstarter

Cicade

Interessant! Dank voor de tip. Heb je toevallig een url?

sinas

sinas

29-02-2012 om 14:44

Waarom het niet lukte

is denk ik omdat de omstandigheden inderdaad ideaal moeten zijn en je bijna 24/7 moet gaan zitten meten of die omstandigheden ideaal zijn. Temperatuur schijnt heel belangrijk te zijn.

heli

heli

29-02-2012 om 15:10 Topicstarter

Temperatuur

daar maak ik me idd ook wat zorgen om. Die moet tussen de 21 en 25 graden liggen. En je moet er een lamp boven zetten om die temperatuur een beetje constant te houden. Maar dat schiet niet heel erg op. Wij hebben alleen maar spaarlampen en die geven bar weinig warmte af merk ik nu.
Mocht het experiment niet slagen dan moeten we het nog maar eens herhalen in de zomer. Of lente. Of herfst. Nou ja, wanneer het wat warmer is in Ned en het water de buitentemperatuur aan kan nemen.
Ik ga nu maar es op zoek of ik ergens in dit huis nog een ouderwetse grote gloeilamp kan vinden.
(Zoon heeft een stoel naast de bak gezet en gaat daar zo af en toe even zitten, met zijn loep in de aanslag, ook al weet ie dat het dagen kan duren voor die beestjes uit het ei(TJE) kruipen of dat het zelfs niet lukt. Fijne is wel dat hij me meteen waarschuwt wanneer het water te koud dreigt te worden, hoef ik daar niet op te letten. Zo lang het duurt.)

Hier...

stond het bakje destijds in de vensterbank. Boven de verwarming. Heerlijk triopstemperatuurtje!

heli

heli

29-02-2012 om 15:24 Topicstarter

Tja

maar dit is zo'n grote bak, denk zo'n 7 cm hoog, 30 breed en 45 lang, dat past niet op de vensterbank. En op de convectorput lijkt me niet handig, mezelf kennende. Ik zou er zo maar es per ongeluk in kunnen stappen

Ai (temperatuur)

Moet het echt 25 graden zijn?? Dat redden we toch nooit? Zoon is in mei jarig, dan is de verwarming hier al uit en zal het zo'n 18 graden zijn binnen (met verwarming aan ook trouwens), met een beetje geluk 20. Daarom die lamp dus...hm. Ik wacht heli's verslag nog ff af

nina b.

nina b.

29-02-2012 om 19:08

Triops

jaren geleden gedaan, toen inderdaad zo'n ouderwetse gloeilamp erboven, oude thermometer van het babybadje erin. Zonder gloeilamp nu zou het lastig worden: we hebben vloerverwarming... Spa blauw gebruikt overigens, niets gedestileerd. gebruiksaanwijzing destijds op internet gevonden. 2 maal gedaan, 2 maal gelukt: wel veel werk en duurt lang voor je war ziet zwemmen in het badje. Ze zijn inderdaad enig om te zien, zeker als ze in zand graven. ze leefden nog best lang: toch wel even slikken als er dan een ondersteboven in water zweeft.
Schoon houden was wel lastig: groene aanslag op de bak, pomp mocht in begin niet (daar zouden ze in terecht komen, zo klein zijn ze in begin).
Succes

ody

ody

29-02-2012 om 22:34

Verwarmings elemet

Kan je er geen verwarmings element van een aquarium inhangen. Die dingen zijn niet zo duur en houden hetnwater op constante tempratuur. Zou je ze ook bij de garnalen in het aqarium kunnen doen? lijkt me wel heel leuk als ik dit zo lees allemaal. Heb nogplek zat in de garnalen bak.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

O wat leuk!

dochterlief wil al een tijdje seamonkeys, dat zijn volgens mij pekelkreeftjes. Die had ik als kind ook, maar die zijn lastiger omdat het water zout moet zijn. Dit ziet er spectaculairder uit, ze worden veel groter.

Snuggle's

Snuggle's

02-03-2012 om 07:57

Duurde heel lang

Wij zijn er nu ook mee bezig. Wij hadden een klein plastic bakje wat erbij zat, en dan een gloeilamp erboven op een tijdschakelaar.
Wij hadden het eigenlijk al opgegeven, maar na 3 weken kwamen ze toch opeens uit. Ze zijn echt minuscuul nog. Kan ook niet het ondertussen behoorlijke groene water verschonen omdat ze te klein zijn om te kunnen vangen.
Wij hadden wel gedestileerd water gebruikt maar omdat het maar een klein bakje was maakte dat niet zo uit.

Gale

Dat was ook zoons eerste reactie toen ik op triopsen googelde. "Leuk! Levend voer kweken!"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.