Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kari1

Kari1

24-11-2010 om 08:38

Fotocollage, creatieve input gevraagd.

Ik wil op een stukje muur bij ons een soort van fotocollage maken van foto's uit ons bestand. In woontijdschriften zie je vaak van die leuke samenvoegsels in allerlei verschillende maten lijstjes, en zo'n dan een beetje in elkaar gepuzzeld. Zoiets heb ik voor ogen. Maar, dan moet ik voor iedere lijstje een gat in de muur boren (een stuk of tien of meer?). Als je dan weer eens wat anders wilt zit je met een gatenkaasmuur.
Hoe krijg ik zoiets op een muurvriendelijke manier voor elkaar? In 1 grote lijst? Hoe krijg ik daar een beetje leuk die foto's in? Anders?
Kari (zo creatief als de deurkruk)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schilderijophangsysteem

Er bestaan toch van die rails die je bovenaan je muur (in de hoek met plafond) kunt monteren. Aan de rails hangen doorzichtige draden met haken die je op ieder gewenste hoogte kunt hangen. Daaraan hang je de schilderijtjes op. Voordeel is dat je ook nog kunt schuiven, ook in hoogte, met je verschillende lijstjes. kijk maar eens bij de bouwmarkt.

ishtar

ishtar

24-11-2010 om 09:25

Ik heb

in 1 lijst een heleboel foto's (van mijn kinders ) een beetje kriskras geplaatst. De foto's overlappen elkaar dus hier en daar, sommige zitten schuin, andere recht, afmetingen verschillen. Ik vind het er erg leuk uitzien! En het is ook weer zo te veranderen. Al heb ik daar tot nu toe geen behoefte aan, ik maak liever nog een nieuwe.

ishtar

ishtar

24-11-2010 om 09:27

Overigens

kun je ook een grote stevige plaat nemen, die in een leuk kleurtje verven en daar al die verschillende lijstjes op vastzetten. Hoef je maar 1 gat (of als het heel groot wordt 2 of 3 gaten) te maken in je muur.

Merel78

Merel78

24-11-2010 om 09:30

Kari1

Wat ik wel eens gezien heb bij mensen is dat ze zo'n houten plantenrek (hoe heet zo'n ding nou, waar je zo'n klimplant tegenaan kan laten groeien) hebben opgehangen (al dan niet geverfd). Die bevestigd aan de muur en dan op het hout van het rekje allemaal kleine spijkertjes waar lijstjes aan hingen. Zag er leuk uit!

groetjes, Merel

Maxime.M

Maxime.M

24-11-2010 om 09:39

Wat ik heb

Ik heb dus wel allemaal gaatjes in de muur geslagen (hoefde niet geboord te worden) en als ik het zat ben (na 6 jaar nog steeds niet, er komt zelfs zo nu en dan een lijstje bij) dan ga ik wel even aan de gang met een tube vulmiddel hoor.
Ik heb toendertijd de layout heel slim bedacht (lukraak gaten boren en lijstjes ophangen kan natuurlijk niet). Ik heb ieder lijstje op een gekleurd velletje papier gelegd (wit op witte muur zag je natuurlijk niet goed) en toen even snel een omtrek getekend en uitgeknipt. Achterop meteen even een puntje gezet met potlood, waar het ophang gaatje zat.
vervolgens al die papiertjes met plakband op de muur gehangen en geschoven tot het mooi was. Toen met een spijkertje door de getekende potloodgaatjes in de muur geslagen en de lijstjes opgehangen!
Ik heb hele simpele lijstjes gekocht bij de blokker (met zwart randje) zodat ik er altijd weer meer van bij kan kopen (desnoods van ander merk) maar ook een ratjetoe aan lijstjes (allerlei materialen, vierkant, ovaal of rechthoek) is leuk

Wat ook kan

Ik vind er persoonlijk geen klap aan, maar dat doet er niet toe. Je ziet nu veel in woonzaken van die grote withouten uitgefiguurzaagde bomen met takken. Die schroef je op de muur: lijstjes aan de takken hangen, klaar.

Kari1

Kari1

24-11-2010 om 12:32

Wauw!

Wat veel ideeën! Dat gaat goed komen...
Die Ikealijsten zijn idd net wat te strak en te statisch. Zo'n railophangsysteem kan, maar ik ben bang dat je met zoveel lijstjes eraan toch teveel draadjes gaat zien, dan wordt een marionettentheater.
Een grote lijst helemaal vol, zonder passepartouts, gaan we uitproberen. ook de ideeën van een grote plaat met verschillende lijstjes erop, en een soort van klimplantenrek (in de kleur van de muur) zijn het proberen waard.
Maxime, kleine spijkertjes geven natuurlijk kleine gaatjes...maar ik ben benieuwd of ik dat hier erdoor krijg...Kariman is van het stevige boorwerk en grote pluggen, ruime marges qua veiligheid... (technicus in een gebied waarin veiligheid van levensbelang is, dan krijg je dat .
Kari

Nog een tip

schroef drie latjes tegen de muur van ongeveer anderhalve meter ( horizontaal).zet daar verschillende fotolijstjes met foto,s op.
ben je de foto,s zat,kun je er weer nieuwe /andere lijstjes opzetten.

Angela67

Angela67

24-11-2010 om 16:18

Collage fan

hoi Kari,
ik ben een collage fan , dus ik heb een aantal variaties in huis hangen.

Ik begon ooit simpel: poster met glas ervoor (zonder lijst) en dan op de achterplaat plaatjes plakken die elkaar overlappen. Met ruimte ertussen was voor mij veel te ingewikkeld om netjes te krijgen en ik vind juist dat overlappen aardig.

Toen voor boven in de gang een plaat hardboard gekocht, zo breed als een deur en zo hoog als het plafond. Een Taschenboek met foto's van India in de uitverkoop gekocht, boek uitelkaar gehaald en een mooie collage gemaakt en met fotolijmspuitbus op de hardboardplaat geplakt. Deze zit met vier schroeven in de muur en dat valt niet op omdat wederom de hele hardboardplaat bedekt is.

Toen met vakantiefoto's losse lijstjes aan de muur geprobeerd. Dus vergroot tot ca 20x30 cm, lijstjes met glas ervoor zonder rand en gaten in de muur geboord op plekken die me leuk leken. Die tip van hierboven om het met velletjes papier en plakband uit te testen is geniaal! Had ik dat maar gedaan . . .Ik vond het resultaat bij mij niet goed gelukt. Toch jaren laten hangen . . . want het was zoveel werk geweest..

Toen de meterkastdeur beplakt met wederom foto's uit een boek (architectuur, mooie gebouwen uit de hele wereld). Prima gelukt, met fotolijm uit een tube deze keer.

De laatste actie is wat groter geworden: ik heb kurken platen besteld voor twee wanden op de gang boven. Deze op de muur geplakt en in de huiskleur (gebroken wit) geverfd. Veel doorzichtige punaises gekocht en Bob's your uncle. We kunnen nu van alles een collage maken

Oh ja, die truuk met ophangen aan de schilderij-geleider aan het plafond heb ik op de slaapkamer geprobeerd en ja, het kan, maar het is een gedoe om het mooi te krijgen.

De laatste is de plankjes truuk in de gang: een lange lat met Tprofiel gekocht, in drie gelijke stukken gezaagd, zilverkleurig gespoten, opgehangen en 10 Hema fotolijstjes met zilverkleurige rand gekocht in twee formaten. Deze geometrisch verantwoord geschikt en klaar . . . .

Alles kan dus! Over de kurkplaten ben ik het meest enthousiast uit praktisch oogpunt en de twee grote fotocollages (india en architectuur) vind ik het mooist om naar te kijken.

Groet en veel plezier (en by the road: creatief ben ik ook niet, ik houd gewoon van mooie plaatjes en altijd op zoek naar een manier om die op te hangen).

Angela

jippa

jippa

24-11-2010 om 18:07

Lat

Wij hebben net ook zo'n U-profiellat gemaakt. Het idee gepikt van ikea en een simpele lat van de bouwmarkt geverfd en volgezet met een ratjetoe aan lijstjes, staat echt superleuk vind ik zelf en je kan het makkelijk af en toe veranderen (houd ik nogal van).

Maxime.M

Maxime.M

24-11-2010 om 19:23

Nog een variant

Je kan ook een leeg canvasdoek kopen bij xenos bijvoorbeeld (of action ofzo) je kan ze echt heel goedkoop vinden. Je kan dat doek wit laten of een leuk effen kleurtje verven en dan met fotolijm of spraylijm je foto's opplakken.

Of je bekleed dat frame met een leuk lapje, daarover een diagonaal lintenpatroon spannen (alles achterop vastmaken met platte punaises of een nietpistool) en dan kan je tussen die linten allerlei foto's stoppen. Je ziet ook vaak leuke dingen bij ariadne.nl, daar heb je zo'n zelfmaak pagina.

Angela67

Angela67

24-11-2010 om 20:03

Oeps t moet u zijn

geen T profiel, natuurlijk, maar een U profiel (dank aan Jippa)
Angela

jippa

jippa

24-11-2010 om 22:48

Ha ha angela

.. Ik vroeg me al af hoe je dat met dat T-profiel deed. Klinkt trouwens leuk allemaal en ook behoorlijk creatief. Die Indiacollage lijkt me ook leuk, heb je niet toevallig ergens een foto staan? Jippa

evy

evy

25-11-2010 om 10:17

Ik worstel ook....

Ik zoek een manier om de muur van de trap te vullen met fotos'. Ik wil graag foto's op de muur hangen. Die hingen altijd in lijstje maar als je met een wasmand de trap af bent geweest liggen er 4 op de grond.
Toen bedacht ik dat de foto's dus plat tegen de muur moeten zitten en dat ik het lijstje erom heen teken met een dunne zwarte stift (n.a.v. dat behang waar lijstjes al opstaan. heel leuk maar alleen maar kleine lijstjes) Nu komt mijn vraag; hoe krijg ik die foto's op de muur, tot nu toe vallen ze er vroeg of laat af. Moet er een bescherming over de foto of gewoon kaal? wie heeft er een idee?
Groet Evy

Maxime.M

Maxime.M

25-11-2010 om 10:23

Wat ik zou doen evy

In jouw geval zou ik wel zorgen dat ik van alle foto's een kopie heb (digitaal gewoon op de computer dus) mocht het er nog een van vroeger zijn, dan zou ik hem laten inscannen. Zo heb je altijd nog reserve materiaal. De foto's zou ik gewoon met pritt opplakken, echt heel goed insmeren aan de achterkant, zeker de randjes en de hoeken en dan gewoon opplakken in je zelfgetekende lijstjes. (weet je dat je daar ook behang van hebt?) Nou en als er dan eens eentje sneuvelt of loslaat of beschadigd, dan laat je die weer eens opnieuw afdrukken en je wisselt ze om.
Tegen de tijd dat je het niet meer leuk vind, haal je de foto's eraf, verft de muur weer met latex en klaar ben je.

Leuk idee hoor!

evy

evy

26-11-2010 om 19:22

Maxime

Ik kan me niet voorstellen dat dat op een gestucte muur blijft zitten maar ik ga het gewoon proberen.
Dank je wel.

Maxime.M

Maxime.M

26-11-2010 om 23:05

Glad gestuct?

Hm tja, ik zou het niet weten, maar waarom zou het niet blijven zitten? Ikzelf heb bubbeltjes op de muur (vorige eigenaar heeft de muur geverfd met latex waar zaagsel inzat) dus ik kan helemaal niets op de muur plakken, of ik moet van bubbelige foto's houden
Maar zou die lijm je stucwerk niet aantasten? Dat zou zonde zijn natuurlijk. (als je het er naderhand weer afhaalt, dat je dan niet een rare plek overhoudt ofzo)

evy

evy

27-11-2010 om 22:11

Stucwerk

Het zal vast wel wat met het stucwerk doen maar dat vind ik denk ik niet zo heel erg. Het lastige tot nu toe is dat we geen lijm kunnen vinden waarbij het echt goed blijft zitten. Maar jouw idee heb ik nog niet geprobeerd.
Groet Evelien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.