Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mari39

mari39

11-01-2015 om 12:36

gaspannen op electrisch kookplaat?

Over een maand of 3 gaat er verbouwd worden en zit ik ong. 2 weken zonder keuken. We gaan tijdelijk boven wonen. Nu kook ik gas, in de nieuwe keuken ook. Met goede pannen. Ik zat te denken om voir die weken een electrische 2 pitter te gebruiken. Maar kan dat met die gaspannen? En kan ik ze daarna dan weer op gas gebruiken? Ik weet dat het in principe niet kan, maar vroeg me af of het voor zo'n korte periode wel kan zonder al te veel schade.

Moni

Moni

11-01-2015 om 12:40

Hoe dik is de bodem van je gaspannen

Als die bij aankoop alleen geschikt waren voor gas, dan zijn ze te dun voor een electrische plaat. Als ze wel geschikt waren voor electrisch/keramisch dan heb je kans dat de bodem nu niet meer helemaal vlak is, door het koken op gas. Maar dat lijkt me voor twee weken geen probleem.
Je kunt ook een gas 2-pitter nemen (of lenen) die mensen gebruiken voor het kamperen. Of een simpele buitenkeuken kopen. Heb je er daarna ook nog wat aan.

Brianna F

Brianna F

11-01-2015 om 12:42

waarschijnlijk niet

Als je al die tijd op gas hebt gekookt kan de bodem van de pan iets krom trekken, waardoor hij niet "pakt" op een elektrische plaat. Andersom, van elektrisch naar gas is nooit een probleem.
Ik heb ook 2 weken zonder keuken gezeten en heb gekookt op een camping gasstelletje in combinatie met combimagnetron en een gourmetplaat voor het vlees.

Katniss

Katniss

11-01-2015 om 12:42

Andersom

Pannen waarmee je op gas hebt gekookt zijn vaak niet helemaal recht meer aan de onderkant. Daardoor kunnen ze gaan wiebelen op een elektrische kookplaat. Andersom is geen probleem.

mari39

mari39

11-01-2015 om 13:36

Dan kan ik beter op zoek naar een campinggasstel, dan kan ik zonder problemen koken. Dank voor de info.

niet moeilijk doen

Ik denk dat je voor zo'n korte periode gewoon je gaspannen op een electrisch kookplaatje kunt zetten. Er is misschien iets minder contact met de kookplaat en daarduur kookt het water pas een seconde of 30 later. Campinggassstelletjes mag je niet binnen gebruiken ivm giftige dampen die vrij kunnen komen. Voor je het weet ligt je hele gezin op apengapen. Dan wacht ik liever wat langer tot het kookt, want het is maar voor een paar weken. Ik zou dus echt voor een electrisch kookplaatje gaan. Is later ook nog eens handig als je een extra (warmhoud)pitje nodig hebt bij t koken voor grote gezelschappen of een warm buffetje.... (geen gedoe met rechauds...)

Moni

Moni

11-01-2015 om 13:46

Ik zou dan twee aparte plaatjes nemen

Inderdaad makkelijk als rechaud. En je hebt geen last van twee pannen die naast elkaar niet op de plaat passen.

Brianna F

Brianna F

11-01-2015 om 19:56

dorry1

Welke giftige dampen?

+ Brunette +

+ Brunette +

12-01-2015 om 00:53

Gewoon doen joh.

Ik heb meerdere pannen die volgens de regels niet meer "mogen" op mijn keramische kookplaat. Ik ben bijvoorbeeld gehecht aan een goedkope Ikea-koekenpan die officieel niet op een kookplaat mag en de bodem is ook nog eens kromgetrokken. Hij wiebelt, maar bakken lukt prima. Het zal best zijn dat het iets langer duurt voordat de bodem heet wordt en hij niet goed contact meer maakt maar who cares. Eerlijk gezegd komt dat hele pannenbodemverhaal me voor als een poging om de pannenindustrie te stimuleren. Het zou kunnen zijn dat foute bodems wat eerder krassen maken op de kookplaat maar ach, als het maar voor twee weken is.

mari39

mari39

12-01-2015 om 08:54

voor

Giftige dampen b en ik niet zo bang, maar zon gasfles in mijn huis vind ik weer wel akelig. Misschien moet ik het toch masr doen, als het enige probleem is dat het wat langer duurt. Sowieso kan ik, op dagen dst ze werkt, bij de achterbuurvrouw overdag koken, op gas. Dus het is eigenlijk nog minder als 2 weken. 2 keer een 1 pitter is wel een goede tip.

Geen keuken

Hier een vriendin 6 weken zonder keuken, dus ook geen afwasmachine of oven. Het gezin met kinderen leefden weken van magnetronmaaltijden en vonden dit een prima oplossing, ook omdat ze geen afwasmachine hadden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.