Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ivanka10

Ivanka10

08-01-2016 om 17:54

fooi op vakantie Spanje

Wij gaan naar gran canaria op vakantie zitten in een all inclusief hotel en vraag nu mij af als ik fooi geef wat is dan een Beetje normaal ?

Angela67

Angela67

08-01-2016 om 18:06

geen idee

maar als ik het google lees ik o.a. dit:

http://www.allesoverallinclusivevakanties.nl/let-op.htm
Fooien
"Hoeveel fooi moet ik geven?" is een vraag die veel toeristen zichzelf stellen tijdens vakanties. Of de vraag of een fooi eigenlijk helemaal wel moet. In een all-inclusive hotel is de fooi inbegrepen, ook in landen waar normaal gesproken fooien van 10 tot 20% over de eindrekening gebruikelijk zijn. Vergis je echter niet, juist door in een all-inclusive hotel wél een fooi te geven onderscheid je je van gasten die dat niet doen. Amerikanen en Canadezen zie je dit massaal doen in de Cariben, omdat ze het gewend zijn. De obers zien op die manier al snel het verschil tussen Europese en Amerikaanse toeristen. Als je wilt dat de obers net wat sneller lopen voor je en onthouden wat je favoriete drankjes zijn, geef ze dan wel een tip (fooi). Enkele keren per dag een dollar (of gelijkwaardig) toestoppen zorgt er in de regel voor dat je een prima vakantie hebt."
--------------

http://turkije-vakantie.startpagina.nl/forum/topic/1723978/fooien/
"Fooi geef je meestal als je tevreden bent over de bediening,meestal tussen de 5en de 10% van de rekening.In een all incl hoeft dat niet,want je word niet persoonlijk geholpen,en is alles gebaseerd op het totaal.Wat wel vaak word vergeten zijn de kamermeisjes die je kamer opruimen,en daar ontzettend weinig tijd voor krijgen,ze moeten binnen een korte tijd zoveel kamers doen.Vind je dat ze hun werk netjes en schoon hebben gedaan,dan kun je ochtends als je je kamer verlaat twéé á drie lira op je kussen neerleggen,op andere plekken mogen ze niet aanpakken.

Doe dit meteen de eerste dag,dan om de twee á drie dagen weer.Dan besteden ze ook meer aandacht aan je kamer.Let op als je buiten gaat eten,Kijk de rekening goed na,want bij zeer vele restaurant in de buurt van Marmaris,Bodrum,en andere plaatsen word er al bij de rekening 10% bij de rekening bijgeteld,dit geld gaat niet naar de obers,maar is een verkapte inkomen voor de baas,dus betaal dan geen fooi.Want de obers zien er niets van terug.Ik betaal die 10% nooit,als ze commentaar hebben zeg ik roep de baas maar,wat nooit gebeurd.Nadat ik de kale rekening heb betaald,dan leg ik naar geleng de bediening de fooi apart op tafel"

------------------

http://www.allesoverplayadelcarmen.nl/fooien.htm
All-inclusive hotels

Het bedienend personeel in de all-in resorts waardeert fooien mogelijk nog meer dan obers in normale bars en restaurants. Dat komt vooral omdat de gasten hier niet de hele dag met fooien strooien. Door af en toe wel een kleine fooi te geven (een of twee dollars of enkele tientallen pesos) aan iemand die je goed en snel helpt zorgt ervoor dat ze de rest van je vakantie net wat sneller lopen voor je, goed onthouden wat je favoriete drankje is en je steevast met een vriendelijke glimlach begroeten.

+ Brunette +

+ Brunette +

08-01-2016 om 23:51

Persoonlijk overhandigen

Behalve dat je waarschijnlijk betere service krijgt, moet je ook weten dat de lonen in Spanje een stuk lager zijn dan in Nederland. Vaak moet er ook langer voor gewerkt worden, op de Canarische Eilanden zijn werkweken van 48 uur of meer geen uitzondering. Niet met pasje betalen of ergens ongecontroleerd laten liggen want dan komt het geld waarschijnlijk bij de verkeerde terecht.

Krullevaar

Krullevaar

09-01-2016 om 22:55

Fooien

Fooien zijn in Spanje helemaal niet standaard. Toeristen geven fooien, Spanjaarden zelden.. ja ze geven wisselgeld als fooi. 5% is prima (meer dan Spanjaarden doen) en ik zou het altijd geven. Ben nooit in een all in geweest, maar zeker weten dat de barman of het kamermeisje dan beter zijn/haar best voor je doet.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-01-2016 om 14:24

Gut

Ik vraag me dat eigenlijk nooit af, hoeveel fooi ik moet geven. Ik houd er al niet van als het 'verplicht' is, maar in restaurants rond ik bedragen meestal een beetje leuk af. Vroeger liet ik in accommodaties meestal het kleingeld in de lokale valuta achter, maar dat is tegenwoordig natuurlijk vaak niet van toepassing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.