Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nathalie

nathalie

13-12-2013 om 17:17

energieleveranciers vergelijken

Ik ben helemaal niet meer tevreden over over onze sinds jaren energieleverancier Eneco. Is heel lang probleemloos gegaan maar nu maken ze er volgens mij een janboel van, correctie op correctie, niets klopt meer, herstelbeloften worden niet nagekomen, terugbelbeloften worden niet nagekomen, ik ben er helemaal klaar mee.
Ik hoor ook overal dat overstappen sowieso loont omdat je dan van aanbiedingen gebruik kunt maken. Maar hoe kun je nu uitzoeken waar je het beste af bent? Een energieverglijker of zo'n collectief wordt voor ons moeilijk omdat ze afgaan op je verbruik in het verleden en ik denk dat dat niks meer zegt. Dat klinkt raar maar dat komt doordat we een paar jaar geleden zijn verhuisd en in die paar jaar in het nieuwe huis telkens dingen veranderen. Nieuwe ketel (zuiniger?), vloerverwarming eruit, uitbouw erin (verbruik omhoog?) gashaard erin (gasverbruik omhoog?) zonnepanelen erin (minder stroomverbruik?) kortom behaalde resultaten in het verleden zeggen nu weinig over de toekomst.
Iemand een idee hoe ik zelf een beetje tarieven kan vergelijken en waar moet ik op letten? Waar zitten die verschillen tussen leveranciers nou vooral in, zijn dat de tarieven per afgenomen eenheid, ook in de vaste leverkosten, nog anders? Een maandbedrag zegt me niet zoveel want dat is gewoon alleen maar een voorschot. Dat kan lekker laag zijn maar als je dan daarna nog flink moet bijbetalen heeft dat geen zin.

We hadden gewoon een rechttoe rechtaan contract voor onbepaalde tijd met variable kosten.

Sandy

Sandy

13-12-2013 om 19:53

Wat ik zou doen

Ik ben vorig jaar voor het eerst van leverancier veranderd. Van Eneco naar Greenchoice, probleemloos.

Je weet niet wat je gaat verbruiken, maar toch zou ik uitgaan van wat je het afgelopen jaar verbruikt hebt. Dat is het enige waar je iets mee kunt.
Als je denkt dat je door op korte termijn maatregelen te treffen echt minder gaat verbruiken, kan je natuurlijk het verbruik van het afgelopen jaar iets naar beneden bijstellen.

Uiteindelijk helpt het je om een idee te krijgen welke leverancier gunstig is, maar als je meer of minder stroom of gas gebruikt kan het zijn dat een andere gunstiger zou zijn geweest. Uiteindelijk betaal je de hoeveelheid stroom/gas tegen het overeengekomen tarief.

Je moet dus goed kijken wat nu je tarief is (voor stroom laag en hoog en voor gas) en dat vergelijken (op energievergelijker of zoiets, even googlen dan vind je ze zo). Je zult er vast op vooruitgaan.

Ik heb ervoor gekozen steeds een jaarcontract te sluiten. Zijn lagere tarieven dus goedkoper. Moet je wel elk jaar opnieuw een nieuw jaarcontract afsluiten (kan gewoon bij dezelfde, nu inderdaad bij Greenchoice gebleven, bleek voor ons nog steeds de goedkoopste), anders schieten de tarieven omhoog!

Voordeel is ook dat je dan wellicht volgende keer beter weet wat jullie verbruik is.

Let goed op: je hebt netto tarieven, vastrecht (volgens mij in de regio voor iedereen hetzelfde, niet bepaald door de leverancier maar door een andere partij - je kunt het voor de zekerheid checken, maar volgens mij is het dus zo), energiebelasting en BTW. Zorg dat je de goede tarieven vergelijkt (dus netto met netto of totaal-tarieven met totaal-tarieven).

Overigens was afgelopen jaar een erg duur jaar, nl. erg lange koude winter. Wij moesten behoorlijk wat bijbetalen en ik hoorde het ook van anderen. Dus misschien toch wel sowieso je verbruik naar beneden bijstellen, maar natuurlijk wel zorgen dat je het geld hebt (achter de hand houdt), mocht je voorschot achteraf te laag blijken.

Wij zijn na de eerst keer van jaaaaren bij Eneco overstappen naar Greenchoice echt honderden euro's goedkoper uitgekomen. Bij gelijk verbruik zouden we er geloof ik iets van 600-700 euro op vooruitgegaan zijn (wij verbruiken wel bovengemiddeld veel)! Dus echt de moeite waard. Nooit meer een zgn. slaper (zonder jaar of 3-jaarscontract) zijn, dat is echt duur!

Succes ermee.

Sandy

Sandy

13-12-2013 om 19:56

p.s.

In elk geval dus wel beginnen met je laatste jaaroverzicht erbij te pakken (als je die hebt, gezien de rotzooi bij Eneco). Daar zie je ook de tarieven per m3 en kWh op staan.

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 22:02

tip

Kies er een waar je elke maand zelf kan zien hoeveel je verbruikt hebt en die je maandbedrag daarop aanpassen zodat je (tenzij je in de allerlaatste maand opeens heel gek doet of uit logeren gaat) je niets terug krijgt en ook niets hoeft bij te betalen. elke maand kreeg ik bij mijn vorige boer een mailtje om de meterstanden in te vullen en zij pasten dan automatisch mijn maandtarief aan.

Ik ben ook net overgestapt en als je een jaar blijft krijg ik 100 euro op gas en 100 op elektra terug. De rest verschilt niet zoveel maar met die 2x 100 bespaar ik flink. Volgende zomer ga ik weer naar een ander. Stroom en gas is stroom en gas....

nathalie

nathalie

14-12-2013 om 18:18

werk aan de winkel dus

Dan zal ik zelf erin moeten duiken en alle tarieven moeten gaan vergelijken. Met als mogelijke uitkomst, je zegt het al Sandy, als je meer of minder stroom of gas gebruikt kan het zijn dat een andere gunstiger zou zijn geweest. En dus ieder jaar opnieuw er achteraan, ja als je voor een prikkie vooraan wilt zitten moet je er wat voor doen .
Dalarna, wat maakt het uit als je je maandbedrag iedere keer bijstelt? Dat kan ik nu via Mijneneco ook maar aan het eind van het jaar reken je gewoon je verbruik af hoor. En mocht ik iets teveel hebben betaald en geld terugkrijgen dan zit ik niet met die paar cent rente die me dat scheelt.
Die bonussen bij het overstappen, daar moet de winst inzitten denk ik. Dus dat gaan we dan maar regelen al vind ik het wel eng want ga je dan weer allemaal overhoop halen.

Dalarna

Dalarna

14-12-2013 om 19:19

Nathalie

Ik geloof er niet zo in dat je bij een ander veel goedkoper zou zitten als je meer of minder verbruikt. De prijs is toch gewoon per kWu?

Ik begreep je blijkbaar verkeerd en dacht dat je ook bang bent om volgend jaar opeens veel te moeten bijbetalen en dat hoeft dus niet meer tegenwoordig.

nathalie

nathalie

14-12-2013 om 21:19

niet zo simpel denk ik Dalarna

Als het een kwestie zou zijn van alleen de prijs per kWh dan zouden al die energie-overstapacties van VEH en consumentenbond enzo niet nodig zijn, dan was het simpel aanbieder X heeft de laagste kWh prijs dus die is de goedkoopste, punt.
Ik heb begrepen dat dat een stuk ondoorzichtiger is en dat de verbruiksprijs ook weer afhangt van je verbruik zodat wat voor de een voordelig is voor de ander dat juist niet is. Net zoiets als telefoonabo's met belbundels en internetbites, los of samen met TVkabel, vast internet etc. Autoverzekeringen volgens mij ook zo een. Wat voor jou de voordeligste is hoeft dat voor een ander helemaal niet te zijn.

Sandy

Sandy

15-12-2013 om 14:28

Acties vertroebelen het

Nathalie, uiteindelijk betaal je (volgens mij) hoeveel je verbruikt hebt maal het tarief dat je afgesproken hebt. Volgens mij zijn die tarieven wel vast, tenzij je erg veel gebruikt (meer bedrijfsmatig), maar daar kom je als particulier niet snel aan. Dus het heeft wel zin de tarieven te vergelijken.

Acties van een leverancier vertroebelen het beeld. Want soms is het tarief per m3 of kWh hoger, maar krijg je een eenmalig bedrag terug (of een I-pad of zo). Dat is natuurlijk wel gevaarlijker, als je dan (veel) meer gebruikt, zit je wel met de hogere tarieven.. Dat vond ik toen ik de keuze ging maken dus niet handig.

Volgens mij is het wel zo dat de ene leverancier gunstiger is als je vooral veel gas gebruikt, en de andere weer meer als je vooral veel stroom gebruikt (of in elk geval minder gas).

Zo'n verglijkingensite helpt je goed hoor. Gewoon iets invoeren (hoeveel je ongeveer gebruikt van stroom en gas) en er komt uit wie voor jullie het gunstigste is. Je kan dan zelf varieren met lagere hoeveelheden stroom en/of gas en kijken wat hij doet.

Succes ermee.

dommeltje

dommeltje

21-07-2014 om 15:06

Energieleveranciers vergelijken

De speciale welkomstprijzen voor nieuwe klanten zijn met name de grootste invloed op wie nou precies het "goedkoopst" is. Wij stappen daarom ook jaarlijks over naar een andere energieleverancier.
Met behulp van 123energievergelijker doen wij energieleveranciers vergelijken om elk jaar weer de goedkoopste er tussenuit te vissen.
Dit bleek de goedkoopste vergelijker te zijn, want ja.. ook daar zitten er verschillen in de prijzen!

dommeltje

dommeltje

21-07-2014 om 15:07

link

Een link is ook wel zo handig

http://123energievergelijker.nl

Fiorucci

Fiorucci

21-07-2014 om 20:59

Mja....

Mijn man heeft zich er volledig in verdiept, als je echt voordeel wilt behalen moet je elk jaar wisselen zodat je de aanbiedingsprijzen betaald.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.