Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

06-09-2013 om 17:48

ene helft gezin vegetarisch andere niet

Ik zou best graag nog minder vlees eten (we zijn al geminderd), maar krijg mijn ega niet mee. Zijn er hier mensen met ervaring die vaak anders eten dan de rest van het gezin? Is dat een gedoe?

marjanne

marjanne

06-09-2013 om 18:19

zo heb ik het gedaan

Je kan beginnen door voor jezelf een vleesvervanger, tivall of zoiets, te kopen en die bij de gewone maaltijd te nemen ipv vlees. Zo ben ik begonnen en ben steeds vaker voor mezelf iets anders gaan maken of een variatie op het eten wat de rest van het gezin kreeg. Af en toe maakte ik dan een vleesloze maaltijd voor de hele fam en als die in goede aarde viel hielden we die erin, voor zo af en toe. Je kan ook vleesloze gerechten maken die voldoende voedingstoffen bevatten voor jou, en een klein stukje vlees extra erbij maken voor de liefhebber

judiths mama

judiths mama

06-09-2013 om 19:53

Hier geen vleesvervangers

Waar ik vaak voor kies is om gerechten te maken waar het vlees niet in gemist wordt. Bijvoorbeeld een hartige taart. Dat wordt hier goed geaccepteerd. Maar mijn man is niet een hele grote vleeseter, dat scheelt wel, lijkt me.

Suze

Suze

06-09-2013 om 20:54

Combi

Herkenbaar, zij het dat mn ik vegetarisch wil eten en mijn man juist niet.

Ik maak inderdaad regelmatig een maaltijd met vleesvervangers voor kinderen en mij en voor hem gewoon vlees. Maar ook weleens een maaltijd zonder vlees (en dan eet man ook gewoon mee). Ik vind het ook moeilijk, omdat hij toch vrij uitgesproken is dat hij geen vleesvervangers wil en zelfs baalt als ik vegetarisch gehakt gebruik....

Soms ook eet de rest vlees en ik alleen een vleesvervanger. Ik heb er vaak een paar alvast gebakken in de diepvries, zodat ik die snel in de magnetron kan opwarmen (ik vind het allemaal heerlijk, ben niet zo moeilijk). Soms wel handig, omdat ik 4 pitten maar soms 2 soorten groenten heb en het anders dus niet red met de pitten.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-09-2013 om 21:01

Wat ik doe

Ik ben vegetariër, middelste kind vindt vlees vaak vies maar eet het soms wel en de rest van het gezin eet graag vlees. Ik eet geen Tivall oid, dat vind ik vreselijk sponzig chemisch smaken. Ik zorg voor verschillende gerechten op tafel, bij Hollandse pot heb ik behalve aardappels en groente, nog een groente of salade . Als je puur het vlees weg laat, ziet het er zo kaal uit op je bord.
Als ik kook is het meestal iets buitenlands wat zonder vlees hoort of kan óf ik hou het vlees apart. Bij taco's is er gehaktprut voor de liefhebber maar ook heel veel dingen die iedereen lust. Bij roti hou ik of iets voor mij apart of ik serveer het vlees er los bij. Ik ben erg gecharmeerd van de recepten van Ottolenghi al zijn ze vrij arbeidsintensief.
Als je zorgt dat je een peulvrucht met een graan combineert kom je aan voldoende voedingsstoffen. Een boterham met pindakaas dus.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-09-2013 om 21:55

En hier

Hier hielp het dan m'n man een documentaire gezien had over de vleesverwerkende industrie. Toen hoefde hij niet meer zoveel vlees.
Wij eten vrij weinig aardappel-groente-vlees maar wel vaak pasta of rijst gerechten, ovenschotels, maaltijdsalades, maaltijdsoepen en dan valt het vaak helemaal niet op dat er geen vlees in zit. Of ik doe bijvoorbeeld maar de helft van de vlees die in het recept staat, dat vinden wij dan al genoeg.

Rafelkap

Rafelkap

07-09-2013 om 07:31

conclusie

Ok, ik kom tot de conclusie dat ik gewoon zelf meer moet koken en zo lekker dat niemand wat mist Van Tivall e.d. houd ik niet zo, wel van zelfgemaakte varianten, daar moet ik maar een voorraadje van aanleggen. Salades of gerechtjes erbij is ook een goed plan.
Goed idee ook, die documentaire, ik weet alleen niet of mijn ega die uitzit

Farasha

Farasha

07-09-2013 om 08:31

Hier ook

Ik eet ook grotendeels vegetarisch in een gezin met carnivoren. Mijn tactiek: ik kook vegetarisch (geen sjieke vleesvervangers, die vind ik niet te eten - wel bonen/linzen/tahoe/tempe, soms ei). Als die maaltijd voor de vleeseters te "kaal" is, dan maak ik er los iets vlezigs of vissigs bij. Vlees/vis wordt hierdoor een soort bijgerecht, waardoor zelf mijn carnivoren minder vlees eten dan voorheen.
Bij lasagna oid is dat wat lastiger. Die maak ik dan óf vegetarisch óf in 2 versies.
De protesten komen hier overigens vooral van puberkind, man vindt eigenlijk alles lekker, vegetarisch of niet.

madelief

madelief

08-09-2013 om 10:05

hier

Ik ben van huis uit vegatarisch maar manlief en kinderen niet.ik weet dus niet beter ik ik kook dus twee soorten saus, twee ovenschotels etc.heel onhandig maar het is niet anders. Vooral op vakantie is het heel onhandig
Maar ach je moet er iets voor overhebben!

Kook ook vaak dubbel

Mijn dochters eten al jaren vegetarisch, één zoon haat vegavlees, de rest maakt het niet zo uit. Ik kook vaak twee variaties. Da's bij aardappels, groente en vlees niet zo moeilijk, dan maak ik zowel echt hamburgers als vegaburgers. Een aantal gerechten kan je net zo makkelijk vleesloos maken (chili, lasagne, pasta, rijst- of miegerechten, hartige taarten) door kaas, noten of ei te gebruiken. Bij een aantal gerechten houd ik het vlees apart en doe dat pas op het laatste moment of bij het opdienen er door. Bij pastasaus of roerbakgroenten voor oosterse gerechten rul ik het gehakt of bak ik kip in een apart koekenpannetje en schep ik eerst de vleesloze variant op de borden en voeg het vlees pas aan de saus toe voor de rest, of ik schep het vlees als laatste op de borden voor de vleeseters.

skik

Maylise

Maylise

08-09-2013 om 16:59

Hier

Meerdere kinderen zijn vegetarisch maar we hebben ook een paar vleeseters er tussen zitten. Ik ben zelf niet vegetarisch en man ook niet maar wij vinden een vleesloze maaltijd allebei prima. Ongeveer de helft van de week koken we echt vegetarisch (is ook nog eens goedkoper). We gebruiken dan geen vleesvervangers zoals quorn en dat soort spul maar gewoon gerechten die sowieso prima vegetarisch kunnen.
De rest van de week eten we wel vlees of vis. Vis eten de meeste niet vlees eters hier wel dus dat is makkelijker

De dagen dat we vlees eten maak ik of een gerecht waarbij je het vlees later kan toevoegen (bijvoorbeeld saus maken zonder vlees en vlees apart bakken en dat kan iedereen dan naar keuze toevoegen) of een gerecht waarbij vlees apart wordt geserveerd (bijvoorbeeld frietjes met hamburgers, voor de niet vlees eters ipv hamburger een omelet/een vega burger/champignons) of ik maak meerdere kleine gerechten waarvan een deel met vlees en een deel zonder vlees zodat iedereen naar keuze op zijn bord kan scheppen wat ze willen (lasagne met vlees en een lasagne zonder vlees)

Mijn een na oudste zoon is al vegetariër sinds hij 5 is (pescetariër eigenlijk) dus ik ben het erg gewoon inmiddels om daar rekening mee te houden en eigenlijk is het heel weinig extra moeite. Het voordeel is dat ik zelf nu ook bewuster omga met vlees en we dus ook vaak gewoon helemaal vegetarisch eten.

Tineke

Tineke

08-09-2013 om 19:22

altijd

Hier twee strikte vegetariërs, ik eet bij voorkeur pescotarisch en eentje eet volledig melkvrij, maar heeft van tijd tot tijd wel z'n bieflapje nodig. Dat zijn gewoon veel pannen en spatels iedere dag, want niets mag in aanraking komen met het andere.
We eten meestal eenzelfde basis, en uit de verschillende schaaltjes kan ieder dan nemen wat past bij het dieet. Want ook in groente heeft ieder z'n eigenaardigheden, van allergisch voor bijv. wortels tot rauw willen eten, we kunnen zelden echt hetzelfde eten.
Ik ben dit zo gewend, dat ik het nauwelijks meer opmerk, ik vind het dus niet echt meer werk. Wel duidelijk meer afwas, want behalve een makkelijke dag met plate-service, houd ik van een mooi gedekte tafel waarop absoluut geen pannen mogen. Altijd alles dus in schalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.