Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Clementine

Clementine

13-06-2013 om 17:31

Ervaring met marktplaats?

Sinds een paar weken ben ik spullen gaan verkopen via Marktplaats, en ik verbaas me erover op wat voor on-sociale manier er vaak met me wordt omgegaan. Mensen die bieden en dan verder nergens meer op reageren. Mensen waarmee ik al een volledige koopafspraak heb, mijn advertentie al op 'gereserveerd' heb gezet, en die dan of niks meer laten horen, of het bod weer intrekken via MP (dus niet mij even mailen dat ze toch maar van de koop afzien ofzo). Ook al vaker meegemaakt: Mensen die zeggen langs te zullen komen op een bepaald tijdstip en dan niet komen opdagen en verder ook niks meer laten horen.
Ik snap dat niet. Het is er niet één, maar echt meerdere. De keren dat een koop wel normaal is verlopen is beduidend veel minder vaak dan dat er weer iets aan de hand is.
Dus, ik vroeg me af; Hebben anderen hier misschien ervaring met Marktplaats? En is dit blijkbaar normaal hoe er met elkaar wordt omgegaan en moet ik hier maar aan wennen?

Clementine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

13-06-2013 om 18:08

Ik koop en verkoop al jaren op MP, en ik zie dit gedrag toenemen. Gelukkig heb ik ook nog steeds hele goede ervaringen met erg aardige mensen.

Word er gestoord van

Sinds een jaar of zo probeer ik wel es wat te verkopen, maar in zeker de helft van de gevallen (als het niet meer is), wordt het niks met de biedingen. Ik snap er niets van, er wordt geboden, dezelfde dag (soms binnen een uur!) laat ik weten akkoord te gaan met het bod, en óf ik hoor niks meer, óf de belangstelling is alweer verdwenen. Waarom bied je dan?? Ik volg dat niet hoor. Ik koop al jaren via MP en ik bied alleen als ik iets echt wil, en anders trek ik mijn bod weer in (als ik het bijv elders gekocht heb).

Vic

Vic

13-06-2013 om 19:20

Tja, dat is normaal

Ik spreek mensen er ook wel eens op aan. Een tijdje geleden had iemand een bod gedaan, afgesproken dat ze het kwam halen (allemaal telefonisch), en vervolgens een sms'je dat ze er toch vanaf zag. Bijzonder laf om dat dan per sms te doen dus dan ben ik niet te beroerd om daar even over te bellen Bleek dat ze dus op een stuk of 4 soortgelijke items had geboden, en de meest gunstige eruit pikte. 'Dat doet iedereen hoor', was haar verweer. Tja, ik blijf zelf maar gewoon fatsoenlijk, afspraak is afspraak (ook als ik daarna nog een hoger bod krijg). Ik heb trouwens ook wel eens iets verstuurd met de toezegging dat ik twee dagen later betaald zou krijgen. Tot mijn vreugde stond het bedrag inderdaad op de afgesproken dag op mijn rekening Dat ging dan wel om een waardebon die ik zelf niet zou gebruiken, en 15 euro, want bij iets duurs zou ik wel voorzichtiger zijn.

Rafelkap

Rafelkap

13-06-2013 om 19:46

Goede ervaring

Ik heb de laatste jaren juist steeds betere ervaringen op Marktplaats. Met kopen en verkopen. Dus je kan ook pech hebben.

Merel

Merel

13-06-2013 om 19:55

Ook slecht

Hier ook geen goede ervaringen. Toen we zelf een bed wilden verkopen (mooie auping) had iemand onder de vraagprijs geboden, maar we waren akkoord gegaan met het bod, hoor je daarna niets meer. Tot ik zag dat die persoon op alle bedden bood. Mag natuurlijk wel, maar ik kan daar als verkoper toch niets mee, zeg het dan weer af. Zelf ook een keer op iets geboden en dan hoor ik er ook niets meer van, terwijl het ding al een hele tijd te koop stond. (misschien was het al verkocht?)
Maar ook gelukkig wel een paar goede ervaringen, maar dat was van een hele tijd terug, de laatste tijd lijkt de mentaliteit veranderd te zijn.

Limi

Limi

13-06-2013 om 20:57

Het heeft ook voordelen

...die mensen die bieden en dan verdwijnen. Zo had ik iets voor 5 euro erop staan, bieder van 5 euro gemaild, geen reactie. Toen bood er iemand 7 euro, weer gemaild en geen reactie. Maar die biedingen stonden er nog toen er iemand 8 euro bood en die kwam het wel halen.

Van de week heb ik iets voor iemand in de tuin gelegd en die heeft netjes geld achtergelaten. (1,10 - ik zou het met 11 euro niet zo doen

Ook wat slechte evaringen - betalen en dat het dan niet wordt opgestuurd, en eerst smoesjes en dan een anoniem mailadres en stilte..

Gister 2 dingen betaald en hopen dat het netjes loopt. Als iemand zijn/haar voornaam erbij zet en ook een normaal bericht typt, is dat al een goed teken.

Mij benieuwen dit keer

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tink

Tink

13-06-2013 om 23:14

Hier

... meest goede ervaringen. De afgelopen weken heb ik aardig wat dingen verkocht en dat ging steeds prima. Ik maak wel altijd goede afspraken, laat de koper bv melden wanneer de betaling is gedaan, dan kijk ik dat na en stuur vervolgens het pakketje op, en mail de koper dan de track & trace code meteen. Gaat altijd goed.
Maar ik heb er net idd ook weer 4 achterna gemaild dat ze iets moeten laten horen, omdat ik de advertentie nog steeds voor ze op gereserveerd heb staan en al bijna een week niets heb gehoord. Ik heb nu een paar dagen zelf weinig tijd dus ik heb ze tot maandag gegeven.

Ik heb idd ook wel eens gehad dat een bieder na mijn mailtje terugmailde met: sorry, ben al voorzien. Tja, bied dan niet. Er zijn inderdaad mensen die op diverse dingen tegelijk bieden en dan de meest gunstige eruit kiezen, en de rest gewoon laten zitten. Doe je niks aan.

Overigens, een bod laat ik meestal ook gewoon staan (tenzij het een onzinbod is) ook als de koper is afgehaakt, het kan zomaar een hoger bod opleveren . Zelf kunnen ze het natuurlijk altijd weghalen maar ik doe het niet.

P

P

14-06-2013 om 08:15

Tja

Het is ook een beetje zo gekomen omdat verkopers vaak niet reageren. Als jij iets nodig hebt en je ziet dat vier mensen in jouw buurt dat verkopen en je gaat eerst netjes bieden op de eerste, wacht een dag of wat en je hoort niets omdat de verkoper op een hoger bod wacht dan ben je wellicht te laat bij die andere drie.

Het is geen ebay dus je kunt gewoon bieden op alle vier de artikelen. Een afspraak maken kan dus ook voorkomen als je een dag erna hoort dat een andere deal dus beter en goedkoper is maar dan zeg je de afspraak natuurlijk af (waarom je dan geen sms mag sturen is mij een raadsel, ik bel zo min mogelijk, doe alles per mail).

Ik probeer mijn man meer te leren dat hij met termijnen moet gaan werken. Mail je iemand terug dat hij het mag kopen zet er dan een datum/tijd bij voor wanneer hij moet reageren, anders gaat het naar iemand anders. Dat scheelt wachttijd voor niets.

Ik zou NOOIT een afspraak maken op een tijd dat ik normaal niet thuis ben of het moet wel een zeer uitzonderlijke situatie zijn, ik wil inderdaad niet het risico lopen dat ik voor niets thuis ben.

Yaron

Yaron

14-06-2013 om 11:00

Ik bied ook vaak op meerder items tegelijk, de kans dat ik dan een kan overnemen is zo het grootst en als er meerdere aanbieders tegelijk mailen, kies ik de meest gunstige uit en de andere stuur ik netjes een mail terug. Zelf koop en verkoop ik al meer dan 10 jaar op MP en de eerste jaren ging het heel goed, maar de laatste jaren vind ik er niet zoveel meer aan, mensen doen echt onzinbiedingen. Zo vroeg ik laatst 9 euro voor 4 spijkerbroeken samen, ik had ze iemand aangeboden voor 15 euro incl. verzendkosten, wou ze er maximaal 12,50 voor betalen, dan houdt het voor mij op en geef ik de broeken wel weg.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Koper en verkoper

Ik ken zowel de kant van koper als verkoper.
Als verkoper kan ik helemaal met de ervaringen van Clementine meegaan. Mensen reageren niet meer, komen niet opdraven op afspraken enzovoort. Ik ben er zelf wat makkelijker in geworden moet ik zeggen. In die zin dat ik er rekening mee houd dat mensen zo reageren.
Aan de andere kant moet ik als koper ook wel bekennen dat ik wel eens op meerdere dezelfde items bied en dan kijk met wie ik in zee ga. Op het moment dat dat vaste vormen krijgt, trek ik mijn andere biedingen wel meteen in of laat via de mail weten geen interesse meer te hebben.
n@nny

Vic

Vic

14-06-2013 om 13:37

Yaron

Zegt je ook 'deal' tegen iemand om vervolgens toch met een ander in zee te gaan en die eerste afspraak weer af te zeggen?

Clementine

Clementine

14-06-2013 om 15:36

Meerdere dus

Jee, meer slechte ervaringen dus. Ik vind het al een heel verschil maken als iemand even een mail zou sturen als de koop toch onverhoopt niet doorgaat. Of het even te melden als je tóch niet langs kunt komen. Gewoon even iets laten horen. Ik snap niet dat mensen dat niet doen. Daarvóór heb je dan toch ook al contact gehad, om de deal te sluiten en afspraken te maken. Ik snap niet dat het dan niet even netjes afgehandeld kan worden.
Maar ik ga er nu ook maar niet meer meteen vanuit dat alles zal doorgaan. Ik ga ook niet meer de advertentie op 'gereserveerd' zetten. Ik sta er vooral gewoon erg van te kijken dat er zo veel minder-sociale mensen zijn.

lennest

lennest

14-06-2013 om 17:09

Goed en minder goed, koop en verkoop

Ik koop regelmatig wat op Marktplaats, nooit dure dingen, veel kleding en het gaat meestal goed. Pas een keer meegemaakt dat ik geld heb overgemaakt en geen spullen heb gehad, het ging om een euro of 10. Ik verkoop soms ook wel eens wat en soms gaat het goed en soms ook niet. Een bod krijgen, geen reactie, afspraak maken om iets op te halen: koper komt gewoon niet. Maar vorige week wel wat verkocht, de koper mailde zelfs nog een keer: heb je nog meer dat dit en dat? Het kan dus wel, maar het is echt kaf en koren!
Maar nog wat anders over MP: maken jullie het ook wel eens mee dat je iets op MP zet en binnen 5 minuten sta je op pagina 30 of nog verder? Dan vraag ik mezelf wel eens af: is dat nou echt of gewoon willekeur? Ik bedoel maar: worden er dan echt 450 damesfietsen binnen 5 minuten aangeboden? Ik vind dat zo raar!

Pagina 30

dat pagina 30 is pagina 30 van de hel rubriek fietsen. Dus ook de kinderfietsen, herenfietsen, brommeronderdelen en alle andere spullen uit die rubriek. Het idee dat daar achter zit is dat je denkt dat je advertentie al naar onderin de lijst in de vergetelheid is gezakt en dat je dan eerder betaald voor een topadvertentie of omhoog plaatsen.

Yaron

Yaron

14-06-2013 om 20:33

Vic

Nee, als ik een afspraak met iemand heb gemaakt, dan koop ik het niet van iemand anders. Maar als ik twee of meer reacties heb en nog niet heb terug gemaild, dan ga ik met de meest gunstige verder en mail ik de anderen dat ik al voorzien ben. Als ik per keer maar 1 bod doe op iets wat ik graag wil hebben, dan is de kans groot dat het niks wordt, vandaar op meerdere dingen tegelijk.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

bibi63

bibi63

15-06-2013 om 13:34

Opnieuw plaatsen

Naar boven plaatsen tegen kosten heb ik nog nooit gedaan. Ik doe dat veel simpeler: als er na een paar dagen nog geen (goed) bod is geweest, plaats ik de advertentie opnieuw..... en dan staat'ie weer bovenaan.
Gr. Bibi

-Flupke-

-Flupke-

17-06-2013 om 11:28

Pagina 30

komt natuurlijk juist omdat anderen hun advertenties omhoogplaatsen. En commerciele verkopers (waarvan ik het eigenlijk superirritant vind dat ze uberhaubt op mp mogen) plaatsen hun advertenties vaak al direct bovenaan.
Ik heb laatst ook een fiets verkocht. Maar ook heel wat mensen die aangeven het te willen en dan vervolgens niet op komen dagen. heel irritant!

Vic

Vic

19-06-2013 om 19:16

Ben benieuwd

Ik heb voor het eerst sinds tijden weer eens iets op Marktplaats gezet. Vanmiddag de advertentie geplaatst en net werd ik al gebeld door iemand die mijn oude koelkast wil komen halen. Ze was helemaal verbaasd dat ik gelijk akkoord ging met haar bod Ben benieuwd of ze ook echt komt straks.

Vic

Vic

19-06-2013 om 20:10

Dat ging vlot

Volgens mij heb ik nog nooit zo snel iets verkocht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.