Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-06-2014 om 09:39

fietsverzekering, is dat wat?

Mijn fiets is gejat, dus ik ga een nieuwe aanschaffen. Daar wordt ook een fietsverzekering bij aangeboden. Niet zo duur, 75 euro voor 3 jaar.

Heeft iemand van jullie al ervaring met zo'n verzekering? Krijg je echt een nieuwe als je 2 originele sleutels kunt laten zien? Of zitten er tig addertjes onder het gras?

Katniss

Katniss

27-06-2014 om 09:43

Reparatie

Wij hebben de fiets van dochter tweemaal kunnen laten repareren onder de verzekering. Een keer toen ze aangereden was (dat is toen verhaald op de tegenpartij) en een keer toen ze zelf gevallen was. Na de aanrijding is ook het hele verhaalstraject, inclusief smartengeld, door de rechtsbijstandverzekering bij de fietsverzekering overgenomen. Alles goed geregeld dus, en bij een volgende nieuwe fiets zou ik zeker weer een verzekering nemen.

Mijntje

Mijntje

27-06-2014 om 09:58

rekenen

Een kwestie van rekenen. Wij vlaten alleen risico's verzekeren die wij niet kunnen dragen. Fietsen verzekeren wij niet. Maar het blijft een gok natuurlijk.
En een goed slot kopen en op de goede manier vastzetten.

Als je gloednieuwe fiets al eerder binnen korte tijd werd gestolen is het wel een goede overweging. Ik heb alleen niet die ervaring dus durf die gok te nemen. Koop je een nieuwe fiets?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-06-2014 om 10:41

Ik heb m net besteld en ook maar de verzekering erbij genomen.
Er stond toevallig in de krant dat in onze stad het aantal fietsendiefstallen enorm is. Dan is het toch wel nuttig.

Voorheen heb ik het nooit gedaan, maar ik ken ook al mensen waarvan de fiets in de stad gewoon is gejat. Terwijl die op slot stond. Het is dus niet zo dat je alleen bij het station er bang voor moet zijn.

Thursday Next

Thursday Next

27-06-2014 om 11:20

hier werd de fiets van dochter gejat toen die een half jaar oud was. De fiets, niet dochter. Gestolen bij de bibliotheek, klaarlichte dag, fiets stond voor een raam. We kregen zonder problemen een nieuwe terug, hoefden alleen de nieuwe verzekering te betalen en wat extra's voor op de fiets (sterkere snelbinders, bidonhouder, computertje). Al hebben we daar ook wat van gekregen van de fietsenmaker, weet niet meer precies wat.
Na 3 jaar kan je de verzekering verlengen, maar dan krijg je niet meer het volledige bedrag terug bij diefstal, ik heb dat nooit de moeite waard gevonden. Die eerste 3 jaar dus wel.

Vera*

Vera*

27-06-2014 om 11:55

Risico

Met elke verzekering is het zo dat je het niet hoeft te nemen als je het risico kunt dragen. Dat geldt dus ook voor een fietsverzekering.
De 'normale' fietsen zijn hier dan ook niet verzekerd.
De fiets van dochter is dat wel, een speciaal gemaakte ebike van een kleine 4000 euro.
Er zijn ook verschillende fietsverzekeringen, alleen diefstal maar je hebt ook verzekeringen waar alle schade wordt gedekt.
Dochter heeft de laatste en ook nog met pechservice, het lijkt de wegenwacht wel.

amk

amk

27-06-2014 om 12:48

fietsenplan

het is een verplicht onderdeel bij het fietsenplan. Dus kreeg ik mijn fiets 2x terug. Hij werd namelijk 3 dagen voor afloop van de verzekering gejat, en viel dus onder de verzekering. Maar na 3 jaar kun je ook weer een nieuwe fiets onder het fietsen plan kopen. Drie dagen kon ik wel op mijn nieuwe fiets wachten.

Normaal zou ik mijn fiets niet verzekeren omdat ik de kosten kan dragen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-06-2014 om 12:54

nou

Ik kan ook best een nieuwe fiets kopen als het nodig is. Maar 25 euro per jaar vind ik echt niet veel voor een verzekering eerlijk gezegt. Voor 75 euro koop ik geen nieuwe.

Thursday Next

Thursday Next

27-06-2014 om 13:01

ja, precies Dendy

wij kunnen ook wel een nieuwe fiets betalen, maar de verzekering s zo goedkoop dat dat eigenlijk ook wel prettig is.
Mijn eigen fiets was trouwens ook via het fietsplan, dus met verplichte verzekering. Die is onlangs afgelopen, en die heb ik niet verlengd. Fiets mag nog niet gestolen worden want ik wil er minimaal 40.075 km (omtrek aarde) op fietsen. En ik ben nu bijna op 2/3.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-06-2014 om 13:18

gek

Ik weet dat er verschillende fietsplannen zijn. En verschillende manieren van betalen. Die van mijn man werkt met snipperdagen verdeelt over 2 jaar. Mijn buuf betaalt een fiets af in 12 maanden met haar salaris.
en er zullen nog wel meer manieren zijn.

Maar mijn man is niet verplicht om de fiets te verzekeren. Althans, dat is wat wij ervan weten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-06-2014 om 13:22

even gegoogeld

Wat ik nu begrijp is het één fietsplan met meerdere uitvoeringen. En je kan belastingvoordeel hebben met die verzekering, maar het is volgens mij niet verplicht.

Dalarna

Dalarna

27-06-2014 om 13:27

grappig

Dat is per jaar net zoveel als waarvoor ik de laptop van mijn zoon ga verzekeren (24 euro per jaar dus). Ik weet alleen nog niet of ik dat nu veel of weinig vind Mijn zoon moet dus telkens met een laptop plus kurzweil voor 800 euro de openbare weg op en dat wilde ik wel graag verzekerd hebben en dat gaat via een kostbaarheidsverzekering.

Is jouw fiets niet een stuk minder dan 800 Dendy (begreep ik uit dat draadje?) want dan vind ik het in verhouding best wel veel omdat die fiets op slot moet staan en dus ook nog eens een stuk goedkoper is.

Zo veel soorten

Er zijn zoveel verschillende fietsverzekeringen dis wat je krijgt als hij gestolen wordt zul je in je polisvoorwaarden vinden. Het kan een polis op basis van afschrijving zijn zodat je de dagwaarde krijgt bij diefstal maar verzekeringen tegen nieuwwwaarde bestaan ook en worden veel vaker afgesloten. Verzekeren via een rijwielhandelaar houdt in dat je daar dan een nieuwe fiets moet komen en bijvoorbeeld bij de ANWB je het volledige aankoop bedrag terug en ben je vrij om te kopen waar je wilt , zelfs al koop je niets is dat nog geen probleem.
Een verzekering voor een laptop is eigenlijk altijd tegen dagwaarde en daarom goedkoper. Ik weet dat zo'n verzekering vaak zegt de nieuwwaarde uit te keren tenzij de waarde op het moment van totaal verlies minder is dan 50% van het oorspronkelijke aankoopbedrag, dan krijg je de dagwaarde . Als je weet dat telefoons, laptops tablets enz zo snel afschrijven denk ik dat de kans op een uitgekeerde nieuwwaarde te verwaarlozen is .

Ampersand

Ampersand

28-06-2014 om 20:03

Groentje

Mijn verzekering (laptops, camera's, etc) vergoedt de nieuwwaarde, ook na x-aantal jaar nog. Als dezelfde laptop/camera niet meer te koop is vergoeden ze een gelijkwaardig product (dus ook als dat duurder is!). Eigen risico is 200 euro per gebeurtenis.

Fietsverzekering heb ik niet, wel twee goede sloten en een ommuurde tuin.

Puck

Puck

30-06-2014 om 08:17

Voor mijn eigen fiets heb ik geen verzekering, maar voor onze brokkenpiloot in het gezin wel. Al 2x flink schade aan de fiets gehad en dat wordt door de verzekering vergoed (eigen risico per geval 25 euro), ook als het eigen schuld is. Voor ons kan het in dat geval zeker uit.

vlinder72

vlinder72

30-06-2014 om 12:06

Eerste keer

Onze oudste zoon gaat volgens jaar naar de Middelbare School. Hij krijgt een nieuwe fiets. Voor het eerst ga ik een fiets laten verzekeren tegen diefstal en schade. De bedoeling is dat die fiets ook gebruikt gaat worden door zijn jongere broer en zus. De fiets moet nog wel even mee.

Ik ga de fiets niet laten verzekering bij de fietswinkel want de verzekering is daar duurder dan de verzekering bij de ANWB of Univé. Ik denk dat het de ANWB wordt.

Dalarna

Dalarna

30-06-2014 om 21:11

Vlinder

Die fiets moet door drie kinderen gebruikt worden? Hoeveel verschillen ze in leeftijd? Dat betekent toch dat je hierna weer een fiets voor oudste moet kopen? En als ze dicht op elkaar zitten ook nog weer een voor middelste? Hoe ga je dat doen?

vlinder72

vlinder72

30-06-2014 om 23:56

Dalarna

Wij hebben er zelfs vier. De fiets zal in ieder geval door de oudste gebruikt worden en nummer twee (leeftijdsverschil 2 jaar). Mijn dochter(nummer drie) en tweede zoon schelen ruim een jaar. Nummer vier is drie jaar jonger dan nummer drie.

Waarschijnlijk wordt het fiets gebruikt door nummer 1, na 1,5 tot 2 jaar door naar nummer twee. Nummer 1 krijgt dan een fiets met een 56 cm frame. wij zien dan wel het wel. Groeit nummer twee veel harder dan nummer 1 dan gaat de fiets naar gelijk naar onze dochter. In dat geval zullen ze allebei een andere fiets moeten hebben. Niet iets waar ik mij nu druk over ga maken. De fiets komt ongetwijfeld jaren van pas met vier kinderen in huis.

Kind 2 en 3 hebben nu ook dezelfde maat fiets (24 inch). Nummer twee heeft echt een grotere fiets nodig. Hij krijgt de 26 inch fiets van zijn broer en zijn broer krijgt nu een nieuwe fiets.

Waarom wil je dit eigenlijk weten? Je wil niet weten hoe handig wij zijn in het ruilen en wisselen van spullen en kleding tussen de kinderen onderling. Alles wordt hergebruikt. Bergschoenen, fleecejacks, skikleding. Dat soort dingen worden door vier kinderen gebruikt. En met zo'n fiets komt het ook helemaal goed.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 08:17

Vlinder

Ja, ik snap het nu, er komen gewoon de komende tijd nog heel veel nieuwe fietsen, dat is duidelijk Ik dacht dat je wilde doorschuiven als er een hem niet meer nodig had.

vlinder72

vlinder72

01-07-2014 om 09:55

Dalara (o.t.)

Of tweedehands

Wij halen deze week voor het eerst een nieuwe fiets op.

De rest inclusief mijn man fietst nog op tweedehands fietsen of voor onze jongste op een tweedehands fiets die daarna ook nog eens gebruikt is door twee broers en een zus (de Gazelle jungle - echt een topfiets).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.