Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

blis

blis

02-08-2017 om 23:43

fruit bewaren

In de categorie 'lekker belangrijk' belangstelling naar hoe jullie je fruit/groente bewaren in de zomer.
Er wordt hier momenteel enorm veel fruit gegeten en ik wil niet iedere dag boodschappen doen. Normaal gesproken bewaar ik zo min mogelijk in koelkast, maar nu kan ik niets buiten de koelkast hebben, stikt het gelijk vd fruitvliegjes. Dus nu alles in koelkast, maar bij veel groente/ fruit vind ik dat helemaal niet lekker. Hoe doen jullie dat?

Dees

Dees

03-08-2017 om 07:33

koelkast

Wij bewaren het gewoon deels op de schaal en deels in de koelkast. OP het moment hebben we meloen, mandarijnen, frambozen en bananen in huis.

Meloen, frambozen en een deel van de mandarijnen liggen in de koelkast. De bananen op de schaal en iedere ochtend ook een mandarijn of 2 op de schaal.

IK denk dat ik straks de bananen ook in de koelkast ga leggen. Voor het eten er even uithalen en klaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-08-2017 om 08:58

Parapluutje

In Azie (waar het nog veel erger is met insecten) zetten ze er soms zo'n gazen koepeltje overheen:

Zoals deze:

https://www.aliexpress.com/item/Food-Covers-Umbrella-Style-Anti-Fly-Mosquito-Kitchen-cooking-Tools-meal-cover-Hexagon-gauze-table-mesh/32546852517.html?spm=2114.search0302.4.41.1hKxHK

(geen reclame, geen aandelen)

Raffie

Raffie

03-08-2017 om 09:21

ik zou

Het fruit een uurtje voordat je het wilt eten uit de koelkast halen.

Half a twin

Half a twin

03-08-2017 om 10:02

Bananen echt niet in de koelkast

Als je die in de koelkast doet zijn ze op een warme dag binnen een uur zwart als je ze uit de koeling haalt. Bananen bewaren in de kelder (als je die hebt) of nu gewoon even niet kopen.

blis

blis

03-08-2017 om 11:33

bananen

Gister een banaan uit koelkast gegeten die echt ontzettend smerig was in koelkast blijft schil blijkbaar geel maar gebeurt er iets met banaan dat echt niet lekker is. (Of gewoon te oud)

Half a twin, ik dacht zelf ook al dan maar geen bananen meer. Maar de zomer is best lang deze keer.

Dees, heb je geen last dan van fruitvliegjes of andere beestjes?

Ad Hombre, dank, zou weleens een oplossing kunnen zijn. Eigenlijk dek ik nu zo'n beetje alles af, al ligt het maar 5 minuten. Fruit langer afdekken had ik gewoon nog niet bedacht.

Half a twin, wel een kelder maar inmiddels is daar ook wel warmte gekomen. Moet er niet aan denken dat ik in kelder ook nog beestjes ga krijgen. En ons huishouden is zo ongeorganiseerd dat er eten in kelder vergeten gaat worden.

Half a twin

Half a twin

03-08-2017 om 11:38

zomer zonder banaan

Ik heb in de zomer nooit bananen. Dan is er zoveel ander fruit. In de winter eet ik wel weer bananen als het aanbod in de winkel bestaat uit appels., citrusfruit en bananen dan moeten ze erbij voor de variatie. Nu zijn er aardbeien, bessen, pruimen, perziken, teveel om op te noemen. Kan ik die bananen best ern paar weken missen.

Veel fruit

wordt al snel slecht bij warmte, maar vaak even snel bij lagere temperaturen. In beide gevallen is de oorzaak in grote lijnen dezelfde:

in geval van warmte heeft zo'n appel/perzik/framboos, eens geplukt, geen aanvoer meer heeft van water, voedingsstoffen beschermende moleculen, aangeleverd door de moederplant (de mechanismen daarachter zijn nog goeddeels onbekend). De vrucht droog wat uit, wordt al snel erg ziektegevoelig (schimmels).
In geval van koude, gaat de vrucht snel over in herfstmodus.
Beide resulteren in het vrijstellen van grote hoeveelheden enzymen ("polyfenoloxidasen"), waardoor het grootste deel van het fruit voor consumptie verloren gaat.
In de natuur is dat gegeven erg nuttig: het zorgt ervoor dat de meegegeven "voedselvoorraad" (het hoofdbestanddeel van uw appel/peer/banaan/...), op zo'n manier gereduceerd wordt dat het het volgende voorjaar kan dienen als substraat voor een nieuwe kiemling en dus een nieuwe generatie.
Het feit dat veel fruitsoorten steriel zijn, doet niets af aan dat elementair biologisch principe.
In de fruitschaal is het iets minder nuttig...

Onze koelkasten zijn qua temperatuurbereik een compromis: voor vlees willen we zo laag mogelijke temperaturen, evenwel niet onder het vriespunt, en dat is goed om bacteriën af te remmen.
Voor fruit en tal van zaadhoudende groentesoorten (tomaten! komkommers! courgetten! aubergines!...) is het te laag.
Ideaal voor de meeste fruitsoorten is een temperatuur van zo'n 10 - 14°C, bij een licht verhoogde vochtigheidsgraad (ca. 60%).
Zoals hierboven al gezegd: een goede kelder is ideaal.

Er is nog een ander belangrijk aspect: tal van fruitsoorten worden erg onrijp geplukt, opgeslagen in koelruimtes en kunstmatig "afgerijpt" als de vraag het grootst is (en de prijzen dus "goed" zijn). Het afrijpen gebeurt door begassing met gassen die van nature vrijkomen als fruit... afrijpt, met etheen als wellicht het bekendste voorbeeld.
Begassing is erg moeilijk te doseren, maar in de mate waarin het mogelijk is, wordt uitgegaan van een soort van "ideaal patroon", iets zoals: levering op dag +3, verkoop op dag +5, consumptie op dag +6, niet langer geschikt voor consumptie op dag +9. Als consument zijn de mogelijkheden beperkt om daar veel aan te veranderen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

03-08-2017 om 14:34

Gazen koepeltjes

Die gazen koepeltjes heb ik laatst bij de Action gekocht voor € 0,50. Zijn inderdaad best handig.

blis

blis

03-08-2017 om 22:48

Yvan

Dank voor je uitgebreide info.
Ik was net zo ver dat ik een beetje regelmaat in de boodschappen kreeg dwz niet te vaak enz. Toch maar even een andere orde verzinnen voor de zomer geloof ik, en voor fruit en groente maar wat vaker gaan.
Wilgenroosje, ik heb vooral heel veel fruitvliegjes momenteel en die komen zowat overal doorheen, helpen de gazen koepels?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

03-08-2017 om 23:34

Blis

We hebben hier weinig last van fruitvliegjes, maar als er wat vliegt, werken die koepeltjes hier goed. Als ik een fruitvliegje signaleer vries ik het fruit waar ze op af komen ook vaak in. Dan zijn ze zo weer verdwenen. Van dat fruit maak ik dan smoothies. Die koepeltjes zijn trouwens ook handig tegen "gewone" vliegen als je iets gebakken hebt wat af moet koelen of om tijdens de bbq tussendoor over je bord heen te zetten.

Glaasje port

Fruitvliegjes zijn dol op alcohol.
Zelf zet ik dan een glaasje rode port neer maar wijn zal ook wel werken.
Ze zijn niet kieskeurig, goedkope bocht werkt prima
Ze verzuipen zichzelf er in.

Fruitvliegjes

zijn alomtegenwoordig en ze "kweken" aan een schrikbarend tempo .
Dàt en het feit dat ze, zoals de meeste tweevleugeligen, erg grote chromosomen hebben, maakt hen ideale proefdieren voor genetisch onderzoek.
Wellicht is geen enkel diertje beter bestudeerd dan de "Drosophila melanogaster".
Ze worden wel degelijk aangetrokken door sporen ethylalcohol (veel minder door suiker, in tegenstelling tot wat de volkse wijsheid zegt).
Je kan ze dus inderdaad makkelijk in grote aantallen vangen door een restje bier, wijn, port, ... te laten staan, maar dat is een tweesnijdend zwaard: de aanwezige vliegjes worden wel gevangen, maar ze worden ook vanuit de wijde omgeving aangetrokken.
In de ongediertebestrijding geldt als absolute regel nr.1 dat een lokaas nooit ongedierte uit de wijdere omgeving mag aantrekken. Anders blijf je bezig...
Overigens: fruitvliegen zijn (nog...) redelijk gevoelig voor pyretrinoiden (het spul in die anti-muggenverdampers). Als u die gebruikt wordt uw plaatselijke populatie fruitvliegjes sowieso uitgedund. Nadeel is natuurlijk dat de sterksten overblijven en dat resistentie doorgaans genetisch doorgegeven wordt.
Nu, fruitvliegen mogen dan wel vervelend zijn, schadelijk zijn ze niet: ze dragen geen ziekten over, in tegenstelling tot huisvliegen vliegen ze niet van het toilet naar het aanrecht en omgekeerd.
Wie kinderen heeft zo vanaf een jaar of 10 - 12, die geïnteresseerd zijn in "de natuur" kan er boeiende experimentjes mee opzetten: het volstaat een stuk fruit in een grote bokaal te gooien. Eens er wat fruitvliegjes zijn afdekken met een stuk oude nylonkous. Met een loep of een eenvoudig speelgoedmicroscoopje is de volledige levenscyclus te volgen.

blis

blis

04-08-2017 om 11:01

lokaas

Nee, probeer idd juist zeker geen lokaas te creëren. Helaas heb ik hier blijkbaar toch steeds een lokaas. Ze zitten ook massaal in vuilnisbak. (Die ik dan sneller vervang maar ook dat heeft geen zin)
Fijn om bevestigd te krijgen dat ze geen kwaad kunnen. Dan ga ik me er minder druk om maken.

Je moet het ook niet voor een open raam zetten:p

Dat dus.
Het werkt vooral als ze er al in volle aantallen zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.