Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cari2

cari2

28-05-2017 om 10:43

Gebruik je een speciaal wasmiddel voor fijne was?

Ik heb net een paar mooie bh's gekocht. Normaal gebruik ik gewoon waspoeder voor gekleurde was. Nu vraag ik mij af of ik niet beter een speciaal wasmiddel kan gebruiken voor fijne blousjes, bh's bikini etc. Zo ja waar hebben jullie goede ervaring mee?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-05-2017 om 10:50

Nee

Ik was kwetsbare kleding in een waszakje en centrifugeer op lage toeren. Ik gebruik gewoon een kleurenwasmiddel, en voor witte spullen een witwasmiddel.

Waszak inderdaad

Hier gaan ze ook in een waszak. Verder geen fijnwasmiddel oid. En ook geen speciaal programma. Dat zou wel kunnen maar dat doe ik niet voor een enkel ding, dat gaat gewoon met de rest mee.

Half a twin

Half a twin

28-05-2017 om 14:18

Wel fijnwasmiddel

Die van R.... (bij de wasverzachter van dat merk wordt een beer gebruikt in de reclame) Wol en fijnwas. Voor wollen/katoenen breisels die dan op fijnwas programma in de machine gaan. Zeker geen poeder wasmiddel dan krijgt mijn was eerder een look van "te vaak gewassen". En ik kreeg regelmatig complimenten dat mijn kleding er nog zo nieuw uit ziet dus het heeft zeker nut.

40er

40er

28-05-2017 om 14:28

Programma

Als ik bv bh's ed heb gaan ze in een waszak, kort programma. Gekleurde was gebruik ik altijd vloeibaar voor.
Badkleding gaat ook op een kort programma

Vesta

Vesta

28-05-2017 om 14:50

te weinig was

daar heb je toch gewoon veel te weinig van dat soort was voor. Hebben jullie 5kg of meer (afhankelijk van de machine) aan fijne was?

Hier gaat de machine alleen aan als die vol is. En met mijn 7kg trommel is dat vaak al een uitdaging om die binnen 1 tot 2 weken vol te krijgen. Bonte was gaat nog wel maar witte was gaat vaak maar bij de bonte mee omdat ik anders maanden kan wachten tot ik voldoende heb. Denk dat ik niet eens 7 kg aan witte spullen in huis heb.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-05-2017 om 14:57

Halve trommels

Ik heb zelden heel volle trommels. We hebben allemaal niet zoveel spullen en die moeten wel gewassen worden, dus het meeste fijne spul doe ik op het korte programma. Met witte was vaak wel een volle trommel omdat ik witte handdoeken en ondergoed heb.

Maar Vesta

Waarom heb je voor zo'n klein huishouden zo'n lel van een wasmachine? Ik heb nog steeds het ouderwetse standaardformaat en ik krijg een trommel wel gevuld met wit (handdoeken + ondergoed), bont (zie wit,maar dan gekleurd en spijkerbroeken) en fijn (truien en lingerie). Voor de laatste categorie gebruik ik vloeibare en de vetluis die je daarvan schijnt te krijgen bestrijd ik met een kookwas voor het witgoed.

Priem

Priem

28-05-2017 om 18:18

Niet gemiddeld.

Vesta heeft geen gemiddeld huishouden en draait dat huishouden ook niet gemiddeld.
Ik woon alleen dus ook hier niet gemiddeld.
Die dure bh's zou ik in een emmertje wassen en anders in een waszak, gewoon mee met de rest. Ik gebruik maar 1 wasmiddel en dat is voor gekleurde was.

Dat weet ik

En juist daarom lijkt zo'n grote wasmachine me heel onpraktisch. Ik had een groter gezin dan gemiddeld, en toen de wasmachine aan vervanging toe was heb ik ook even de aanschaf van zo'n 7kg joekel overwogen. Om daar vervolgens vanaf te zien omdat je met een kleiner model de was kunt sorteren en toch volle trommels kunt draaien.
Vandaar mijn verwondering. De vraag is trouwens gewoon nieuwsgierigheid en GEEN VERKAPTE KRITIEK

Priem

Priem

28-05-2017 om 20:55

Mijn posting was aan Vesta zelf gericht. Ik heb alleen veel te laat op "versturen" geklikt.
Gevalletje warmte en rechtop in slaap vallen En dan nog staat het er niet duidelijk zie ik. Ik had dat dutje nodig blijkbaar .

Vesta

Vesta

28-05-2017 om 21:49

Kenfan

omdat er maar 1 inbouwmachine is bij de blauwe blokkendoos. Als ik kon kiezen had ik idd een kleinere gekozen.

Half a twin

Half a twin

28-05-2017 om 22:21

ieder programma eigen aantal kilo's?

In mijn handleiding van de wasmachine staat dat de witte/bonte was die ook op 1450 toeren centrifugeert beladen kan worden met 5 kilo. Bij het fijnwas programma wordt geadviseerd niet meer dan 3 kilo te beladen. Mijn vorige wasmachine had een programma speciaal voor overhemden (maximaal 10 overhemden tegelijk). Afhankelijk van het programma was ik dus altijd met een volle trommel alleen is voor het zicht de ene trommel voller dan de andere.
In de vorige wasmachine heb ik wel een keer meer overhemden gedraaid, toen had ik meer te strijken, ze waren erg gekreukt. Dat doe ik dus niet meer.

40er

40er

29-05-2017 om 07:43

Precies half a twin

Heb een 8 kilo trommel die bij bv witte was de wasduur aanpast aan de belading.
En de hele korte programma's (15/30min) kun je maar weinig in doen.

Ali

Ali

29-05-2017 om 07:50

Ik begrijp niet

Waarom zou je kiezen voor een trommel van 5 kg als je ook 7 kg kunt kiezen? In die van 7 kg kun je ook gewoon 5 kg doen, maar andersom niet.

Of zijn ze duurder jn aanschaf? Of ook groter in formaat?

Vesta

Vesta

29-05-2017 om 09:42

Brandweervrouw

omdat een groter gewicht aan was ook meer energie en water kost in het verbruik.
De afmetingen zijn vrijwel gelijk.

En een 5 kg trommel is er bijna niet meer te krijgen. Ja, bij de kringloop, maar die zijn dan weer minder energie efficient. Er wordt aangeraden om een wasmachine van 7 jaar of ouder te vervangen, dat is milieuvriendelijker dan de oude helemaal opgebruiken.

Ik baal er dus best wel van dat er geen kleinere trommesl meer zijn, want 7 kg daar doe ik echt lang over om dat vol te krijgen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-05-2017 om 09:51

Raar

Gezinnen worden steeds kleiner, dus waarom de standaard wasmachinetrommel dan groter moet worden? Mijn wasmachine is alweer een jaar of 9 oud, maar gewoon een 5 kg trommel. En die is dus al aan de grote kant voor ons.

Half a twin

Half a twin

29-05-2017 om 11:14

Nog volop verkrijgbaar hoor

5 kilo trommels. Heb net even google geraadpleegd en vond ze van alle bekende merken.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2017 om 11:30

Ook grote trommel

en nu ik alleen de was van man en mij hoef te doen, ben ik daar toch blij mee. Dekbedden kunnen er ook in, terwijl dat in een kleinere trommel toch problematischer was. Ik heb ook veel witte was, door gekozen te hebben voor witte handdoeken en badlakens, ook mijn ondergoed is wit. Een was met spijkerbroeken en nog wat erbij is ook goed voor een redelijk volle trommel. Waarom proppen als het niet hoeft? Met een grotere trommel hoef je minder vaak te wassen, want je hoeft grote wassen niet op te delen in twee wassen. Daarnaast kun je kleine(re) wasjes (in onze wasmachine) heel kort wassen, een half uurtje, of een gehalveerd programma.

Ik waste mijn steunkousen altijd op de hand en bh's gingen dan net zo makkelijk mee, maar ik heb geconstateerd dat in de machine wassen toch echt schoner wast. Dat is dan ook een wasje waarbij ik de trommel veel te leeg moet houden, omdat er geen wasverzachter of azijn bij mag. Maar het is het waard.

Ali

Ali

29-05-2017 om 11:37

Vesta

Maar Vesta, je hoeft de trommel van 7 kg toch niet vol te doen? Op mijn wasmachine (en ik denk op de meeste machines) zitten kortere programma's van 30 graden en 60 graden, voor de minder volle trommel. Is alleen maar fijn, zoveel ruimte in de trommel, tegen de kreuk.
En als je dan een keer wél veel was hebt (na de vakantie oid), dan is 7 kg handig.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-05-2017 om 11:38

die grote trommels snap ik wel

de bedden van nu zijn veel royaler van afmeting, het beddengoed idem dito. Ook pubers hebben tegenwoordig geregeld een dubbel bed. Dus dan is het fijn als het beddengoed de ruimte heeft in de wasmachine.

Vesta

Vesta

29-05-2017 om 12:03

Nou Brandweervrouw

omdat een volle trommel op de eco stand zuiniger is met energie en water dan al die andere programma's om dezelfde hoeveelheid was te doen.

En kreuk heb ik weinig last van gewoon goed op het rekje hangen. Strijken is dan ook niet nodig.

Weer wat geleerd

Inbouwwasmachines ik wist niet dat die bestonden.
Zelfs toen we hier nog met zijn zessen woonden had ik genoeg aan de kleine wasmachine. Om milieureden was ik ook liever met volle trommels, dat compenseert die zondige droger dan weer. Toen werd er wel bijna iedere dag gewassen. Ons liefdesnestje is 1.60 m maar tweepersoonsbedden voor pubers zou niet in me opkomen. Nou spreekt het vooruitzicht van een vijfentwintigjarige die die op de bank comedycentral zit te kijken mij niet echt aan. Er zullen ongetwijfeld ouders zijn die daar anders over denken.

Cari2

Cari2

29-05-2017 om 21:48

Dankjewel

Ik zag dat de fijnwasmiddel met die beer in de aanbieding is bij de ah. Dussss ikga het proberen! Overigens heb ik ook zo'n grote wasmachine en nog klaag ik wel eens dat niet alles er in een keer inpast als ikbeddegoed was.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2017 om 12:52

Kenfan

Mijn toenmalige puber heeft zelf een tweepersoonsbed in haar kamer in elkaar gezet. Daar had ik geen bezwaar tegen. Ze is inmiddels drie jaar het huis uit, het oude bed staat nog hier voor de dagen dat ze bij ons slaapt.

Ik zag net dat we toch ook een 8 kilo wastrommel hebben, ik wist het niet zeker. Ik vind het echt niet enorm te groot hoor, ook niet voor twee personen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.