Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vraagje

vraagje

12-01-2015 om 19:19

energielabel huis

Beste allemaal,

Ik snap het niet helemaal, we krijgen van de week onze energielabel van ons huis. Nu las ik op internet dat het een voorlopige was en dat je hem via internet op definitief moet zetten (de website waar dit moet was overbelast, dit terzijde). Echter moeten wij hem ook op definitief zetten als we voorlopig niet van plan zijn om ons huis te verkopen.
Wie weet dit? Ik kan het nergens vinden?!

Vraagje

Definitief maken

Als je het eens bent met het label, kan je het definitief maken via de website. Ben je het er niet mee eens, dan kan je facturen van bijv. zonnepanelen indienen om een beter label te kunnen krijgen.

Wij kregen energielabel A en hebben het direct definitief gemaakt, want wij waren daarmee positief verrast. Mag ook wel eens

Katniss

Katniss

12-01-2015 om 20:49

Ik wilde juist vragen of iedereen een E heeft gekregen
Zouden ze naar de leeftijd van de woning hebben gekeken? Je kunt natuurlijk aan de buitenkant niet zien of mijn vloer geïsoleerd is.

amk

amk

12-01-2015 om 21:22

in debrief

dat staat toch in die full color bijlage waar ze dat label op gebaseerd hebben.
Leeftijd en type woning.

Vogel

Vogel

12-01-2015 om 21:42

Hoeft niet

Goed lezen. Een definitief label is verplicht als je je huis verkoopt, anders niet.

Er zijn kosten aan verbonden

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energielabel-gebouwen/vraag-en-antwoord/hoe-kom-ik-aan-een-energielabel-voor-mijn-woning.html

"Kosten energielabel
Een voorlopig energielabel is gratis. Een definitief energielabel gaat naar verwachting enkele tientjes kosten. Dit zijn de administratiekosten van de erkend deskundige."

Boete

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energielabel-gebouwen/vraag-en-antwoord/boete-bij-ontbreken-energielabel-woning.html

"Sinds 1 januari 2015 controleert de Inspectie Leefomgeving en Transport op de aanwezigheid van het definitieve energielabel bij de verkoop, verhuur en oplevering van woningen.

Heeft u als huiseigenaar bij de verkoop of verhuur van uw woning geen definitief energielabel? Dan loopt u het risico op een boete. Die kan oplopen tot maximaal € 405. U krijgt de mogelijkheid om alsnog een energielabel aan te vragen, voordat u een boete krijgt."

Katniss

Katniss

12-01-2015 om 23:06

Full color bijlage

Die ligt al bij het oud papier Ik ben niet van plan mijn huis te verkopen, dus die vond ik niet interessant.
Ik vind het trouwens knap asociaal dat ze nu op deze manier, met een verplichting en sancties, alsnog bij de burgers dat certificaat door de strot duwen. Over het algemeen kun je ook als leek wel zien of een huis geïsoleerd is of zo lek als een mandje, en anders kun je altijd een aankoopkeuring laten doen. Daar heb je geen energiecertificaat voor nodig, en ik vraag me sowieso af of mensen er een issue van zullen maken of een huis een B of een C heeft.

+ Brunette +

+ Brunette +

12-01-2015 om 23:11

Europese regelgeving

Zo'n certificaat is inderdaad pas verplicht als je je huis wilt verhuren of verkopen. Ook als je in een mooiweergebied woont waar het helemaal niets uitmaakt of je huis geïsoleerd is of niet.

Juno

Juno

12-01-2015 om 23:29

Niets binnen

Ik heb nog helemaal niets binnen. Kan dat, of zou ik iets over het hoofd gezien hebben?

Data van binnenkomst

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energielabel-gebouwen/vraag-en-antwoord/hoe-kom-ik-aan-een-energielabel-voor-mijn-woning.html

"Zuid-Holland
9 of 16 januari 2015
Noord-Holland en Zeeland
23 januari 2015
Noord-Brabant en Limburg
30 januari 2015
Utrecht en Gelderland
6 februari 2015
Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Flevoland
13 februari 2015"

Postbode

Postbode

13-01-2015 om 08:51

dank u wel

Ik weet weer welke dag ik vrij ga nemen

Vakantieganger

Vakantieganger

13-01-2015 om 14:44

definitief label -vraagjes

Er zijn kosten aan verbonden om het label definitief te maken lees ik overal.
Vraag 1) stel je gaat van e naar c. Dan kost dat geld. Maar over 2 jaar verbeter ik weer wat in mijn huis waardoor ik een B waard word. Moet ik dan weer kosten maken?
Vraag 2) ik ben bang dat straks mijn woz gekoppeld wordt aan mijn energie label. Want a-label is goed! Dus is je huis meer waard, dus kan gemeente meer geld vangen. Dus betaal ik meer belasting. Of denk ik nu te slecht?

Overigens, ga ik nog lang niet verhuizen, dus ga ik ook niks aanvragen. Is gauw genoeg geregeld als het nodig is.

Mikke

Mikke

13-01-2015 om 14:54

Als je je energielabel wil laten veranderen, dan kost dat geld. Maar het hoeft alleen als je je huis verkoopt of verhuurt, dus voor elk huis doe je het in principe maar 1 keer (of minder, als het label nog geldig is tijdens de verkoop). Je kan zelf je adviseur kiezen, ons label wordt definitief gemaakt voor nog geen 10 euro (van G naar B )

onzin

Wij hebben een A gekregen (hoera) maar toch vind ik het onzin. Een potentiële koper kan toch zelf nagaan of ons huis voorzien is van dubbel glas, warmteterugwininstallatie en zonnepanelen? Waarom moeten die ambtenaren weer aan het werk worden gehouden op onze kosten?

Een slechter geïsoleerd huis kan nog steeds interessant zijn om te kopen omdat het voordeliger geprijsd is.

Vraagje

Vraagje

13-01-2015 om 21:44

lastig allemaal

Ik ben inderdaad benieuwd of de WOZ waarde zal stijgen. We hebben label c gekregen, en zijn niet van plan om te gaan verhuizen. Bij een eventueel nieuwe ketel moesten we een foto maken van de bon? en dit mailen. Dan zou de label van c naar b gaan? Ik vind het allemaal flink omslachtig.
Bedankt voor de antwoorden, we laten het zo.

Vraagje!

Tango

Tango

13-01-2015 om 21:47

Snap het ook niet

Wij hebben een C gekregen maar ik heb werkelijk geen idee waar dit nu op gebaseerd is. Weten ze dan wat voor ketel we bijvoorbeeld hebben? We hebben hem enkele jaren geleden laten vervangen.
Ben overigens wel tevreden met de C hoor en voorlopig vragen we ook geen definitieve aan, want geen verhuisplannen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.