Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

frederieke

frederieke

26-02-2012 om 23:13

Eten koken

Hallo,

Door omstandigheden sta ik er sinds kort alleen voor met de kinderen en ik heb nu een heel praktische vraag. Ik kan nauwelijks koken en ik wil mijn kinderen gevarieerder eten voorzetten dan ik nu doe. Ik kan aardappelen, groente, vlees maken (lees: opwarmen), maar ik wil meer. Probleem is alleen dat ik geen gevoel voor koken heb en ook niet zoveel geduld, eerlijk gezegd. Wie heeft er voor mij makkelijke en lekkere recepten die ook nog eens beschreven worden op z'n 'dummies'? Ik ben 'in' voor alles wat makkelijk (en relatief snel) is, maar de ingredienten moeten wel gewoon bij de super gekocht kunnen worden, want ik heb geen bijzondere winkels als toko's in de buurt. Wie helpt mij aan ideeën?
Frederieke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

26-02-2012 om 23:34

Kijk eens

op clubs en dan de supergoedkope keuken club.
Elke week een eenvoudig menu zonder al te veel toeters en bellen.

Pakjes, normaal nooit, maar nu...

Als je echt niet kunt koken en er niks van kent is het koken met pakjes een begin wat je zelf kunt oppakken. Op het pakje staan de ingredienten die je nodig hebt. En op het pakje staat wat je moet doen.
Maar....als je aardappels, vlees, groente kunt maken. Dan heb je toch een prima maaltijd? En dan als je tijd hebt, zoek je een recept uit wat je gaat proberen.

Wannee

Heel handig zijn de basiskookboekjes van Blue Band (vooral de eerste - wel overal waar Blue Band staat boter gebruiken), en "Wannee" (de officiële titel is vziw Kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool). Wannee geeft basisrecepten voor zo ongeveer alles: aardappels bakken, ei koken, maar ook het klaarmaken van allerlei groenten etc. Van heel basis naar moeilijker, er staat van alles in.

Verder zou ik in de vriendenkring ook eens rondvragen naar succesnummers. En dan langzaam een repertoire opbouwen.

En verder is koken gewoon een kwestie van stug oefenen. Je krijgt uiteindelijk de slag wel te pakken, als het je maar interesseert.

Succes ermee

Temet

Opwarmen?

Wat eet je nu dan precies? Bedoel je dat je nu kant-en-klaar maaltijden opwarmt? Of kookt er iemand anders voor je en warm jij het op?

Hoe dan ook, ik zou er in het belang van je kinderen wat tijd in stoppen om te leren koken. Wat Temet al zei, voor aardappels, vlees en groente is dat Blueband-basiskookboekje heel handig.

Het heeft mij zelf trouwens best wel veel tijd gekost voor ik eindelijk een fatsoenlijke avg-maaltijd kon koken. Op de een of andere manier kreeg ik nooit alles tegelijk gaar en een lekkere jus maken lukte me ook nooit. Eigenlijk kan ik pas een lekkere avg-maaltijd op tafel zetten sinds ik kinderen heb

Er zijn trouwens ook zat simpele rijst- en pastarecepten te vinden op internet (bijv. appie, smulweb, voedingscentrum, etc). Gewoon blijven proberen, je leert het echt wel.

Om je een tip te geven, een simpel recept van smulweb:

"Zoete kip en peultjes uit de wok

Ingrediënten:

3 eetlepels zonnebloemolie
400 gram kipfilet, in reepjes
1 teen knoflook, fijngesneden
1 schaaltje peultjes (200 gram)
1 grote ui, in ringen
3 eetlepels sojasaus
1 eetlepel bruine basterdsuiker of honing
0,5 chinese kool, in reepjes

Bereidingswijze:
Verhit de olie in een wok. Bestrooi de kip met peper en zout naar smaak en bak samen met de knoflook op hoog vuur in 4 minuten gaar Neem de kip uit de wok. Bewaar de kip, afgedekt onder met aluminiumfolie. Verwijder de steelaanzet en de draad van de peultjes. Verhit de achtergebleven olie in de wok opnieuw en bak de ui 1 minuut. Voeg de peultjes, de sojasaus en de basterdsuiker toe en roerbak op hoog vuur 4 minuten tot de peultjes beetgaar zijn. Schep de kip en de kool erdoor en verwarm het gerecht nog even goed door."

Succes!

Chris

bibi63

bibi63

27-02-2012 om 21:19

Inderdaad

Begin met van die Maggi/Knorr gerechten. Je hebt ze in allerlei soorten en maten, van ovenschotels, tot eenpansgerechten of 'wereldgerechten', dat laatste klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet, want het is gewoon alleen maar een speciaal smaakje. In principe komt er meestal voldoende groeten aan bod. In feite is het niet meer en minder dan blokjes kipfilet aanbraden, of gehakt rullen, een zak prei, sperciebonen of bloemkool erdoor en dan het sausje, want het een lekkere smaak geeft en je een volwaardige maaltijd hebt, elke keer weer met een andere groente of andere smaak. Op de pakken van Knorr/Maggi staat precies wat je moet doen en welke ingredienten je nodig hebt. Echt, heel simpel.
Je kunt ook op een hele simpele manier, met voldoende groente, een macaronisaus maken: Gehakt rullen in een braad/of wokpan, een zak roerbakgroente even meebakken , een blok gepelde tomaten erdoor, een blikje tomatenpuree erdoor, of nog simpeler: een gekruide pot tomatenpastasaus erdoor. Evt. nog wat kruiden en 20 minuutjes laten sudderen. Macaroni koken en verder wat geraspte kaas op tafel zetten.
Gr. Bibi

Blue band boekjes

Ik heb ook pas 'echt'leren koken uit de blueband boekjes. Jaha, ik kón koken (thuis geleerd) maar dan was ik vooral handig in mijn eigen 'specialiteiten' en dat behelste niet meer dan aardappels,(braad)worst en snel-klaar groenten óf stampot in allerlei veriaties. Ja en 'bakken' daar was ik ook al erg goed in (taarten, cakes etc.etc.)o,ja en soep. Mijn broer was goed in de pasta's en voor de rest kookten mijn ouders natuurlijk ook nog wel 's.
Maar met b.v. rauwe bieten wist ik niet eens of ik ze moest schillen of wassen of raspen.....
En de kooktijden op elkaar afstemmen was me helemaal een toer....
Dat alles leerde ik pas écht uit de blueband boekjes. Daarin stond hoe je alles moest klaarmaken, of je de bieten moest schillen of wassen inclusief de kooktijden. En zo leerde ik dat het handiger was het rundvlees eerst een tijdje op te laten staan en dan pas aan de bieten te beginnen.....
Later heeft mijn broer er ook veel plezier van gehad.
En ze zijn nog steeds te koop, niet duur en schijnen erg geliefd te zijn onder studenten.
groeten albana

frederieke

frederieke

28-02-2012 om 13:52

Dankjulliewel

Ja, vooral dat tegelijkertijd alles klaar moeten hebben, breekt me op Het is alleen al fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Met opwarmen bedoel ik een hamburger in de pan gooien, potje groenten in andere pan en aardappels koken. Maar dat gaat zo vervelen, ook als je hamburgers vervangt door ander soortgelijk makkelijk klaar te maken vlees.
Daarnaast heb ik de handicap dat ik totaal geen eten meer hoef als ik in pannen heb zitten roeren. Het is alsof ik al vol zit. Hebben meer mensen dat?
Die bluebandboekjes heb ik in huis. Heb ik aardappelen, groente en vlees mee geleerd Verder kan ik er niet veel mee, want zodra je van dat patroon afwijkt, wordt meteen een stuk ingewikkelder.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
Frederieke

Frederieke

Je kan de variatie op een paar simpele manier vergroten.
Vlees: leer een paar recepten voor vlees uit de oven (gehaktbrood, kip uit de oven, weet ik wat) en ook een paar voor stoofvlees. Het handige van dat laatste is dat stoofvlees zich altijd perfect laat opwarmen de dag nadat je het klaargemaakt hebt.

In de makkelijk-klaarvariant wil ik nog even op het bestaan van vissticks wijzen en dergelijke diepvriesvarianten. Gaan er bij kinderen vaak in als koek (en vissticks vind ik zelf ook nog wel eetbaar).

Heb je een magnetron? Vers koken van groente is vaak veel werk, met koken en voorbereiden. Maar als je dat een dag eerder doet en het dan de dag daarna in de magnetron opwarmt smaakt het nog prima (groenten koken in de magnetron is dan weer vaak geen succes). Dan ben je niet afhankelijk van potjes.

Aardappels kun je ook bakken (moet je ze wel de dag van tevoren gekookt hebben, maar dan maak je gewoon een dubbele portie), verder heeft het diepvriesvak ook hier allerhande handige variaties, en tenslotte kun je aardappels ook in de oven klaarmaken. Da's dan weer handig als je daar het vlees toch al in hebt zitten.

Dat je minder eetlust hebt als je zelf hebt gekookt herken ik (geen eetlust komt bij mij zelden voor ). Volgens mij is dat dan omdat je neus al verzadigd is van de etensgeuren, dan is de geur niet eetlustopwekkend meer. Des te handiger als je groenten en stoofvlees van de vorige dag kan opwarmen, broodje erbij en aanschuiven maar.

Groeten,

Temet

Cicade

Cicade

28-02-2012 om 15:57

Lauwwarme aardappelsalade

eten wij vanavond en de kinderen zijn er dol op en dat wil wel wat zeggen.

Krielaardappeltjes wassen en gaar koken (niet kruimig).
Iets af laten koelen en dan halveer ik ze meestal.

Dressing maken van mayo,yoghurt,kwark,room etc. en wat lekkere kruiden als bieslook,peterselie etc. toevoegen.

Mengen en voila, een heerlijke aardappelsalade.

Groente/salade en vlees(vervanger) of vis erbij en je hebt een lekkere maaltijd.

Wat groente betreft. Ik vind het altijd erg lekker om een groente als worteltjes, pastinaak, courgette etc.
te roosteren. De groente in gelijke dikte repen snijden. Eerst kook ik meestal even voor, courgette bak ik eerst voor trouwens. Vervolgens insmeren met een dressing als honing/mosterd of olijfolie/balsamicoazijn of citroensap/knoflook/olijfolie etc.
Kwartiertje onder de gril en smullen maar. (dit vinden mijn kinderen trouwens niet zo lekker moet ik bekennen)

Brenda129

Brenda129

29-02-2012 om 11:31

Makkelijke spaghettisaus

300 gram rundergehakt
1 ui (stukjes maken)
1 teen knoflook (met knoflookpers of heel fijn snijden)
2 a 3 blik tomatenstukjes
1 pakje gezeefde tomaten
Halve eetlepel italiaanse kruiden……..
1 blokje kippenbouillon
Halve bak champignons (plakjes maken)
400 gram macaroni groenten……( is al gesneden, eventueel nog fijner maken)
Peper /zout na smaak

Bak het gehakt met de ui en knoflook rul.
Doe het over in een grote sudder pan. Gooi hierbij alle ingrediënten………….
Even goed omroeren en laat maar een paar uren opstaan. Ik gebruik zelf een elec. slowcooker, bij mij staat het dus een hele dag op.)Wel even in de gaten houden dat het niet indroogt en als het nodig is wat water erbij gooien.
Kwartiertje voor het eten zet je de pasta op…… Dan op de borden en strooi er nog een beetje geraspte kaas overheen. Eet smakelijk!

MM.

MM.

29-02-2012 om 11:51

Tortellini met broccoli en ham

Zakje tortellini koken, met vlees- of kaasvulling. Duurt ongeveer een kwartier, ondertussen doe je de rest.
Broccoli schoonmaken: roosjes afsnijden en de stelen in plakjes van een halve cm dik, zolang het niet 'houtig' aanvoelt kun je de stelen/het stronkje gewoon eten.
Kook de broccoli een minuutje of 10 in een laagje water met wat zout, hij hoeft zeker niet onder te staan. Als je een goed sluitende deksel hebt stoomt het vanzelf gaar.
Snijd een ui in stukjes, bak die in wat boter, doe er gesneden champignons bij, laat even gaar worden.
Doe er een pakje hamblokjes bij, bak die even mee, doe er flink wat paprikapoeder bij en wat peper.
Laat even warm worden en roer er dan een bekertje crème fraîche en/of een flinke klont boursin-achtige kruidenkaas doorheen.
Schep de gare broccoli erdoor. Ziet het er erg droog uit, roer er dan een schep van het tortellinikooknat door.
De ui en champignons kun je desnoods weglaten, met alleen ham en broccoli is het ook lekker en wel zo makkelijk.

Groet MM

Guinevere

Guinevere

29-02-2012 om 13:41

Hm brenda129 (o.t.)

Niet om vervelend te doen, maar gooi je écht een compleet bouillonblok door dat gerecht? Dat is toch veel en veel te zout, en dan later nog zout toevoegen? In die tomatenstukjes en gezeefde tomaten zit al meer dan genoeg zout om aan je dagelijkse maximale hoeveelheid te komen. Bovendien smaakt het hele gerecht zo wel erg naar bouillon. Iets gezonder zou het dus zijn om die weg te laten.

Nou guinevere....

de blikken/pakken tomaat die ik altijd gebruik zijn volgens mij zoutloos. En als ik 4 !! blikken/pakken tomaat (dat vind ik nogal wat trouwens, voor een persoon of 4) in een pan mik & een pond gehakt of zo, en dan nog een flinke hoebveelheid groente erbij dan vind ik 1 bouillonblokje als 'totale' hoevelheid zout niet zo extreem hoor. Even los van het feit of ik er een bouillonblokje door zou mikken of zou kruiden naar smaak. maar da's een ander verhaal.

1 bouillonblokje. jemig. Smaken verschillen, maar op het pak staat dat je daar een halve liter bouiloon van kunt trekken. Dus als je heel zuinig een pan soep van een liter maak met 1 blokje erin, dan eet je dat ook met zijn 4-en op qua zout. Als voorafje nota bene. voorafje

Ingrid

Even gekeken.

1 liter bouillon gemaakt 'volgens recept' (dus met 2 kippebouillonblokjes) bevat volgens de verpakking van mijn blikjes 4 gram zout. Dus dat betekent dat 1 blokje 2 gram zout levert. Toch?

Mijn bliktomaten bevatten 0.4 gr natrium per blik.

Dat betekent dat 1 warme maaltijd met een saus bestaande uit 4 blikken tomaten & een bouillonblokje 3.6 gram zout bevat. Ervanuitgaande dat je dat met zijn 4-en opeet is dat max een grammetje pp (ook nog iets door het water van de pasta?). Lijkt me best OK voor de grootste maaltijd vd dag. Je mocht toch 4-6 gr zout per dag of zo??

Guinevere

Guinevere

29-02-2012 om 17:07

Zout (volslagen off topic)

"Twee boterhammen met kaas en één met ham en een klein bord tomatensoep, zijn al goed voor 6 gram keukenzout, zo rekent ons de consumentenbond voor. Dat is al zes maal de normale dagelijkse behoefte. Tussen de verschillende productmerken zijn er grote verschillen in het gehalte aan keukenzout, gemiddeld 52%. Daaruit blijkt, dat het dus heel goed mogelijk is om producten met minder zout te maken. Doordat op de meeste etiketten het zoutgehalte niet wordt vermeld, is het voor de consument moeilijk een keuze te maken. Per dag hebben we ongeveer 1 gram keukenzout nodig; wat daarboven uitkomt kan al schadelijk zijn. De gemiddelde werkelijke consumptie bedraagt 10 tot 12 gram per dag en dit neemt naar verwachting verder toe, wanneer het gebruik geen halt wordt toegeroepen".
Kan overigens zijn dat er geen zout is toegevoegd aan bliktomaten, ik heb geen blik bij de hand. Maar in passata di pomodori zit vrijwel zeker toegevoegd keukenzout (en dat tel jij niet mee). En keukenzout en natrium kun je niet op één hoop gooien (en optellen) in keukenzout zit een deel natrium. Per 6 gram keukenzout 2,4 gram natrium. 6 Gram is ook het max. dat wordt aanbevolen.
Anyway, ik vind een bouillonblok door je saus gooien behoorlijk ongezond en smaakbedervend. Ik kom overigens uit een nest waar uit dieetoverwegingen vrijwel zoutloos werd gegeten, dus ik zal er wel anders in zitten dan de gemiddelde Nederlander (die veel te veel zout gebruikt).

Guinevere

Is het maximum nou 6 gram keukenzout of 6 gram natrium? Ik doe trouwens ook een bouillonblokje door de tomatensaus. Ik kan me voorstellen dat je dat misschien 'smaakbedervend' vindt als je altijd zoutloos hebt gegeten, maar voor mij geldt dat niet en ik vind het nauwelijks weg te krijgen zonder zout. Dat is vast een kwestie van gewenning, maar de grootste winst valt toch te behalen bij de fabrikanten van brood, pakjes, kant-en-klaar maaltijden en fast food. Die laatste drie vind ik in de meeste gevallen regelmatig ook veel te zout (ik eet het waarschijnlijk te weinig om er aan te wennen).

Chris

amk

amk

29-02-2012 om 20:26

6 g zout

is het, niet 6 g natrium.

Nogmaals blueband

Er zijn behalve het basiskookboek nog allerlei varianten te koop van blueband. Er is een pasta boekje, een soepboekje en een groentenboekje (groenten op allerlei manieren ofzoiets) en nog een heleboel anderen. Toen dat eerste bluebandboekje zo goed beviel, heb ik mijn kookkunsten uitgebreid door er boekjes bij te kopen op rommelmarkten enzo. Ik heb er ooit wel 5 gehad in verschillende soorten...maar die zijn allemaal al weggeven aan anderen
Ze zijn ook niet meer te koop, maar w.s. nog wel als je snuffelt op marktplaats, kringloop enzo.
groeten albana

Brenda129

Brenda129

01-03-2012 om 13:05

Zout/bouillion

Ja, zou kunnen dat je 1 blokje teveel vind. Ik maak dit gerecht eigenlijk altijd voor meerdere keren. Dus van alles dubbel of zelfs meer. Wij kunnen er dan ongeveer 3 a 4 x van eten( met zijn vieren, 2 grote eters en 2 kleinere) en ik doe er dan 2 blokjes in het totaal in. Verder doe ik er zelf geen extra zout bij. Behalve bij het pasta koken. Dus dat is minder dan een kwart bouillionblokje per persoon per maaltijd. Waarschijnlijk kun je van het recept die ik hierboven heb vermeld ook 2 x van eten.

bibi63

bibi63

01-03-2012 om 13:42

Tomatensaus

Voor een lekkere tomatensaus (voor de pasta) heb je géén zout nodig. Gebruik flink tomatenpuree, dan wordt de saus pittig genoeg (let wel: alléén de variant van AH huismerk bevat géén zout, alleen tomaten, zeer geconcentreerd). Verder toevoegen bliktomaten (bevatten, de normale varianten, geen zout). Als je dan lekker ui, knoflook en andere kruiden gebruikt (en evt. gehakt) heb je echt geen zout nodig.
Gr. Bibi

Merel

Merel

01-03-2012 om 20:05

Allermakkelijkste tomatensaus!

van een italiaans familielid: een pakje spekblokjes bakken in de pan (of twee, als je zo'n pakje met 2 helften hebt) Als het een beetje bruin word (je hoeft trouwens geen boter of olie in de pan te doen) dan doe je er 4 blikken tomatenblokjes bij. Je roert wat en zet het op een laag pitje en laat het een uurtje ongeveer pruttelen (wel een spatscherm op de pan leggen) dat kan je bij de blokker kopen en ziet eruit als een grote platte zeef. (want anders zit je hele gasfornuis onder de tomatenspetters)
Hou het een beetje in de gaten, het kookt dus een beetje in, de saus moet dikker worden.
Als het bijna klaar is, of het is al klaar, maakt niet uit,dan kook je nog even pasta (penne is lekker) en klaar ben je.
2 ingredienten heb je dus maar, spekblokjes en tomatenstukjes. En het is heerlijk!

En mocht je er zin in krijgen, dan zou je altijd nog wat extra's mee kunnen bakken (uien of prei, of champignons) (dat bak je dan bij de spekjes mee, daarna pas de tomatenblokjes) maar ik doe dat nooit bij deze pasta variant (ik heb er meerdere)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.