Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ava

Ava

25-04-2016 om 15:18

Fornuis uitzoeken?

Mijn ouders hebben aangegeven dat ze ons gezin een bepaald bedrag willen schenken. Dat komt goed uit want wij zijn eigenlijk het koken op ons 4 pitten gasplaat en mini-oventje beu en waren al aan het sparen voor een fornuis. Met hun schenking hoeven we niet in het laagste prijsniveau naar een geschikt fornuis te zoeken maar hebben we iets meer armslag.

Hoe zoek je een goede oven? Ik heb natuurlijk al bij de consumentenbond en kieskeurig gekeken. De opties zijn helder en ik heb al een idee welke we nodig hebben, maar er zijn zo weinig reviews te vinden. Voorop staat het praktische en daarna pas, eventueel, het design.

Fornuis of oven?

Wat zoek je precies? Inbouwapparatuur of een los fornuis? Ik ben al jaren tevreden met mijn zespitter Smeg. Vooral de combinatie standaard oven + klein oventje ipv een 90 cm oven is een gouden greep geweest. Maar het gaststel schoonmaken blijft een snertklus. Als je voor praktisch gaat, kun je het best inductie nemen.

Ava

Ava

26-04-2016 om 13:34

Kenfan

Bedankt voor je bericht.

Wij zoeken op dit moment naar losstaand. Voor inbouw zouden wij eerder een kast aanschaffen (wat kan) met inbouw oven en een gasplaat (zoals nu). En nu twijfel ik.

We koken nu op gas en dat bevalt ons wel. Bovendien zouden we voor inductie allemaal nieuwe pannen moeten kopen. Ook een beetje zonde. Voor de oven denk ik eerder aan elektra maar ik moet zeggen dat ik mij daarin nog niet helemaal verdiept heb. Ik had eigenlijk gehoopt meer reviews te vinden. Helaas heb ik zelf geen vergelijkingsmateriaal (geen losstaand fornuis) in huis. Dat maakt het iets lastiger.

Voor wat betreft praktisch: die opmerking volgende adhv een opmerking van een kennis. Hij is net weer single, kookt nauwelijks maar heeft toch een losstaand fornuis (Boretti) gekocht. Meer voor het plaatje dan voor het gebruik, volgens mij. Dat geeft hij zelf ook toe, haha! Ik heb ook gehoord dat Boretti (net als M-Systems, uit dezelfde fabriek oid) nogal lastig met schoonmaken (allerlei onderdeeltjes met scherpe kantjes) en dat de afwerking bij aanschaf niet altijd af is. Het schijnt dat het ook erg lastig communiceren is om dat wel allemaal netjes in orde te krijgen. Dis vallen voor mij dan eigenlijk al af. Maar daarmee heb ik geen idee wat dan wel. Lastig!

Ik heb deze

https://www.kitchenonline.nl/smeg-snl926ma9-gasfornuis?gclid=Cj0KEQjwo_y4BRD0nMnfoqqnxtEBEiQAWdA12-8aM_fpujwXFjBCWvxtcy92lireWcB7m2mIaeoPaIUaAu0n8P8HAQ

Ben ik erg tevreden mee. Wokbrander met groot vermogen, zodat je er ook echt zes pannen op kunt zetten. Sudderbrander zit achter, handig met jonge kinderen. Dat kleine oventje is supersnel opgewarmd, erg handig als je een cake,een brood of een rollade wilt bakken. Of voor een ovenschaal. En een prettige prijs-kwaliteitsverhouding.

Boretti heeft meer kleurkeuze, maar ik zou ik zelf niet voor kiezen, daarbij leg je zo duizend euro op toe voor het merk. En ik ook klachten gehoord van Borettibezitters over de beroerde service. M-systems is hun budget line.

Sandra

Sandra

26-04-2016 om 23:18

M system

Wij hebben een M system en ben zeer tevreden. 6 pits, 2 wokbranders, 90 breed maar de oven is 80 liter ipv de gebruikelijke 120 liter op 90breed. De wokbranders zitten links en rechts voor en dan kunnen er met gemak nog 4 pannen bij. Die 2 ovens leken ons ook ideaal maar dan hadden we een heel nieuwe stroomgroep moeten laten plaatsen omdat het qua aansluiting niet goed zat.
Hij is juist makkelijk schoon te maken, rvs en wij maken hem schoon met allesreiniger en drogen na met een microvezel doekje en dan is hij streeploos schoon. De glazen deur kan er helemaal uit al doe je dat natuurlijk niet wekelijks.
Kortom, wij zijn er nu ruim een jaar later nog steeds erg blij mee.

ik heb zoiets

http://www.ao.nl/product/nf941rvsa-pelgrim-gas-elektrische-fornuizen-roestvrijstaal-40077-12.aspx

Ik vind één grote oven juist wel fijn. Platen vol met koekjes, 6 pizza's tegelijk, grote bakplaat met geroosterde groenten/aardappel. Ideaal, maar wij bestaan ook uit een gezin met grooteters waar met regelmaat nog iemand aanschuift.
Wat ik als nadeel vind aan mijn fornuis is dat de tekens op het front eraf slijten en ik dus niet precies weet op welke oventemperatuur ik bak. Ik heb de laatste 6 keer geen gelukte cake meer gehad, waardeloos. Enig oplossing is nieuw frontje a honderd nog wat euro. Verder zou ik zéker kiezen voor een oven met instelbare timer. Zo ideaal, je schuift 's ochtends je ovenschotel er in, stelt hem in en als je thuis komt, plingggg, is je ovenschotel klaar. Als ik ooit aan een nieuwe toe ben, komt dát er zeker weer in. Zo'n zelfreinigende lijkt me ook wel geweldig, maar ik vraag me af hoeveel stroom dat wel niet kost (ik ben sowieso erg voór zelfreinigend, mijn kinderen vinden dat ik dat allemaal al heb; je mag het helemaal zelf reinigen... fijn!)

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-04-2016 om 11:43

Boretti

Ik heb een Boretti gehad en vond dat wel een heel fijn fornuis. Het ziet er inderdaad mooi uit (ik had de strakke versie, niet de oubollige), en als je het gewoon schoon maakt na het koken blijft het ook mooi. Ik had er een van 90 cm. met vier pitten en een frytop. Ideaal ding, want je kunt er behoorlijke hoeveelheden groente en vlees op bakken zonder dat het gaar stooft in het vocht. Vocht en vet loopt gelijk van de plaat af, zodat alles lekker blijft. Dat lukt niet in een pan of wok.
Ik heb nu uit budgettaire overwegingen een inbouwkookplaat en -oven, maar dat is het net niet. Het is een 70 cm. kookplaat met vier pitten, maar nog vind ik het net iets te krap met grote pannen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.