Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maarlen

Maarlen

17-04-2012 om 09:31

Even goeie raad nodig (kinderfeestje)

Morgen wordt mijn jongste (dochter) vijf jaar. Ik heb niet echt een strakke planning in gedachten, wilde niet te veel voorkauwen/voorbereiden omdat mijn ervaring met de oudste twee (jongens) is dat ze op deze leeftijd het liefst willen spelen. Er komen 5 meiden gelijk uit school mee naar hier (ik schat in dat we rond 12.30 uur hier zijn). Plan is om dan met z'n alles tosti's te eten aan een feestelijk versierde tafel. Tijdens het klaarmaken vd tosti's kunnen we cadeautjes verstoppen en uitpakken, had ik bedacht. Daarna eten en drinken (tot 13.15 uur?). Dan mogen ze zich als prinses verkleden (heb jurken gehaald bij de speelotheek) en komt mijn buurvrouw en buurmeisje helpen schminken en nageltjes lakken. Wie niet aan de beurt is voor schminken of lakken, kan een kroontje versieren/kleuren (tot 14 uur?). En dan zit ik in dubio: ik had eigenlijk ook nog voorzien om cakejes te versieren met marsepein (kleien met marsepein eigenlijk) maar dan vrees ik dat het wat dubbel-op is qua knutselen en dat we bovendien niet uitkomen qua tijd (feestje duurt tot 15.15 uur) + dat het teveel al 'ingevuld' is. Had ook nog bedacht dat we een korte puzzelzoektocht (puzzelstukjes van een prinsessenpuzzel verstoppen in enveloppen met telkens een aanwijzing erin, verder niet direct opdrachtjes eraan gekoppeld) konden doen in de wijk en dan eindigen in de speeltuin (bij goed weer) waar de schat verstopt zit(zakje met lekkers en prinsessenattributen).
Misschien kan ik het cakejes versieren achter de hand houden voor als het slecht weer is? Wat denken jullie qua timing/invulling?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Even meedenken

"Tijdens het klaarmaken vd tosti's kunnen we cadeautjes verstoppen en uitpakken, had ik bedacht."
Ik weet niet of je hulp hebt, maar ik zou geen "activiteiten" combineren. Sta je met een druipende tosti, zijn die kids door het hele huis cadeautjes aan het verstoppen/zoeken. Verder denk ik dat een uur na tosti's (best machtig) een cakeje wat veel is. Ik denk dat ik het zo zou doen: thuis komen, cadeautjes verstoppen. Dan pas tosti's eten, is ook gewoon gezellig, met zijn allen aan tafel en niet dat geren en gezoek tussendoor. Dan cadeautjes zoeken en uitpakken. Dan kroontjes versieren/jurken aan. En dan zou ik het idd ff helemaal vrijlaten, grote kans dat er een spel ontstaat met die prinsesjes. Houd een simpel spelletje achter de hand voor als het toch niet zo loopt (watje blazen over tafel, mijn favoriet, want simpel en vinden ze leuk). Of ga idd even met ze naar de speeltuin als het lekker weer is. Dat is op zich (met zijn allen, doen ze normaal nooit, én in jurken) al leuk. Dan zou ik tegen halfdrie of zo nog even wat met ze drinken en dan evt. een klein cakeje/koekje/snoepje/chipje (laat ze anders Nibbits aan dropketting rijgen of zo), nog ff spelen/simpel spelletje en klaar.
En die speurtocht doe je gewoon volgend jaar, niet meteen al je kruit verschieten hoor

guera

guera

17-04-2012 om 12:05

Waarom tosti?

Ik zou dus geen tosti's doen of is dat een uitdrukkelijke wens van de jarige.?
Enorm gedoe en lange wachttijden. Ze gaan echt niet zitten wachten op een tosti. Ben je alleen tijdens de lunch of is man er ook bijvoorbeeld?
Ik heb de ervaring met feestjes juist dat ze GEEN vrije ruimte willen. Hier komen ze steeds vragen: wat gaan we nu doen?
Maar goed dat zal verschillen ha ha.

Ik zou zorgen dat de tafel gedekt is zodat je meteen aan tafel kan. Dan iets makkelijks (broodjes knakworst, pannekoek?). Ik had op een leuke etagiere ook de cakejes staan en die waren gewoon onderdeel van de lunch. Dus aten ze een broodje knakworst en een cakeje.

Met dat kado's verstoppen heb ik besloten dat ik dat niet meer doe omdat ze de tent afbreken en het veeeeel te lang duurt met zoeken.

Ik zou dus wat prinsesse spelletjes voorbereiden. Sminken, modeshow en foto's maken, ezeltje prik maar dan tiara prik ofzo. Gewoon de simpele spelletjes met een prinsesse swung eraan ...

Suk6!

Tiepmiep

Tiepmiep

17-04-2012 om 13:46

Hier ook feestje gehad

Vorigen week had ik ook een prinsessenfeestje met mijn 5 jarige dochter. Lijkt erg op wat jij in gedachten had.
Ik deed het zo:
-eerst kadootjes vertoppen en zoeken (in tussentijd kon ik nog even wat klaarzetten en de oven aandoen)
-van te voren tafel dekken. Ik had een tafelkleed waar ze op mochten kleuren. We aten pizzaatjes die ze zelf mochetn maken (niet iedereen vond dat lekker, dus broodjes knakworst of kroket is net zo handig en lekker!)
-wea ten buiten het ijsje op tijdens een speurtocht die van te voren gemaakt was: lintjes zoeken aan bomen e.d en daar een vraag bij. Was een succes! We kwamne uit bij de speeltuin (even spelen natuurlijk) en schat zoeken in de tuin.
-daarna knutselen (even wat rustigs) en iets lekkers erbij daarna nog wat drukke spelletjes.

Laat je niet teveel leiden door een schema. Wissel druk en rustig met elkaar af. Maak zoveel mogelijk klaar van te voren. En als ze willen spelen is dat toch ook prima?
Ze hebben hier heel lang een voel-en raadspelletje gedaan. Vonden ze helemaal geweldig.

Wacht het gewoon af hoe het gaat en houdt wat achter de hand en wat kleurplaten, dat is ook altijd handig!

Tip en vraag

Eerste vraag: waarom tosti? Alleen op uitdrukkelijk verzoek van de jarige zou ik dat doen. weet je ook zeker dat er geen halal/vegetarisch/allergische eters bij zijn? Ik zou zelf pannekoeken of allerlei minibroodjes (zoet+hartig) doen.

En: als je naar de speeltuin gaat, en een jurk raakt kapot, krijg je dan grote kosten bij de uitleen?

Speel tip: Speel kleine spelletjes waarmee ze prinsessenattributen kunnen winnen.
Knutsel tip: Fotolijstjes versieren en elk meisje verkleed en met schmink op de foto.
Knutseltip: voor een rustige activiteit: maar je eigen ketting. Kan met goedkope kraaltjes (niet te klein, dat schiet niet op) maar ook heel leuk met nibbits chips of mini-spekjes. Zorg als je met spekjes gata doen voor een natte katoenen draad en grote stompe stopnaalden.
Bij slecht weer: Verstop de stukjes van 6 (of zoveel kinderen als er zijn) prinsessenpuzzeltjes (een voor elk kind dus) door het huis en laat ze op zoek gaan naar hun stukjes. Maar ze mogen dan alleen hun eigen stukjes meenemen. Stukjes die niet passen moeten terug gelegd/verstopt worden.

Cakejes versieren is ook heel leuk, maar ik zou het bij slagroom en de kant en klare versiersels houden. De meeste 5 jarigen kunnen nog geen mooie dingen van marsepein maken en je wilt ze niet boos en gefrustreerd hebben...

Veel plezier!

Fiorucci

Fiorucci

17-04-2012 om 18:47

Tosti

Ach,waarom niet? Ik heb een kind wat geen pannekoeken lust. Ik zou kiezen voor twee verschillende soorten eten, inderdaad, nog broodjes knakworst erbij ofzo. Veel plezier met de dametjes!

Wel veel gezit

Buiten de speurtocht, vind ik het wel veel 'gezit' aan tafel. Grote kans dat ze tussendoor helemaal 'los' gaan en hun energie kwijt willen en dat wil je vast niet.
Ik zou afwisselen met aktieve spelletjes.
Stoelendans b.v. En dan wel 'netjes lopen' erbij en 'netjes zitten' tenslotte zijn het prinsesjes. Misschien kan je prinsesseliedjes vinden op kinder c.d.'s of iets met koningen ofzo erin.
Een curcus 'netjes lopen' kan je ook inlassen.
Touw op de grond en elke stap erop zetten. Eerst oefenen, leg desnoods 3 touwen op de grond en daarna 1 voor 1 voordoen hoe keurig ze op het touw kunnen lopen. Als het maar 'even' droog is kan je dat ook buiten doen.
Met een boek op het hoofd lopen. Evt. in 2 groepjes zodat het een soort wedstrijdje word. Eerst natuurlijk oefenen en daarna een bepaalde afstand 1 voor 1 afleggen. Boek valt is 1 stap terug.
En dan doe je na al die oefeningen in 'netjes lopen' dat stoelendans.
Een prinsessediploma lijkt me er ook bijhoren.
Kan je ze ook nog laten inkleuren. En aan het eind zwierige handtekenigen zetten, jij en het kind natuurlijk.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.