Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ivanka10

Ivanka10

18-09-2014 om 12:03

Gas en stroom vast of variabel

Hallo

Wij hebben altijd een variabel tarief gehad voor stroom en gas
Nu was mijn vraag wat is slim zo laten of het vast zetten ??

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 13:08

ivanka

Ik denk dat contracten van 1 jaar met vast tarief altijd het gunstigst zijn en en dan na 1 jaar weer overstappen naar een ander. Langer vastzetten kan gewoon niet gunstig zijn anders zouden ze ook niet zoveel bieden om je als nieuwe klant binnen te halen. Jij zult daar nooit de vruchten van plukken want als de prijzen binnen die termijn omhoog zijn gegaan betaal je ze wel in die termijn daarna.

Caesar

Caesar

18-09-2014 om 17:29

Eens met Barvaux

Normaal gesproken is een variabel tarief op de lange termijn het gunstigst. Vaste prijzen bieden zekerheid en daar betaal je voor. Echter, in de energie markt is het nu heel gunstig om vaak van leverancier te wisselen. Je krijgt mooie nieuwe klant kortingen als je voor 1 jaar tekent. Wel na dat jaar gelijk weer overstappen want anders betaal je gelijk een minder gunstig tarief (hoewel dreigen met overstappen ook wel eens wil helpen)

Suze

Suze

18-09-2014 om 18:34

Niet per se overstappen

Een contract met flexibele tarieven is volgens mij juist niet gunstig. Dan betaal je juist meer (hebben wij jaaaaren gedaan).

Volgens mij is en 1-jaarscontract inderdaad gunstiger.

Wel goed in de gaten houden, en voor het einde weer vergelijken. Het is niet zo dat je per Se moet overstappen, maar als je eigen aanbieder ook voor het volgende (2ejaar) het gunstigste is, moet je gewoon een nieuw 1-jaarscontract afsluiten. Dat heb ik vorig jaar gedaan.nu tijd om het weer te gaan vergelijken en dan weer te kijken of we voor het derde jaar bij dezelfde blijven.

Alles gewoon via een vergelijkingensite.

Succes.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 18:49

Suze

Hoe kan je eigen aanbieder gunstiger zijn als je zo al 100 euro krijgt als je overstapt? Die 100 euro terughalen is mij nog niet gelukt zonder deal bij je huidige energieboer.

Arawen

Arawen

18-09-2014 om 20:07

Nou...

Barvaux, als je huidige aanbieder je gaat bellen zodra je bent over gestapt. Wij zijn vorig jaar van ons jarenlange vaste contract bij Nuon overgestapt naar een 1-jaarscontract bij Budgetenergie (die kwam er bij de collectieve energie-inkoop van Vereniging Eigen Huis voor ons als beste uit). Het contract bij Budgetenergie was nog niet ingegaan, of de Nuon belde.. of we niet terug wilde komen.. tegen 50% korting op de electriciteitskosten en betaling van de boete vanwege het verbreken van het contract met Budgetenergie.. Dat hebben we uiteraard gedaan.

Dat nieuwe 1-jaarscontract bij Nuon verliep nu ook weer. Hun nieuwe aanbieding was helemaal niet interessant, dus dit keer vergelijkingssites bekeken. Dit keer kwam de NEM er als beste uit. Dit keer heb ik ook, alvorens over te stappen, Nuon gebeld. Waar mij werd aangegeven dat ze de aanbieding van de NEM niet konden evenaren.. Dus gingen we per 1 sep voor 1 jaar naar de NEM.

Wie schetst mijn verbazing toen ik deze week Nuon weer aan de lijn kreeg.. Of we niet terug wilde komen?? Tegen 50% korting.. etcetera. Mijn broek zakte af! Dat kon toch niet?? 'Ja mevrouw, dat is een andere afdeling. Wij kunnen die aanbieding wel doen.' Conclusie; eerst overstappen en je daarna terug laten halen loont dus nog het meest.. Nuon's nieuwe aanbieding is weer iets goedkoper dan het NEM contract. Dus zitten we per 1 okt weer bij Nuon.

Denk dat ik dit elk jaar maar ga doen...

Caesar

Caesar

18-09-2014 om 20:14

Arawen

Dat is dis wel overstappen. Of tenminste de intentie daartoe Als je niets doet betaal je teveel. Voordeligst is om elk jaar over te stappen of om te dreigen met over stappen.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 20:46

precies caesar

De constructie van Arawen bedoelde ik inderdaad niet.

Blijven zitten en roepen dat het elders niet goedkoper is kan niet TENZIJ je dus een extra aanbod krijgt om te blijven zitten of terug te komen. Gewoon niets doen is altijd duur in deze tijd.

Astrid

Astrid

18-09-2014 om 20:58

let op

Let op de vastrechtkosten.
Deze kosten verschillen enorm en kunnen je korting die je krijgt teniet doen.
Ik zat net ook even te vergelijken en ik betaal per maand al meer dan 30 euro minder aan vastrecht bij mijn leverancier, terwijl de aanbieder laag lijkt, maar dus wat dat betreft duurder is.
Dan heb je weinig aan die korting van 100 euro, want die heb ik met 3 maanden al terugverdiend bij het lagere vastrecht.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 21:42

astrid

Vastrecht betaal je aan je energieleverancier EN je netbeheerder (ongeveer de helft van je rekening). Die laatste berekent toch geen andere bedragen als jij bij een andere energieboer gaat toch? Bij Nuon bijv betaal je nog geen 8 euro per maand vastrecht voor gas en elektra en bij energiedirect is dat ongeveer hetzelfde bedrag.

Hoe kan het vastrecht zo verschillen bij jou?

Caesar

Caesar

18-09-2014 om 22:31

Vastrecht

Volgens dit lijstje verschillen de vastrecht kosten enorm: http://www.gaslicht.com/nieuws/het-vastrecht-voor-gas-en-stroom-verschilt-enorm

Astrid

Astrid

18-09-2014 om 22:55

ik leg

het verkeerd uit zie ik, dat van de 3 mnd klopt niet. Wel dat de vastrechten enorm verschillen, zie het lijstje van caesar dat ik vanavond ook bekeek en waar pas op tv voor gewaarschuwd werd.

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 08:06

hmm

Vreemd dat energiedirect op zijn site heeft staan dat het vastrecht 3,75 per maand is per product en dat hier staat dat het veel meer is?

Het is dan 30 euro meer.

Barvaux

Barvaux

19-09-2014 om 08:07

maar inderdaad

Het verschil is nooit meer dan 100 euro en ik kreeg bij budgetenergie wel 200 euro op gas en electra. Ik heb er maar 1 jaar gezeten omdat ze mijn twee telmeters niet wilden optellen en zet nu weer bij essent (voor 100 euro overstap).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.