Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lucerna

Lucerna

13-02-2015 om 21:54

Eten mee voor een hele dag, wat ?

Over een paar dagen gaan mijn kinderen en ik met een hele groep in een bus een dag naar het buitenland. Heen- en terugreis zullen elk ongeveer vier uur beslaan en in die tijd moeten we ook lunchen en avondeten. Dat moet ik dus meenemen. Maar wat voor iets kan ik meenemen bij wijze van avondeten? Een koelbox kan niet mee. En onderweg stoppen bij de McD oid is geen optie. De hele dag op broodjes is ook niet alles, weet ik van vorig jaar. Wie heeft een goed idee?

Angela67

Angela67

13-02-2015 om 22:01

rijst- en couscoussalades

die zijn koud ook lekker
en als de smaakjes lekker intrekken wordt het in principe ook lekkerder.
wel met platte koelelementen de zaak proberen wat koud te houden, dat komt het wel ten goede. Verder worteltjes, die blijven goed hard.
gevulde wraps?
gr Angela

Barvaux

Barvaux

13-02-2015 om 22:19

koelbox

De koelbox kun je vervangen door bevroren koelelementen in een rugtas. Ook kun je daarvoor bevroren pakken sap gebruiken. Dan zou je maaltijdsalades mee kunnen nemen (zelfs te koop met vorkje) of aardappel/pastasalades in zo'n bakje. Ook kant en klare wraps zijn dan lekker.

Kijk eens wat de supermarkt allemaal verkoopt, er is meer dan broodjes

amk

amk

13-02-2015 om 22:21

Soep

in een thermosfles blijft dat prima warm.

thermosfles met soep

Zie titel. Als het kan zou ik naast eventuele stevige koude happen (quiche?) ook een thermosfles met soep meenemen, want een warm hapje is ook wel prettig.

Wat betreft de tip van Barvaux: kan je een ongeopend pak sap eigenlijk wel invriezen zonder dat het pak openscheurt? Ik heb ooit eens gezien dat iemand zoiets met een fles water geprobeerd had zonder eerst wat af te tappen, en er lag dus een flesvormige klont in de vriezer, omringd door scherven plastic.

Groeten,

Temet

Moni

Moni

13-02-2015 om 22:25

Vier uur is niet zo lang

Normaal eet je ook geen lunch en avondeten in die tijd. Of moeten jullie eerst nog naar de vertrekplaats rijden?

Hier zijn de worstenbroodjes favoriet (croissantdeeg met daarin knakworst, gebakken in oven). Die kun je ook prima koud eten.
Maaltijdsalade doet het hier ook goed, met mozzarella of kaas erin.
Rijst of pastasalade kan ook, afhankelijk van wat je kinderen lekker vinden.
Wij nemen bij een dagreis met de auto altijd wortels mee, stukjes komkommer, stukjes kaas, ongezouten amandelen, tuc, en dergelijke hapjes.

Een bevroren pak sap kan al dienen als koelelement.
Op de terugweg kun je in de accommodatie vragen of je een pak sap of melk in de vriezer mag leggen.
Jullie stoppen vast bij een benzinestation onderweg. Daar is ook van alles te koop.

Magnetron in de bus?

http://kassingtours.nl/over-ons/onze-touringcars/
Sommige touringcars hebben een magnetron in de bus, juist voor dit soort reizen.
Dan kun je een ingevroren warme maaltijd per persoon meenemen. Einde van de dag is die ontdooit en kan opgewarmd worden. Doe je iets van hutspot met verse worst of zo dan wordt het nooit een knoeiboel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-02-2015 om 10:05

Toch broodjes

Ik zou toch voor broodjes gaan. Soep enzo geeft veel geknoei.
Lekker beleg kopen en dan komen jullie de dag toch wel door?

Suze

Suze

14-02-2015 om 10:17

iets warms

Als je het (erg) fijn vindt om 's avonds iets warms te eten en je vindt geknoei met een thermosfles met soep niets, dan is natuurlijk het makkelijkste om onderweg bij een stop bij een benzinestation even snel een warm broodje te kopen. Daarnaast kan je zelf dan wat andere koude dingen meenemen

Moet je alleen van tevoren wel even navragen of jullie onderweg een stop maken en daar even iets kunnen kopen.

Ik heb er geen ervaring mee, maar als een volle bus allemaal wat wil gaan kopen duurt dat misschien te lang voor de stop?

Marie

Marie

14-02-2015 om 10:22

koelbox in bus laten staan?

Je schrijft dat er geen koelbox mee kan. Waarom niet?
Gaan jullie dan met verschillende bussen heen en terug?

Als jullie alles met dezelfde bus doen, laat je de koelbox toch gewoon in de bus staan?

Over het bevriezen van pakken sap. Dat gaat echt prima, doen wij ook geregeld en nog nooit problemen mee gehad. Je hebt zelfs kans dat ze na een dag niet eens ontdooit zijn.

En voor zo'n dag zou ik ook gewoon voor broodjes gaan. En dan overdag ergens warm eten, kan ook voor vertrek?

Lusithania

Lusithania

14-02-2015 om 10:39

kan ook

Hard gekookte eieren meenemen met zout in een plastic zakje. Frikandelbroodjes, kipkerriebroodjes of iets dergelijks. Dat is allemaal hartig. Vergeet ook niet iets als tucjes of chips.
Als je echt graag een warme maaltijd wil kun je van die bergbeklimmersmaaltijden kopen. Dat zijn van die zakken met gedroogd voedsel en dan hoef je er alleen maar water of een soort blokje bij te doen.

Sukran

Sukran

14-02-2015 om 10:43

Ons busreis menu

De afgelopen jaren flink wat keren lange busreizen gemaakt in ZO-Azie, waar eten langs de weg niet altijd aan te raden was. Onze uiteindelijke standaard hap: pastasalade met feta en gekookt ei voor de proteïne. Groenten naar smaak en wat apart in ziplock zakjes zodat er wat te snacken was (komkommer, paprika, wortel). Probeer over het algemeen plastic afval te voorkomen dus nam wel eigen vork mee maar afhankelijk van hoeveel er mee moest, soms gekozen voor wegwerpspullen. Verder fruit mee en brood. Als koelelement en lekker toetje maakte ik yoghurt smoothies, bevroren in glazen gerecyclede potjes (van de sambal, pesto, etc). Houdt alles goed koel, ontdooid tegen de tijd dat de pastasalade aan de beurt was en kan uit gedronken worden. Potjes dumpen, scheelt gesleep. Over invriezen glas zijn de meningen verdeeld, hier is het altijd goed gegaan, kind nam ze zelfs in tas mee naar school voor na de sport. Als nood-snack, voor het geval de reis dubbel tijd in beslag zou nemen, nootjes (pinda, cashew, amandel).
Voor drinken nam ik altijd een grote fles water mee en een lekvrije thermosbeker met koffie die ik dan later kon vullen met water. Kind eigen waterfles die bijgevuld kon worden uit de grote fles. Veel drinken is misschien niet handig omdat je dan vaak moet plassen maar ik had altijd enorme dorst in die airco bussen.
Fijne reis!

Carla

Carla

14-02-2015 om 11:01

Sukran

"Potjes dumpen, scheelt gesleep".

Toch wel in de glasbak dan als je al plasticbewust bent?

Tine Winkel

Tine Winkel

14-02-2015 om 11:23

pak sap invriezen

deden wij regelmatig toen we nog met de tent op vakantie gingen. Alleen een koelbox mee en dan 1,5 liter sinaasappelsap als koelelement. Ging altijd goed. Als het erg warm weer was extra lekker als er nog ijsflinterjes in zaten.
Met plastic flessen heb ik idd ook slechte ervaring.

Sukran

Sukran

14-02-2015 om 12:52

Carla

En de dekseltjes bij een andere categorie, afhankelijk van waar je bent, zeker . (ook al ben ik niet meer op de hoogte hoe goed of niet goed het geregeld is in Nederland en omringende landen. Ga er echter vanuit, dat het zeker beter is dan in Maleisië (geen glasbak te ontdekken) of hier in Australie. Er wordt wel gescheiden afgevallen maar van die mooie aparte bakken zoals in Nederland, voor verschillende kleuren glas en papier en inmiddels vast nog wel iets anders, lekker handig en strategisch bij de supermarkt, neen, dat hebben we hier niet. Deprimerend soms hoor, maar daar gaat deze draad niet over en wil 'm niet vervuilen

Lucerna

Lucerna

14-02-2015 om 13:37

Ha, goede ideeën allemaal!

Even een snel antwoord op alternatieven:
Nee, er is geen magnetron in de bus en ook echt geen ruimte voor een koelbox, of ik moet hem bij mijn voeten zetten. Zit niet heel comfortabel. En er is geen accomodatie waar we heen gaan, wij mogen namelijk in een optocht gaan lopen. In die tijd wordt er getankt, dus we stoppen ook niet bij een pomp of andere gelegenheid. Vanwege de rijtijdenwet moet de chauffeur op een bepaalde tijd weer hier terug zijn.
Moni, in de heenreis van vier uren valt de lunch, in de terugreis van vier uren valt het avondeten. En daartussen lopen we dus op straat, dus het is wel prettig als je vóór en na die tijd wat te eten hebt. Koffie en thee is er trouwens wel gewoon.

Maar gelukkig heb ik hier al heel buikbare ideeën gezien om mee te nemen. Ik ga het maandag eens even op mijn gemak uitzoeken en op een rij zetten. Hartelijk dank allemaal voor het meedenken!

Marie

Marie

14-02-2015 om 15:21

nog wat vraagjes

Wat voor bus is het? Touringcar of 9 pers. busje?

Is er laadruimte?

Is er ruimte onder de stoelen?

Is de bus helemaal vol?

Want i.p.v. een grote koelbox kun je ook twee kleinere koelboxen of koeltassen gebruiken. Die kun je wellicht onder de banken kwijt of de kinderen gebruiken die als voetensteun. Of je legt ze bovenin het bagagerek.

Lucerna

Lucerna

14-02-2015 om 15:25

Bus

Het is een touringcar, maar die zit vol en ook het laadruim zit vol. Er zal wellicht een beetje ruimte onder de stoelen zijn, maar er moet gewoon veel mee, onder meer de outfit voor de optocht. Kleinere koeltassen zullen wel gaan.

Hanne.

Hanne.

14-02-2015 om 15:26

knakworst

Knakworst kan je ook warm houden in een thermoskan. Knakworsten zonder het vocht in een thermoskan en dan heet water er bij.

(Heet knakworst sap in de thermoskan kan ook maar dan kan je de kan nooit meer voor iets anders gebruiken)

Moni

Moni

14-02-2015 om 15:46

Opvouwbaar koeltasje

Of zo'n vriestas van de supermarkt.
Een worstenbroodje/saucijzenbroodje en dergelijk spul kan ook zonder koeling.

Veel plezier!

Nur

Nur

14-02-2015 om 16:33

Ik zou...

Voor de lunch iets als een pastasalade/couscoussalade meenemen. Dat blijft best een paar uur goed.
Dan voor het avondeten gewoon simpele broodjes. Dat is pas later op de dag dus dan wel iets wat makkelijk goed blijft. Dus liever broodjes en eventueel beleg apart houden. Je kan ook worstenbroodjes, croissants, bagels en/of donuts meenemen. Misschien samosa's. Die kan je ook prima koud eten.
Daarnaast wat snacks me.
Verder zakjes mee met komkommer, paprika, worteltjes.
Chips, popcorn, zoutjes snoep.
Water/thermos met koffie of thee/sap

Wat zo in me opkomt.....

....van die stevige worstebroodjes van de bakker, knijpfruit, pakken liga, als er warm water beschikbaar is: zo'n beker noodles, of een losse beker en 'stevige cuppasoep', kun je terplekke (noodle)soep maken. Of een zak zachte broodjes, pakje smeerkaas (aldi, hoeft niet gekoeld) en leverpastei, zodat je ze terplekke kunt smeren, pak (vegetarische) gehaktballen, kant en klare maaltijdsalade. Over koel houden zou ik trowuens sowieso niet zo heel moeilijk doen, het wordt toch zo warm niet in die bus?

amk

amk

15-02-2015 om 08:53

een hotpot aanschaffen als dit vaker voorkomt.
Ik neem mijn warme hap altijd in dit mee: http://www.kookpunt.nl/blackblum-thermopot/nl/product/10399/

Het blijft echt goed warm, alleen die lepel is vreselijk, dus het eerste wat ik gedaan heb is die weggooien.

lennest

lennest

16-02-2015 om 20:38

AMK: Hotpot

Dat lijkt me echt handig, die hotpot! Ik ben dol op soep, vaak aan de lijn, dit lijkt me echt fijn om mee te nemen! Neemt het de smaak niet over? Bijv. Vandaag tomatensoep, morgen groentesoep of erwtensoep? Kan het in de vaatwasser?

amk

amk

16-02-2015 om 20:53

nope

het is roestvast staal. Collega heeft 'm al langer in gebruik dan mij. En die is wel van de exotische soepjes. Soto ajam, bietjes etc, maar nergens last van.

Volgens de site van Black+Blum kan ie niet in de vaatwasser, maar ik denk dat de pot wel kan maar alleen de dop niet. Ik heb geen vaatwasser dus kan het ook niet proberen.

Thursday Next

Thursday Next

16-02-2015 om 22:38

amk

amk

16-02-2015 om 22:52

ook gezien

maar die opening vind ik minder handig. Die van mij loopt wijd uit terwijl deze toch een vrij kleine opening heeft. Dan blijven de soepballen zo achter de randjes hangen.

En de lunchbots die zij ook verkopen blijven in de pratijk niet zo lang warm.

Juno

Juno

17-02-2015 om 00:23

Even inbreken

AMK en Thursday Next, hoe lang blijft de soep warm?

amk

amk

17-02-2015 om 06:49

5-6 uur

ik warm mijn soep 's morgens rond half 8 op. Giet dan ook warm water in die pot tijdens het opwarmen van de soep zo dat die voorverwarmd.

En als ik dan ga lunchen rond 1 uur is hij nog zo warm dat ik net niet mijn mond verbrand.

Thursday Next

Thursday Next

17-02-2015 om 07:09

Juno

Ik denk dat het zeker 8 uur goed warm blijft. Ik heb hem zelf nog maar net, en nog niet zo lang uitgeprobeerd. Op de website staat 9 uur, en mijn ervaring met deze site is dat die informatie wel klopt.

Lucerna

Lucerna

19-02-2015 om 10:24

Even terugmelden

Ons dagje zit erop. Hartstikke moe teruggekomen maar het was vooral erg leuk. Volgend jaar weer!
Dit soort uitjes hebben we niet zó vaak dat zo'n hotpot "uit" kan. Ik kende ze overigens niet, dus wel dank voor de tip. We hebben zelf uiteindelijk gekozen voor paprika en wortel, omdat dat er altijd makkelijk in gaat en eigenlijjk wel ongekoeld mee kan. Qua warme hap had ik instantnoedelsoep mee en een thermoskan heet water. Dat ging prima. Ik had naast gesmeerde broodjes lege broodjes mee en een thermosfles met bockworsten in heet water. Het idee was leuk, maar de (oude) thermosfles bleek helaas niet meer zo thermos. Gelukkig vonden ze koude worst op brood ook lekker.
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.