Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fondue advies gezocht

Wij gaan met kerst fonduen. Met de van opa gekregen fonduepan (van zolder) maar ik heb sinds mijn kinderjaren niet meer gefondu't(hoe schrijf je dat???).
Jaha kaasfondue, of chocoladefondue. Maar niet 'gewoon'.
Dus wat moet erin (olie???? Welke olie?)of bouillon?
En wat bakken we erin?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

12-12-2011 om 08:57

Kan allebei

Je kan zowel met olie als met bouillon fonduen, is 2 verschillende manieren. Bij bouillon "kook" je je vlees meer terwijl je met olie meer hitte krijgt en dus ook een soort van kortstje kunt krijgen. Persoonlijk vind ik in olie lekkerder, maar qua caloriën is in fondue veel geslaagder.
Bij olie gebruik ik gewoon een fles zonnebloemolie. En wat wij erin bakken? Vooral niet te grote stukken in ieder geval en dan kan je denken aan kipfilet, varkensfilter, kalkoenfilet, biefstuk, gehaktballetjes en verder kun je er ook prima champignons, stukjes ui, courgette en paprika in frituren.

Hmmm lekker

wij fondueen regelmatig, ik vind het heerlijk. Mijn ouders gebruiken voornamelijk olie (van die ossewit blokken of vloeibaar vet) en dat is op zich wel lekker. Je vlees wordt dan gefrituurd, knapperig. maar wel zwaar op je maag, vet, en inderdaad veel calorieen.

wij gebruiken het liefst bouillon. Tuinkruidenbouillonblokjes waar je dan wat knoflooktenen en een prei in ringetjes aan toevoegd. Even laten borrelen en dan is het heerlijk.

Als vlees gebruiken we biefstuk, varkensfilet, kipfilet, tartaarballetjes. En als groentes voornamelijk champignons. In bouillonfondue kun je veel meer groentes gebruiken (tauge etc) die je dan met een schepnetje in de fondue gooit. Maar eerlijk gezegd... wij eten vnl vlees en champignons.

Vis!

In bouillon fondue is vis heerlijk. Dan mis je zeker geen knapperig korstje. Garnalen ook lekker.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

O ja

En natuurlijk groenten en bijvoorbeeld rolletjes omelet of tofu in de bouillon fondue. Kip is ook goed, maar gekookte biefstuk trekt mij zelf niet zo eerlijk gezegd.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Tink

Tink

12-12-2011 om 22:30

Ook bouillon

Met diverse soorten vlees en groente. Dat van die biefstuk klinkt inderdaad raar, toch is het heel lekker, zeker als ie nog lekker rosé blijft . Als groente kan bv. bloemkool ook heel goed.
Voor erbij: stokbrood, wat sausjes (knoflooksaus, whiskycockailsaus, kerriesaus, wat je maar lekker vindt), stukjes ananas, salade.
Eet smakelijk!

albana

albana

13-12-2011 om 08:48 Topicstarter

Enne

De kinderen willen (natuurlijk) de olie. Kan je daar ook een smaakje aan maken? Met een bouillonblokje b.v.?
Vlees zo ongekruid lijkt me ook niet alles, is dat niet flauw??? Of moet je het kruiden?
En bloemkool dus, oke.
En dingen als aardappelkroketjes of aardappelballetjes kan dat ook? Vallen die er niet af?
Een netje hebben we niet, heb je dat nodig? of alleen voor evt. groenten?
Kan je ook miniloempia's b.v. doen? (Jongstes lievelingsgerecht, groente-loempia's)
Je ziet ik ben een echte nul op dit gebied.
Mijn kinderen kennende eten die trouwens alle groenten zo rauw op........dus van groente fonduen zal wel niet veel komen, vandaar dat ik denk, alleen vlees is dat niet saai?
groeten albana

Albana

Wij fonduen ook altijd met olie. De laatste keer met arachideolie, zit iets meer smaak aan.
Bij ons gaat er alleen vlees in de pan: gehaktballetjes, gemarineerde kip, gemarineerde biefstuk, stukjes varkenshaas. Erbij stokbrood, aioli, komkommer, paprika, worteltjes enz.

albana

albana

14-12-2011 om 08:46 Topicstarter

En waar koop je die olie?

Want olie zonder smaak dat lijkt míj zo helemaal niks...
Arachideolie,nog nóóit van gehoord...
En weet iemand het antwoord op die aardappelkroketjes en aardappelballetjes? En vooral op die mini-loempia's?
p.s. die laatsten hebben de kinderen bedacht, maar die kunnen zelf frituren, dus die weten zelf heel goed wat er gefrituurd kan worden, vandaar deze aanvulling.
groeten albana

Olie

Arachideolie is pindaolie en dat koop je gewoon bij de supermarkt. Deze olie kan goed tegen verhitten en is inderdaad geschikt voor fondue. Maar het geeft geen smaakje! Je zou het vlees vooraf kunnen marineren en gehaktballetjes oid kunnen kruiden. Maar je kunt het vlees natuurlijk ook na het bakken kruiden en met een lekker (zelf gemaakt) sausje kunnen opeten.
Maak er een lekkere salade bij als groente of andere rauwkost. Oliefondue is nogal machtig dus dan is een frisse salade lekker erbij.
Loempia's ed fonduen heb ik nooit geprobeerd maar dat kan vast. Ik zou dan wel van die Chinese fondue schepnetjes kopen (toko, xenos?) om ze eruit te vissen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

albana

albana

15-12-2011 om 09:34 Topicstarter

Goed naar de de xenos dus

Goed ik ga naar de xenos, toko, hebben we hier niet.
Ja zo'n gecombineerde Turk/Toko, maar daar kom ik regelmatig en schepnetjes hebben ze daar niet volgens mij.
Die olie haal ik ook.
Dat gehakt kruiden had ik zelf ook al bedacht.
Maar vlees marineren??? Kan dat wel?
Gaat dan niet álles naar die marinade smaken? Bakt dat er niet af in die olie?
Want het viel me op....bij die kant en klare fondue-pakketen dat dat vlees allemaal ongemarineerd was.
Vandaar......
En een bouillonblokje in de olie kan dus niet?
groeten albana

Puck

Puck

15-12-2011 om 17:15

Nee dat gaat niet

bouillon lost op in water. Heb je wel eens een bouillonblokje in je frituurpan willen gooien? Want eigenlijk is dat hetzelfde. Vlees doen wij ongemarineerd, ik weet niet of marinade tegen die hoge olietemperatuur kan, ben bang dat het verbrandt, en dat is ongezond.

Marinade

Ik marineer het vlees altijd ruim van te voren, dan trek het goed in. Er verbrand niks maar aan het eind zie je wel een klein beetje drijven op de olie. Maar wij gebruiken de olie toch maar 1 keer. Ook nog nooit klachten van de rest gehad dat hun ongemarineerde gehaktballetjes naar mijn ketjapmarinade smaakten.

Snuggle's

Snuggle's

16-12-2011 om 17:37

Waarom

Waarom zou je per se een smaakje aan de olie willen? Bak je normaal ook alles in de kruidenboter? Gewoon lekkere kruiden en sausjes op tafel zetten en het wordt vast heerlijk!
Wij doen er ook wel verse krieltjes in. En broccoli is echt een aanrader! Die wordt heel knapperig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.