Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-02-2016 om 21:43

Fietsperikelen

Dochters fiets is stuk, de ketting moet waarschijnlijk vervangen worden. Vandaag was de fietsenmaker dicht, en ik heb niemand kunnen vinden die de ketting kon vervangen. Morgen zal ze dus met de bus naar school moeten, vrees ik.
En op dat soort momenten zou je eigenlijk een reservefiets moeten hebben staan. Ik dacht de enige in NL te zijn zonder fiets, maar toen ik mijn ex belde of hij er nog een had staan, bleken zij hun fietsen ook weg gedaan te hebben.
Hoe lossen jullie dat op? Heb je een extra fiets in de schuur? Of kun je zelf klein onderhoud plegen? Ik kan de lampjes vervangen, maar daar houdt het wel op.

Angela67

Angela67

01-02-2016 om 21:51

mijn fiets

In nood kan oudste hier mijn fiets lenen, er is nog een auto tot onze beschikking die ik kan nemen dan. En banden plakken tegenwoordig in 20 min . Groot onderhoud kan man doen, gelukkig.
maar als hij het niet kon dan zou ik wel voorstander zijn van een reservefiets, eigenlijk, goed plan!
gr Angela

fietsenmakersdochter

fietsenmakersdochter

01-02-2016 om 21:57

Vesper

Als dochter van een fietsenmaker draai ik mijn hand niet om voor wat reparatieklusjes. Dus een nieuwe ketting, een nieuw lampje of een lekke band regelen we gewoon.
Reservefietsen hebben we ook genoeg staan. Naast onze dagelijkse fietsen hebben we allemaal een fiets voor de fietsvakanties. Ook staan er een paar racefietsen en MTB's. En daarnaast nog wat verzamelfietsen, zeg maar.

Juno

Juno

01-02-2016 om 22:05

Geen extra fiets

Maar wel een fiets per persoon, dus in geval van nood kan een kind de fiets van een van de ouders pakken. Ik heb een mobiele fietsenmaker, één telefoontje of mailtje en hij komt met zijn bus voorrijden. Klein onderhoud lukt wel en als man er niet is heb ik ook nog buren. Die overigens ook fietsen hebben. Kind is ook wel eens op zijn longboard naar school gegaan omdat vader zijn eigen fiets nodig had.

Thursday Next

Thursday Next

01-02-2016 om 22:07

hier

kan ik prima bandenplakken en kettingen vervangen, verlichting repareren, sturen rechtzetten, dat soort dingen (al ben ik geen fietsenmakersdochter). Alleen heb ik niet altijd de goede materialen in huis. Dus dan wordt het een noodreparatie en het beste er van hopen, met de bus, of met mijn vouwfiets. Dat is de enige reservefiets die we hebben, meer passen er ook niet in de schuur.

reservefiets

Ik heb een tijd een echte reservefiets gehad, een overblijfsel uit een eerdere baan waarbij ik in de woon- en de werkplaats een fiets had staan.

Inmiddels heb ik zelf 2 fietsen, een stadsfiets en een hybride. Na de aanschaf van de hybride kreeg de oude reservefiets een ander baasje. Partner heeft ook een fiets (en is ongeveer even groot als ik), dus de volwassenen zitten goed. De kinderen niet, want die kunnen niet op elkaars of op onze fietsen. Maar ze fietsen nog maar heel weinig (en eentje kan makkelijk bij mij achterop), dus dat geeft niet.

Ik zou als ik ruimte had inderdaad een reservefiets aanhouden, maar ik voel me dan ook altijd erg gehandicapt zonder fiets.

En als je het helemaal mooi wilt doen laat je die reservefiets voorzien van zo'n snelkoppeling (hoe heet dat ding, fietsenmakersdochter?)bij de zadelpen, zoals huurfietsen hebben, kan je snel het zadel hoger en lager zetten zonder de steeksleutel erbij te halen.

Groeten,

Temet

Extra fietsen

We hebben 10 fietsen op 4 mensen, dus fietsen zat zou je zeggen, maar 4 fietsen zijn toerfietsen voor lange tochten, die wil ik niet bij school of werk hebben staan. Er zijn 2 oude toerfietsen die als reserve gebruikt kunnen worden. Tenminste, als ik de banden goed stevig opgepompt houd, want er zit een Frans ventiel op die fietsen en het lukt me zelden om die goed stevig op te pompen. Vooral als ik haast heb, gaat het oppompen mis. Dan is de band hard, draai ik het ventieltje scheef aan en pssssssssssssssssssssst! loopt die weer leeg.
Gelukkig is alles nog lopend te doen voor ons, maar het is wel een stevig wandelingetje als je op tijd wil zijn.
Ons huis hebben we trouwens ook gekocht onder het motto: er moet een schuur bijzitten om heel veel fietsen in kwijt te kunnen.

Twee fietsenmakers

Alleen op zondag geen fietsenmaker te vinden. Hier zijn twee fietsenmakers, dus altijd kans. Als er iets is met de fiets kunnen de kinderen direct doorlopen naar een van de fietsenmakers. Soms pompen ze daar hun banden op, dan weten ze de route alvast. Ik kan ook alleen nog maar lampjes vervangen.
Overigens zijn hier wel genoeg fietsen. Dus een vervangende fiets is er altijd wel.

Overigens zelden meer een lekke band

Wel veel ander leed: afgebroken zadel (gelukkig niet tijdens het fietsen), een voorwiel dat opeens er vandoor ging (ook gelukkig niet tijdens het fietsen), een ketting waar geen beweging in te krijgen is en volkomen klem zit, afgebroken trappers (wel tijdens het fietsen maar zoon kon op tijd stoppen), versnelling die vast zit in de hoogste of juist laagste versnelling.

fietsenmakersdochter

fietsenmakersdochter

01-02-2016 om 23:13

MoederMop en Temet

Herkenbaar, ruzie met een Frans ventiel. Maar daar hebben ze wat voor bedacht, kost slecht 75 cent: google maar eens op verkoopnippel frans ventiel. Ideaal. Je draait je Franse ventiel open, zet de nippel eroverheen en pompt de band met je gewone fietsenpomp op. That's it.

"En als je het helemaal mooi wilt doen laat je die reservefiets voorzien van zo'n snelkoppeling (hoe heet dat "ding, fietsenmakersdochter?)bij de zadelpen"
Ik noem het een snelspanner, maar ik vraag mij af of dat wel de officiële en juiste term is

Lusithania

Lusithania

01-02-2016 om 23:44

hier

In totaal staan er twaalf fietsen in de garage, waaronder een tandem.
Zoon kan op mijn fiets of die van mijn man. Mijn dochter heeft een 'echte' tweede fiets. Eerst was het haar kinderfiets en toen ze haar e-bike kreeg werd de andere reserve. Ze past namelijk niet op mijn fiets.

De meeste reparaties worden hier zelf gedaan, alleen is er niet altijd direct tijd voor of niet het goede onderdeel voorhanden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-02-2016 om 07:12

Hier

Een band plakken kunnen dochter en ik zelf, voor ander onderhoud heb ik een heel handige man. Maar niet altijd onderdelen op voorraad.

In dat geval pakt dochter mijn fiets. In principe kan ik wel een paar dagen zonder, alles is hier ook wel te belopen als het moet.

Dochter gaat naar school met step en trein. Step wordt vandaag gerepareerd, want kapot. Dus gooi ik haar zo even bij het stadion af, want mijn fiets wil ik niet een dag op het station hebben. Er wordt hier veel vernield.

Half a twin

Half a twin

02-02-2016 om 08:21

Vesper

Speciale service in onze woonplaats komt zelfs aan huis www.fietstrend.nl.

Vogel

Vogel

02-02-2016 om 08:24

Goed plan!

Sinds beide kinderen een volwassen maat fiets hebben wil ik graag een reservefiets, want we zijn alledrie behoorlijk onthand als we 's ochtends een fiets met lekke band in de schuur zouden vinden.
Ik fiets 10 km maar zou ook met de trein kunnen, alleen moet ik dan lopen naar het station en ben ik dus fors te laat. Jongste moet met de trein en daarna de tram, die zou ook een probleem hebben, en oudste fietst een kilometertje of vier. Dat zou een eind lopen zijn, en geen ov in de buurt van school.

En jee, waar laten jullie al die fietsen? Hier een schuurtje waar net aan vier fietsen in passen; een reservefiets zou aan de muur moeten.
Toch maar eens werk van maken....

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2016 om 09:12

Ik fiets hier altijd achter de feiten aan

Denk je eindelijk een fiets voor jezelf te hebben, wordt er weer een fiets gestolen en moet dochter je fiets lenen. Oudste dochter heeft het afgelopen half jaar twee fietsen laten stelen. Ja, laten... Als je een goede fiets 's nachts voor een flat laat staan, noem ik het laten. En dat twee keer. Gelukkig niet de onze, maar goed ma en pa zijn dus wel handig als de nood aan de man komt. Maar ze werkt weer, dus hopelijk komt hier binnenkort een eind aan.

Wij zijn niet zo handig met repareren. Voor zolang het nog kan, brengen we ze wel eens naar een 'mannetje' in de buurt.

Jamie

Jamie

02-02-2016 om 09:15

lastig

Hier een klein schuurtje en in totaal 6 fietsen. Mijn man en oudste zoon delen een fiets want die hebben nooit tegelijk een fiets nodig. Ik heb een werkfiets, mijn oudste heeft een mountainbike en mijn jongste heeft een fiets. Hij kan eventueel naar school lopen als dat echt nodig is (20 min). Toevallig vonden we laatst een fiets met sleutel erin in de straat. Die hebben we keurig op de site van de gemeente gezet als gevonden maar hij wordt al vanaf de eerste week gebruikt als krantenfiets voor jongste. Sinds kort ook in gebruik als werkfiets voor mijn oudste en zo komen we wel rond. Bij de fietsenmaker kan ik wel altijd een leenfiets krijgen dus dat scheelt ook weer.

Elisabeth

Elisabeth

02-02-2016 om 11:13

vervelend

Wij hebben 4 fietsen en als er 1 stuk is, dan maakt mijn man dat. Die is handig. Maar soms kunnen we er ook 1 van de overbuurman lenen, ooit eens gedaan, toen mijn fiets uit onze tuin werd gejat,waar ik bij zat! (Maar sliep met een boek op schoot....)

Moeder

Moeder

02-02-2016 om 11:25

Reservefiets

Mijn exman was heel handig met fietsen repareren. Ik hoefde nog geen band op te pompen. Na de scheiding heb ik een reservefiets gekocht voor 3 tientjes zodat er bij panne in ieder geval naar school gegaan kon worden. Daar hebben we al veel plezier van gehad. De dichtstbijzijnde fietsmaker is een flink eind lopen maar tot nu toe kon ik gelukkig altijd wel een busje lenen.
Hier staan de fietsen noodgedwongen altijd buiten. Zonde maar het is niet anders. Gelukkig zijn het allemaal tig handse en hebben we hier een Fietsenbank waar je voor een paar tientjes een iets nieuwer wrak hebt Zo redden we ons tot nu toe.

Nur

Nur

02-02-2016 om 12:04

Mijn fiets

Hier fietsen kinderen naar de middelbare school. Er is geen officiele reserve fiets maar ze kunnen wel mijn fiets gebruiken. Ik fiets nooit. Dus die fiets is al heel oud maar is in principe nog prima te gebruiken. Zeker in noodgevallen. De fiets van mijn man kan ook maar die is helemaal afgesteld op mijn man en wat te groot voor de kinderen. Mijn ene zoon zou er net oppassen.
Verder hebben we nog een paar crossfietsen staan. Dat kan ook wel voor een keertje.
Overigens kunnen ze hier wel zelf kleine reparaties uitvoeren. Mijn man en mijn dochter zijn daar met name wel handig in.
In noodgevallen kan mijn ene zoon lopen (30 minuten) en de twee andere kunnen met de bus gaan. Geen geweldige oplossing want de bus hier in de buurt stopt niet zo vaak en de halte waar de andere bus komt is een stuk lopen. Het is wel te doen maar je moet er wel meer tijd voor uittrekken.

Bellefleur

Bellefleur

02-02-2016 om 12:29

Mijn fiets is mijn grote liefde

Ik heb een goede band met mijn fietsenmaker. Twee keer in het jaar gaat mijn fiets voor een grote of kleine beurt naar hem toe. Hij vervangt beschadigde onderdelen, dus ik heb nooit pech. Ik heb antilekbanden, en dus nooit (afkloppen) een lekke band. En nee, mijn dochter mag mijn fiets niet lenen. Daarvoor ben ik er teveel aan gehecht. Als zij een lekke band heeft, mag ze gaan lopen.

Geen reservefietsen hier

Ik doe werkelijk alles op de fiets. Kinderen ook heel veel. Man is de enige die met regelmaat de auto pakt. Ik ben dan ook heel ongelukkig als ik geen fiets heb. We laten de fietsen altijd netjes onderhouden bij de fietsenwinkel, 2 x pj. Dat is altijd even schipperen. Gelukkig zit hij op loopafstand van de scholen van de kinderen, dus we brengen de fietsen 's ochtends en meestal kunnen ze hem dan 's middags weer ophalen. Ik betaal dan als ik mijn fiets ophaal. En ik haal bij mijn ouders, die in dezelfde straat wonen, dan even een leenfiets. Maar dat kan vast ook bij de fietsenmaker als ik daarnaar vraag.
Bij pechgevallen (die door goed onderhoud gelukkig zeldzaam zijn) kan vaak man het wel verhelpen, en anders toch naar de fietsenwinkel. Maar ik ga een volgende keer misschien wel voor zo'n pechhulp/reparatie aan huis. Wel handig!

Hanne.

Hanne.

02-02-2016 om 15:22

eigenlijk nooit

Ik moet het afkloppen maar ik heb zelden tot nooit problemen met de fietsen. Althans niet wat verder gaat dan een lekke band. En die kan ik zelf plakken.

Fietsen staan er genoeg hier. Maar ik heb er nog nooit gebruik van hoeven maken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-02-2016 om 19:29

Leenfiets

De reparatie viel een beetje tegen. Niet alleen de ketting moest vervangen maar ook beide tandwielen. Schijnbaar gaan die maar 6-10 duizend kilometer mee, en ze heeft er al minstens 12000 op zitten. De onderdelen moesten besteld worden. Nu heeft ze dus een leenfiets gekregen en dat leverde nogal wat gemopper op. Vooralsnog gaat ze 'liever kruipen dan op dat afzichtelijke ding naar school', dus ik ben benieuwd hoe ze dat morgen gaat doen. Het is overigens een prima fiets, niets geks aan.

1,5 fiets per persoon

Wij hebben momenteel 9 fietsen voor 6 man. Twee zijn te klein en moeten op Marktplaats. Eén is nog te groot dus die moet nog even wachten. Eén fiets is reserve, maar al lang door dochter ingepikt omdat er iets met haar fiets aan de hand is maar ze te laks is om die naar de fietsenmaker te brengen.

skik

Mijn fiets

Mijn fiets is de reservefiets, een prima tweedehandsje die mee mag in geval van nood.

Verloopnippel

Die verloopnippel ga ik eens proberen, maar ik ben bang dat ik nog steeds een probleem heb: het gaat mis op het moment dat ik het Franse ventiel dichtdraai. Op de een of andere manier duw ik dan per ongeluk op het ventiel waardoor de band weer leegloopt. Ik weet hoe het moet, heel voorzichtig draaien vanaf de zijkant van het ventieltje, maar als ik net even te ongeduldig ben gaat het weer mis. En ik ben altijd superongeduldig als de fiets die normaal gebruikt wordt niet meewerkt door kapot te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.