Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Chippie

Chippie

18-11-2011 om 12:16

Energierekening

Wij hebben de energierekening gekregen. We moeten nabetalen (dat is waarschijnlijk ook niet zo gek na zo'n strenge winter?). Ons maandbedrag voor electriciteit en gas tezamen komt nu op 270 euro per maand. Is dat veel voor onze situatie: vrijstaand huis (circa 1000 m3), suprgoed geisoleerd, 2 volwassenen, 3 kinderen. Computers, tv, 2 koelkasten, 1 vrieskist, inductiekoken, etc vergelijkbaar als in andere gezinnen? We douchen iedere dag, gaan zelden in bad. 5,5 dag per week is er iemand thuis.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Redelijk

Wij betalen ook een soortgelijk bedrag, maar dan voor kleiner.

Je zou eens een vergelijkingssite moeten opzoeken. Met je eindafrekening heb je alle verbruiksgetallen en die kun je zo invoeren om te kijken of je nog ergens kunt besparen.

Wij gaan in ieder geval binnenkort overstappen. Zitten nu bij de Nuon maar dat kan veel goedkoper.

108 euro, rijtje, goede iso, 5 dagen iemand thuis

2 computers waarvan eentje 14 uur per dag aan staat.
Geen bad.
Groene stroom bij Greenchoice.
Uitsluitend A-label of hoger apparatuur, wel een oude verwarmingsketel.

Kan je niet bij Milieucentraal iets doen met vergelijken ofzo?

sinas

sinas

18-11-2011 om 13:34

Wij moesten

iets bijbetalen, 50 euro ofzo. Dus het viel wel mee.

Link bij milieucentraal gevonden:

http://www.milieucentraal.nl/themas/thema-1/energie-besparen/gemiddeld-energiegebruik-in-huis

..en aan mij heb je niet zoveel want wij zijn extreem zuinig, ook nog ander huis... dus sorry..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-11-2011 om 22:42

132 euro

voor elektriciteit en gas bij nuon. Goed geisoleerde tussenwoning, waar wel vaak veel aanstaat. Er is ook meestal iemand thuis. 2 volwassenen, 2 kinderen.
Ik heb laatst nog eens gekeken of ik bij een ander goedkoper uit zou zijn met ons verbruik. Dit was niet het geval, zelfs niet bij de NEM. Ik kon hoogstens een overstappremie krijgen.
Wij hebben ons bij nuon nooit vastgelegd voor zoveel jaar een vaste (dus hogere) prijs. Dus wij betalen niet veel. En we hebben nog nooit hoeven bijbetalen, krijgen altijd rond de 70 euro terug.

Dendy

Tihama

Tihama

18-11-2011 om 23:03

Euro's zeggen niet zoveel

Als je wilt bezuinigen (vanwege geld of milieu), heeft het vooral zin om eerst eens te kijken waar het verbruik zit. Gebruik je vooral veel electra of vooral veel gas? Heb je stadsverwarming of gas? Voor stadsverwarming heb je bijv. al snel een vastrecht van 30-40 euro per maand, terwijl dat voor gas maar 10 euro is.

Sommige leveranciers hanteren een laag vastrecht en een hoog verbruikstarief, terwijl anderen het net omgekeerd doen.

Pas als je weet waar je geld in feite heengaat, kun je kijken waar je kunt bezuinigen.

Op je electriciteitsrekening kun je vaak het snelst bezuinigen: dat is namelijk alleen afhankelijk van je eigen gedrag. Bezuinigen op warmte is moeilijker, omdat het dan veel uitmaakt wat voor huis je hebt. Maar aangezien 30% van je energierekening bepaald wordt door hoeveel en hoelang je doucht, is daar ook wel wat te winnen. Wij willen binnenkort een douchewarmteterugwinunit (3 maal woordwaarde) installeren. Daarmee kunnen we hopelijk weer een stukje van de energierekening laten dalen.

Tihama

Valkyre

Valkyre

19-11-2011 om 09:39

Consumentenbond

Als je lid bent van de consumentenbond, kun je elk jaar laten uitzoeken welke leverancier het goedkoopst is (je kunt ook kiezen voor groene stroom eventueel).

Wij hebben een vergelijkbaar huis en aanwezigheid/gedrag (ik werk veel thuis) als topicstarter, maar geen vrieskist, en wel stadsverwarming. We kregen 1000 euro terug!

Wat misschien wel scheelt, is dat ik als ik stilzit (bureauwerk, televisiekijken) altijd een extra warme trui aantrek en evt een dekentje pak. Dan hoeft de verwarming niet hoger.

groet, Valkyre

+ Brunette +

+ Brunette +

19-11-2011 om 22:07

Inductiekoken scheelt ook.

Tot 2006 kookte ik op gas. Toen ik een keramische kookplaat nam, scheelde dat minstens een tientje, weet het eigenlijk niet precies. Inductiekoken vreet nog veel meer energie.

Tihama

Tihama

19-11-2011 om 22:33

Nee

Inductiekoken is zuiniger dan keramisch.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2011 om 23:01

104 euro

Voor een 2 onder 1 kap huis (goed geïsoleerd), vier inmiddels volwassen personen. 1 computer, 1 laptop, vier mobiele telefoons, 1 iPod, nogal sobere verlichting, dagelijks gebruik van de föhn, douche (2 tot 4 personen elke dag), elke dag koken op gas, elke dag wordt er wel iets verwarmd in de magnetron, elke dag 1 keer de vaatwasser aan, bijna elke dag de wasmachine, televisie staat regelmatig uren aan per dag. Verder weinig wat elektrisch aangedreven wordt, ja de verwarmingsketel en warmwaterketel. Ik probeer de verwarming zo laag mogelijk te houden, 23 graden komt alleen voor als het stevig vriest. Dat betekent dat ik regelmatig met de temperatuur in de weer ben. Graadje erbij als dat echt nodig is en zolang het zomerseizoen gaande is gaat hij gewoon niet aan.
Ik heb de energiekosten overigens verhoogd naar 125 euro per maand. Afgelopen jaar betaalde ik 120 euro per maand, terwijl toen het voorschot ook al 104 euro was. Valt het een keer wat tegen dan is daar een reserve voor opgebouwd en anders krijg ik lekker wat terug, zoals ieder jaar tot nu toe.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2011 om 23:43

Ach die rente...

ik vind het altijd een beetje gezeur om zo'n bedrijf die rente niet te gunnen. Dat kleine beetje rente wat het mij op zou leveren als ik het op de rekening laat staan is te verwaarlozen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2011 om 14:56

Tja p

Ik zit daar niet mee. Dat kan toch? Ik verlies er zo goed als niks aan, ik vind het voordeel van dat extraatje in het najaar groter dan dat ik het elke maand in de gaten moet houden. Dat beetje rente wat ik hiermee 'verdien' komt echt niet op de spaarrekening.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2011 om 17:48

Precies rosase

Ja dat klopt. En dat ik daarmee ook nog een beetje spaar vind ik alleen maar prettig. De rente die ik als particulier misloop door deze manier van doen is volgens mij bijna te verwaarlozen. Daarnaast ken ik mezelf. Ik voel mezelf het meest 'veilig' bij deze regeling.

Rosase

Rosase

21-11-2011 om 22:52

Ben blij dat je het met me eens bent. Maar waarmee eigenlijk?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.