Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lisbeth

lisbeth

25-05-2012 om 12:06

Fruitcocktail of bowl

dochter heeft zich bedacht dat ze met haar verjaardag in de klas op fruitbowl/cocktail wil trakteren.
Hoe kan dit praktisch het beste aanpakken? Het is een groep 4/5 en ik denk niet dat alle kinderen prik lusten dus het moet prikvrij zijn. Welke fruitsoorten combineren goed? Er zitten 25 kinderen en 1 meester in de klas, hoeveel liter zou ik moeten maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

25-05-2012 om 12:13

Off-topic (en even zeuren)

Ik vind het geen veilige keuze. Ik denk dat heel veel kinderen het niet lusten en ook niet willen proeven. Waarom maak je het jezelf niet makkelijk en trakteer ijsjes. Perfect met dit warme weer.

Nostalgie...

Heel, heel vroeger kreeg ik bowl met oud en nieuw, bij mijn oma. Daar ging een blik fruitcocktail in, aangevuld met banaan en, meen ik, sinaasappel. En de enige keer dat ik een aarbei uit blik heb gehad zwom die ook in de bowl.

Maar volgens mij kan van alles. Ik zou nu denk ik iets doen met rood sap of limonade, en dan rood zomerfruit, staat mooi.

Hoeveelheid: minstens 5 liter lijkt mij (2 dl pp, is een beker). Misschien liever 7,5, ieder minstens een bekertje vol en dan genoeg voor de liefhebbers om nog een keer te nemen.

In de klas tracteren? dat had ik niet goed gelezen. Ik zou geloof ik inderdaad liever ijsjes doen. Lekker makkelijk ook.
Heb ik zelf een keer gedaan op de lagere school(ik ben hoogzomer jarig), ik ben nog nooit zo populair geweest.

Groeten,

Temet

lisbeth

lisbeth

25-05-2012 om 12:25

Ook al gevraagd

maar ze is zeer eigenzinnig. Iets in har hoofd krijg je er moeilijk weer uit IJs heeft ze vorig jaar al gedaan.

Nu is deze school redelijk wat van fruit gewend, ze krijgen al het hele jaar fruit van school. Tijdens de laatste gruiten ouder week zag ik alle kinderen ervan eten.

Ik wil het echter wel een beetje toegankelijk houden, dus niet te moeilijke fruitsoorten

lisbeth

lisbeth

25-05-2012 om 12:32

Nu begin ik toch te twijfelen

ben er eigenlijk vanuit gegaan dat de meeste kinderen fruitcocktail lusten. misschien dochter toch maar bepraten

bibi63

bibi63

25-05-2012 om 13:31

Ik zou

een niet te sterk smakende limo nemen (bijv. niet te sterk aangelengde Roosvicee). Als vruchten: meloen, banaan, appel, aardbei.
Gr. Bibi

Meloen & ananas

Die doe ik er altijd door, vult zo lekker snel op. Vooral die meloen, dat gaat lekker snel met schoonmaken en snijden. En wat dacht je van pitloze druiven? Zelf doe ik in ieder geval nooit een blik erdoor, brrr, met van die rode dingetjes erin, geen idee wat het zijn trouwens. Kunstmatig geverfde kersen?

Annet

Annet

25-05-2012 om 15:35

Hier geen fruitcoctail

Zoon van 9 is gek op fruit. Maar zo'n blikje fruitcoctail vindt hij echt niet lekker.
Ik zou verse aardbeien (in plakjes) nemen, meloen, ananas uit blik, kersen uit blik, banaan en appel.

Alternatief is nog bowl voor de leerkrachten en een ijsje voor de kinderen.

Ik zou er niet aan beginnen

maar dat komt omdat echtgenoot en zoon 2 voor heel veel soorten fruit allergisch zijn.
Persoonlijk kun je me wakker maken voor bowl met vers fruit, lekker!! Voor zo'n groep? Ik zou het niet aandurven.

lisbeth

lisbeth

25-05-2012 om 16:53

Vers fruit

Het wordt zeker weten vers fruit. Ik denk appel, banaan, meloen en eventueel aardbei.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

25-05-2012 om 20:16

Aah lisbeth

Je brengt me op een idee, lekker bij de bbq morgen, dankje..)

lisbeth

lisbeth

25-05-2012 om 22:23

Fio

Graag gedaan

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hier traditie

Traditioneel maakt onze hele familie fruitbowl op 'feestdagen', kerst, verjaardagen etc.etc. Zulke dagen dus.
Ik dus ook (maar gezin van broer ook en ouders ook). Ik maak het met fruit van het seizoen, maar doe er ook e.a. in blik bij. Maar dan niet van die enge rode vruchtjes Maar b.v. abrikozen die ik in stukjes doe of annanas. En verder doen wij er druivesap in. Dat 'moet' in ons recept. Geen idee waarom, heb het ook maar geërfd van mijn moeder. Onze fruitbowl 'hoort' rood te zijn...O en er moét sap in met vruchtvlees, b.v. een beetje van die 12 vruchtensap of sinaasappelsap. Nou ja en voor de rest dus vers fruit. Wij maken het altijd 1 avond vantevoren en dan gewoon koel wegzetten. Dan trekt het sap lekker in het fruit. Druifjes snijden wij altijd doormidden er hoort op de een of andere manier geen fruit in dat nog open knapt als je erin bijt (dat beweerde broer toen ik het ooit deed.) En eerlijk gezegd vond ik het toen ik het verschil probeerde ook lekkerder.
En hier eten álle kinderen het wel...ook buurkinderen, toevallig met ouders meegekomen kinderen en weet ik wat kinderen. Een enkel kind, dat zowiezo geen fruit lust niet, maar daar zijn er niet zoveel van hoor. Ik beperk het zelf voor de kinderen omdat ik anders alles zo op heb. Iedereen mag maar 1 glaasje...en de 2de evt. als iedereen heeft gehad Mijn bowlschaal is groot, maar zo groot nu ook weer niet.
Het het ook al eens gemaakt voor het kerstdiner van school...op verzoek trouwens van zowel oudste als jongste. En het was glansrijk op toen ik ze kwam halen...Was wel lastig meenemen, opgelost met een emmer van de buurvrouw waar een deksel op kon en voor de andere klas (moest 2 klassen) een 10 liter soeppan waar ik de deksel op had vastgemaakt met een theedoek.
groeten albana

Margriet*

Margriet*

26-05-2012 om 21:29

Grappig albana

Zo maakte mijn moeder het precies. Is het traditie of ie het echt jaren 70?

Geen idee margriet

Ik ben pas vlak voor de 70tys geboren en heb geen idee of mijn moeder het 'ervoor' al maakte. Maar mijn oma maakte het ook, maar die kan het wel zijn gaan maken doordat mijn moeder het maakte. Ik weet het gewoon niet. Maar het 'hoort' bij ons als familie zijnde. Mijn eigen moeder leeft al 24 jaar niet meer, die zou het kunnen hebben geweten, maar die kan ik het niet meer vragen. In het gezin van mijn vader (hertrouwd+ zoon) maakt mijn 'stiefmoeder'+vader het ook, maar dat zou net zo goed op verzoek van mijn vader kunnen zijn, die is nogal een zoetekauw...
In ieder geval is het hier bij elk feestje, heb je bowl?
groeten albana

Wat een leuk idee!

Wat leuk dat je dochter zoiets wil tractereb! Dirk heeft een aantal jaar geleden op warme soep getracteerd, was logistiek gezien even puzzelen, maar ze hebben het er nog steeds over.

IJsjes waren vroeger bijzonder, maar zijn volgens mij al aardige standaardzomertractaties geworden.

Volgens mij is bowl heel erg veel ouder dan jaren 70. Mijn grootouders (getrouwd jaren 20) hadden volgens mij al een bowlset als huwelijkscadeau.

lisbeth

lisbeth

31-05-2012 om 16:19

Gaat door

Dochter is niet van het idee af te krijgen
Mams moet dus maandagochtend om tien uur met een bowl op school verschijnen. Handig zo onder werktijd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

31-05-2012 om 22:48

Werktijd?

Je kunt zo'n pan bowl toch gewoon 's ochtends in de klas neerzetten? Kunnen de smaken nog even goed in de vruchtjes trekken

lisbeth

lisbeth

04-06-2012 om 10:54

Pfhhh

nou 4 meloenen, 4 appels, 4 dozen aardbeien en iets van 7 bananen verder was de fruitbowl klaar.

Net om tien uur gebracht en volgens dochter ben ik de liefste mama van de hele wereld

1 jongen had wat klachten, maar de rest was wel redelijk enthousiast.
Ben benieuwd als ik haar straks ga halen.

Lisbeth

Gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter, fijne dag gewenst.

skik

Fiorucci

Fiorucci

04-06-2012 om 16:47

Lisbeth

Gefeliciteerd en leuk idee, de bowl.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.