Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Er groeit een oerwoud in onze steeg

Om achterom te gaan met de fiets kunnen we gebruik maken van de steeg. Wat ik echt slordig vind, is de enorme hoeveelheid onkruid die daar groeit. De voortuintjes van de woningen die aan de steeg staan, zien er onberispelijk uit; de achterkant wordt overwoekerd door onkruid, waartussen de katten hun hoopje achterlaten.
Eens in de zoveel tijd trek ik ten strijde met mijn tuingereedschap en krab, pulk, trek ende bezem dat het een lieve lust is. En hoewel ik me voldaan voel wanneer ik de biobak met een volle pens aan de weg kan zetten en door een zalig schone, frisruikende steeg kan fietsen, vraag ik me toch af:
Waarom houdt niemand zijn steeg schoon? (Nouja, niemand; ik schat dat er op de 40 woningen zo'n 4 mensen zijn die het wel eens doen.)
Ik denk erover om de buren te gaan vragen toch in elk geval eens per maand dat oerwoud te gaan kappen, maar ik wil jullie advies vragen hoe ik dat zo tactvol mogelijk aan kan pakken. Wat bv. te doen als één of meer bewoners zeggend dat ze het zelf niet belangrijk vinden en dus ook niet doen gaan? (Er zijn niet zoveel mensen die achterom gaan, iedereen heeft een -boodschappen-auto voor de deur.)
Die kattestront, er moeten toch méér mensen zijn die die stank onverdraaglijk vinden?
En dan zijn er nog twee uitgangen uit onze steeg; ik vind zelf dat alle gebruikers daarvan bij toerbeurt dat pad zouden moeten schoonhouden. Naast één van de uitgangen woont een bejaard echtpaar; daar kun je echt niet van verwachten dat ze 'hun' steegje schoonhouden.
Wat nu te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

01-09-2011 om 21:13

Ik zou

kom je die mensen allemaal weleens tegen? na ja een aantal ervan dan?
Dan kun je zeggen: joh wat vind jij nou van die steeg? lastig om dat een beetje 'schoon'te houden. Zullen we anders dat eens gezamenlijk oppakken?
En dan met een paar lui een soort jaarlijkse opschoonactie houden met elkaar en daarna een borrel drinken op straat!

Puinhoop

Puinhoop

01-09-2011 om 21:19 Topicstarter

Yeah

Ik kom er ongeveer twee van tegen, meer niet, helaas. Ik heb ook wel eens met de gedachte gespeeld om er een wedstrijd van te maken; de schoonste steeg van de buurt! Een gezamelijk project op een zekere dag lijkt me ook wel wat.
Maar hóe?
Ik hoop stiekum op reacties van ervaringsdeskundigen

Precies

Ik zou het inderdaad zo aanpakken als hoe Guera zegt. Op die manier houden wij met een aantal buren ook een pad begaanbaar. Geen steeg achter onze huizen, maar een klein tussendoorpaadje voor fietsers/voetgangers dat ons buurtje met een doorgaande weg verbindt en waar onze kinderen ook wel eens spelen. Valt onder de gemeente, maar die houden het naar onze zin niet genoeg bij. Als het weer overwoekerd is en er een mooie zaterdag aan lijkt te komen dan stuurt een van ons een mail rond en spreken we een tijd af om het aan te pakken. Dat gebeurt dat in wisselende samenstellingen, je hoeft ook niet met z'n tienen te zijn om zoiets aan te pakken. Buurvrouw die naast het pad woont zorgt voor wat te drinken halverwege.
Maargoed, we hebben veel contact met de buren, dan gaat dat makkelijker. Ik zou er eens een middag in investeren en de huizen langsgaan, zeggen dat je het samen aan wil pakken en een lijst maken van mailadressen van degenen die positief reageren (of gewoon namen/huisnrs, dan doe je een briefje in de bus of iets). Prik je een keer een uurtje op een zaterdagmiddag en steek je met z'n allen de handen uit de mouwen, regel je een fles aanmaaklimo, koekje erbij, hartstikke gezellig. En een half jaartje later doe je dat nog een keer. Hangt een beetje van het soort mensen in je buurt af of zoiets werkt, maar al doet maar een kwart van de mensen mee, dat is al genoeg. En als mensen zich op die manier bijdragen heb je kans dat ze zich sowieso verantwoordelijker gaan voelen en tussendoor ook rommeltjes opruimen. Ik denk dat zoiets echt beter werkt dan iedereen oproepen z'n eigen stukje te doen. Succes!

Guinevere

Guinevere

01-09-2011 om 21:49

Voorkomen

Mij lijkt het zaak om te voorkomen dat het overwoekert. Dus al die kieren naast de bestrating moeten dichtgemaakt worden. Anti-worteldoek erop en dan stenen erover (niet te klein vanwege kattebakeffect). Of stop die kieren vol met kruiptijm, dan groeit er niet gauw iets anders. Als iedere bewoner een klein beetje lapt dan is het best te betalen. En dan wel met een paar mensen uitvoeren en daarna een fles rosé drinken (of limonade, jaja).

Misschien omdat ze het amper gebruiken?

Wij hadden ooit een vergelijkbare situatie. Ook een steeg tussen 2 huizenrijen in.(dit is al wel meer dan 20 jaar geleden en in niet zo'n sociaal geweldige buurt).
En daar was het in de steeg ook 1 grote rotzooi.
Ik vond 't zelfs eng....Dus wij gebruikten een ander weggetje, door de achterdeur en dan langs ons huis naar de voorkant (hoekhuis) en we hadden de hele steeg niet nodig.Dat deed ook onze buurman die ook een hoekhuis had waar de volgende rij weer begon.......De steeg liep door achter alle blokken in die straat. Wij (toen vriend, nu man) hadden er al zo'n 3 jaar gewoond en buiten de verhuizing die hele steeg niet meer gezien. Toen er op een gegeven moment ook een boze buur kwam over die steeg. Die had ook klachten over de rotzooi in die steeg (en onkruid etc.). En 'wij' moesten helpen....want hij liep ook achter ons huis....
Dat hebben we ook gedaan, maar meer om de gemoederen te bedaren (van die boze buur) dan omdat wij ons 'verantwoordelijk'voelden. Aan de andere kant naast ons woonden oudere mensen, idem aan de andere kant van die buurman (die ook vooruit eruit ging) bleven dus over wij, de boze buurman en die buurman die ook de steeg niet gebruikte.Voor zover wij wisten gebruikten óók de oude mensen amper de steeg (veel te ver omlopen). Eigenlijk was de enige frequente gebruiker die boze buurman.En zijn 4 (puber)kinderen en zijn dochter, inclusief schoonzoon+kleine kinderen. Boze buurman had namelijk (illigaal) in de straat achter ons een caravan geparkeerd en daar bivakeerde zijn dochter+aanhang in, in de zomermaanden, de steeg was dan de enige directe verbinding en daar lagen zelfs de kabels van de caranvan. Toen we toestemden te 'helpen' waren we nog in de veronderstelling dat de aanhang van boze buurman ook zou komen helpen, maar niks was minder waar. Boze buurman was alleen, en wij met z'n tweeën en die andere buurman die ook een hoekhuis had
Dat had boze buurman leuk voor elkaar. Ons gemobiliseerd voor hún rotzooi (er lag ook erg veel zwerfvuil, die niet afkomstig was van ons!). Nou de steeg is schoon gekomen. Maar wij waren wel zeker dat we dat nooit meer deden.Ik geloof ook niet dat boze buurman dat met opzet deed....die zag het écht anders. De steeg was ook eigenlijk niet eens bedoeld als doorgang. Maar alleen ontstaan als een soort steeg doordat die ruimte tussen de percelen er was. Wat mij betreft mocht er groeien en bloeien wat er maar wilde aan onkruid. Onze schuur stond ervoor, we hadden er geen enkele last van.
Dus gebruiken al die mensen die de steeg aan hun huis hebben 'm wel????
Ik zou het niet proberen met briefjes in huis sturen als je ze uitnodigd of aan de deur vragen. Maar b.v. alleen de mensen waarvan je zeker weet dat ze 'm gebruiken. Of brieven (in plastic) aan de steegmuren ophangen? Dan en dan grote schoonmaak-actie......
Zodat je écht de gebruikers bij elkaar krijgt.
groeten albana

Merel

Merel

02-09-2011 om 10:24

Vriendelijk briefje?

Hmm, ik zou het denk ik wel wat groter aan pakken. Gewoon vragen wie wil helpen omdat je dan en dan (een zaterdag ofzo) het wil gaan schoonmaken. Hoe meer handen, hoe lichter het werk. En dat je daarna wilt afsluiten met een gezellige borreltje ofzo. Wie weet wie er op afkomt, ik zou alleen al even helpen,gewoon voor de gezelligheid.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-09-2011 om 13:57

Van wie is die steeg?

Als de steeg van de gemeente is zijn zij er ook voor verantwoordelijk. Misschien dat je het probleem daar eens kunt neerleggen?

Dendy

snicksel

snicksel

02-09-2011 om 14:29

Als ik jouw buurvrouw was

..en je had deze mail rondgestuurd in de buurt; dan zou ik denken dat je een gezegend mens bent wanneer dit tot je aandachtsgebieden mag worden gerekend. Afgaand op hoe je het nu formuleert dan. Wat een luxeprobleem! "slordig/onverdraaglijk/bij toerbeurt zouden moeten blablabla." zou ik dan denken.

Aan de andere kant, als je, zoals hier al gesuggereerd, met een voorstel zou komen om 2x per jaar met zijn allen de steeg aan te pakken, of 4x per jaar, evt gecombineerd met een borrel, of misschien beter nog een open vraag van of en hoe mensen willen meehelpen... dan zou ik het zeer waarderen dat jij de tijd neemt om dit aan te pakken, en dan zou ik zeker meedoen.

Margriet*

Margriet*

03-09-2011 om 00:30

Deel van het probleem

"(Er zijn niet zoveel mensen die achterom gaan, iedereen heeft een -boodschappen-auto voor de deur.)"

Zit hem hierin. Niemand heeft er last van.
Ik zou er ook niet zo mee zitten. Ik zou mijn eigen deel schoonhouden en langs de rest hardlangsfietsen.
Een vriendin van mij heeft langs de rand zaadjes gestrooid en leuke plantjes gezet. Vond ik ook een goed idee.

Fiorucci

Fiorucci

03-09-2011 om 07:46

Deel van het probleem

Is dat jij het eens in de zoveel tijd helemaal weghaalt bij iedereen. Dat weten mensen..) Waarom zouden ze zelf nog actie ondernemen?

Die boodschappenauto's

die zouden moeten worden vervangen door de aloude fietsen met fruitige mandjes, al dan niet met bloemenslinger. Dan ontdekken ze vanzelf hoe onherbergzaam 'achterom' is geworden en halen ze de kapmessen uit het vet.

Het is gewoon asociaal gedrag, veroorzaakt doordat ze zelden achterom gaan. Ik zou de verhuurder en de gemeente om raad vragen.

Margriet*

Margriet*

03-09-2011 om 22:50

Nou ja mag een mens zelf uitmaken wat voor vervoer er wordt gebruikt. Omdat nou tot asociaal gedrag te bestempelen. Als je nooit in de steeg komt dan heb je er inderdaad geen last van. En als iemand anders het dan voor je bijhoudt, ik zou het wel weten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.