Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

40er

40er

12-03-2016 om 19:59

falafel maken

Pas wilde ik zelf falafel maken. Recept van een blog waar ik vaker recepten vanaf haal. Recepten zitten altijd goed in elkaar. Kreeg alleen geen goede falafel en we hebben uiteindelijk pizza gehaald. Heeft iemand van jullie een goed recept?

Yotam?

In mijn kookboek: "Jeruzalem" van Yotam Ottolenghi gebruik hij rauwe geweekte kikkererwten. Die vermaalt hij, mengt met specerijen en frituurt. Het lijkt me zo raar, dat ik het nog niet geprobeerd heb, maar wellicht is dit het toch dan?

Farasha

Farasha

13-03-2016 om 11:22

Weken, niet koken

Wat Silone zegt, klopt. Je moet de kikkererwten alleen weken, niet koken. En zeker geen kikkererwten uit pot/blik gebruiken. Dat wordt een prutje... Daarnaast moet je de falafel goed koud laten worden voordat je ze bakt, anders vallen ze uit elkaar.

Ik gebruik het recept van Claudia Roden (De keuken van het Midden-Oosten):

500 g gedroogde kikkererwten (of lichtbruine bonen, dat is haar originele recept)
1-2 fijngehakte (liefst rode) uien
paar lenteuitjes
2 tenen knoflook
1 bosje peterselie
1-2 theelepels komijn
1-2 theelepels koriander(poeder)
1/2 theelepel bakpoeder
zout en peper

Week de erwten 24 uur (ik bedenk altijd pas op de dag zelf dat ik dit wil maken, en overgiet ze daarom met kokend water, weektijd van 8-10 uur blijkt dan ruim voldoende)

Meng en hak alles fijn in de keukenmachine, De kikkerwten vermalen tot kleine korreltjes. Als het te vochtig is, een beetje bloem toevoegen. Maak hiervan balletjes (mijn makkelijker versie: met 2 eetlepels een soort eivormige poffertjes maken, dit plakt minder dan met je handen....)

Leg de falafel een paar uur in de koelkast, of bij haast een half uur in de vriezer (invriezen voor later gebruik kan ook).

Bakken/frituren in olie.

Nooit gedaan maar t schijnt wel zo te moeten

Ik heb al vaak falafel gemaakt van kikkererwten in blik met ei en bloem erbij en kruiden. Maar t schijnt met geweekte gemalen kikkererwten te moeten. Betere structuur. Knoflook en komijn zijn de smaakmakers nummer 1.
Je kunt falafel ook tot n soort mini hamburgers vormen en in n pan bakken of in de oven. Minder vet. En dan n yoghurt koriander dip erbij.

Beertje37

Beertje37

13-03-2016 om 14:00

Bloem en ei

Ottolenghi gebruikt geen bloem en ei. Dat voeg ik altijd wel toe, anders vallen ze bij mij helemaal uit elkaar.

40er

40er

13-03-2016 om 14:17

Maar ik heb geen keukenmachine... wel zo'n quickchef van de tupperware. Ik heb daar toen de geweekte kikkererwten in gedaan, maar kreeg allemaal velletjes zeg maar. Ligt dat aan de erwten of aan het malen? Erwten hadden 24 uur geweekt, niet gekookt.

Beertje37

Beertje37

13-03-2016 om 14:33

Vork

In de goede oude tijd maakten we de kikkererwten fijn met een vork. Dat was wel een langdurig klusje....

40er

40er

13-03-2016 om 17:49

beertje

Maar beertje, had je dan ook velletjes? Ik had nml het idee dat het daardoor kwam dat het niet lukte. Recept was bijna gelijk aan wat hier boven staat.

Beertje37

Beertje37

13-03-2016 om 18:29

40er

Ik kan me de velletjes niet meer herinneren, maar ik denk dat die er wel waren. Wat was er mus met jouw falafel?

Farasha

Farasha

13-03-2016 om 18:58

Langer malen?

Misschien moet je de kikkererwten langer malen, eventueel in kleinere porties? Ik laat de keukenmachine ook ruim 5 minuten draaien om alles goed fijn te krijgen - en die draait vast sneller dan een quickchef (dat gaat met de hand toch?).

Alternatief is de velletjes na het weken verwijderen. Maar dat is een zeer tijdrovende rotklus. Dan kun je beter kant-en-klare falafelmix halen.

40er

40er

13-03-2016 om 22:04

over de velletjes

De erwten waren hard, mijn quickchef kwam er niet doorheen. Met de blender geprobeerd, kwam er ook niet doorheen. Vond het zelfs niet te doen met mijn super keukenmes. Als ik las dat iemand het met een vork deed.
Misschien maar een keer nieuwe kikkererwten kopen en een tweede poging doen

in het Engels

De Engelse krant The Guardian heeft regelmatig een recept 'the perfect...' van Felicity Cloake. Die maakt dan een heleboel varianten van een bepaald gerecht en stelt uiteindelijk haar eigen perfecte versie samen. Zo ook bij falafel, en dat recept heb ik laatst gemaakt. Het was prima, maar helaas bleken de kinderen het niet te lusten, dus dit recept probeer ik pas over een hele tijd nog een keer. Je vindt het hier:

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2014/feb/19/how-to-cook-perfect-falafel

Ik had ze overigens zonder koriander gemaakt, want daarvan wist ik al van tevoren dat dat gemor aan tafel zou gaan opleveren.

In haar recept gaan kikkererwten en tuinbonen. Die bonen zijn dan ontveld en gesplitst, als spliterwten. Te koop bij de Marokkaanse of Turkse winkel. Zij beschrijft dat de bonen ervoor zorgen dat de boel niet uit elkaar valt. Zij voegt ook geen bloem toe. Zoals gezegd: het eindresultaat was prima.

Alleen zit ik dus nu met de rest van die zak met tuinbonen, maar gelukkig heb ik op internet een soeprecept gevonden

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.