Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ayanna

Ayanna

29-11-2011 om 11:45

Gebruiken jullie nog kookboeken?

Mijn boekenkast staat vol met tig kookboeken. Maar ik betrap me erop dat ik, als ik op zoek ben naar iets, niet meer op zoek ga in één van mijn kookboeken, maar 'google'. Ik heb ook een plakboek met daarin verzamelde recepten door de jaren heen, maar ik raadpleeg vaker mijn 'digitale plakboek'. Hoe zit dat bij jullie? Heb je nog kookboeken en zo ja, gebruik je ze nog?
In mijn digitale plakboek staan trouwens hoofdzakelijk OOL-recepten. Wat is de stand van het OOL-kookboek? Ik las enige tijd geleden dat men het idee had deze samen te stellen, maar ik heb het vervolg erop een beetje gemist...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

nooit gedaan. Ik doe vrijwel alles op basis van trial and error (dus niet alleen koken

Fiorucci

Fiorucci

29-11-2011 om 11:51

Maar vaak niet eens om een bepaald gerecht te zoeken, maar om inspiratie op te doen.

Net als Fio, gewoon even lekker bladeren in een kookboek. En voor de dagelijkse dingen heb ik mijn eigen multomap met favoriete recepten.

ishtar

ishtar

29-11-2011 om 13:29

zowel om eens lekker door te bladeren, als ook om bepaalde recepten uit te maken.

Net als Fiorucci vind ik het gewoon leuk om te bladeren en te bedenken wat ik eens zal koken of bakken. Dat is iets anders dan gericht zoeken naar een bepaald recept; daarvoor vind ik internet dan weer handiger.
n@nny

Nou en of

Kookboek, tenzij. Ik zoek pas op internet als ik het gewenst recept niet in een van mijn kookboeken kan vinden.

Waar bijkomt dat mijn computer in een niet zo aantrekkelijke kamer staat, mijn kookboeken staan in de eetkeuken en ik kan ze daar, of in de woonkamer, in alle rust doornemen. Veel ontspannener dan achter een schermpje.

Groeten,

Temet

Jaaa

Ik lees kookboeken als romans. Ook heb ik een paar gouwe oudjes, met vetvlekken en ezelsoren, die regelmatig op mijn aanrecht belanden. Er zijn gerechten waar ik de basis uit die boeken heb, en daar varieer ik mee.

Helaas konden niet alle kookboeken mee toen ik verhuisde, maar ik zou het liefste weer een kamerbrede boekenkast ermee vullen. En ja, ik google ook altijd. Om ideeen op te doen, recepten te combineren en recensies te lezen.

Belle Époque

Belle Époque

29-11-2011 om 14:38

Gestopt met verzamelen

Ik haal veel inspiratie uit recepten en volg ze niet altijd letterlijk, maar ik vind het geweldig om ermee te experimenteren! Een liefde die ik inmiddels met jongste deel.

Na een boekenplank vol boeken (incl. vooroorlogse kookboeken en het kookschrift van mijn oma) en een Carta-database met pakweg 22.000 (!) recepten (jongste heeft een kopietje) vond ik het verzamelen wel welletjes (tenzij er een héél aparte langskomt!).
En toch ben ik weer gezwicht (met behulp van de Goede Sint) voor de kookboekjes van de Xenos. Die met die pannetjes (een setje dat mijn zoon cadeau gaat krijgen), amuses, tapas/tahine en hapjes in glaasjes. Er zitten leuke recepten in, niet altijd vergezocht of slecht voor de lijn, en het blijkt (ja, je gelooft het niet) toch nog een aanvulling op mijn enorme verzameling!

Vooral dat met die pannetjes lijkt me heel leuk!

Ik heb er geen dertig, maar minder. Het gevolg is, dat ik daarin vrij aardig de weg weet. Ik heb er ook aardigheid in om af en toe eens een interessant uitziend recept gewoon te proberen. Als je specifiek op internet gaat googlen, is de kans dat je zo'n verrassingsrecept tegenkomt, veel kleiner. Je zoekt immers gericht ergens op.
Kookboek, tenzij.

mijk

mijk

29-11-2011 om 17:44

Absolute aanrader

Homemade van Yvette van Boven. Zo super. Nu kan ik eeneens zelf mosterd maken en bonbons en zelfs eigengemaakte kaas. En het leest ook nog lekker weg

Mijk

Biene M.

Biene M.

30-11-2011 om 08:11

Ja, al zijn het wel steeds dezelfde boeken die ik pak. Ik bedacht me laatst dat ik die andere beter weg kan doen.

Coco

Coco

30-11-2011 om 08:27

Ja, maar....

,,ik heb een hele kast vol kookboeken (mijn man is een kookboekenfreak), maar er zijn er maar drie die ik gebruik. Mijn absolute lievelingskookboek is "de Zilveren Lepel". Verder heb ik een klein boekje voor het maken van sushi en een oud Chinees kookboek voor Chinees eten. Voor Indisch eten heb ik geen kookboek nodig: ik ken alle gerechten van buiten. Verder zoek ik ook wel eens op internet en knip wel eens een recept uit de krant. Ik gebruik die drie boeken als basis. Ik experimenteer graag, maar niet zonder een goede basis.
Over die andere kookboeken: het blijkt wel dat je als topkok niet meteen een goede receptenschrijver hoeft te zijn. Mijn man koopt bij voorkeur van die sjieke boeken met prachtige foto's geschreven door topkoks (die ik dan vervolgens als Sinterklaascadeautje krijg, omdat hij ze zo leuk vindt). Nou die zijn over het algemeen schitterend om te zien, maar volslagen onbruikbaar. Die koks slaan vaak twintig stappen over en gebruiken ingredienten die je nauwelijks bij elkaar kunt sprokkelen, zelfs niet al je een goede markt in de buurt hebt en een horecagroothandel en het lukt uiteindelijk toch nooit om het zo te krijgen als het er op het plaatje uitziet.

merel

merel

30-11-2011 om 09:50

Nee

Ik heb er nog wel een paar, maar meestal google ik het even en print het uit. Eigenlijk wil ik dat recept dan bewaren, maar vaak licht het blaadje tijdens het koken in vocht en wordt het een vies vod, onlangs zelfs was het iets te dicht tegen de pit geschoven, had ik ineens een brandend receptje (dat is me met een kookboek nog nooit overkomen haha)

Merel

Merel

30-11-2011 om 09:51

Aah fout

vaak licht het blaadje.... moet natuurlijk zijn vaak ligt het blaadje !! (jammer dat je hier geen foutjes kan verbeteren)

Kookschrift

Ik heb een schrift (twintig jaar geleden ofzo gekocht bij Ikea) waarin ik vanaf mijn studententijd recepten heb opgeschreven. Voorin zit inmiddels een hele stapel uitgeknipte en geprinte recepten van supermarkttijdschriften, OOL en de Volkskeuken.

Heel af en toe pak ik er nog wel eens een deeltje uit Blue Band-reeks bij voor basistechnieken. Verder heb ik Jamie en Delia in de kast staan en de Conimex-boekjes.

Chris

Plaatjes...

Die plaatjes moet je überhaupt nooit nastreven als ideaal. Zoals die namelijk gemaakt zijn, heel fotografeerbaar, zijn totaal oneetbaar. Daar gebruik ik liever mijn eigen fantasie voor (en kookboeken met weinig foto's).

Fiorucci

Fiorucci

30-11-2011 om 16:47

Genista

Nou,niet altijd, bij het kooktijdschrift Delicious koken ze de gerechten om de recepten te proberen en gaat het geheel daarna op de kiek. De vorm van fotografie die jij bedoelt wordt meer toegepast voor reclames.

Fiorucci

Dan nog vind ik het voor mijn eigen gemoedsrust altijd prettiger om niet het plaatje na te streven

Fiorucci

Fiorucci

01-12-2011 om 07:20

Genista

Ik vind een foto erbij prettig, want dan zie ik wat ongeveer de bedoeling is. En als het recept niet helemaal duidelijk is, zie je soms aan de foto wat ze bedoelen. Ik heb uiteraard niet de illusie dat ik een kopie zal produceren..

Esther Wieringa

Esther Wieringa

02-12-2011 om 16:22

Kookboekverslaafd

Ik ben een echte kookboekverslaafde. Ik heb er meer dan 200, en ik heb er nog steeds op m'n verlanglijstje staan. En alle leuke kookblogs zijn dan een leuke aanvulling. Ik kook ook inderdaad uit veel ervan.

Ik vind m'n recepten met hulp van twee speciale (Engelstalige) internetsites. De ene is http://www.eatyourbooks.com die een heleboel kookboeken zoekbaar heeft gemaakt, dus dan kan je zoeken op een recept met zalm en paprika, of een salade met gerookte vis, dat soort dingen. Wel betaald, helaas.
De andere is http://www.cookbooker.com waar je recensies op kan zetten, ook van recepten op het internet. Ook heel handig. En gratis.

En ik ken maar heel weinig kookboeken waar de foto's inderdaad lijken op wat het uiteindelijk wordt. Maar het kan toch wel handig zijn om bijvoorbeeld te zien hoe bruin het nou precies moet zijn, of in welk formaat blokjes je je groente moet snijden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.