Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MienSteen

MienSteen

11-06-2013 om 10:50

En nu ga ik echt bezuinigen!!!.........tips graag :-)

Nooit hou ik een cent over, vele miskopen en teveel spullen. Gevolg we hebben te veel en doen er te weinig mee. Man heeft hetzelfde impulsieve koopneigingen. Verbazing over het feit dat de kids (3 zijn het er) zo zuinig zijn met hun zakgeld, dus dat is goed. Nu nog de ouders. Een maand geleden ben ik overgelopen van de AH naar de Lidl. Verbazing over hoeveel minder ik kwijt ben aan boodschappen. Wasmiddel is echt prima en gaat lang mee. .Toch weet ik niet wat ik uitgeef en waaraan. Ik wil een systeem, maar wat is normaal. Hoeveel geld aan boodschappen en hoeveel aan kleedgeld voor de kids etc etc. Het is een rommeltje qua uitgaven. Ik wil zuiniger leven maar weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken. Bezuinigen voor beginners zeg maar. Wie ooh wie weet hoe ik het verder aan moet pakken. Is er een goed boek met tiips. Wat zouden jullie doen????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

11-06-2013 om 11:11

Schema claudia

Hoi
Je kunt aan Claudia een schema vragen waar je alles op kunt bijhouden. Schijnt echt goed te werken (ik zal nog steeds, maar komt er niet van.....).
Je kunt dan een mailtje sturen naar:
[email protected]
Trouwens bij de Rabobank kun je ook je uitgaves bijhouden.
succes

Merel

Merel

11-06-2013 om 11:54

Schriftje

Ik hield vroeger een papieren kasboekje bij, gewoon in een a4 schrift. Ik kon op iedere 2 bladzijden met gemak een hele maand kwijt. Ik bewaarde alle bonnetjes en schreef iedere dag even de uitgaven op, los noteerde ik aan het begin van de maand de vaste uitgaven van die maand (abonnementen, gas, water licht e.d.) ik vond toendertijd zo'n papieren kasboek nog het overzichtelijkst (ik ben op de computer vaak te veel bezig met allerlei bijzaken als layout en op volgorde zetten enzo, niet met de inhoud, maar goed,dat ben ik, waarschijnlijk gaat dat voor een ander niet op) Enfin, op een gegeven moment krijg je overzicht, zie je wat de grotere bedragen zijn (alles boven de 100 euro maakte ik geel met een arceerstift) en zie je wat eventueel anders/beter kan. (Schema van Claudia heb ik nooit gezien, wellicht is dat ook handig hoor)

amk

amk

11-06-2013 om 12:01

Het begint met overzicht

wat gaat komt er in en wat gaat er waaraan uit.
Dat is het stuk met het schema van Claudia.

Vervolgens bepaal je met je gezin wat voor jullie belangrijk is en waarom je wilt bezuinigen.
Zo bezuinig ik op vrijwel alles omdat ik wil reizen en uit eten gaan. Daar geef ik veel geld aan uit.

Dan maak je aan de hand van wat er in gaat een budget per maand. Ook alle dingen die 1x per jaar, 1x per kwartaal binnen komen naar een maand bedrag omrekenen. Het zelfde voor de vaste uitgaven. Hoe je het wilt hebben, en dan moet je daar naar gaan handelen.

Overzicht

Ook hier gedwongen om te bezuinigen. Een overzicht vind ik lastig maar ik probeer steeds betere keuzes te maken. Vorige week overgegaan naar een blok kaas in plaats van gesneden kaas. Dochter snijdt 's avonds plakjes. Vaker naar de Lidl en de Boni. Koekjes van 60 ct. in plaats van dure merkkoekjes. Grote zak aardappelen in plaats van duurdere kleine zakjes. Een ei is ook goed, het hoeft niet elke dag vlees te zijn. Een half stukje vlees is ook goed genoeg. Verse winterwortels is goedkoper dan een zakje geschrapte wortels. Goedkope theezakjes is ook goed genoeg. Ook kun je theezakjes makkelijk hergebruiken. Alle beetjes helpen. Ik let ook beter op de groenten die soms echt duur zijn maar je kunt kiezen, er is vaak genoeg wat in de aanbieding. Bananen zijn heel goedkoop en gezond. Een blik olijven is net zo lekker als die verse mooie bakjes met knoflook. Er zijn hele verschillende prijzen in pakken sap, ik neem de goedkopere. Zuurkool is ook lekker en niet duur.
Ik bezuinig niet op de kwaliteit. Nog steeds rundvlees en verse groenten en fruit.
Ook drink ik minder of geen koffie op een dag. Vreemd maar dat was geen probleem. Thee is goedkoper en net zo lekker.

Hier geen systeem

maar wel een duidelijke keuze gemaakt een aantal jaar geleden. Gewoon omdat ik op een gegeven moment mij dood ergerde aan mijn eigen consumptie gedrag en ik niet mijn leven wou spenderen aan het kopen en opruimen van al die spullen in huis, zonde van mijn leven vond ik.
Ik heb een tijd geleden besloten een frek te worden. Een frek denkt eerst na voordat ze iets wil kopen, een frek bedenkt eerst of ze het echt nodig heeft, dan waar ze het gaat laten en als laatste wat de beste optie is.

Daarnaast ben ik een allround bouwvakker geworden, een klusjesman, ik kan tegenwoordig alles zelf. Ik ben nu bezig met wanden te maken, ik wist niet dat dat zo makkelijk was. Zo heb ik afgelopen jaren duizenden euro's bespaard, waar ik vroeger zoveel mogelijk uitbestede aan allerlei klusjeslui doe ik het nu zoveel zelf. Een terras leggen doen wij samen in een weekend inmiddels. Laatst voor heel erg weinig een prachtig partijtje oude waaltjes gekocht samen met de buren en we waren inclusief de huur van de aanhanger nog geen 70 euro kwijt voor 6m2 bestrating per tuin.

Daarnaast koop ik nog zelden speelgoed en kindervermaak. De kinderen zitten op dure clubjes en dat vind ik belangrijker dan dure uitjes.

Verder gaan we goedkoper op vakantie maar dan wel langer en toch voor minder dan voorheen. We hebben een vouwwagen gekocht, oud ding is het maar het bespaard 200 euro per week aan huurkosten (huisjes op campings deden we voorheen) en dus in 3 weken besparen we 600 euro. Tel daar het weekendje weg in de mei of herfst bij op en dan hebben we er in 1 jaar bijna de vouwwagen er al weer uit. Ok nou moest ik wel heel veel spullen kopen en was de uitgaven lijst aanzienlijk (dat hou ik bij in een word documentje, ik moet toch eens excel tabellen leren te maken) maar over een jaar hebben we alle kosten er wel weer uit en gaan we 'winst' maken.

Ik hou van winst, frekken kicken daar op. Winst in de zin van verkopen en besparen. Veel wat weg kan gaat hier via marktplaats de deur uit. Wat ik 2e hands wil kopen doe ik ook 2e hands. Soms verkoop ik het dan weer en dan meestal met winst. Dus ik heb een mindset verandering doorgevoerd en dat is gelukt.

MAAR als ik wat wil, dan koop ik ook zoveel mogelijk kwaliteit, goede spullen die lang mee gaan, hun waarde behouden ook als ik er op uit gekeken ben. We zijn meer biologisch gaan eten, ook andere producten koop ik zoveel mogelijk biologisch.

En over kadootjes doe ik ook niet zo moeilijk, kinderkleding koop ik ook veel en de helft van de tijd duur.

Ik zou nog kunnen besparen op benzine want ik pak erg snel de auto ook voor stukjes die ik best kan fietsen. En ik kan stoppen met roken, scheelt ook aanzienlijk. Ik rook nu minder dan voorheen en dat merk ik in mijn portomonnee.

Het is een kwestie van keuzes maken, wat zijn de belangrijkste dingen in je leven waar je geld aan uit wil geven (hier de clubjes van de kinderen). En ook hoeveel tijd wil je besteden aan al die materiale spullen om je heen. En verder, bedenk alternatieven (zoals die vouwwagen, dat is overigens ontstaan door de behoefte aan meer keuze qua campings, toen ik uitrekende dat we er mee gingen besparen stond dat ding er binnen 2 weken).

Wees slim, wordt bewust van alle keuzes die je kan maken.

Vic

Vic

11-06-2013 om 22:18

Manda (o.t.)

Vrek is met een v

Speelgoed

Wij kopen bijna nooit speelgoed, want ze krijgen toch met de verjaardagen en sinterklaas van alles van iedereen. Bij ons is het: "speelgoed erin? dan ook speelgoed eruit." De kast met spelletjes en puzzels puilt dus niet uit. Voor de verjaardagen van de kinderen in augustus ruimen we even extra op, even ruimte maken.
Ik ben alleen niet zakelijk en heb dan ook nog nooit iets op marktplaats gezet maar geef alles weg aan twee bevriende jonge gezinnen waar geen werk is en weinig geld. Kan ik het daar niet aan kwijt dan gaat het op gratisoptehalen.nl of naar de kringloop.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2013 om 01:08

Geerke

Dat jij speelgoed weggeeft zie ik niet als 'onzakelijk', maar als 'lief'. Als je het niet hoeft te verkopen, omdat je het geld zelf nodig hebt voor iets anders, dan is weggeven prima toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2013 om 01:49

Manda en uiteraard anderen

Laat ik vooropstellen dat ik bewondering heb voor je energie en dat je jezelf hebt geleerd om te klussen, waarmee je inderdaad geld uitspaart. Dat doet menigeen je niet na. Maar wat betreft je reactie, zie ik jouw veranderingen in je uitgaven voor een deel meer als 'herverdelen' dan als bezuinigen. Je geeft het geld wel uit, maar aan zaken waar jij je beter bij voelt. Geen uitstapjes, maar wel dure clubjes. Dat is geen besparing, maar voor jou beter te verantwoorden naar jezelf toe. (Wat op zich een hele goede reden is om het te doen.)Iemand die wil of moet besparen, zal gaan snijden in de dure clubjes of goedkopere clubjes zoeken.
Besparen is inderdaad keuzes maken, maar mijn ervaring is dat die keuze dan neerkomt op wegstrepen of goedkopere alternatieven zoeken (zoals jullie vouwwagen). Zo kijk ik ieder jaar of mijn alles in 1 abonnement goedkoper kan en dat blijkt steeds weer te kunnen, terwijl we er iedere keer sneller internet mee krijgen. Dat maakt het des te leuker. Goed opletten op wat er bij de bedrijven waarbij je zit gebeurt is dus ook een bespaartip. En als je dan toch autorijdt, tank dan bij een achteraftankstationnetje, dat scheelt.
Bij besparen maakt het ook uit wat het doel is: korte termijn bezuinigen, of op de lange termijn bezuinigen. Op de lange termijn is een vouwwagen kopen goedkoper dan een caravan huren. Maar als je op korte termijn moet of wilt besparen, dan ga je niet op vakantie, maar dan pak je de fiets en ga je leuke tochtjes maken, of naar een zwembad in de buurt. Dan gaan de kinderen op 1 clubje en niet op 2. Ik noem maar wat.

Sukran

Sukran

12-06-2013 om 09:31

Budgetteren

Al veel tips om te bezuinigen zijn genoemd, niet zoveel aan toe te voegen. Wel iets over 'Toch weet ik niet wat ik uitgeef en waaraan. Ik wil een systeem, maar wat is normaal. Hoeveel geld aan boodschappen en hoeveel aan kleedgeld voor de kids etc etc. Het is een rommeltje qua uitgaven.'
Er zijn veel schema's en budget adviezen en wat je zoal uitgeeft gemiddeld voor een gezin met X aantal personen maar als je echt wilt weten waar je geld aan op gaat zit er maar een ding op en dat is bijhouden en tellen. Ik heb inmiddels een lijst in m'n computer zitten met oa de boodschappen zoals dat geldt voor ons gezin. Ooit een keer aan begonnen (zelfde idee, waar gaat m'n geld toch heen?). Als eerste begonnen met geld opnemen bij de bank en alleen cash betalen (sorry mensen bij de kassa, moest even) en heel flauw gewoon gaan zitten: wat eten we nou eigenlijk, en drinken? Een pak sap of twee per week? Inderdaad 400 gram groenten per dag en eten we echt zoveel appels? Een half brood per dag, een zak chips in het weekend, etc. Datum op verpakkingen gezet waarvan ik het echt niet wist: hoe lang doe je met een rol aluminium folie? Geen idee. WCpapier al weer op? Echt een pot mayo per week?! Dat soort geneuzel ja, maar door er zo mee bezig te zijn, werd ik me ineens heel bewust van alles wat er gekocht werd en alleen dat al scheelde behoorlijk in de portemonnaie. Kwam erachter dat die kleine beetjes behoorlijk aantikken. De grote dingen weten we wel, maar kruiden, bakpoeders, pak suiker, van alles wat de moeite van het opschrijven niet waard lijkt maar ondertussen zit je boodschappentas wel vol (en is je bankrekening leeg). Het werd al eerder genoemd: alle bonnetjes bewaren en kijken naar wat je gekocht hebt bij de super.
Inmiddels is het van boodschappenlijstje uitgegroeid naar een volledig budget met hypotheek, verzekeringen, abonnementen, GWL, telefoon, spaarbedrag voor vakantie, etc. Sukranman ligt in een kreuk als-ie m'n lijst ziet, keurig opgedeeld in food en non-food items maar ondertussen...Toen er een budget gemaakt moest worden voor de verhuizing naar Maleisië was het toch wel makkelijk dat er zo'n miep in huis is die precies weet wat er nodig is om de boel draaiende te houden

Vic

dat meen je niet, ik vind het echt een woord met een F.

Nibud

Voor als je dat overzicht eenmaal hebt: wij (2 volwassenen, 2 kinderen van 4 en 8) geven aan de dagelijkse boodschappen ca. 400 euro per maand uit, soms wat meer als je bijvoorbeeld veel van die dingen moet kopen die Sukran noemt (pak suiker, waspoeder op etc.). Ik weet niet of onze uitgaven representatief zijn, maar misschien heb je er wat aan.

Op de site van het Nibud kun je ook richtlijnen vinden voor de bedragen die je ongeveer moet aanhouden voor een gezin met een x aantal personen en tips voor het omgaan met geld. Succes!

http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/overzicht-houden/grip-op-geld-nu.html

Monique D*

Monique D*

12-06-2013 om 12:28

Geerke: speelgoed

Geerke, heb jij wel eens gedacht aan een spelotheek? Je kan daar speelgoed lenen. Ook is het mogelijk om daar spelenderwijs kennis te maken met het speelgoed. Het is net als met het lenen van boeken van de bibliotheek: bij de spelotheek leen je het speelgoed. Kinderen zijn na ongeveer een week daarop uitgekeken en dan kunnen jullie weer naar een spelotheek gaan om dit terug te brengen en nieuwe te halen.
Ik heb ook een verhaal gelezen van een moeder die met Koninginnedag de hele vrijmarkt afstruinde voor mooie Sinterklaascadeaus. Dat scheelt toch een heleboel geld en je maakt de kinderen blij!

Even anders

Even anders

12-06-2013 om 12:31

Ik kan weinig met die richtbedragen

Bij het Nibud zijn ze min of meer gekoppeld aan de inkomstenkant. En dat vind ik al erg vreemd. Juit als je het financieel ruimer hebt, kun je keuzes maken. Maar om er nu vanuit te gaan dat je bij 20% meer inkomen ook 20% duurdere auto gaat kopen, 20% meer hagelslag gaat eten, etc. Vreemd!
Wat inzicht zou bij ons best handig zijn. Maar ik kan er zo weinig mee als mensen aangeven dat ze voor 100 euro boodschapen doen. Natuurlijk kan dat, maar past dat ook bij jou? En de keuzes die jij maakt? Hier geven we belachelijk veel geld uit aan vakantie (wintersport en vaak een verre reis) en ook aan uit eten gaan. En de clubjes van de kinderen kosten inderdaad ook klauwen met geld. En ik eet iedere werkdag (3 - 4 keer per week) een lunch buiten de deur.

Manda: jij bent niet aan het bezuinigen, je geeft bakken met geld uit bij de bouwmarkt. Leuk dat je je 'winst' bij elkaar optelt maar al met al geef je alleen geld uit. Ik kan het ook hoor, ik ben meer gaan werken en maar had wel meer opvang nodig en vond/vind een huishoudelijke hulp bijna een must.

Rafelkap

Rafelkap

12-06-2013 om 12:42

"even anders", dat klopt niet

Dat klopt niet "Even anders": Manda schrijft dat ze een klusjesman uitspaart door het zelf te doen. De materiaalkosten moet je sowieso betalen.
Door het zelf te doen kan je veel besparen. Helaas ben ik niet vreselijk handig (alleen de binnenboel schilderen), maar heb wel een handige ega. Alleen de dakkapel laten we nu doen, toch een beetje te hoog.

Klaartje

Klaartje

12-06-2013 om 12:43

Ben ik de enige

Die het vervelend vind dat er zomaar iemand anders haar email adres hier gezet wordt. Claudia zet het zelf volgens mij nooit neer.
Wat betreft bezuinigen.... Geen echte tips. Ik kan me voorstellen dat alles opschrijven ook .

Tijgeroog

Tijgeroog

12-06-2013 om 13:45

Klaartje

Nee hoor, ik had dezelfde reactie als jij. Maar ik heb even in het archief gezocht, op het bewuste mailadres en daar komt het al heel vaak voor. Was mij inderdaad ook nooit eerder opgevallen.

P

P

12-06-2013 om 14:44

Manda lol

http://www.ouders.nl/TMMforum/zoek.html?zoek=frek&forumsel=&sinds=

Drie keer een Frek van jou en een foute Freek

Je bent in de war met Fret maar het is inderdaad vrek, ik vond het zo'n grappige vondst dat ik er niet eerder wat over heb gezegd

P

P

12-06-2013 om 14:45

Klaartje

Claudia zet het heel vaak hier neer, maar volgens mij heeft drie kwart van OO het dus iemand anders kan het ook wel doorsturen (ik heb het eens opgevraagd maar ik was het al kwijt voor ik de tijd had om het door te lezen).

Even anders, keuzes

Nou Even anders, ik zou best twee keer zoveel aan boodschappen per week willen besteden, en het past ook heel goed bij mij om verre vakanties te vieren en elke werkdag buiten de deur te lunchen. Maar die 'keuze' heb ik helemaal niet en Mien Steen vermoed ik ook niet, ze vraagt niet voor niets om bezuinigingstips en referentiebedragen.

Rafelkap

Rafelkap

12-06-2013 om 17:34

Boek: zuinig leven voor dummies

Over boeken gesproken, Miensteen: ik zie dat er wel een boek over bestaat: zuinig leven voor dummies! (overigens niet gelezen)
Er zijn ook allerhange blogs over consuminderen dus leef je maar even uit op google.

MienSteen

MienSteen

12-06-2013 om 21:32

Aha

Fijn, zo veel tips. Ik ga beginnen met alles opschrijven. Mijn schoonmoeder kwam er ook al mee 1 jaar geleden, maar aangezien ik niet zo goed met haar overweg kan besloot ik deze tip niet op te volgen. Achteraf heeft ze natuurlijk (alweer ja) gelijk, ha,ha. Dus nu zal ik het toch doen.... Ik ben al zo blij met mijn inzicht in dat er veel goedkoper boodschappen kan doen en dat ik nog steeds lekker eet. Bedankt voor alle tips. Het is inderdaad een kwestie van keuzes maken. Ik ging tot nu toe naar de kapper en liet highlights in mijn haar doen. Dan was ik zo maar 185 euro kwijt. Belachelijk duur aangezien je na 6 maanden weer gaat. Nu ga ik naar een goedkopere kapper die net zo goed knipt en laat die blonde plukjes maar zitten. Als ik op vakantie ga naar Frankrijk heb ik ook blonder haar. Het gaat erom dat ik nu bewust ben van veel dingen die ik deed die heel veel geld kosten. Ga alles nog eens rustig lezen en laten bezinken. Aangezien ik vrij chaotisch van aard ben zal het veranderen van oude gewoontes wat moeizamer gaan. Ach beter laat dan nooit. Bedankt! ik ben heel blij met alle tips

Klaartje

Klaartje

12-06-2013 om 23:25

Dat email adres was mij idd nog nooit opgevallen.

Terwijl ik de naam Claudia al vaak voorbij zag komen. Maar toch zou ik zelf nooit anders (email) adres zonder dat ze het weet vermelden

Het nadeel van lidl en andere supermarkten

de leuke impulsaankopen op de nonfood tafels.

Ga daar aan voorbij, laat je niet verleiden. Blijf altijd in gedachten houden 'Heb ik dit nodig'? Lijkt iets je erg leuk, stel het uit tot eind van de week of volgende week. En beslis dan.

Het is een beetje zoals met snoepen. Probeer het aanbod te vermijden. Ga niet shoppen voor de gezelligheid. Ga niet naar een winkel als je niet echt iets nodig (NODIG!) hebt! Oh ja, en neem iemand mee die veel makkelijker koopjes afslaat dan jij zelf, dat helpt ook.

Even anders

Even anders

13-06-2013 om 15:12

Chris

Ik bedoelde te zeggen (er is met knippen en plakken 1 regel weggevallen) dat je beter eerst inzichtelijk kunt maken wat er uit gaat en je op basis daarvan keuzes maakt. Daar helpt Nibud je niet bij. Die geven aan dat ik veel meer aan mobiele telefonie en andere dingen uit moet geven. Daar heb ik weinig aan.
En als je een keuze goed kunt verantworoden, dan is het ook makkelijker om je er aan te houden. Als je inziet dat je makkelijk 200 euro bij AH/bakker/slager/etc pint per week en je leeft ook lekker en gezond van 100 euro. Dan kun je daar een bewuste keuze maken.

Mien Steen hoeft niet te bezuinigen tot op het bot, dus dan moet je binnen de mogelijkheden keuzes maken. Daar voel je je een stuk beter bij...

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2013 om 16:08

Aanvullend op bromvlieg

Impulsinkopen kun je inperken door zo'n product te bekijken, weer terug te leggen, de rest van de boodschappen te doen en met je volle tassen of volle kar weer te beoordelen of je het de moeite vindt om weer terug te gaan naar de impuls. Is dat niet zo dan gauw weggaan

Claudia B

Claudia B

13-06-2013 om 19:28

Klaartje

Bedankt voor je opmerking maar ik zet dat mailadres altijd in de berichtjes, het is een oud mailadres wat ik alleen nog maar voor de OOL schema aanvragen gebruik
P, heeft gelijk dat ik het dus gewoon altijd neer zet in berichten.
Maar bedankt voor je oplettendheid.

Groetjes,
Claudia

Boekentip

Aardige boeken over zuinig aan doen zijn de boeken van Marieke Henselmans. Te koop bij Bol.com, maar een bezuiniger kijkt natuurlijk even of de bieb niet wat heeft staan

Groeten,

Temet

En niet met hongerige maag shoppen

Ik weet gewoon dat als ik meteen na mijn werk 'nog even' wat haal dat mijn maag dan alle koekjes lekker vind en alle chips en chocolade en zelfs al het vlees en groente en fruit en broodjes (die ik normaal nooit eet!).
Schaf dat dus af. Na het werk meteen naar huis.
scheelt ook een heleboel
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.