Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Flapjacks, welke verhoudingen?

Voor wie zich mijn eerdere draadje over havermout herinnert: het pak is nog lang niet leeg. We hebben helaas ontdekt dat havermoutpap van Quaker Oats minder lekker is dan pap van Euroshopper havermout (raar maar waar), dus hard gaat het niet. Nu had ik me voorgenomen om ook een keer Engelse flapjacks te maken, zoals iemand in dat andere draadje ook al had voorgesteld. Maar als ik recepten zoek dan valt me op hoe verschillend de verhoudingen zijn. In alle recepten gaat havermout, boter, suiker en meestal honing (of golden syrup in veel Engelstalige recepten). Maar waar het ene recept uitgaat van 250 g havermout op 50 g bruine suiker, 3,5 lepels honing en 125 g boter heeft een ander recept het over 225 g havermout, en 180 g van zowel boter als suiker. Meer dan 3 x zoveel suiker! (en ook meer boter)

Heeft iemand hier een succesrecept? Zoet en boterig is ok, ik heb niet de illusie dat het gezond is, maar overdrijven is ook weer niet de bedoeling...

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

25-03-2014 om 22:18

genoeg havermout, toch?

dus volgens mij moet je gewoon beide recepten maken en dan merk je vanzelf welke jij het beste vindt
en indien nodig willen er vast wel prikkers van hier een keer komen proeven.

Jessica O

Jessica O

26-03-2014 om 07:49

hier

Het recept uit het boekje afternoon tea quick & easy van m. Bax harrison.
Zij is een Engelse die in nl woont
125 gram bruine suiker, 175 gram boter, 3el bloem, 250 gram havermout eventueel 50 gram sesamzaad

Boter en suiker smelten, havermout, bloem en sesamzaad erdoor
Uitstrijkrn op de bakplaat. 150 graden ca 30 min bakken. Niet te bruin laten worden. Snijden als het koud is.

Deze heb ik vaker gemaakt, minder suiker meer havermout gebruikt.
Ook heb ik er wel eens nootjes en stukjes zuidvruchten erdoor gedaan.

Puck

Puck

26-03-2014 om 09:16

gewoon op je gevoel

Kennelijk zijn er een heleboel varianten, ik zou gewoon iets nemen waar jij zelf van denkt dat het een lekkere variant is.

Temet

Temet

26-03-2014 om 22:09 Topicstarter

we gaan het zien

Tine, ik heb dan wel genoeg havermout, maar om nu die boter en suiker te verspillen vind ik dan weer zonde.

Hoe dan ook, toen ik de twee Britse recepten nog eens bekeek die ik had uitgeprint zag ik dat beide recepten ruwweg uitgaan van 2 delen havermout op 1 deel suiker en 1 deel boter. Een van die recepten was van Nick Nairn, da's een Schot, dus die zou verstand moeten hebben van havermout . Dus die verhoudingen zal ik maar eens proberen dan - van het weekend, want vandaag kwam het er niet van.

Op je gevoel is aardig als je een gevoel hebt, maar ik heb nog nooit de neiging gehad om havervlokken met boter en suiker te mengen, heb nog nooit zoiets gemaakt, en heb dus ook geen gevoel. Als een recept lijkt op iets wat ik al vaker heb gemaakt dan heb ik wel een idee of het zo'n beetje klopt of niet, maar dat had ik hier dus niet.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

30-03-2014 om 21:12 Topicstarter

doorslaand succes

Nou, nu weet ik hoe we van de rest van dat reuzenpak havermout gaan afkomen. De flapjacks gisteravond gebakken en het grootste deel is alweer op, want ze zijn erg lekker. Ik had overigens 200g havermout, 100 g boter en 100 g suiker (een mengsel van lichtbruine en donkerbruine basterdsuiker en ook nog een beetje honing omdat in veel recepten ook iets vloeibaar suikerigs gaat en ik dacht dat dat dus misschien wel ergens goed voor was).

Het recept is werkelijk geniaal in zijn eenvoud en ik wil het jullie dan ook niet onthouden: smelt boter en suiker in een pannetje, roer de havermout erdoor en meng grondig, stort het mengsel in een klein bakblik dat van tevoren met bakpapier is bekleed en druk het goed aan. Bak op 180 graden. Ik had 20 minuten, dat was een tikje te lang want de randjes zijn net iets te bruin geworden maar dat mag de pret amper drukken.
Haal uit de oven, snijd in blokjes en laat afkoelen.

Simpeler kan bijna niet, een stuk makkelijker en sneller dan dat uitrollen en -steken dat je bij bijvoorbeeld zandkoekjes moet doen. Ze zien er bedrieglijk gezond uit,met dat rustieke uiterlijk, dus ik moet mezelf steeds voorhouden dat er net zoveel boter en suiker inzit als in een cake, anders waren ze nu allemaal al op geweest. Ook de kinderen werpen regelmatig begerige blikken op de trommel.

Je schijnt er ook van alles in te kunnen doen zoals noten en gedroogde vruchtjes, maar de allersimpelste versie is ook al niet mis.

Groeten,

Temet

karin

karin

05-05-2014 om 15:23

zachte flapjacks

Door dit smakelijke draadje heb ik al een paar keer flapjacks gemaakt met muesli ipv havermout.Ze zijn echt zalig,maar zo hard.Ze lijken meer op kletskoppen.
Heeft iemand een idee hoe je van die lekkere zachte kan maken zoals ze ook zijn als je ze bij marks en spencer koopt?
Ik doe nu alles op een beklede bakplaat,maar dan worden ze zo hard,ook een kleine bakvorm geprobeerd,maar dan werden het meer kruimels.Allemaal zalig,maar ik wil graag van die lekkere zachte,snijbare.
Iemand een idee?

Temet

Temet

05-05-2014 om 15:54 Topicstarter

lagere temperatuur?

Ik schreef 180 graden maar heb ze vermoedelijk de eerste keer op 200 gebakken. De tweede keer op 180 en toen waren ze zachter dan de eerste keer. Wat mij op het idee brengt dat als je de oven nog iets lager zet, ze nog zachter worden.

Maar hoe dik zijn ze? Mijn bakblik is volgens mij wat kleiner dan een A-4tje. Als het deeg bij jou uitloopt - zal snel gebeuren als je het op een plaat uitspreidt, lijkt me - dan worden ze dunner en daarmee al snel te hard.

Ik bekleed dus een bakblik met bakpapier (bodem en dan over de zijkanten uit laten steken, dan trek je de hele handel er in 1 keer uit) en ik druk het deeg goed aan met een lepel.

Als je geen bakblik hebt in het goed formaat en ook geen ovenschaaltje kan je misschien ook een wat kleinere hoeveelheid deeg gebruiken en het in een cakeblik doen.

En je moet ze snijden als ze net uit de oven komen, bij het afkoelen worden ze harder. Als je dan snijdt verkruimelen ze meer.

Groeten,

Temet

karin

karin

06-05-2014 om 17:44

proberen

Ik heb ze de laatste keer op 160 graden 15 minuten gebakken,maar dan zijn ze nog steeds zo hard.
Ik zal nu een lage vierkante ovenschaal proberen,misschien dat dat helpt.Dat meteen snijden is ook een idee,ik liet ze eerst helemaal afkoelen.Dank voor de tip,hoop dat het lukt,e zijn zoooo zalig!

Deze al geprobeerd?

Het recept van Temet, maar dan eerst een laagje in je bakblik drukken, dan dat laagje insmeren met jam die je ietsje verdunt hebt met water en dan de rest van de kruimeltjes er overheen.....vervolgens afbakken zoals Temet zegt. Mjam!

Variatie

Als je minder suiker door de flapjacks doet dan heb je een lekkere bodem voor allerlei taarten en bars. Bijvoorbeeld caramel slice: laag caramel van gecondenseerde melk er op en dan laag chocolade.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.