Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

madelief

madelief

14-09-2012 om 23:43

Ervaring gevraagd jonge katjes

Mijn kinderen willen al heel lang een poes in huis. Ik hou zelf ook erg van poezen dus ik zou het ook graag willen. Manlief is echter minder enthousiast, hij is bang voor het ( vrij nieuwe) meubilair. Ik wil uiteraard ook graag dat alles netjes blijft. Wat is jullie ervaring, hangen kittens in de gordijnen als je even niet kijkt, krabben ze je bank stuk?
Daarnaast het dilemma als je weggaat. Zomers zijn wij de weekenden veel weg, wie heeft ervaring met zo'n voederautomaat? Nieuwe cavia's zijn misschien toch handiger

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

15-09-2012 om 07:05

Madelief

Belangrijke tip: als je nu al weet dat je regelmatig weg bent, overweeg dat twee kittens, dat is goed voor hun ontwikkeling en veel gezelliger. Als je een weekendje weg bent is een voederautomaat niet nodig hoor. Cavia's hangen niet in gordijnen inderdaad, de kans is zeker aanwezig met kittens. Het vermoeiendste vind ik nog jonge katten van bijna een jaar, kilo's zwaar maar dan net doen alsof je nog een klein kitten bent...dat houden gordijnen soms maar ternauwernood.

Rafelkap

Rafelkap

15-09-2012 om 08:46

Ja.

Hangen kittens in de gordijnen als je even niet kijkt? Ja. Krabben ze je bank stuk? Ja. 1 of 2 kittens maken wat dat betreft niet uit.
Daarom kan je beter een iets oudere kat nemen uit het asiel, die zijn al over die fase heen.
Zomers zijn jullie de weekenden veel weg: dat is een probleem. Heb je buren die willen helpen? Er bestaat ook zoiets als een kattenoppas, maar dat kost dan ook wat.

ishtar

ishtar

15-09-2012 om 08:46

Verschilt per kat

en je kunt uiteraard ook overwegen om al een wat grotere kat uit het asiel te halen.
Wij hebben nu een gordijnenmoller (maar ze is zo lief dat we dat haar vergeven) maar ze is ook de eerste die in de gordijnen hangt. Ze ligt dan op de vensterbank met een nagel in de in-betweens. Dat is dus nu een gatenkaas;-S
Ook zijn er katten die liever de bank dan de krabpaal gebruiken, maar met een druppeltje valeriaan maak je de krabpaal wel heel interessant.
Katten zijn heel leuk, maar soms sneuvelt er wat...

Fiorucci

Fiorucci

15-09-2012 om 09:33

Rafelkap

Wat is een probleem aan twee dagen weg zijn?
De kat zit er niet mee, zeker niet als hij/zij een maatje heeft.
Schone bak, genoeg water en brokjes en klaar.

madelief

madelief

15-09-2012 om 09:46

Ik zou natuurlijk

Voor een kattenluikje zorgen dat de kat er zelf in en uit kan. De buurvrouw wil wel helpen maar die is op leeftijd dus dat wordt minder. Heb nog wel andere buren maar vind het best bezwaarlijk om elk weekend zomers te zeggen: nou buuf , wij gaan! Cavia's kunnen nu makkelijk even zonder extra's. ( die lopen los dus er staat genoeg in de tuin) In de winter zijn we veel thuis dus dan is het wel erg leuk. We twijfelen nog even verder....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anne Carin

Anne Carin

15-09-2012 om 11:53

Kat

Ook mijn kat hangt nog wel eens aan de bank al is zij al 15! Als ze zo'n dolle bui heeft jaag ik haar meestal naar buiten, gaat ze zich daar maar uitleven. Ik denk dat katten die buiten komen inderdaad binnen minder mollen, gewoon omdat ze buiten hun energie kwijt kunnen. Natuurlijk moet je binnen wel krabdingen voor ze hebben want het is ook territorium afbakenen wat ze middels het krabben doen. Ik heb daarvoor een aantal gewone deurmatjes door het huis liggen waar poes aan krabt. Valeriaandruppels kan idd helpen om ze de weg naar de matjes te leren vinden. Als er niemand thuis is laat ik poes niet alleen in de kamer om niet het risico te lopen dat zij zich toch op het meubilair stort. Als wij op vakantie zijn zorgt onze lieve buurvrouw voor poes (2-3 x per jaar varierend van 1-3 weken per keer) dus daar boffen wij mee!
Katten zijn superleuk maar je hebt er wel wat werk en organisatie aan, dus dat moet je er voor over hebben anders niet aan beginnen. Ik ben in mijn hele leven (nu 48) nooit poesloos geweest dus ik zou niet zonder kunnen!!

Rafelkap

Rafelkap

15-09-2012 om 12:10

Fiorucci

Twee dagen valt nog wel mee, zeker als er een luikje is, maar dan wel voor een wat oudere kat, of als de kat al flink gewend is.

Rafelkap

Rafelkap

15-09-2012 om 12:16

Allergie

Houd er ook rekening mee dat er spontaan iemand een kattenallergie kan hebben. Dan moeten de poesjes ook weer een goed huis krijgen.
Je moet er wel echt zin in hebben, het kost wel energie, aan de andere kant is het wel verschrikkelijk leuk.

Vic

Vic

15-09-2012 om 12:23

Onbedoeld slopen ze je huis

Mijn kittens, 13 weken oud en ruim 2 weken hier in huis, slopen onbedoeld het hele huis. Ze weten al heel goed wat wel en niet mag en waar ze aan moeten krabben (krabpaal en deurmat), en krabben ook niet bewust aan andere dingen. Maarja, ze spelen wel en rennen dan achter elkaar aan over de bank, stoelen en vensterbank. Als ze met hun muisje of balletje spelen rolt dat wel eens achter het gordijn, en hangt er dus ineens een kat in het gordijn. Een vliegje in het gordijn, dat is ook iets wat ze niet kunnen weerstaan. Ik doe ook tegenwoordig een spijkerbroek en oud shirt aan als ik uit mijn werk kom. Ze krijgen dan een beetje blikvoer en vinden dat zo lekker dat ze van enthousiasme in mijn broekspijp springen (er is al een dure linnen broek naar de maan).
Mijn katten zijn doordeweeks wel eens een hele dag alleen (van 8 tot ca. 16 uur), en mogen dan echt niet in de huiskamer. Ze hebben dan de gang + trap en de keuken tot hun beschikking. Voldoende ruimte, maar als er dan iemand thuis komt gaan ze wel eerst heel erg druk doen.

Vic

Vic

15-09-2012 om 12:25

Nog een nadeel

De kittens zijn allebei ziek geworden na hun eerste inenting. Alles bij elkaar heb ik dus al bijna 300 euro aan dierenartskosten gehad. En deze week krijgen ze hun tweede inenting en worden ze gechipt. Dat soort bedragen ga je niet redden met een cavia.

Vic

Vic

15-09-2012 om 12:33

Maar

Ze zijn wel lief hoor

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

15-09-2012 om 15:52

Poes versus cavia

Ik ben dol op katten en heb ze vroeger ook altijd gehad. Maar wat Vic zegt, ze kunnen de boel lelijk slopen. Dat hoekje tapijt aan de trap, dat stukje behang, je bank of fauteuil of de loper in de gang, om maar eens wat te noemen.

Ook heb ik meer dan 1 kat gehad die niet goed zindelijk was. Gecontroleerd op blaasproblemen (kassa!), maar zelden iets gevonden. Ondertussen toch al flink wat schoenen, matjes en zo moeten weggooien wegens verzeken (staat dat woord in de Dikke van Dale?)
Toen ik bij mijn man wegging en mijn spullen had ingepakt en klaargezet heeft poeslief er nog wat sporen op nagelaten. Mijn tassen en schoenen kon ik allemaal weggooien, het was uitgebeten en niet meer schoon te krijgen, net als een deel van mijn kleding. Die lucht is er ook met biotex, azijn en soda heel moeilijk uit te krijgen.

Tegenwoordig hebben we cavia's. Die hebben de onhebbelijke gewoonte nogal slordig met hun kooi om te gaan, zodat de hooitjes en ook de drolletjes er soms omheen liggen. Maar hun actieradius is beperkt en elke dag even de veger erlangs is voldoende.
Ander nadeel van cavia's is dat ze graag op schoot liggen, maar niet zindelijk zijn. Een speciaal handdoekje helpt gelukkig wel om erger te voorkomen.

Ik twijfel nog regelmatig als ik zo'n schattige kitten zie. Maar nee... Toch maar niet.

Vic

Vic

15-09-2012 om 16:10

Oh ja, dat ook

Door wat Rode Vulpeninkt zegt... Die van mij hebben o.a. antibiotica gekregen. Dat veroorzaakt diarree, en daar kom je natuurlijk pas achter als er door het hele huis pootafdrukjes staan, en glijsporen omdat het kriebelt aan je bips.
Ach, zo leuk, katten

Anonix

Anonix

15-09-2012 om 16:22

Even positief

Wij hebben (blijkbaar) een makkelijke kat. Geen sloper, geen plasser, geen sproeier, geen krabber, nog niet één keer in huis gepoept... Een heerlijke knuffelkater. Vanaf kitten bij ons. Hij verhaart alleen wel, maar doet dat vooral op z'n eigen kussentje.

Dierenartskosten hebben we wel eens gehad toen onze kater was aangereden. En natuurlijk is een kat duurder dan een cavia, maar je krijgt er ook veel meer voor terug. Ik heb zelf helemaal niks met knaagdieren.

Weekendje weg is hier geen probleem, daar vragen wij de buren niet voor. Langer dan 2-3 nachten wel, want dan raakt hij door z'n brokken heen. De meeste buren vinden het geen belasting, want het gaat over en weer en de verzorging is niet meer dan eens per dag een scheutje water, een handje brokken en een knuffel.

poezenvrouw

poezenvrouw

16-09-2012 om 09:41

Madelief

Veel zo niet alle van bovengenoemde dingen ondervang je door te kiezen voor een kat uit het asiel die al kitten-af is. Ze hebben de sloopleeftijd gehad, je ziet wat voor karakter het is en of dat bij jullie past. B.v. wil graag op schoot of is meer op zichzelf, wil veel naar buiten, af en toe naar buiten, blijft binnen, fel of juist heel makkelijk etc.
Je betaalt een bedrag waar alles inzit, gevaccineerd, gechipt, ontvlooid en ontwormd, gesteriliseerd en de hele handel.
Er zitten daar zoveel lieverds die een nieuw huis verdienen!

Hier

4 stuks, waaronder 3 kittens. De gordijnen laten ze met rust. Alleen de stoffen eetkamerstoelen, grove draad moeten het ontgelden. Af en toe 'scheren' we ze bij. Zijn ze weer toonbaar. Maar deze moeten zo wie zo (ook zonder dat we katten hadden) een keer vervangen worden, zakken nl erg door en wieletjes liggen er steeds onder uit. Wij hebben twee krabtonnen, voorkant van sisal. En daar hangen ze regelmatig aan. En regelmatig nageltjes knippen.
Hier heel af en toe weekendje weg. En dan idd extra water en extra eten. En net voor we gaan kattenbak goed vol kattengrid. Dan kunnen ze er prima tegen.
Die van ons missen ons dan wel want deze zijn erge knuffelbakken.
Ligt misschien ook aan ras ?
Maar speelkameraadje werkt erg goed.
Gr. Rymcke

Oppas

is wel heel erg belangrijk, ook als je opeens besluit een weekendje weg te gaan en dus ook zeker voor de zomervakantie. Dus zoek iemand die zelf ook katten heeft en je dus kan afspreken dat je elkaars dieren verzorgt.

Katten vinden aanspraak wel prettig, ook als je dus alleen een weekend weg bent. Ik pas regelmatig op de buurtpoezen op, ik ga er dan dagelijks 2 keer heen, kattenbak verschonen, praatje maken met ze/aaien, af en toe borstelen, tuindeur sochtends open en savonds weer dicht etc. Visa versa wordt er ook goed voor onze dieren gezorgd.

Ja meubilair, natuurlijk komen er halen in, ook in je gordijnen. Je kan corrigeren met de plantenspuit en een kreet die je niet voor je kinderen gebruikt (dus niet NEE), na een tijdje is de kreet voldoende en kan de plantenspuit weer weg. Verder kan je een paar krabpalen nemen en daar met de pootjes een paar keer per dag overwrijven zodat ze het door krijgen. Maar dan nog, een kat is een kat, die speelt, klimt, rent en moet zijn nagels kunnen krabben.

Hier mogen ze aan het kleed krabben wat bij de tuindeur ligt en er zijn wat krabpalen.

Hier wonen er nu tijdelijk 8 poezen in huis, 6 kittens + moederpoes en 1 kitten van ons zelf. Ik maak alles dagelijks een paar keer schoon en toch ruik je als je binnen komt duidelijk dat er katten in huis zijn, dat is ook iets waar je tegen moet kunnen. Er liggen haren, je ruikt het voer en de kattenbak en er komen wat halen in de bank/gordijnen.

En toch, het is zo onwijze leuk !! (hier zijn de kittens 6 weken oud, ze klimmen via mijn broekspijp en rug naar mijn hoofd, ik heb dus niet alleen halen in mijn nieuwe bankhoezen

Overigens

zijn er ook nog 2 hamsters en een cavia in huis.

Als je twijfelt zou ik eerst eens beginnen met 2 cavia's. En als de kinderen en iedereen het gezellig vindt en je een oppas hebt gevonden dan kan je een poes nemen. Poezen hebben gewoon aandacht, enige opvoeding en aanhankelijkheid nodig. Het kan dus ook een totaal fiasco worden, dus probeer eerst eens iets simpels als een cavia.

madelief

madelief

19-09-2012 om 17:23

Die cavia's

Hebben we al... Aangezien ze los door de tuin lopen wachten we zowiezo tot die dood zijn. Zij waren tenslotte eerst en ik wil ze niet doodgebeten vinden! Gisteren puppy's van 3 weken vastgehouden, ook lief

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.