Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

12-09-2012 om 20:57

Fruit vriesdrogen, kun je dat zelf?

Vandaag kocht ik op aanraden van Tangodochter een zakje gevriesdroogd fruit. Was best lekker. Dochter had het van een vriendje op school gezien. Ik vond het alleen wel duur, 1,20 euro voor een klein zakje. Vandaar dat ik me afvraag of je fruit ook zelf kunt vriesdrogen. Dochter opperde het gewoon in de vriezer te leggen en daarna te laten drogen. Lijkt me niet helemaal de manier, maar ik heb als experiment toch wat schijfjes perzik in de vriezer gelegd. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Op google kon ik zo gauw niet vinden of je het zelf kunt doen, vandaar mijn vraag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik denk het niet

Mijn ervaring beperkt zich tot het betere industriewerk, namelijk het vriesdrogen van oplossingen in water. Maar daar hadden we een behoorlijk stevige vriesdroger voor nodig. Als je het namelijk alleen maar in de vriezer legt, bevriest het, verder niet. Bij vriesdrogen wordt de oplossing bevroren en vervolgens wordt de ruimte vacuüm getrokken (en behoorlijk ook!), om het bevroren water te laten sublimeren. Dat gaat in een gewone vriezer niet.

En...

... om een goede kwaliteit te houden moet je heel snel invriezen. Ook dat gaat met een gewone vriezer niet.

Marjanne

Marjanne

13-09-2012 om 08:04

Zie hier

Bij mijn Miele zat 15 jaar geleden een heel ondiepe lade voor op de bovenste lade speciaal om fruit snel in te vriezen op de + stand. Wel de grbuiksaanwijzing gelezen maar nooit gebruikt.

Nee

Volgens mij kan het niet. Zijn er speciale vriezers nodig die nóg harder en sneller vriezen dan de huis tuin en keuken vriezers.
groeten albana

madelief

madelief

13-09-2012 om 08:25

Ik denk

Dat er stikstof gebruikt wordt. Ik heb weleens in een ster restaurant een tomaat gegeten die diepgevroren was met stikstof. Zo smaken die fruit dingen die jij bedoelt ook. Ik denk dat het thuis dus niet kan. Wel jammer....

Het zit 'm in...

... het drogen in bevroren toestand. Je kunt niet eerst invriezen en vervolgens laten drogen, want dan ontdooit het alleen maar. Je moet echt in bevroren toestand het vocht eruit trekken, dat is het principe van vriesdrogen.

Oven

ik weet niet of je gevriesdroogd fruit bedoeld, of gedroogd fruit zoals de appeltjes van zonnatura. Dat laatste kan je namelijk in je oven doen op een lage stand. Wil dat wel nazoeken voor je hoor. Kan ook met ander fruit, maar weet het vooral van gedroogde appelschijfjes.

Tango

Tango

13-09-2012 om 20:54

Ik bedoelde

Echt gevriesdroogd, maar ik begrijp dat dat dus niet lukt. Het drogen van de appeltjes lijkt dochter ook wel wat. Dat had ze weer bij een vriendinnetje geproefd en was ook lekker. Als je het voor me uit wilt zoeken Mamarijke, heel graag.

bibi63

bibi63

13-09-2012 om 21:04

Volgens mij

gebeurt het (in de fabriek) met stikstof.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.