Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dorien

Dorien

31-08-2016 om 18:58

Fruitvliegjes

Even opscheppen hoor, vorige week (en de weken daarvoor) was mijn keuken bezaaid met fruitvliegjes. Als ik mijn prullenbak opende moest ik mijn mond stijf dicht houden want ze vlogen recht in je gezicht.
Beetje gegoogled en ik kwam allerlei tips tegen, en ééntje werkte zo goed, dat ik hem hier wil melden.
Ik heb een paar bekers gevuld met wat suiker, azijn en een stukje fruit en dan over de bovenkant van de beker een stuk plastic-folie gespannen. Paar gaatjes erin met een cocktailprikker en vangen maar....binnen de kortste keren zaten de bekers vol! Ik denk per beker wel een stuk of 30. Een aantal heb ik achter in de tuin weer vrij gelaten en de rest is verdronken in de azijn.
Gisteren de bakjes vernieuwd en ze zijn gewoon weg, geen fruitvliegje meer te zien.
Wilde deze tip even delen.

ah dank!

Hier ook last van fruitvliegjes, dus ik ga je tip eens uitproberen. Ik denk alleen niet dat ik zo vriendelijk ben om de overlevenden weer vrij te laten

bieb63

bieb63

31-08-2016 om 19:29

Dank!

Wist al wel iets van een schoteltje azijn met drupje vloeibare zeep, maar jouw tip ga ik zeker proberen!!

Puck

Puck

01-09-2016 om 00:36

rode wijn

Rode wijn met folie met gaatjes erover of met een drup zeep gaat ook erg goed. Maar bekwertjes vol met 30 vliegjes..... dat zijn dan hele kleine bekertjes haha. En dat vind ik maar weinig fruitvliegje, ik wou dat het bij ons daarbij bleef.

Dorien

Dorien

01-09-2016 om 08:49

Puck

Hahaha ja als je het zo letterlijk neemt dan had ik vingerhoedjes neer moeten zetten
Ik had 3 mokken in de keuken staan, verdeeld en ze vonden mijn mengseltje ook erg lekker, maar wijn zal denk ik ook goed geuren.
Nu vang ik niets meer trouwens, zie er nog wel een of twee rondvliegen, maar niet meer zo veel als eerst.
Ik had ook al een keer de schaaltjes geprobeerd met azijn en vloeibare zeep, maar dat werkte helemaal niet. Die folie werkte goed omdat ze de uitgang niet meer konden vinden, ze waren dus allemaal aan het rondlopen aan de binnenkant van de mok, en ik zag op een gegeven moment zelfs kleine wormpjes (ik had ze een dag of 3 niet 'verschoond' dus de boel was zich al aan het voortplanten daar) uiteraard alles weggehaald en schoongemaakt.

Pirata

Pirata

01-09-2016 om 09:26

te veel zeep

te veel zeep schrikt ze af. Er moet maar 1 minidrupje in, zodat de oppervlaktespanning verdwijnt.
Ik doe het met frambozenazijn en wat water.

Puck

Puck

01-09-2016 om 09:36

iewww, larfjes

JA folie werkt goed. IS hetzelfde principe als een fuik of een wespenval: wel erin kunnen komen maar niet eruit. Ik denk dat je wel kunt voorkomen dat ze larfjes gaan vormen. Met jouw methode blijven ze leven. Wanneer je 1 klein drupje (zie posting Pirata) eraan toevoegt blijven ze niet meer op de vloeistof zitten, maar zakken er doorheen. RIP fruitvliegje en ook geen voortplanting meer.
Overigens had ik me helemaal niet met dit draadje moeten bemoeien: was vrij van fruitvliegjes. Gisteren aardbeien bij de boer gehaald en denk dat ze daarmee zijn meegekomen. Halve keuken weer vergeven door die beestjes. Zo ook maar weer even valletjes neerzetten. Dat stukje fruit erin is nieuw voor mij, ik ga ze nu maar een cocktail voorschotelen van wijn, drupje afwasmiddel en een stukje appel of aardbei erin. Wordt dan hopelijk wel hun galgenmaal.
Overigens werken de kant en klare plakvalletjes die de Aldi een paar weken geleden als actie artikel had helemaal als een tierelier! Maar stuk duurder dan home-made valletjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.