Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fietsen naar de Uithof vanaf Utrecht CS - bewegwijzerd?

Later deze week moet ik in Utrecht bij de Uithof zijn. Nu kan ik vanaf Utrecht CS met de bus, maar ik heb een hekel aan bussen en pak liever de OV-fiets. Maar aangezien ik in Utrecht normaal gesproken nooit buiten het stadscentrum kom, heb ik dat stuk nog nooit gefietst. Ik kan (en zal) de uitdraai van de ENFB-routeplanner meenemen, maar vraag me af: is de richting ook met bordjes aangegeven? En is die route een beetje makkelijk te fietsen of zijn er wolven en beren (lees: akelige oversteken en vreselijke opbrekingen) op de weg? Want als het een kwelling wordt dan neem ik toch maar de bus...

Groeten,

Temet

Idee?

Het is een stuk korter (en leuker fietsen) vanaf station Bunnik (en je kunt ook daar een OV fiets huren).

Uithofwerker

Uithofwerker

01-09-2014 om 14:23

Bewegwijzerd - nooit op gelet helaas

Ik fiets dat stuk regelmatig, maar heb er nooit op gelet of er bewegwijzering is. Als je de binnenstad wel kent, zijn er grofweg twee routes: over de Biltstraat, of over Nobelstraat / Nachtegaalstraat / Wilhelminapark. Beiden goed te doen, als je er rekening mee houdt dat je wel door het centrum van een redelijk grote stad fietst. Maar m.i. niet te vergelijken met Amsterdam bijvoorbeeld.
Als je het centrum uit bent, is het voornamelijk fietspad en / of niet druk fietsen.
Welke route je kiest hangt van eigen voor- en afkeuren af, en uiteraard de plek in de Uithof waar je moet zijn.

Uithofwerker

Uithofwerker

01-09-2014 om 14:24

Bunnik

Overigens is de optie Bunnik van Jippox ook een goede, maar dat hangt een beetje van af van welke kant je met de trein aankomt

Thursday Next

Thursday Next

01-09-2014 om 14:54

bewegwijzering

Je kan kijken op google earth of er bewegwijzering is, volgens mij niet.
Een optie is ook nog om vanaf Bilthoven te fietsen, dat is gewoon een rechte weg (met fietspad).

Temet

Temet

01-09-2014 om 15:02 Topicstarter

dank

Ik heb nog even, dus ik zal me in de verschillende mogelijkheden verdiepen. Maar ik vermoed dat fietsen vanaf Utrecht CS het snelste is omdat ik anders of een boemel moet nemen vanaf Amsterdam, of moet overstappen.

Gelukkig ben ik fietsen in Amsterdam gewend dus wat dat betreft niet voor een kleintje vervaard

In elk geval bedankt allemaal.

Groeten,

Temet

Uithofwerker

Uithofwerker

01-09-2014 om 15:32

Makkie dan

Als je Amsterdam gewend bent: geen probleem. Het is deze week wel vrij druk met nieuwe studenten die de weg ook nog niet zo goed kennen - join the club! Maar ook makkelijk om de weg te vinden: volg de meute.
Moet lukken!

Aggie

Aggie

01-09-2014 om 20:12

overal bordjes!

Ja hoor, die route is aan alle kanten bewegwijzerd, linksom en rechtsom hangen die witte fietsbordjes. En als je die over het hoofd ziet, fiets je gewoon achter een clubje jeugdige types met tassen aan. Komt altijd goed. Binnen 20 minuten ben je er.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-09-2014 om 20:34

en anders even vragen

Even goed rondkijken en dan zie je wel bordjes. En anders even vragen, dan word je zeker de goede kant opgestuurd.
Bij Utrecht CS zijn meerdere fietsenstallingen met OV-fietsen. Het handigste voor jou is om de stalling 'Hoog Catherijne' te kiezen: bij het busstation even oversteken, daar zit de stalling. Soms zijn de OV-fietsen op, maar als jij een paar minuten wacht, is er altijd wel weer iemand die er een terug brengt. Het gaat er nogal hard met die fietsen, zeg maar.

Barvaux

Barvaux

01-09-2014 om 21:31

maar

Wat is er mis met even een kaartje uitprinten van een routeplanner voor fiets?

fay

fay

01-09-2014 om 21:37

tip

Toen mijn oudste ging studeren vorig jaar, liep ze de eerste maand alleen met haar gsm met navigatie aan door de stad. Idee?

Temet

Temet

02-09-2014 om 09:57 Topicstarter

Barvaux en Fay

Barvaux, er is op zich niks mis met het uitdraaien van kaartjes en dat doe ik in de praktijk ook. Probleem is wel dat dit een zodanige afstand is dat veel namen niet op het kaartje worden afgedrukt, dan moet ik het hebben van de routebeschrijving in tekst van de ENFB-planner en dat gaat in de praktijk bij mij nog wel eens mis. Zie je ergens een afslag over het hoofd ofzo, klopt er niks meer van.

Fay, mijn mobieltje is een Nokia uit 2005 ofzo, die in een leren hoesje onderin mijn tas zit. Niks navigatie. En al had ik die, lopen met gsm met navigatie is éen ding, fietsen met de telefoon in de hand in de stad, ondertussen op het schermpje turend, moet ernstig worden afgeraden. Veel mensen doen het wel, maar het is beslist niet handig.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-09-2014 om 10:05

wel handig!

"fietsen met de telefoon in de hand in de stad, ondertussen op het schermpje turend, moet ernstig worden afgeraden. Veel mensen doen het wel, maar het is beslist niet handig."

Als iemand dit schrijft, dan moet ik toch even reageren
Navigatie op je telefoon is juist Reuze Handig! Je moet het natuurlijk wel veilig gebruiken. Maar dat is óók zo als je met een printje in je hand rondfietst. Je kunt dat heel knullig doen, maar ook zo nu en dan even op een rustige plek stoppen om te kijken waar je bent. En die navi geeft altijd netjes aan waar je bent, dat doet een geprint kaartje niet
Je kunt je smartphone met navi trouwens ook gewoon in je jaszak stoppen en de spraakstand aanzetten.

Ik ben zo iemand die altijd de weg kwijt was. Sinds de navi op mijn telefoon kom ik tenminste zonder al te veel omrijden op plek van bestemming aan. Dus please Temet... zeg niet dat het ernstig moet worden afgeraden

Temet

Temet

02-09-2014 om 11:04 Topicstarter

ijsvogeltje

Ik blijf erbij: fietsen terwijl je op je schermpje tuurt is dom. Afstappen om even je telefoon te raadplegen - prima. Hier in Amsterdam ben ik geloof ik de enige die dat doet. Omdat die oude Nokia dus onderin mijn tas zit. En die tas hangt op mijn rug. Dus moet ik wel. Maar goed, ik doe het niet zo vaak, want geen navigatie

Groeten,

Temet

Temet

Temet

04-09-2014 om 21:53 Topicstarter

nou, het is gelukt hoor!

Omdat de ene stalling geen OV-fietsen meer had moest ik naar de andere kant van het station, kwam toen heel anders uit waardoor mijn route al van het begin af niet meer klopte. Zag een bordje Uithof, ging die kant uit, reed later toch ergens verkeerd en kreeg een toeristisch rondje in het oude centrum. Maar de zon scheen en Utrecht is prachtig (als je Hoog Catherijne etc maar eenmaal uit bent), dus erg vond ik het niet. Op enig moment kwam ik bij een singel waar ik - hiep hoi - een ANWB-wegwijzer zag staan en vanaf dat moment ging het gesmeerd. De terugweg - zonder omweg - ging nog gesmeerder, èn ik heb nu het Rietveld-Schröderhuis gezien. Geheel per ongeluk, ik wist helemaal niet dat het daar was.

Hè gelukkig, leve de bordjes, hoef ik nog geen smartphone te kopen

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

04-09-2014 om 22:02

long live Utrecht

fijn dat je een mooie tocht hebt gehad!
gr Angela

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-09-2014 om 22:31

temet

Temet, je had gewoon even kunnen wachten bij de fietsenstalling tot iemand zijn fiets terug bracht. Dat gaat daar echt aan de lopende band
Maar fijn dat het gelukt is. Utrecht is inderdaad leuk. En je had er mooi weer bij!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.