Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Favoriete recept voor asperges?

We hebben vanavond weer enorm genoten van asperges, witte. Traditioneel met ham, ei, krieltjes en boterjus. Met groene asperges kan ik meer kanten uit maar de 'gewone' witte eet ik traditioneel, of in soep. Zelfs zalm vind ik al zonde... Zowel voor de zalm als voor de asperges. Maar ik blijf toch zoeken/uitkijken naar andere mogelijkheden.
Wat is jullie favoriete aspergerecept?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

23-05-2013 om 21:47

Serra

ik eet ze ook altijd traditioneel zoals jij. Dat is voor mij 'asperges eten'. Verder zijn er natuurlijk talloze recepten op het net te vinden, dus dat is niet het punt. Maar ondanks allerlei lekkere recepten die ik voorbij zie komen, kies ik toch uiteindelijk voor traditioneel. Wat ik misschien nog wel eens wil proberen is in een quiche. Wie weet....
Gr. Bibi

Mamvantwee

Mamvantwee

23-05-2013 om 22:24

Ook traditioneel

Vanavond nog gegeten. En ook mijn kinderen waarderen dit Limburgse goud inmiddels. Ik heb heel wat varianten in recepten langs zien komen, en gegeten, maar waarom denk je dat ik toch steeds uitkom bij traditioneel gekookt, met eikruim, ham, aardappels en boter? Juist....!

groet, Mamvantwee

Aspergetaart

met fillodeeg, kip en een sausje van geitenkaas en basilicum. Oorspronkelijk een vegetarisch recept, dus dat kan ook, maar wij vinden hem lekkerder en beter vullen met wat kipstukjes. Morgen zijn de asperges in de aanbieding hier, en ik weet nu al dat 2 van de 4 kinderen staan te juichen (en man en ik ook)! De traditionele manier vind ik niet echt heel erg lekker... (beetje saai)

Fiorucci

Fiorucci

24-05-2013 om 07:22

Quiche

Van deze quiche heb ik er van de week twee gemaakt, het ging schoon op!
http://www.lekkertafelen.nl/recepten/hemelse-asperge-quiche-met-lenteui-en-ham/

Serra

Serra

24-05-2013 om 09:00 Topicstarter

Mjam

Die quiche ziet er erg lekker uit... En met ham en ei dus toch wat traditioneel qua smaken ) En Jons, wil je jouw recept delen? Met geitenkaas lijkt me ook wel wat in een quiche.

Recept

Hieronder zal ik het recept plaatsen. Het is hier echt iets waar we met zijn allen naar uitkijken, als het aspergetijd wordt en als ze een beetje betaalbaar worden

Geniet ervan!

benodigdheden voor aspergetaart:

5 vellen fillodeeg
kipfilet (400 gr. voor 4 personen) - weglaten voor vegetarische variant!
100 gr. hollandse geitenkaas
1 kg asperges
25 gr boter
1 zakje verse basilicum (ca. 15 gram)
125 ml slagroom
3 eieren
peper,zout
1 rechthoekige schaal of quichvorm - ingevet
staafmixer of keukenmachine

Fillodeeg in verpakking ca. 2 uur laten ontdooien
geitenkaas raspen
asperges schillen (rotklusje) en ca. 15 min. beetgaar koken, afgieten en afkoelen
oven voorverwarmen op 200 graden
boter smelten in magnetron
fillodeeg voorzichtig uitvouwen en insmeren met gesmolten boter (elk laagje!)
schaal losjes bekleden met deeg

basilicum samen met slagroom pureren, eieren, kaas, zout en peper toevoegen naar smaak. Mengsel op deegbodem schenken en dan de asperges met de kopjes
om en om erin leggen. Eventueel nog bestrooien met kaas.

In de oven ca. 25 min. goudbruin en gaar bakken.

Eet smakelijk!

Serra

Serra

24-05-2013 om 10:42 Topicstarter

Dank

Dank je Jons!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.