Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bieb63

Bieb63

06-04-2016 om 15:01

even inspiratieloos wbt avondeten

Hoi allen,

Ik ben even enigszins inspiratieloos wbt avondeten.
En eigenlijk ben ik op zoek naar wat nieuwe ideeen voor een ovenschotel (met alles erin). Enige voorwaarde: voldoende groente. Mag (maar hoeft niet) ook vegetarisch (maar geen tahoe of nepvlees) of met vis.
Ben benieuwd!!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-04-2016 om 15:10

Deze

Heb je de melanzane parmigiana en de romige ovenschotel met zuurkool van AH.nl al eens geprobeerd? Beide vegetarisch en erg lekker (in de zuurkoolschotel zit wel tofu, maar de gekruide blokjes en die zijn heel goed te eten).
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R733218/melanzane-alla-parmigiana

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R616294/romige-zuurkoolschotel-met-tofu

onze hit

Roerbak 1 courgette, 1 aubergine, bakje champignons, 3 paprika's en een grote ui* even kort, voeg hamblokjes, peper, knoflook en veel oregano toe.
In overschaal: laag rijst (die net aan gaar is), groentemengsel erop. Maak een mengsel van magere kwark (500 gr), eieren (stuk of 6) en een zak geraspte oude kaas en giet dit over de groenten.
Half uurtje in de over (180 graden zoiets) tot het kwarkmengsel gestold is.

Lekker machtig en lekker lekker. En, het is hier een groot succes bij ALLE 4 kinderen! Dus…

Oh ja, dit recept is voor 6 personen met stevige honger

bieb63

bieb63

06-04-2016 om 15:58

melanzane parmigiana

Die ken ik (heerlijk!) en maak ik regelmatig. Ik heb best wat (verantwoorde) succes recepten. Maar wil wat meer variatie.
De hit van Jippox is ook lekker. Ga ik een keer maken (wel een ...bommetje).
Meer suggesties? Als dank wil zal ik dan ook wat succes recepten van ons hier neer zetten.

Egel

Egel

06-04-2016 om 16:06

Melanzane parmigiana

Hmmm, lijkt me lekker Vesper, die Melanzane parmigiana! Ga ik een keer doen. Wat doe jij erbij, ciabatta (zoals wordt aangeraden) of toch een pasta of rijst?
- alleen beetje apart dat AH aanraadt om die plakken aubergine met zout uit te laten lekken. Wat valt er te lekken dan? Nou ja.

Die romige zuurkoolschotel vind ik ook al een heel leuk plan. Gelukkig, ik had ook al geen inspiratie!

Ik wil wel nog een keer dit maken:
http://etenmaken.blogspot.nl/2015/04/bami-van-es-een-basisrecept.html
met dit:
http://etenmaken.blogspot.nl/2015/04/tofu-snel-en-lekker.html

Maar misschien kost dat morgen teveel tijd.
Voor Bieb de topicstarter is dat laatste niet zo geschikt want tofu.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-04-2016 om 16:19

Brood

Ik doe er inderdaad brood bij met een lekker smeerseltje, en een simpele salade (zakje gemengde sla + dressing).

bieb63

bieb63

06-04-2016 om 16:20

oh, maar dan hier mijn bamirecept:

Errug lekker...

Nodig: (4 personen)

250/300 gram kipfilet
een spitskool (zelf snijden of kant en klaar gesneden (grote zak))
2 uien
knoflook
gember (vers, poeder, pasta, wat je wilt)
1 citroen
half bosje selderij
beetje sambal
zoete ketjap
3 of 4 eieren
scheutje melk
bami nestjes

Snijdt de kipfilet in blokjes en bak ze in een braadpan in een beetje neutrale olie rondom. Voeg de gember (ruim) toe en bak heel even mee. Voeg de gesnipperde uien en geperste knoflook toe en bak heel even mee. Dan de fijn gesneden kool toevoegen en even mee bakken. Voeg sambal, ketjap, citroensap, peper en beetje zout toe en laat lekker even stoven (met deksel op de pan ca 20 minuten).
Maak ondertussen een omeletje van geklutst ei met eetlepel melk, zout en peper. Als de omelet gaar is, in stukjes snijden. Knip de selderij ook in grove stukken. En kook een paar nestjes mie.
Schep de stukjes omelet, de selderij en de gare mie door het mengsel en verwarm nog heel even.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-04-2016 om 16:28

Geen ovenschotel

Ik sta trouwens bekend om mijn Kip Siam. Volgens mij heb ik dat recept ook ooit van Appie gehaald Het is heel simpel en je mag er kroepoek bij.
Voor 2 grote eters, of 3 kleintjes:
150 gram pandanrijst
300 gram kipfiletblokjes
paprikastoplicht, alle kleuren dus
2 uien, of 4 sjalotjes, of een bosje bosui.
twee teentjes knoflook
sausje van 3 eetlepels oestersaus en 2 eetl water.
ca. 80 gram ongezouten cashewnoten

Kook de rijst. Snijd de uien in halve ringen, de knoflook fijn, en de paprika's in blokjes. Als de rijst staat uit te dampen de kip bruin bakken. Dan drie minuten de ui + knoflook fruiten. Vervolgens de paprika drie minuten meebakken. Sausje erdoor 2 minuten, en vervolgens de cashewnoten nog een minuutje mee opwarmen. Als je saus klaar is, is de rijst dat ook.

bieb63

bieb63

06-04-2016 om 17:14

klinkt lekker vesper

En daar kan je ook diverse varianten van maken.

van de week uit de oven gegeten:

Gnocchi met spinazie/room/gehakt/gorgonzolasaus(kan ook best zonder vlees.
En gisteren moussaka.

Andijvie....

Onderin: laag gefruite uiringen. (3of zo)
Dan: rul gebakken rundergehakt (pond),met peper/zout, klein bakje crème fraiche erdoor, en flink wat cayennepeper ( moet lekker scherp zijn)
Daarop: laag roergebakken andijvie in reepjes ( met wat peper / zout)
Daarop: laag aardappelpuree
Daarop: klontjes boter, wat paneermeel en evt nog wat geraspte kaas.

In de oven tot ie warm is & een mooi korstje heeft.

Heerlijk!

@Emma

@Emma

06-04-2016 om 17:27

Heerlijk

Wat heerlijk allemaal. Ik ga alles proberen. Fijn draadje

Mussie

Mussie

06-04-2016 om 19:56

Aubergine

Geïnspireerd op mousaka maar veel sneller:

Vastkokende aardappels koken en in plakjes snijden.
2 aubergines in plakjes snijden en grillen of bakken. Daarna laten uitlekken op keukenpapier anders kunnen ze wel heel vet zijn
2 uien fruiten, gehakt erbij en 2 teentjes knoflook. Even bakken en dan tomatenpuree en water erbij. Op smaak maken met peper, beetje kaneel, oregano en wat zout.

In ovenschaal doen, liefst in laagjes en dan wat geraspte kaas erover. In de oven tot de kaas gesmolten is.

Mussie

Mussie

06-04-2016 om 20:00

Ik weet er nog een heel makkelijke

Aardappelpuree maken.
Ontbijtspek in pan beetje uitbakken. Knoflook naar smaak erbij en dan veel prei erbij en roerbakken. Peper erbij doen.
Aardappelpuree in ovenschaal doen, preimengsel erover, en plakjes gekookt ei.
Daarover paneermeel met wat kleine klontjes boter tot je een korstje hebt.

40er

40er

06-04-2016 om 21:14

hier

Hier favoriet is zak krieltjes (met schil) schoon boenen en in een ovenschaal doen. Hierbij stukken ui, knoflook, pastinaak, venkel, wortel, courgette en tomaatjes. Beetje olie erover. Peper en zout en dan in de oven. Klaar!
Eventueel een stukje vlees of vis erbij, maar dit vinden wij zo al heerlijk

(pseudo)-mexicaans

Op verzoek van zoon vandaag weer gemaakt: de mexicaanse kipschotel. Fruit een gesnipperde ui glazig, voeg blokjes kip toe (volgens het recept filet, ik gebruik dijfilet) en bak even bruin aan, voeg dan tacokruiden toe (moet je meestal tot een papje roeren met water- zie het zakje), daarna een rode paprika in blokjes en een courgette in blokjes, en het geheel gaar laten pruttelen. Daarna moet er volgens het originele recept een blikje mais doorheen, maar daar houden wij niet van dus gaat er hier een blik (uitgelekte) kidneybonen door.

Verwarm de oven voor op zo'n 180 graden. Doe het vlees-groentenmengsel in een ovenschotel, verdeel daarover ruim een half potje zure room, bestrooi dat met een laagje tortillachips, daarover de rest van de zure room en daaroverheen geraspte kaas, schuif in de oven tot de chips getoast zijn en de kaas mooi gesmolten en een beetje bruin.

Eten met rijst. En eventueel nog wat extra tortillachips (ik heb de naturelvariant genomen). Zoon is er vooral dol op vanwege die chips natuurlijk. Je kan de hoeveelheid groente naar believen uitbreiden en eventueel minder vlees nemen.

Caloriearm is dit bepaald niet te noemen, maar lekker en simpel is het wel.

Wat meer culinair verantwoord uit de oven: google even op fish pie en dan het recept van Jamie Oliver. Heel veel groente zit daar overigens niet in, maar als je er een salade naast serveert - en daar leent het zich wel voor - dan is in die leemte ook voorzien.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

06-04-2016 om 21:20

dank dank

Ik ga het e.e.a. maken. Weer eens wat anders. Dank!

Vogel

Vogel

06-04-2016 om 21:25

@Egel

Zout onttrekt vocht, is heel gebruikelijk om aubergineplakken met zout te bestrooien en een half uurtje in een vergiet te zetten. Het water druppeltjes dan uit. Even uitknijpen of droogdeppen, en dan bakken. Als je dat niet wordt het zo zompig. Aubergine laat i.t.t. andere groente het vocht moeilijk los tijdens het bakken

bieb63

bieb63

06-04-2016 om 22:04

vogel

Joh, dat doe ik al járen niet meer. Eigenlijk alleen al omdat het veel te veel zout gaat bevatten en er veel vitaminen/mineralen met het onttrekkende vocht mee verdwijnen. Zonde! En ook niet in een koekenpan bakken, want ze SLURPEN vet. Nee joh, gewoon plakjes snijden en tussen een contactgrill grillen (die je een beetje invet uiteraard, maar dat hoeft maar 1x) en ze zijn verre van sompig, maar gewoon lekker gegrilld.

Moni

Moni

06-04-2016 om 22:11

Andere tip voor aubergine, kost tijd, geen werk

Je kunt aubergine ook in de oven zetten voor ongeveer 40 minuten.
Dan is de aubergine gaar en kun je de aubergine in plakken of blokjes verwerken in een gerecht. Komt geen olie bij kijken.
Als de aubergine lang in de oven staat, kan de schil wat taai zijn. Die kun je er ook af trekken.

Ik doe dit ook wel om een soort tapenade te maken van geitenkaas, zongedroogde tomaat en aubergine.
Maar voor een niet zo vette Moussaka werkt het ook prima.

Egel

Egel

06-04-2016 om 22:46

bedankt Vogel, maar

bedankt, ik wist dat wel van het in laten trekken met zout. Dat deed ik vroeger ook braaf. Meestal nu niet meer. Ondanks afspoelen vaak toch wat te zout inderdaad.
Maar dat het echt nodig is om dan in een vergiet 'uit te laten lekken', dat kon ik gewoon even niet geloven. Alsof het echt zou druppelen. Mag ook wel gewoon op je houten plankje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.