Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anna3

Anna3

10-08-2011 om 22:32

Elektrische 'moederfiets'

Ik wil graag een nieuwe fiets kopen, waar ik fijn mee naar mijn werk kan (2 x 40 min. fietsen), en waarmee ik goed twee kinderen kan vervoeren.
Dochter is net 3 en zit op dit moment nog in het voorstoeltje.
Onze tweede verwacht ik in november.
Aanvankelijk zat ik te denken aan een 'gewone' moederfiets (extra instapruimte en een goede standaard). Oudste naar achteren en de nieuwe baby (zodra ze kan zitten) op het voorstoeltje.
Maar nu konden wij vorige week toevallig een week lang een fiets met elektrische ondersteuning lenen, en ontdekte ik dat ik daarmee elke werkdag twee keer tien minuten kan winnen, in de (kostbare) spitsuren, plus dat ik minder moe was, alsof je altijd wind mee hebt.
Dus ik vroeg mij af: zijn er ook elektrische fietsen die geschikt zijn om twee kinderen te vervoeren? Iemand ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom een speciale moederfiets?

Je hoeft je kinderen toch helemaal niet op een speciale moederfiets te vervoeren? Ik vermoed overigens dat ook die er wel met trapondersteuning zullen zijn, maar een speciaal model lijkt mij persoonlijk niet nodig. Zelf vervoer ik mijn kinderen ook niet op een moederfiets. Ik wilde dat bewust niet, m.n. omdat die zulke idioot brede sturen hebben dat je volgens mij altijd problemen krijgt in een fietsenrek.

Een extra goede standaard kan je overigens gewoon laten monteren op een gewone fiets, als dat een belangrijk punt is (inderdaad handig als je twee kinderen vervoert en je de fiets moet parkeren als jongste al in het voorzitje zit).

Dus tenzij je die extra instapruimte per se nodig hebt zou ik opteren voor een gewone stevige fiets met trapondersteuning en daar twee zitjes op (laten) zetten en eventueel een andere standaard.

Groeten,

Temet

Marie

Marie

11-08-2011 om 10:04

Idem

Hallo
Ook ik vraag me af waarom je beslist een moederfiets wil. Blijkbaar heb je die nu ook niet en toch kun je prima met een kind voorop fietsen?
Hoe lang ben je nu aan het fietsen met je kind voorop? Je schrijft namelijk dat je 40 min moet fietsen naar je werk, doe je dat met of zonder kind?
Het fietscomfort voor jezelf is ook belangrijk namelijk, vooral omdat je zo lang moet fietsen.
Misschien heb je hier ook nog wat aan?
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/fietsen/test-w-f/test-elektrische-fietsen.pdf
Ik denk dat je vooral moet kijken of het stuur geschikt is voor een zitje.
Succes

Hanne.

Hanne.

11-08-2011 om 10:46

Eigen comfort

Als je dagelijks 40 minuten zou fietsen zou ik inderdaad kiezen voor een fiets die lekker fietst. Dat er kinderen mee moeten is van secundair belang. Die
kunnen eigenlijk op elke fiets wel mee.

Anna3

Anna3

11-08-2011 om 15:07

Een 'moederfiets' omdat ...

Ik dacht ik wil een 'moederfiets' omdat ik het op- en afstappen met de gewone fiets die ik nu heb, toch niet zo makkelijk vind. Om op te stappen moet ik eerst steppen, en ik kan ook niet met de fiets tussen de benen staan, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Dat was ook al zo toen in niet zwanger en nog slank was.
Man heeft wel een moederfiets (hij kent geen schaamte , die gebruik ik ook wel eens, en dat voelt toch veiliger.
Het gaat mij niet om een officiele moederfiets, wel om genoeg in- en uitstapruimte.
Ik twijfelde ook of het stuur van een fiets met elektrische ondersteuning wel geschikt is om er een voorzitje op te monteren. Bij het exemplaar dat wij onlangs konden lenen, was dat namelijk niet het geval.

Anna3

Anna3

11-08-2011 om 15:11

Marie

Dankje voor het linkje.
Ik fiets maar een paar minuten met mijn kind, maar dat is straks, als oudste naar school gaat en ik naar twee locaties zal moeten, wat meer. Die 40 minuten is dus mijn woon-werkverkeer.
Inderdaad, het stuur is cruciaal...

Ineke P.

Ineke P.

11-08-2011 om 19:03

Sparta

Ik heb een sparta ion en daar heeft de fietsenmaker voor en achter een stoeltje op gemonteerd. Gaat prima en fietst heerlijk.

Marie

Marie

11-08-2011 om 19:38

Zadel lager

Hallo
O, het opstappen is het probleem? Daar is een hele simpele oplossing voor. Gewoon zadel zo laag zetten, dat je nog net met je tenen bij de grond kunt.
Je zet dan de kinderen op de fiets, gaat zitten op het zadel, doet met 1 voet 1 van de trappers omhoog, duwt die trapper naar beneden en begint te fietsen. Dat kun je nu trouwens ook al doen.
Zo deed ik dat ook met 2 kinderen op de fiets. Ik had dus geen "moederfiets" en ik kan niet zeggen dat ik dat heel erg gemist heb. Eigenlijk vind ik die brede sturen nogal onhandig.
groetjes

Inderdaad

Zadel lager. Het is een handigheidje, dat opstappen. Toen ik alleen nog een voorzitje had slingerde ik trouwens vaak mijn been achterom, als een man, maar dat was over toen zoon naar achteren verhuisde (éen keer vergeten. Au. Gelukkig zat kind toen niet achterop). Dus toen de tweede in het zitje ging had ik inderdaad een opstapprobleempje, maar dat is verholpen door het zadel te laten zakken. Toch handiger, want een noodstop is ook lastiger met een zitje voorop vind ik.

Bij het opstappen niet zozeer naar voren steppen maar jezelf meteen omhoog duwen en dan op het zadel ploffen, dan heb je geen last van de beperkte instapruimte. Even oefenen, maar moeilijk is het niet, als zelfs zo'n aartsonhandigerd als ik het kan.

Groeten,

Temet

Anna3

Anna3

11-08-2011 om 22:22

Ja maar...

misschien ben ik een zeur en fietsers zeuren niet, maar met een laag zadel is het niet zo lekker fietsen en volgens de fysio ook niet goed voor de rug.
Maar toch bedankt voor de tips!

knie-en

Ik had jaren geleden enorm last van mijn knie-en. Huisarts informeerde meteen naar mijn zadelhoogte. Bleek veel te laag en ik fietste bovendien altijd in de hoogste versnelling. Daar vernaggel je dus echt je knieën mee.

Mijn moederfiets heb ik net verkocht (geen elektrische trapondersteuning). Ik vond het fijn fietsen met 2 kinderen, maar om naar mijn werk te fietsen (25 min enkel) gebruikte ik mijn gewone hybride. Die Sparta Amazone Trendy was wel een hele erge tank voor zo'n afstand.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Thursday Next

Thursday Next

12-08-2011 om 11:29

Fietskar?

Is een fietskar dan niet iets voor je? Dat hebben wij hier, een 1-persoonskar die makkelijk afkoppelbaar is. Een van ons fietst er mee naar school/dagverblijf, laat kind en kar daar achter, fietst verder naar het werk. De andere haalt kind & kar weer op. Bedenk dat je baby de eerste 9 maanden toch niet mee kan in een stoeltje, maar al wel in de fietskar in een babyschaal of maxicosy. En je kunt dan ook makkelijk boodschappen en zo meenemen.

Let wel op als je een e-fiets koopt

dat er veel verschil in is. Zoon heeft een Batavus Lento en daar kan volgens mij wel een zitje aan het stuur. Ik zie geen verschil met een ander verstelbaar stuur alleen dat je kindje vij de ondersteuningsbediening kan. Achterop weet ik niet. Lijt wel stevig maar de battreij zit daar ok?
De onderstening is erg prettig maar de Sparta ion van mijjn ouders is wel fijner qua instellen ondersteunen. Maar ook veel duurder. Sparts heeft ook een omamodel nu, een witte.

Anna3

Anna3

12-08-2011 om 12:21

Thursday next

Fietskar had ik nog niet aan gedacht, maar wij wonen in Amsterdam en dan is zo'n kar lastig parkeren/vast te ketenen.
Ik wilde die e-fiets ook niet kopen vanwege de kinderen maar om mijn eigen woon-werkverkeer te verlichten.

Anna3

Anna3

12-08-2011 om 12:26

Lilian 1

Inderdaad, ik moet erop letten dat het stuur geschikt is voor een stoeltje en dat op de bagagedrager de accu niet in de weg zit.
Ineke had het ook al over een Sparta, ziet er goed uit, ze hebben diverse modellen zag ik op internet.
Wel duur inderdaad, als je een goedkope fiets gewend bent, maar als je het vergelijkt met de kosten van reizen per OV of een auto dan is het nog altijd een stuk goedkoper.

Hanne.

Hanne.

12-08-2011 om 12:28

Juist dan!

Juist dan lijkt een fietskar me ideaal. Je kan gewoon een fiets voor jezelf kiezen die perfect is voor woon/werk verkeer, en de kinderen kunnen altijd mee!

Hoe dacht je het anders de eerste maanden te gaan doen? Lopend naar de opvang, lopend terug naar huis en dan naar je werk gaan fietsen. Dat kost alleen extra tijd.

Een fietskar vast ketenen kan gewoon met een kettingslot door het wiel. Als je een inklapbare hebt kan hij op het kdv misschien wel binnen staan oid.

liora

liora

12-08-2011 om 12:30

Bakfiets

Hoi,

Volgens mij heeft de baboo bakfiets ook een versie die electronisch is, lijkt me ideaal voor je!

Liora

amk

amk

12-08-2011 om 16:16

Fietsplan op het werk

misschien zijn de kosten nog te drukken door gebruik te maken van het fietsplan als dat er is op je werk. Je gebruikt 'm tenslotte voor woon-werkverkeer.

Anna3

Anna3

12-08-2011 om 20:05

Bakfiets

is niks in mijn situatie. Om nou met zo'n groot leeg ding van de ene kant van de stad naar de andere kant te fietsen, smalle fietspaden, druk spitverkeer, brug op brug af en dan nog het parkeerprobleem - ook op mijn werk.
Mijn buren hebben er een en als ik ze zie hannesen om 'm in de berging te manoeuvreren...

Inge M

Inge M

12-08-2011 om 20:41

Oplossing voor laag zadel?

Een laag zadel is prettig voor korte afstanden met kinderen op de fiets. Een laag zadel en dan 40 minuten is extra zwaar en niet fijn fietsen.
Misschien kun je de fietsenmaker een speciale hendel aan de stang van het zadel laten zetten, zoals huurfietsen hebben. Dan kun je heel eenvoudig het zadel verzetten. Dan kan het zadel gewoon hoog als je alleen fietst.

Thursday Next

Thursday Next

12-08-2011 om 21:11

Fietskar parkeren

is hier nooit een probleem. Wij zetten hem zelfs nooit vast, maar je kunt er heel eenvoudig een slot bij gebruiken. En met een smalle 1-persoons fietskar kun je overal makkelijk komen en hij kan goed door deuropeningen en hekken. Ik zou er zeker wat meer over denken, een fietskar kan ook aan een e-bike natuurlijk.

Zadel en fietskar

Ik was altijd gewend om erg hoog te zitten, mijn zadel staat nu lager maar ik moet zeggen dat ik er geen last van mijn rug door krijg. Dat zegt wel iets, want op zichzelf heb ik nog wel eens last van mijn rug. Mijn zadel staat ook niet idioot laag, eerst stond het idioot hoog. Maar goed, dus wel zo laag dat ik met mijn tenen behoorlijk bij de grond kan.

Ik vind de tip van Inge overigens een hele goede. ben even vergeten hoe zo'n ding heet, maar het moet voor een goede fietsenmaker geen probleem zijn om zoiets te leveren en te monteren. Is ook handig als je partner een keer met dat ding wegwil.
Ik heb zelf wel eens aan de aanschaf van een bakfiets gedacht en in dat geval zou ik ook zo'n verstelding hebben laten monteren, vriend zit lager op zijn fiets dan ik. Overigens heb ik uiteindelijk geen bakfiets gekocht om precies dezelfde reden die jij nu noemt: geen zin in lange fietstochten dwars door te stad met zo'n (letterlijk) bakbeest. Gazelle heeft ze met een opvouwbare bak, maar dan is het nog steeds een slagschip.

Een fietskar... tja. Het zal je zijn opgevallen dat je ze in Amsterdam betrekkelijk weinig ziet en dat is vast niet toevallig. Ik vind het zelf eng, eerlijk gezegd, je fiets wordt twee keer zo lang waarvan een groot stuk buiten je gezichtsveld en dat in het bloeddorstige hoofdstedelijke verkeer... Maar misschien ben ik gewoon een watje, een collega van mij had er vroeger een en die heb ik nooit horen klagen.

Succes met dubben...

Overigens: als je moederfiets + trapondersteuning in google gooit kom je wel ergens uit waar die dingen gemaakt worden geloof ik, maar ik heb de link verder niet gevolgd.

Groeten,

Temet

Adama

Adama

13-08-2011 om 02:17

Bakfiets

"Om nou met zo\'n groot leeg ding van de ene kant van de stad naar de andere kant te fietsen, smalle fietspaden, druk spitverkeer, brug op brug af en dan nog het parkeerprobleem - ook op mijn werk."

Ik fiets nu al ruim drie jaar met een lege en volle tweewiel-bakfiets door het centrum van Amsterdam en de buitenwijken, smal, druk, brug op brug af, etc., en parkeer deze o.a. in A'dam centrum. Gaat prima.
Afstand werk - kdv was aanvankelijk 30 min., maar na een tijd "training" en flink haasten werd dit bijna 20 min.

Ook maken we af en toe fietstochten van A'dam centrum naar de natuur buiten de stad. Dat gaat prima, al vind ik wel dat dit met een goede fietskar (Burley) lichter fietst en comfortabeler is. Maar met een fietskar zou ik nooit dagelijks door de stad willen fietsen, omdat je geen zicht op je kind hebt, het lastiger manoevreren is en lastiger op slot te zetten (bij snelle boodschappen etc.)

Wel heel belangrijk is dat je een goede kwaliteit tweewiel-bakfiets hebt,bijv. een van Workcycles/bakfiets.nl, met 8 versnellingen, en dat deze goed onderhouden en goed ingesteld is. Deze bakfietsen zijn trouwens ook elektrisch te koop, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Je baby kan met de Maxicosi in de bakfiets, andere kind past er ook in, plus werktas, boodschappen, vriendjes, etc. Een ontzettend groot voordeel van de bakfiets is dat je kinderen droog en warm zitten met het tentje er op.

"Mijn buren hebben er een en als ik ze zie hannesen om \'m in de berging te manoeuvreren..."

Wij zetten deze bakfiets nooit in een berging, die hebben we niet. De bakfiets is gemaakt om altijd buiten te staan, heeft supersterke lak, etc. En we doen altijd het dekzeil over de bak. En we hebben de bakfiets verzekerd, zodat deze met een gerust hart overal kan staan op een enkel, door de verzekering vereist, ringslot. (Thuis zetten we de fiets ook nog met een ketting aan een paal.)

Deze bakfiets fietst lekkerder, beter, sneller, comfortabeler dan veel "gewone" fietsen.

Met twee kinderen op een gewone "moederfiets" vind ik gevaarlijk. Ik ken iemand die met twee kinderen in zitjes op de fiets is gevallen, en dat was heftig. Die wil dit nooit weer en is overgegaan op een bakfiets.

"Moederfietsen" zijn trouwens berucht om het feit dat ze heel zwaar fietsen, zwabberig zijn en oncomfortabel. Dit komt o.a. door het lange frame.

Adama

Adama

13-08-2011 om 02:21

Zadelhoogte verstellen

Op onze bakfiets zit zo'n hendel waarmee je snel het zadel hoger of lager kunt zetten. Wij gebruiken de bakfiets met zijn tweeën en hebben een verschillende lengte, dus doen dit voortdurend. Gaat prima.

En dat een tweewielerbakfiets een "bakbeest" zou zijn.... dat went ontzettend snel. Echt, je wordt er heel handig mee. Sterker nog, het is "verslavend", want je raakt gewend om makkelijk veel spullen mee te kunnen nemen, boodschappen, grote dingen, etc...

Rosase

Rosase

13-08-2011 om 12:17

Wel moederfiets

Wil even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Ik ben zelf niet echt klein en ook niet extreem gezet (okee, slank is wellicht ook weer wat veel gezegd en ik heb de eerste jaren met kleine kinderen gemodderd met een gewone fiets, met voorstoeltje.

Ik vond het echt een gedoe en ben op een gegeven moment toch maar overgestapt om een moederfiets. En dat had ik dus veel eerder moeten doen. Ik vind het echt een genot en niet te vergelijken met een fiets met lager zadel.

Iedereen is anders en ieder heeft zijn eigen voorkeuren, maar ik wilde je deze ervaring toch ook even meegeven.

Adama

Ik lees met verbazing. Mijn moederfiets (wat een afgrijselijk woord, yuk!) fietste weliswaar zwaar, maar zeer beslist niet zwabberig. Een lange wielbasis zorgt juist voor rechtuit-stabiliteit. Ik fietste 15 keer zo lief op die moederfiets met twee kinderen als op een gewone. En ik heb ze er lang op gehad, want ze waren bepaald niet de snelsten met leren fietsen.
Wat ben ik blij geweest met dat grote zware ding met zijn gigastuur en lage instap. Wat heb ik degene vervloekt die het ding uit mijn schuur heeft gestolen...

Rosase

Rosase

14-08-2011 om 15:28

Dat bedoel ik

Het is echt de fijnste fiets die ik tot nu toe gehad heb, en gewoon niet om te krijgen.

Goed hij trapt wat zwaarder, maar met een kind van 2 voorop en eentje van 9 achterop ben je sowieso al niet vooruit te branden.

Merk alleen dat als ik recreatief ga fietsen met anderen, ik dan harder moet werken om vooruit te komen. Ik trap me het laplazerus, terwijl de rest op z'n gemakje de pedalen wat rond laat draaien.
Dus ik wil er eigenlijk een fiets bij voor als ik zonder kinders een flink stuk ga fietsen. Maar voor de rest bevalt ie me prima.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.