Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cecile

Cecile

24-12-2013 om 15:39

Familiefoto bij fotograaf - tips?

We willen binnenkort op de foto gaan met het gezin bij een fotograaf. Kinderen 14 en 11.

Fotograaf zei dat achtergrond vaak wit is of zwart. Zwart lijkt me niets (zag een paar foto's), dus wordt het wit.

Iemand nog tips qua kleding of andere dingen waar we aan kunnen denken?

Vaak is het mooiste als de kleuren van de kleding een beetje op elkaar afgestemd zijn, bijv. allemaal wit van boven of zo. Maar met broeken is dat dan weer moeilijk, dus heb je toch weer verschillende kleuren en sommigen hebben wel lichtere kleuren maar ik dan weer niet). Spijkerbroek vind ik dan weer te casual. Hmmm, moeilijk.

We hebben allemaal (donker)bruin of donkerblond haar.

Nou ja, alle tips welkom.

amk

amk

24-12-2013 om 19:58

meerdere setjes mee

wij hadden op verzoek van de fotograaf meerdere sets kleding mee. En ik heb hier een serie prachtige foto's met een zwarte achtergrond. Komt het blonde haar en de blauwe ogen van mijn dochter extra mooi uit.
Blauw doet het ook mooi met wit maar denk ook eens aan roze.

Heb je de fotograaf gekozen op basis van zijn foto's of omdat ie in de buurt zit?

Kijk eens op (ja je kinderen zijn ouder, maar ter inspiratie) http://www.kinder-fotograaf.nl/foto-album.html er staat een hele mooie foto van 2 al wat oudere jongens op.

guera

guera

24-12-2013 om 22:37

tip

Wij hebben foto's laten maken bij enjoy fotografie ingrid v heteren. Kijk es op haar site voor inspiratie. Wij deden allemaal spijkerbroek en mannen witte bovenkant en meisjes knalroze. Superleuk geworden. Ik vind casual juist leuk voor zoiets. Lekker ongedwongen. Of witte broek. Ik zou kiezen voor effen bovenkant. Je kan ook zwart wit doen. ...
De fotograaf haalt als het goed is de kleuren wel op. Wij hadden niet exact zelfde roze maar op de foto wel .
Succes en plezier!

Dalarna

Dalarna

24-12-2013 om 22:40

Hmm

Je moet er wel van houden hoor, ik heb teveel foto's gezien van gezinnen en families op blote voeten met allemaal een blauwe spijkerbroek en een wit shirt, blouse of overhemd. Ze hingen in elke fotozaaketalage!

Waarom niet gewoon iedereen in zijn lievelingskleren die hem of haar gewoon goed staan?

guera

guera

25-12-2013 om 14:32

kan ook

Maar dan staat roze dochter naast paarse moeder en bruine vader. Ik weet niet het oogt dan zo rommelig. Tuurlijk hoef je niet zelfde aan maar ff goed nadenken over kleurstelling ed is wel de moeite. Ook niet de een streepjes en de ander bloemetjes. Dat is gewoon niet mooi vind ik dan. Je moet er nog wel jaren naar kijken. Wat ik overigens nog leuker vind is buiten....of ga je nu al?

wij hadden wel wat

wat afgestemd op elkaar maar niet zo heel ver gezocht. Op de grote familiefoto( 4 gezinnen) zijn we bij elkaar gevoegd en ondanks de verschillende smaken en kleuren kleding is ie wel heel mooi geworden. De fotograaf heeft ons bij elkaar gepuzzeld, we zijn apart op de foto's gegaan.
Bedenk goed wat voor foto je van te voren wil. Gezichten of romp erbij, helemaal met een stoel of allemaal staand. Wat vind je mooi?
Zoek eens door wat fotoalbums van de fotograven op internet en je krijgt meer een idee wat je zelf graag aan de muur zou willen.
Ik vind iets van kleur wel mooier dan alleen zwart wit.
Ik heb een paar jaar geleden zelf een fotoshoot gemaakt met de kinderen en vriendinnen en daar waren een aantal knalkleurige accessoires en dat was wel heel mooi.

Muis

Muis

25-12-2013 om 17:51

Hoe het niet moet....

www.awkwardfamilyphotos.com

Heerlijke foto's. Ook veel foto's van mensen met allemaal dezelfde outfit. Het is snel te veel van hetzelfde, het is snel te veel als een uniform, het is snel te lollig.

Maar verder onthoud ik me van ieder commentaar, want ik vind het heel erg niet fijn, zo'n familiefoto. Ik ben de doelgroep niet dus.

Onze trouwfoto's zijn vroeger wel door een fotograaf gemaakt, maar zelfs dat vond ik: mwah. (ze staan/hangen ook niet ergens in ons huis. Ik houd niet van foto's neerzetten/ophangen)

Rafelkap

Rafelkap

25-12-2013 om 18:07

muis en tip

Muis! Geweldige site, allemaal even kijken
Ik ben ook niet de doelgroep voor familiefoto's. Mijn ouders hebben vroeger wel eens een fotograaf ingehuurd, maar daar sta ik met een heel boos gezicht op. Nog zwart-wit.
Brengt mij meteen tot een tip/overweging: zwart-wit is dat wat? Dan zit je niet met de vloekende kleding.

Cecile

Cecile

28-12-2013 om 13:01

Bedankt en nog wat vragen

Dank jullie wel voor het meedenken en sites en zo. Het helpt wel om er van tevoren wat over na te denken. We gaan inderdaad nu en bij de fotograaf gewoon in de buurt, heb geen zin om stand en land af te zoeken en af te rijden.

Vind ik juist wel leuk nu bij een fotograaf, we hebben al meer foto's buiten van het gezin (vakantiekiekjes), maar nu dus een keer een mooiere/professionelere foto. Omdat het binnen is kunnen we in principe ook in zomerkleding .

We betalen voor de fotosessie, kunnen dan 50 of 60 foto's maken in allerlei poses (weet niet of hij nog attributen gebruikt?, als het maar niet te formeel wordt), en dan kunnen we foto's kiezen en of digitaal bestanden krijgen (ehh, betalen: 15 of 25 euro per bestand afhankelijk van hoe groot het bestand is) of per afdruk. Wel dure grap, maar goed, voor een keertje...

Nog even een paar vragen.

Over posities (hoe je staat):
Ik vind dat wel moeilijk. We zijn maar met zijn vieren (2 kinderen) en de ene is net iets langer dan ik, de andere nog klein. Weet niet of jullie nog ideeën hebben hoe je het leuk kunt indelen? Ik denk dat vader achter midden, dochter en ik aan weerszijden en zoon in het midden voor het mooiste is qua lengteverdeling. Maar als jullie nog ideeen hebben hoor ik het graag.

Over kleuren/kleding:
Ik wil dus geen spijkerbroeken. Heb nu van man en zoon beetje neutrale beige/lichtbruine tinten voor hun broeken, dochter donkerblauwe broek. Kan ik daar dan met zwarte broek bij, of kan dat echt niet? Lijkt me in elk geval voor de verdeling mooier als er twee wat lichtere broeken zijn en twee wat donkerder kleuren.

Dan van boven: allemaal wit vind ik toch wat saai als ik het zo zie. En mijn man wil geen wit overhemd aan. Dus hij gaat in lichtblauw overhemd. Zoon dacht ik dan in donkerblauw (of andere middelblauwe kleur, hoewel donkerblauw misschien mooier is omdat dochter dan donkerblauwe broek aandoet) en dochter en ik in wit. Kan wel toch? Zit er wel wat kleur in, maar wel een beetje neutrale tinten of blauwtinten.
Ik zit nog het meeste met die donkerblauwe en zwarte broek ...

Goed idee om meerdere shirts mee te nemen om evt. te kijken wat het leukste is, hoewel ik bang ben dat ze geen zin hebben om zich daar te verkleden, dus eerste set moet in principe beste combinatie zijn .

Partypopper

Ik zag laatst van iemand een foto waar vader een partypopper liet afgaan, zo,n ding waar allemaal snippers uitkomen heel mooi al die kleurige snippers op de achtergrond.

Lisetje

Dat is idd wel mooi maar wel moeilijk

te fotograferen, je moet m net op t juiste moment hebben( en geen schrikreactie op de andere gezichten ). Wij hadden er gekleurde rieten hoeden die we omhoog gooiden, Leuk voor erbij maar niet als "de"foto. En heeeel veel moeten gooien eer we m goed hadden

Zwart kan wel waarschijnlijk ka de fotograaf wel wat spelen met de kleuren. Ik denk dat middelblauw voor je zoon wel heel mooi is. Dan heb je verschillende blauwtinten.
Hoe je wil staan: als ouders aan de buitenkant en de armen om de kinderen heen/ naast elkaar staand en jongste dragend als die nog erg klein is/Zitten: Kinderen met de ruggen tegen elkaar( of jij en je dochter en de jongens erachter staand of op knie
Als laatste foto is liggend op jullie buik met alle benen gekruisd en armen voor over elkaar (daar leun je op ook leuk en allemaal op de rug zodat de fotograaf alleen de gezichten doet.
De fotograaf heeft ook veel ideeën, dus die leidt ook wel.

amk

amk

29-12-2013 om 00:27

zie website

die ik eerder gegeven heb hier staan echt leuke en originele gezinsfoto's op.
Zo'n party popper is helemaal niet moeilijk te fotograferen met een professionele camera, die hebben snel sluiters en kunnen veel foto's achter elkaar nemen, gewoon op tijd beginnen, zit er altijd een goede tussen.

Wij hadden toen 3 sets kleding mee.

Over de indeling zal de fotograaf hopelijk ook wel ideeen hebben.
Wij hadden een heel leuke foto waarbij mijn vriend en ik met de ruggen tegen elkaar staan en mijn dochter tussen onze benen door piept. Ook is er een heel leuke foto van mij en mijn dochter waarbij we met de ruggen tegen elkaar staan en ik dan naar voren buig, ze ligt dan op mijn rug, gierend van de lach en dat zie je ook aan de foto.

Cecile

Cecile

29-12-2013 om 12:58

kleuren / indeling (amk)

Nog even graag jullie reactie: dochter donkerblauwe broek en ik zwart - is dat oké?

Amk: onze kinderen zijn denk ik groter dan die van jou .

Ik hoop dat de fotograaf inderdaad leuke indelingen heeft, maar ik vind het met zijn vieren moeilijker om een leuke indeling te maken dan met 3 of 5 of met een grotere groep, vandaag dat ik graag hoor als iemand leuke ideeen heeft met 4 personen waarvan er 1 lang is (mijn man) twee "normaal" (dochter iets langer dan ik) en een kleiner (jongste, ca. 1.45 of zo, niet zo klein dat we hem nog gaan dragen!).

En die partypopper: leuk idee! Ik weet niet of de rest het leuk vindt (zal eens vragen) en of de fotograaf het leuk vindt (beetje rotzooi?) en of ik nog op tijd een party popper kan kopen. Wat is dan leuk: veel kleuren of juist een kleur bijv. goud of zilver - als dat te krijgen is? Of welke andere kleuren bij onze kledingkleuren (wit, beige/lichtbruin, lichtblauw, donkerblauw en evt. zwart(donker)bruin (haren)?

Katniss

Katniss

29-12-2013 om 13:04

Geen zwart

Ik vind zwarte broeken nooit mooi. Dan liever donkerblauw. Wij hebben vorig jaar alle kleinkinderen gefotografeerd (mijn zusje is fotograaf) en zij hadden verschillende kleuren aan. Mijn puber was in gebroken wit, de middelste meiden (8) hadden allebei een roze shirt aan, en babyneefje een multicolor pakje. Voor de foto die we op canvas hebben laten drukken zaten ze met zijn vieren op de grond, de meiden in roze naast elkaar en puber met neefje op schoot. De achtergrond was een beetje groenig wit (maar kan met fotoshop worden bijgekleurd als dat nodig is). Was leuk om te doen, maar wel een hele klus (als knechtje van de fotograaf).

amk

amk

29-12-2013 om 13:20

cecile

overleg vooraf met de fotograaf, wat kan, wat heeft ie zelf in huis etc. Jouw kinderen zijn groter maar die staan er ook tussen bij die website.
Ik heb bij het maken van de afspraak eerst eeh half uur met de fotografe aan de lijn gehangen over verwachtingen, aantallen, mogelijkheden, kleuren. De sessie heeft 2 uur geduurt met een pauze.
Ik heb het gevoel dat je denkt dat een fotograaf alleen op een knop drukt en dat jij de rest moet regelen, maar bij een goede fotograaf is het juist andersom, die regiseert en jij volgt voor het leukste resultaat.
Meerdere achtergronden, accesoires, standpunten. Ik heb een prachtige foto van mijn dochter die op de op haar buik op de grond ligt, hoofd op haar armen, benen om hoog, en de fotograaf in dezelfde houding om de foto te maken, de camera ligt dan op de grond.
Of een foto waarin dochter probeert een regen van kleine roosjes te vangen.
Zittend, staand, springend ze zijn er allemaal.

Dalarna

Dalarna

29-12-2013 om 13:38

Staan

Waarom zou je gaan staan, dan vallen die lengteverschillen juist op, dat zou ik dus juist niet doen. Ik snap ook niet waarom er zoveel been op moet. Alleen het gezicht is toch interessant? Juist al die benen en onderlichamen maken het onnodig onrustig en dus oninteressant.

amk

amk

29-12-2013 om 13:46

lengte verschillen

kun je juist ook uitbuiten, dan worden het niet van die klassieke stijve familieplaatjes.
Je kunt ze juist benadrukken of omdraaien, kleinste op een kruk als grootste en de grootste als kleinste.
Het gaat niet om het gezicht alleen, daar heb je de klassieke portretfoto voor, maar het is veel leuker om de dynamiek in een gezin te kunnen grijpen in een foto, die wordt daar veel leuker om naar te kijken van. Soms staan gezichten er niet eens duidelijk op maar heb je een geweldige foto.

Dalarna

Dalarna

31-12-2013 om 00:26

AMK

Maar wat heb je aan zo'n foto waar je dan allemaal benen en onderlichamen op ziet, die moet wel heel groot aan de muur wil je de gezichten zien maar blijkbaar vind jij de gezichten niet belangrijk, dat kan ook, ik hoef geen benen die de helft van de foto innemen aan mijn muur Nou ja sterker nog, ik houd helemaal niet van dit soort plaatjes. Ik heb me jaren wild geërgerd aan de familiefoto bij mijn inmiddels al 10 jaar overleden schoonmoeder waar alle kinderen hun partner op hadden maar mijn man zielig alleen op stond

Verder heb je ook van die foto's waar dan opeens een huwelijk strandt en je dus iemand er op hebt die je niet meer ziet maar goed dit gaat om een nog jong gezin, dat is anders, dat snap ik ook wel. Wij hebben de hele trapopgang vol met foto's van de jongens vanaf baby af en dan elk jaar vanaf de psz de schoolfoto's. Hele gewone schoolfoto's maar juist leuk omdat je zelf zo geen foto's maakt.

amk

amk

31-12-2013 om 07:15

saai

ik vind dat soort foto's juist heel saai, er zit geen dynamiek in, het leeft niet. Mijn ouders hebben ook van die series. Misschien is saai niet het juiste woord, oubollig is beter.
Zoals ik al zei: voor de gezichten heb je de portretfoto, is een andere categorie. Maar ook daar kan dynamiek in zitten. Een foto moet uitnodigen om steeds weer naar te kijken en dat doet een stijve groepsfoto mij niet.

Ik heb in mijn huis ook maar 6 foto's, de belangrijkste zijn: dochter die heel intensief een doosje rozijntjes eet ( zie je geen gezicht op) , die foto waarop dochter ligt zoals hier boven beschreven (50*70), een foto van mijn oma toen ze 17 was uit 1925, een portret van mijn zus die niet in de camera kijkt.De andere 2 zijn kiekjes. Een schoolfoto vind ik echt vreselijk, saai, slecht uitgelicht vaak en totaal inspiratieloos.

Een groepsfoto is per definitie een momentopname, zeker bij grotere families. Bij mijn schoonouders worden die elke 5 jaar gemaakt en ik kan me niet heugen dat die twee keer dezelfde personen bevatten.

Dalarna

Dalarna

31-12-2013 om 12:13

amk

Precies, dat is ook de reden dat ik geen familiefoto's wil hoor. En die schoolfoto's boven de trap zijn gewoon juist net leuk, je ziet ze veranderen op een manier die steeds hetzelfde is (zelfde soort foto) en inderdaad het is leuk om een foto uit te vergroten waar ze er dynamisch op staan (de rozijntjes) en ik vind niet dat dat lukt met een gezin, en nog lastiger met een gezin van vier.

mijk

mijk

20-01-2014 om 21:21

Neem er een die de tijd neemt

Zodat je wat verschillende dingen kunt uitproberen. Bij mijn ouders hangt alweer een paar jaar een foto van hun hele gezin met aanhang hand in hand lopend over een witte achtergrond. Het leek ons niks, maar de foto is echt fantastisch! We hebben ook staande en zittende poses. En het mooiste we hebben ook nog een geweldig gezellige dag gehad (dat had ik niet verwacht...)

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.