Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Henriette123

Henriette123

31-01-2012 om 10:39

Erwtensoep

Mijn zelfgemaakte erwtensoep is te dun geworden, omdat ik teveel water bij heb gedaan.
Zou ik nu in een pan wat water met spliterwten kunnen opzetten, en die dan als ze gaar zijn bij de soep gooien,waardoor de soep dikker wordt; of wordt dat dan een soort bal in de soep?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

31-01-2012 om 11:30

Denk het niet

Ik denk het niet. Volgens mij 'bind' je het vocht door de erwten te koken. De erwten los koken zorg er voor dat je dat water 'bindt'. Ik zou eerder nog wat erwten bij de soep doen en de soep nog een tijdje laten doorkoken.

kastanjet

kastanjet

31-01-2012 om 11:31

Aardappelen?

Heb je al geprobeerd gekookte en fijngeprakte aardappelen door de soep te roeren? Dat bindt ook.

Extra spliterwten koken

Apart dus, en die dan met de staafmixer bewerken. Krijg je dikke puree. Die kun je dan door de soep roeren.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

31-01-2012 om 11:39

Tuurlijk

Je kan idd ook nog extra spliterwten erbij in gooien en dan nog een uurtje opzetten.

Laten bezinken

Erwtensoep bindt niet alleen door de erwten(en evt aardappel), maar ook door het geleren van de stoffen uit het uitgekookte bot (slager, heeft u varkenspootjes?).
Zit er bot in?
Dan is er nog iets magisch: als je de soep laat staan, dan bezinkt ie vanzelf. Te dunne soep krijgt dan bovenop een laag water (bouillon eigenlijk). Die kun je er gewoon vanaf scheppen.
Groet,
Miriam Lavell

Aardappel

Werkt prima.

Henriette123

Henriette123

31-01-2012 om 19:52

Bedankt

Ben uiteindelijk voor een combinatie gegaan van water eraf scheppen, en extra spliterwten koken met zo min mogelijk water, en net gaar toevoegen aan de soep.
Hierna alles nog een half uurtje verwarmd. De soep was heerlijk.
Ik had in een vlaag van verstandverbijstering gisterenavond voor 6 personen 6 liter water toegevoegd, en dat probleem los je niet op met een aardappel raspen en of inkoken. Dit had ik allebei gisteren al gedaan, maar hielp maar een beetje, de aangerichte schade was te groot.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.