Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Webwinkeler

Webwinkeler

23-01-2015 om 13:24

Enorme kosten bij bestelling buitenland

Ik had voor mijn dochter een cadeautje besteld op een buitenlandse webwinkel. Totaal 43 dollor nogwat. En ik had het als cadeau aangevinkt zodat er geen invoerkosten bij zouden komen (van de postnl site mag je dan tot 45 euro)
Maar het was dus helaas niet als cadeau aangekruist en nu moest ik ruim 20 euro erbij lappen! Pff dat was schrikken.
Op de link van postnl:
http://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/bijkomende-kosten-bij-het-importeren-van-goederen-uit-het-buitenland/

Nu bestel in niet zo vaak wat uit Amerika (dit was de eerste keer), maar hoe kan het toch dat ik aanvink dat het een cadeautje is dat ik toch die kosten moet betalen. Ik heb ook de webwinkel gemaild, maar ik verwacht niet dat ze daar iets mee doen eigenlijk, bewijs maar dat je het hebt aangevinkt (heb wel een felicitatietekst ingevuld want die optie kreeg je dan).

En kan ik nog ergens protesteren hiertegen? Of moet ik maar mijn verlies nemen.
Ik ben nogal principieel aangelegd en maak me hier echt nijdig over.

Wat een afzetterij is het eigenlijk! Ik wil best eerlijk BTW afdragen, maar dit is meer dan de helft van de waarde van het product! Waar gaat dit over?
En dan die grote bedrijven die hier belastingvrij zitten, nee dat is goed voor Nederland zo'n mooi groot bedrijf, we halen de centen wel bij de consument.... Grrrr

four

four

23-01-2015 om 13:38

cadeau

De webwinkel gaf het jou toch niet cadeau? Dus dan moet jij inklaringskosten en BTW betalen. Het maakt niet uit dat jij het product vervolgens aan iemand anders cadeau geeft.

Webwinkelier

Webwinkelier

23-01-2015 om 13:46

Cadeau

He ik stuur het toch als cadeau naar mijn kind? Dan is het toch een cadeau? Van particulier naar particulier zoals op de postnl site staat. Hoe zou het dan anders moeten?
Ik wilde dit juist voorkomen en binnen de regels blijven, wat ik naar mijn idee heb gedaan. Anders was ik er niet eens aan begonnen.

Gek dat op de belastingsite niks over giften staat. Want op de postnl site staat dat wel.

Maar ik zal wel weer dom zijn.

amk

amk

23-01-2015 om 13:49

nee, het is geen kado

want de verzender is geen particulier.

Alleen als zij het jou als 'free sample, not for re-sale' hadden verstuurd kun je in de meeste gevallen gevrijwaard zijn van btw en invoerrechten.

Webwinkelier

Webwinkelier

23-01-2015 om 13:54

Dan ben ik verkeerd voorgelicht

Want een vriend van me (boekhouder ook nog) vertelde dat je zo die kosten zou voorkomen. Dus versturen als cadeau. Maar ik snap niet; een webwinkel stuurt jou toch geen cadeautjes? Die worden dan toch verstuurd namens iemand (ik dus).

Nog een geluk dat dochter niet thuis was! Want dan had ze het pakje denk ik niet aangenomen...

Hanne.

Hanne.

23-01-2015 om 13:59

van particulier naar particulier

De belastingdienst heeft ook een pagina over van particulier naar particulier (=cadeau)

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_particulieren_aan_particulieren/hoe_bereken_ik_de_belasting_bij_invoer

Je denkfout zit er in dat jij denkt 'ik doe het cadeau dus het is een cadeau'. In de ogen van de belastingdienst is het alleen een cadeau als de gene die het opstuurt een particulier is deze het (zonder betaling) opstuurt naar een andere particulier.

Een webwinkel die iets met factuur opstuurt valt daar dus niet onder. Het gaat niet om het eindgebruik, het gaat om de relatie tussen de gene die het opstuurt en de gene die het ontvangt.

(Had je zelf in de VS gezeten het het zelfde pakje zelf direct naar je dochter gestuurd was het wel een cadeau geweest).

Webwinkelier

Webwinkelier

23-01-2015 om 14:02

En dan begrijp ik nog iets niet

Ik ken nogal wat mensen die dingen vanuit het buitenland bestellen (ook Amerika) omdat je dan zoveel goedkoper uit bent. Hoe zit dat dan? Het kan toch nooit 20 euro + verzendkosten goedkoper zijn (dan zou dit in de min komen).

Heb die vriend (die boekhouder is) net ge-appt hierover. Hij vindt het ook raar, maar wat ik daaraan heb...
Hij geeft dus daarom ook altijd aan dat het een cadeau is (ook als het niet zo is; dus eigenlijk fraude maargoed.) en heeft nog nooit dit hoeven betalen. Wat raar?!

Pakje was overigens ook op naam van dochter (maar dat zal ook wel niks uitmaken....

Maar ik geloof dat jullie me nogal stom vinden dus laat ook maar.

Katniss

Katniss

23-01-2015 om 14:11

Waaruit bestaat de rekening?

Wat zit er in die 20 euro? Zijn dat alleen verzendkosten, of ook douanerecht en BTW? Hier staan de regels omtrent inkopen uit landen buiten de EU:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen

Katniss

Katniss

23-01-2015 om 14:14

Ik had gemist dat er al links vermeld waren
De koeriersbedrijven zijn verplicht invoeraangifte te doen, ook als een buitenlandse webwinkel hen denkt te bedotten om hun klanten (zoals jij) een plezier te doen. De boetes voor het ten onrechte niet doen van aangifte zijn namelijk gewoon voor hun.

amk

amk

23-01-2015 om 14:15

steekproef, het meeste wordt niet gecontroleerd.

Maar een heel klein deel van de verzonden pakketjes daadwerkelijk wordt gecontroleerd of alle papieren in orde zijn. En nu is dat pakketje van jou er net uitgehaald bij de steekproef.

Wat wij meestal doen is een bestelling bij een collega neerleggen, en dan als er 1 of meerdere collega's naar europa komen het mee laten nemen. Dan is het persoonlijk gebruik en dan mag je dingen gewoon invoeren tot een bepaald bedrag. Je kunt dan geen 10 spijkerbroeken meenemen voor een week, maar wel 2 bv. Of 2-3 cd-tjes.

Webwinkelier

Webwinkelier

23-01-2015 om 14:18

Verzenkosten betaal je toch altijd met bestellen duh.

Dus nee die waren het niet. Het is BTW en afhandeling, en die laatste is 13 euro, voor waarschijnlijk weer zo'n wassen neus ding.
Maar ik bestel maar nooit meer in het buitenland lijkt me. Ik snap nu ook niet waarom anderen daar zo enthousiast over zijn.... Hoe zit dat toch?

Webwinkelier

Webwinkelier

23-01-2015 om 14:22

amk gekruisd

Maar dan snap ik nog steeds mijn vriend niet....
En wat jij doet mag dat dan wel?
Ik ga steeds minder snappen van de belastingen (had al een ander akkefietje maar dat is een ander verhaal).

Wanneer geldt de regel "Land buiten de EU / geschenk van particulier naar particulier"dan. Volgens die vriend ook als je vanuit NL besteld en naar iemand in NL stuurt; zoals ik heb gedaan.
Maar hier wordt beweert van niet.... Die snap ik dus niet.

Maar als het steekproef is dan slaat het helemaal nergens op; dan heb je pech en betaal je 50% meer voor een ding! Wat is dat nou voor iets raars? Een soort roulette?

amk

amk

23-01-2015 om 14:29

het principe

is dat je je aan de wet moet houden en je dus zelf er voor moet zorgen dat je BTW en invoerrechten betaald. Dat zijn 2 verschillende dingen en bij elkaar veel geld, want die btw betaal je ook over de invoerrechten. Voor ondernemingen onderling gelden andere regels, daar zijn de handelsverdragen op van toepassingen

Als steekproef controleren ze dus pakketjes of dat ook gebeurt is.

De methode die ik beschrijf is van particulier naar particulier. Zij kopen het in de US of ergens anders, en geven dat aan mij. Dat is wat de belastingdienst ziet, maar zodra ik ze er voor betaal is het eigenlijk net zo frauduleus en ontduiking van de invoerbepalingen. Maar veel moeilijker aan te tonen zeker als er geen geld giraal uitgewisselt wordt.

Geschenk van particulier naar particulier geldt als jij in amerika woont of verblijft, het product in amerika betaald en het dan zelf inpakt en verzend naar je dochter in nederland.

Die vriend van je heeft het gewoon mis en zijn pakketjes zijn tot nog toe de dans ontsprongen.

Katniss

Katniss

23-01-2015 om 14:31

Nee

Je betaald invoerrechten en btw over goederen die vanuit een niet-EU land naar de EU worden gestuurd. Een particuliere zending is als bijvoorbeeld een familielid in Amerika jou iets opstuurt als cadeau (maar dat is ook aan regels gebonden, je kunt niet zomaar de rechten voor iets duurs ontduiken).
Dat van die steekproef is volgens mij niet helemaal waar. Dat is in geval de Douane komt controleren, maar het koeriersbedrijf heeft gewoon de verplichting om aangifte te doen voor zendingen die daarvoor in aanmerking komen. Het veiligst/verstandigst is om er gewoon vanuit te gaan dat je voor zendingen met een factuurwaarde boven de 22 euro belasting + inklaringskosten moet bijbetalen. Dan kun je hooguit mazzel hebben als dat niet zo is.

Katniss

Katniss

23-01-2015 om 14:32

Wat amk zegt

Amk had het over goederen die je zelf meeneemt van Amerika naar hier. Die vallen onder de (veel ruimere) reizigersvrijstelling.

vlinder72

vlinder72

23-01-2015 om 14:37

cadeautje

Een in de zoveel tijd sturen wij een doos met Nederlandse dingen naar onze oude Au pair in Zuid Afrika. Dat is echt een cadeautje. Wat Nederlandse lekkernijen. Tekeningen van de kinderen. Misschien een tshirt. Dat mag altijd want het is een cadeautje.

Jij hebt pech gehad. Je had invoerrechten moeten betalen. Je hebt dat niet grdaan en net jouw pakketje is gecontroleerd.

MosesKriebel

MosesKriebel

23-01-2015 om 14:39

Hemeltje

Wat reageer jij aangebrand zeg. Degenen die je het hier proberen uit te leggen hebben zelf niet zo verzonnen hoor.
En voor jouw info; ik herken het helemaal niet dat mensen enthousiast zijn om goedkoop dingen uit het buitenland te bestellen. Ik ken alleen mensen die dingen die hier niet of moeizaam verkrijgbaar zijn zo kopen en dan vaak via EBay en niet via een webwinkel. Maar goed, dat verschil kan ook aan mijn vriendenkring liggen )

Tjeempie

Tjeempie

23-01-2015 om 15:50

Ik snap je vriend wel

Die snapt er namelijk niks van. Het is hier al heel goed uitgelegd. Een bestellng bij een webwinkel is GEEN kado want je betaalt ervoor, maakt niet uit wat de besteller er verder mee doet, opeten, gebruiken, weggooien, aan iemand doorgeven. Het gaat om een commerciele zending en dus moet je boven de twintig-nogwat euro inklaringskosten betalen.

Barvaux

Barvaux

23-01-2015 om 16:58

tjeempie

Tja, ik zou een boekhouder ook geloven... maar nee, hij heeft er inderdaad niets van begrepen en als je als boekhouder denkt dat het om een cadeau gaat als je dat van hier bij een webwinkel besteld vraag ik me af of hij in de rest van zijn werk wel zo goed is

Ik denk dat je moest aangeven op die webwinkel of het een cadeau was omdat het dan ingepakt wordt of iets dergelijks, dat is geen douanevinkje

karin

karin

23-01-2015 om 17:20

hier ook

Ik heb begin oktober bij mini in thebox besteld,was de tweede keer en toen na twee maanden eindelijk het pakje kwam,moest ik aan de deur ook bijna 20 euro bijbetalen.
Het pakje had dezelfde waarde als jouw pakje.
Ik wist hier ook niets van en baalde dan ook vreselijk,bij het eerste pakje vorig jaar was er niets aan de hand en ook vrienden bestellen daar regelmatig en hebben nog nooit iets bij hoeven betalen.
Dus ik begrijp dat je baalt,deed ik ook.....

Ad Hombre

Ad Hombre

23-01-2015 om 22:31

VS vs de rest

De VS is een ramp, maar binnen de EU gaat het prima. En elders kun je ook mooi uitkomen. Ik heb een camera besteld in Hong Kong die hier 3200 EUR kost.

Daar koste ie 1750 EUR incl verzendkosten, en ik had 'm binnen drie dagen! De BTW en invoerrechten? Nou, ze hadden 'm expres amateuristiswch verpakt met melig kadopapier en er een waarde van 20 dollar opgezet.

Daarnaast hadden ze een tax garantie, wat hield dat als de douane het pakket toch zou onderscheppen je de BTW + invoerrechten kon terugvragen van de verkoper. Dan bleef als enige nadeel de garantie over, maar voor 1500 EUR verschil kun je wel eens iets laten repareren.

Nog zo'n succesverhaal. Als je op E-bay iets bestelt uit China, soms maar iets heel kleins als een telefoonsnoertje betaal je veel minder dan hier in een winkel. En *geen* verzendkosten, uit China! Enige nadeel hier is dat het zo een paar weken onderweg is. Voroge maand een lensadapter besteld voor 80 eurocent (kost hier gauw een tientje). Vorige week binnen en doet het perfect. In NL ben je alleen aan verzendkosten al meer kwijt.

Maar de VS, da's een ramp. Dure slechte trage verzendmethoden en vaak gezeur met de douane

Caesar

Caesar

23-01-2015 om 22:52

Binnen de EU heb je geen laat inklaringskosten, invoerrechten en BTW. Er is vrij verkeer van goederen. En btw wordt al afgedragen in het land van verzending. Dat zit dus al in de consumentenprijs inbegrepen.
Dit wetende is het vaak handiger om boeken en muziek te bestellen bij amazon.de ipv amazon.com. Geen last van de douane. Overigens probeert Amazon.com ook vaak vanuit de Duitse magazijnen naar Nederland te verschepen. Maar dat lukt niet altijd.

Evanlyn

Evanlyn

24-01-2015 om 13:55

Amazon.de

Mooie tip Caesar, ga ik proberen!

Ad Hombre

Ad Hombre

24-01-2015 om 21:45

Caesar

"Binnen de EU heb je geen laat inklaringskosten, invoerrechten en BTW. Er is vrij verkeer van goederen. En btw wordt al afgedragen in het land van verzending. Dat zit dus al in de consumentenprijs inbegrepen."

Inderdaad, klopt helemaal, maar die camera kostte in de EU helaas nog steeds 3200 EUR

Caesar

Caesar

24-01-2015 om 23:02

Met dat prijs verschil kan je er zelfs voor kiezen om wel netjes btw en inklaringskosten te betalen. Ben je nog steeds veel voordeliger uit.

Pyn

Pyn

25-01-2015 om 16:17

amazon

.uk kan ook.

Aanvulling

Ik weet dat dit topic al vrij oud is, maar wellicht dat iemand zijn voordeel kan doen met het volgende:

Volgens mij is de onduidelijkheid van de topic starter al weggenomen. Zijn vriend, de boekhouder, had gezegd dat een 'kado' gratis was, en dit klopt in feite ook. Maar dit geldt uitsluitend wanneer je een pakket uit de USA toegestuurd krijgt dat door de verzender is gemarkeerd als 'gift' (en niet als handelswaar). Zeer belangrijk hierbij is dat de verstuurder alle prijsstickers e.d. verwijderd, geen factuur bijvoegt, en de totale waarde van de zending onder de EUR 22 markeert. Hiermee is de zending dus niet verzekerd oid. Maar in dit geval, waarbij het dus als 'kado' (oftewel in het Engels als 'gift') gemarkeerd wordt, zullen nooit kosten worden berekend aan de ontvanger.

De verwarring zat het natuurlijk in het woord 'kado'. De topic starter heeft iets gekocht (handelswaar, met een waarde boven de EUR 22) dat diende als kado VAN HEM voor zijn dochter. Haha, op zich een grappige verwarring. Maar het lijkt mij niet zo moeilijk om in te zien dat het hier geen 'gift' van de verzender aan de ontvanger betreft, maar een gift van een vader aan zijn dochter.

Tot een aantal jaren terug waren veel Amerikaanse verkopers (op eBay) bereid om hun pakketjes op verzoek te markeren als 'gift' waardoor de ontvanger geen bijkomende kosten zou krijgen. Maar aangezien praktisch ieder pakketje uit de USA tegenwoordig wordt opengemaakt, en de inhoud van het pakket nagenoeg altijd prijsstickers en/of facturen bevat, zal de douane het toch zien als handelswaar (wat het ook is) en extra kosten doorbereken aan de ontvanger.

De enige twee officiele manieren om er zeker van te zijn dat je geen bijkomende kosten hebt:
1 - onder de EUR 22 blijven.
2 - het pakker te laten markeren als 'gift' waarbij alle prijsstickers en alle facturen (al het mogelijke bewijsmateriaal dus!) verwijderd zijn. Het pakket is dan niet verzekerd.
(USA bedrijven willen deze tijdrovende moeite echter meestal niet meer nemen)

Een tip:
Wanneer je graag iets (duurs) wilt kopen uit de USA, laat het sturen naar het adres van een vriend in de USA. Deze kan het dan, op de juiste wijze verpakt, als 'gift' doorsturen naar jou zonder dat jij voor onvoorziene extra kosten komt te staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.