Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-11-2013 om 17:30

Fietsplan, even meedenken aub

Hallo,

Wij hebben online een nieuwe fiets voor mijn man gekocht. Die betalen we met snipperdagen via het fietsplan van zijn werk.
Vandaag heeft hij de bon ingeleverd en toen werd hij gewezen op het feit dat op de bon mijn naam staat en niet die van hem. Een nieuwe bon op zijn naam kan ik niet regelen.
De papieren zijn allemaal ingevuld en hij krijgt het geld gewoon op zijn rekening. De mevrouw van pz zei wel dat hij bij controle van de belastingdienst problemen kan krijgen. Zou dat echt kunnen?

Wij zijn getrouwd en hij kan aantonen dat hij die fiets zelf heeft betaald, van zijn persoonlijke rekening. En aangezien wij vlakbij zijn werk wonen is het ook logisch dat de fiets voor woonwerkverkeer wordt gebruikt.
Hij had al bedacht om de bon te vervalsen, maar daar zie ik weinig in. Voor mijn gevoel hebben we niets fout gedaan. En ik verwacht die controle eerlijk gezegt ook niet echt.

Wat denken jullie?

Dendy

Floria

Floria

14-11-2013 om 20:11

omschrijving?

Is het duidelijk dat het om een herenfiets gaat?
Ik zou in ieder geval een kopie van het bankafschrift, waaruit blijkt dat je man zelf betaald heeft, bij de factuur bewaren en er ook eentje aan PZ geven.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-11-2013 om 21:29

bankafschrift

Bankafschriften krijgen wij al jaren niet meer, maar als het nodig is is zo'n afschrift zo geregeld natuurlijk.
Het is niet echt een herenfiets. Het is zo'n lelijke transportfiets zonder herenstang. Er staat universeel op de bon.

Ik vraag me af of er nou werkelijk controle naar is. Ik ken mensen die beweren de kinderfietsen ook op die manier te financieren. En die mensen werken ook nog eens zo ver van hun werk dat er naar toe fietsen niet eens kan. Ik denk dat er heel veel gefraudeert wordt.

Achteraf is het stom dat ik m op mijn naam heb besteld, maar ik zat toevallig achter de pc en heb dus gewoon mijn gegevens ingevuld. Terwijl mijn lieve schat er gewoon naast zat. Nooit bij stilgestaan dat dit misschien een probleem zou kunnen zijn.

Mijn man had bedacht om een papiertje met zijn gegevens over mijn gegevens heen te plakken en dat te kopieren. Dat moet lukken. Maar als we dan gecontroleerd worden kunnen we dus geen factuur laten zien. Dus dat slaat helemaal nergens op.

Hmmmm, wat is nou wijsheid? Ik ben nogal van eerlijk duurt het langst. En aangezien ik zijn vrouw ben zou het toch niet zo'n punt moeten zijn?

Hanne.

Hanne.

15-11-2013 om 10:55

zal denk ik wel loslopen

Ik denk dat het wel los zal lopen. Maar het zal misschien per werkgever verschillen wat de exacte voorwaarden zijn.

Ik pak net het bonnetje van mijn fiets er bij en zie dat die op naam van familie mansnaam staat en uit de beschrijving kan ik met moeite halen dat het uberhaupt om een fiets gaat. Het is het woord frame ergens staat.

En over fraude

Bij mij mag je 'een' fiets declareren. En zijn er geen voorwaarden aan het type of gebruik er van. Bij mijn partner is de voorwaarde dat je een deel van je reis per fiets af gaat leggen. Dat kan dus ook die ene km naar het station zijn....

Ik kan dus een kinderfiets of mountainbike kopen en dagelijks met de auto komen zonder dat ik fraudeer.

Katniss

Katniss

15-11-2013 om 11:00

Het lijkt mij geen probleem

Jullie zijn getrouwd. Schijnbaar op huwelijkse voorwaarden, maar de factuur is betaald van een rekening die op naam van je man staat. Lijkt mij verder geen probleem dus.
Nou, en stel dat bij controle (waarop je maar een kleine kans hebt) inderdaad wordt gesteld dat je niet aan de voorwaarden voldoet. Dan ga je natuurlijk in bezwaar en beroep, en mocht dan de rechter ook nog vinden dat je niet aan de voorwaarden voldoet, dan moet je belasting betalen over de aanschafwaarde van de fiets.
Ik zou die gok wel nemen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-11-2013 om 11:45

Katniss

Hoe kom jij er nou bij dat wij op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd?

Katniss

Katniss

15-11-2013 om 11:49

Dendy

Sorry, ik bedoelde er niets mee Je zei dat hij de fiets had betaald van zijn persoonlijke rekening dus daarom vermoedde ik het. Als jullie 'gewoon' in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is er natuurlijk helemaal niets aan de hand. Dan is het alleen de tenaamstelling van de factuur, en is zijn fiets jouw fiets en vice versa.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-11-2013 om 11:51

Katniss

Wij zijn wel op huwelijkse voorwaarden getrouwd, maar ik vroeg me af hoe jij dat wist. Ook als je gewoon getrouwd bent kan je toch een eigen rekening hebben of is dat niet zo?

Katniss

Katniss

15-11-2013 om 12:04

Nee

Je kunt wel een rekening hebben die op jouw naam gesteld is, maar het geld (of de schuld) op die rekening is dan van allebei de echtgenoten.

Floria

Floria

15-11-2013 om 20:33

Niet knippen of plakken

Ik zou zeker niet gaan knippen en plakken.
Dat is pas verdacht.

De regel dat je minimaal de helft van de dagen op je fiets gaat
is niet door de werkgever, maar door de belastingdienst opgelegd.

Ik zou de gok overigens ook wagen.

Dalarna

Dalarna

16-11-2013 om 09:39

Maar

Wij hebben gewoon één gezamelijke rekening, waarom denk je dat het zo'n voordeel is dat de rekening op zijn naam stond? De meeste mensen die aan zo'n fietsplan meedoen hebben dat toch niet betaald van een rekening die op 1 naam staat? Waarom zouden ze daarnaar kijken?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-11-2013 om 10:08

Dalarna

Weet ik veel. Omdat ze nu een bon hebben waar mijn naam opstaat? Als íe dan ook nog was betaald door mij ( ik heb mijn eigen achternaam gehouden) werd het wel erg onduidelijk.

Maar inmiddels hebben we begrepen dat de kans op controle heel erg klein is. Volgens de accountant van het bedrijf worden fietsplannen van mensen die zo dichtbij wonen vrijwel nooit gecontroleerd. We laten het dus maar zoals het is. En voor de volgende keer weten we dat we het anders moeten doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.