Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lianne

Lianne

13-10-2011 om 17:33

Foto op hout? knutseltip gevraagd

Onlangs stuitte ik op dit filmpje:
http://www.petapixel.com/2011/10/06/how-to-transfer-a-photograph-onto-a-block-of-wood/

Je ziet hier een vrouw die een foto uitprint op gewoon printpapier en dit overbrengt op een houten plank. Ik wil voor een vriendin iets maken, en nu lees ik dat je 'mod podge' en 'gel medium' moet gebruiken. Ik heb dit online gevonden bij Pipoos, maar mijn vraag is nu, wat is dit spul eigenlijk? Is het iets heel speciaals, zodat je alleen dit merk kunt gebruiken, of zou je zoiets ook zelf kunnen maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

13-10-2011 om 19:08

Toevallig

Vanmiddag voor het eerst in jaren dat spul weer uit de kast gepakt (en gebruikt)
Mod Podge is van dat spul dat je onder andere kunt gebruiken om dakpannen (en ander spul) met servetten te beplakken. Het is wit spul maar droogt transparant op en werkt zowel als lijm als als afwerkingslaag. Dus je smeert een laag van dat spul ergens op (in jouw geval hout), plakt de foto erop en doet er dan nog een laag op, zodat het niet meer een opgeplakte foto is, maar echt geintegreerd is in het totaal, en bovendien beschermd.
Als alternatief zou je het op kunnen lijmen en dan een laak transparante lak eroverheen. Maar ik geloof dat die potten ook niet heel duur zijn, en soms best leuk om te hebben.
Ik heb vanmiddag simpele glazen waxinelichthouders van de Ikea versierd met door de kinderen uitgeknipte bloemen, uit servetten van de Hema. De waxinelichthouders en rest van de servetten worden onderdeel van een ontbijtpakket voor m'n zwager en schoonzus die dit weekend een feestje geven.

Lianne

Lianne

13-10-2011 om 19:25

Tijgeroog

in het filmpje smeert ze eerst gel medium op het hout, dan de fotokopie met de bedrukte kant op het hout. Dat laat ze drogen en dan de volgende dag haalt ze het papier weg en gaat er mod podge op. Dat is dus echt speciaal uniek spul? Geen spul wat op houtlijm lijkt ofzo? Ik hoopte dat het goedkoper kon, het is maar een eenmalige knutselwerkje. Nu ben ik dan alleen voor dat gel medium en mod podge samen iets van 20 euro kwijt. (dan is het kadootje niet echt een grapje meer).

Lianne

Je kunt het ook alleen met de gelmedium doen.
Je smeert het hout in met een goede laag gelmedium, plakt het papier met de afbeelding naar beneden op. Laat het drogen. Spuit het vervolgens in met water en rul het papier van het hout. Daarna kun je het nog aflakken met een dun laagje gelmedium. Je kunt het ook alleen met mod podge proberen. De gelmedium is een stuk dikker dan de mod podge. Maar heeft in principe dezelfde werking.
Groetjes, Brenda

Thursday Next

Thursday Next

13-10-2011 om 21:26

Thinner?

Je zou het ook met thinner kunnen proberen. Daarmee heb ik vroeger wel plaatjes van tijdschriften overgenomen op papier. Geen idee of het werkt op hout en met geprinte foto's.
Het gaat als volgt: foto omgekeerd neerleggen op het hout, met een doek/prop watten met thinner eroverheen gaan tot het papier goed vochtig is. Dan meteen er afhelen.
Hier staat zoiets, je kunt vast wel meer vinden als je zoekt.
http://www.adrianashomeandgardendecorations.com/Afvalbakjes.html
Een tip: doe het buiten want thinner stinkt verschrikkelijk en de dampen zijn niet echt gezond. Het is te koop bij verfwinkels of bouwmarkten, kost tussen de 5 en 10 euro per fles.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.