Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Puck

Puck

04-10-2011 om 21:12

Favoriete gerechten van kinderen bij een high tea

Volgende week wil jongste voor haar verjaardag een high tea feestje geven. Helemaal leuk en er zijn ontzettend veel lekkere recepten te vinden die we samen willen gaan maken. Maar wat vinden kinderen nu het lekkerst. Mijn kinderen zijn qua smaak niet representatief voor het "gemiddelde kind". En nu wil ik wel dingen gaan maken die alle, oke... de meeste, kinderen lekker vinden.
Kindlief heeft de volgende dingen al uitgezocht:
bonbons
zalmrolletjes
hartige taart (welke vulling?)
brownies
scones met clothed cream (vinden kinderen dat wel lekker)
komkommersandwich
chocoladetruffels
hamsandwich
versierde cupcakes
zoute stengels
bladerdeeghapjes

Alles maken zal niet gebeuren, dat krijgen ze nooit op dus we gaan nog selecteren.
Staan er absolute do's en dont's in deze lijst?
En zijn er nog lekkere dingen die ontbreken in de lijst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuke lijst

leuke lijst voor een high tea!

sandwiches zijn een must. komkommer, ham en zalm lijkt me prima.
bladerdeeghapjes en zoute stengels kun je zo kant en klaar neerzetten.

mijn kinderen zou je geen plezier doen met chocoladebonbons of truffels. gewone stukjes chocoladereep juist weer wel, die vulling vinden ze niets.
brownies en scones zijn hier een succes mits je ook de jam niet vergeet.

hartige taart is lekker, ik zou dan die met ham/kaas/room vulling doen die lusten de meeste kinderen wel.

versierde cupcakes is iets wat je dochter mooi zelf mee kan helpen. leuk resultaat, kinderen vinden het lekker en supertrotse dochter dat zijn drie redenen om die vooral er bij te zetten.

leuk idee!

Puck

Puck

04-10-2011 om 21:59

Gruffalo

Het is niet alleen de bedoeling dat er een trotse dochter staat, we gaan de hapjes allemaal samen maken. O help, waar ben ik aan begonnen

Annet

Annet

04-10-2011 om 22:52

Alternatief voor quiche

Wij maken voor feestjes (ook voor feestje van dochter van bijna 14) quiche zonder bodem, in muffinvormpjes.
Ze heeft nu gevraagd om een zalm-spinazie versie die wij zelf geregeld eten. Dit is ook handig voor de ene vegetariër. En er komt een broccoli-gehakt versie waarvan een vriendin het recept had. Overigens gaat zij met vriendinnen alles zelf maken, het wordt een soort kookfeestje.
Het voordeel van quiche zonder bodem is dat het minder machtig is, geen deeg nodig en het gaat makkelijk in een vormpje.
Naast deze quiches worden er mini-pizza's gemaakt met zelfgemaakt deeg.
Als toetjes worden caramelpudding en chocolademousse gemaakt.

Op familiefeestjes zijn zelfgebakken kaasstengels een groot succes en kleine gehaktballetjes. Uiteraard naast de mini quiches zonder bodem

Snuggle's

Snuggle's

05-10-2011 om 00:15

Leuk

Leuk idee voor een kinderfeestje.
Clottes Cream lusten de kinderen hier wel, maar ze zijn toch altijd een tikje teleurgesteld dat het geen slagroom blijkt te zijn. Muffins met slagroom zouden beter in de smaak vallen (maar wel minder high tea natuurlijk).
De rest van de lijst zouden ze ook allemaal lusten. Ik zou het mezelf alleen niet zo moeilijk maken met alle bakdingen, of heb je een hele grote oven?

Snuggle's

Jessica O

Jessica O

05-10-2011 om 07:44

Amusebakjes

bij de action/xenos kun je vaak van die kleine amuse bakjes kopen. Daar kan je heel leuk lepelgebak in maken. Bv monchoutaart. Onderin een beetje verkruimelde bastogne. Daarop de monchou (met suiker en slagroom geklopt) en daarop een beetje kersenvlaaivulling. Je zou het ook met bv kwarktaart kunnen doen hoor.

Als bladerdeeghapje een plak bladerdeeg in 4en snijden. Daarin een klein knakworstje rollen en dit afbakken in de oven. Kunnen ze heel makkelijk zelf doen en het is lekker.

Verder zou je ook wat tommies (van die mini tompoezen) kunnen ontdooien. Heb je ook andere varianten van.

Je lijstje klinkt in elk geval lekker!!!
Veel plezier met het feestje.

Spekkies

Ik zou er ook een schaaltje spekkies of marshmallows bijzetten. Niet helemaal origineel high tea, maar laatste keer bij grotemensentea wel een succes. Net als de stukjes kaas trouwens.

Puck

Puck

05-10-2011 om 14:46

Leuke ideeën!

@Annet: Bedoel je dat je dus eigenlijk alleen de vulling maakt en die in muffinvormpjes in de over bakt? En hier is het de bedoeling dat alle kinderen het ook echt zelf maken. Ik wil het klaarzetten en een kindvriendelijk recept erbij leggen en dan zoeken ze het zelf uit. Moet kunnen volgens mij bij kinderen van 10-11 jaar.
@Snuggles: juist die bakdingen vinden kinderen vaak geweldig. En ik kan kleine oventjes van school lenen.
@Jessica: ik vond die amusebakjes best prijzig, in ieder geval te duur voor een kinderfeestje. Die knakworstjes in bladerdeeg vind ik wel een goede suggestie, ik had over de vulling nog niet nagedacht en jouw idee staat vaak bij het kerstbuffet op school en is erg in trek.
@Dirksmama: het hoeft ook niet allemaal origineel high tea te zijn dus die bak met spekkies vind ik een goede, dat gaat er altijd wel in.

Verder was ik bang dat rolfondant en marsepein voor versiering van cupcakes hier niet in de buurt te krijgen was. In het verleden moest ik daar namelijk minstens 25 km voor reizen. Ik zat dus op internet al te zoeken en nu blijkt dat Jamin sinds een maand of 2 een heel bak- en versierassortiment heeft. En de Jamin is in een dorp vlakbij dus daar zijn we net gaan kijken en mèn, wat wordt je hebberig van al die leuke kleurtjes en versiersels voor taart en cakejes.
Als er nog meer leuke ideeën zijn: graag.....

Annet

Annet

05-10-2011 om 18:41

Ja, dat bedoel ik

@Annet: Bedoel je dat je dus eigenlijk alleen de vulling maakt en die in muffinvormpjes in de over bakt?

Ja dat bedoel ik. In Frankrijk/Spanje heet dat geloof ik een flan. Die heb je als nagerecht (caramel en zo) maar ook als hartig gerecht.

Jessica O

Jessica O

06-10-2011 om 07:40

Puck

als je de jamin dan al leuk vind..... Vrijdag en zaterdag is de americahal in Apeldoorn vol met van die dingen...... Allemaal taarten, marsepein, versierselen en noem maar op!!!!!

In plaats van amuse schaaltjes (dacht trouwens dat ze bij de xenos een euro of 3 waren voor 24 bakjes) zou je ook kleine plastic bekertjes kunnen gebruiken (waar een borreltje ingaat zeg maar).

Puck

Puck

06-10-2011 om 09:57

Jessica, ik wil het niet horen

Jessica, dat wil ik niet horen! Moet daar ook absoluut niet heen gaan want dan kom ik met belachelijk veel dingen terug. Zoiets is net als bij de Ikea winkelen: koop je ook altijd veel meer dan dat je eigenlijk van plan was.
Ondertussen heb ik de recepten die jongste heeft uitgezocht op kinderniveau vertaald en in insteekmappen gestopt. Puckman heeft vrij genomen dus kunnen we met z'n 2-en zorgen dat het beslag niet tot het plafond spettert. Nu eens even goed inventariseren wat ik allemaal nodig heb en een beetje een werkplanning maken. Ik had het ook op mijn hyves gezet en mensen in mijn omgeving bieden spontaan etageres aan en komen ook nog met allerlei leuke aanvullende ideeën. Leuk hoor. Ik ben normaal helemaal niet zo van de kinderfeestjes en ik moet nog zien of dit allemaal goed uit gaat pakken, maar ik vind dat jongste wel een heel leuk idee had en ik vind het eigenlijk nog wel leuk om voor te bereiden ook.

Leg de lat niet te hoog!

Puck, we hebben hier al verschillende kook- en bakfeestjes gehad en mij valt het altijd een beetje tegen wat "de jeugd" kan op kook- en bakgebied. Om het een beetje plezierig te houden en ook nog iets lekkers op tafel te zetten zou ik dus je lijst nog eens kritisch bekijken op de uitvoering.
Dit voorjaar hebben wij ook een high tea georganiseerd voor het feestje van dochter (9-10 jarigen). We hebben het bewust simpel gehouden:
cakejes versieren (die we zelf vantevoren al hadden gebakken) met fondant en dat spul uit die tubes, en dan wat kleine snoepjes; appelflapjes maken; sandwiches maken (waarbij we sommige dingen ook al hadden voorbereid).
Naast wat dingen die we zelf hadden gemaakt of gekocht (soesjes, bonbons, brownies) was dit eigenlijk al voldoende voor het feestje.
Nogmaals: mij viel en valt het altijd wat tegen wat kinderen van die leeftijd kunnen. En omdat het een feestje is en geen zoektocht naar topkoks in de dop, leg ik de lat tegenwoordig wat lager dan ik doe wanneer ik alleen met mijn eigen kinderen iets bak of kook. Het moet ook wel een beetje gezellig blijven!
n@nny

Puck

Puck

12-10-2011 om 20:17

Hoe het gegaan is

Ik zit nu een beetje dolgedraaid achter de laptop, maar het feestje was super geslaagd. In totaal waren er 8 kinderen en in tegenstelling tot de ervaring van N@nny viel het reuze mee wat de kinderen allemaal konden. Ik had de recepten op kinderniveau uitgeschreven en uitgeprint en alle benodigde ingrediënten (evt. al afgewogen) met bijbehorend "gereedschap" per recept klaargelegd. Ik had 3 werkplekken gecreeerd en de kinderen hebben eerst allemaal 2 gerechten gemaakt. Daarna hebben ze een half uurtje video gekeken met wat drinken en een zakje chips terwijl Puckman en ik de rotzooi weer opruimden en alles klaarzetten voor de volgende ronde. Nadat ieder groepje nog een gerecht gemaakt had hebben we weer opgeruimd en toen zijn ze met z'n allen cupcakes gaan versieren.
Toen die klaar waren hebben we met zijn allen alles mooi neergezet op etageres en schalen en hebben we een foto genomen van alle kinderen achter de tafel. Lekkere pot thee erbij en daarna hebben ze echt alles opgegeten. Ik ging even boven één van de foto's printen als afscheidskadootje en toen ik terug kwam was er alleen nog een halve hartige taart over. Verder echt alles leeg! Ik stond perplex.
Al met al zijn de kinderen eigenlijk van half 3 tot half 6 aan het kokkerellen geweest met 1 kleine onderbreking en ik heb geen enkel kind gehoord dat het niet leuk had of dat zich verveelde ofzo. Echt een supergeslaagd feestje dus en een heel tevreden kind.

Wauw puck!

Wat geweldig dat het feestje zo geslaagd was! Tzt kom ik alle recepten wel eens bij je opvragen, als mijn eigen dochter zover is.

caton

caton

13-10-2011 om 10:22

Hier ook groot succes

vorig jaar heeft mijn dochter ook een high tea feestje gegeven en ook dat was heel erg geslaagd. Inderdaad, ze hebben enorm veel gegeten. Ik had allerlei schalen met sandwiches en hapjes gemaakt en ik moest er nog bijmaken ook. Ik had ook nog allerlei spelletjes tussendoor gedaan (suikerklontjesestafette, theezakjespoepen, speurtocht naar de Verdwenen Theepot, thee-quiz, enz). Ze vonden het allemaal geweldig en alle hapjes heerlijk. Groot succes dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.